Schnowotski 14.09.2008 23:25:33 | |
---|
Näinpä. Tässä tulee taas se vastaan, että musiikin teoria puhtaimmillaan on vain ja ainoastaan matematiikkaa Mitähän Schenker sanoisi tähän? ;) Et tainnut itsekään tarkoittaa tuota "vain ja ainoastaan" -kohtaa aivan kirjaimellisesti - tai toki riippuu vähän siitä, että mitä sattuu puhtaimpana musiikin teoriana pitämään. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
kimurantti1 14.09.2008 23:41:17 (muokattu 14.09.2008 23:45:29) | |
---|
Mitähän Schenker sanoisi tähän? ;) Et tainnut itsekään tarkoittaa tuota "vain ja ainoastaan" -kohtaa aivan kirjaimellisesti - tai toki riippuu vähän siitä, että mitä sattuu puhtaimpana musiikin teoriana pitämään. No tuota, teoretisoinnissahan on kyse musiikin ja sen lainalaisuuksien saattamisesta numeeriseen tai ainakin jotenkin mitattavaan muotoon. Esimerkiksi tietyn tyylistä fraseerausta mä en miellä ihan puhtaasti musiikin teoriaksi. Miten sitten ymmärsit juttuni? |
Schnowotski 14.09.2008 23:58:48 | |
---|
No tuota, teoretisoinnissahan on kyse musiikin ja sen lainalaisuuksien saattamisesta numeeriseen tai ainakin jotenkin mitattavaan muotoon. Esimerkiksi tietyn tyylistä fraseerausta mä en miellä ihan puhtaasti musiikin teoriaksi. Miten sitten ymmärsit juttuni? No joo, mutta esimerkiksi mainittu tonaalisen musiikin schenkeriläinen analyysi ei taivu ainakaan niin jyrkästi matemaattiseen muotoon kuin että "vain ja ainoastaan matematiikkaa" - se äänenkuljetuksen redusoiminen taustarakenteiksi on kuitenkin sen verran subjektiivista. Verrattuna vaikka johonkin matemaattisesta joukkoteoriasta johdettuun, ensisijaisesti sävellajittoman musiikin analyysiin tarkoitetun metodin matemaattisuuteen. En sinänäsä sinua vastaan tapellut - halusin vain tarkentaa. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
Jucciz 15.09.2008 07:43:10 (muokattu 15.09.2008 07:43:29) | |
---|
|
kimurantti1 15.09.2008 12:46:06 | |
---|
No joo, mutta esimerkiksi mainittu tonaalisen musiikin schenkeriläinen analyysi... Mä en voi väittää tutustuneeni tuohon, mutta kyllä mä uskon että me ollaan asiasta aikalailla samaa mieltä. Termit vaan hämää. :-) |