Aihe: Tylsistyminen soittamiseen
1 2
oiva tumpeloinen
20.10.2007 13:26:21
Mitä ovat moodit?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkos%C3%A4vellaji
http://www.uta.fi/mute/ast03.htm

Siitä muutama linkki aiheesta.

Olen aikoinani itseopiskellut sointuteorian perusteita. Auttaako teorian opetteleminen motivaatio-ongelmiin?

Riippuu varmaan aika pitkälti, että kiinnostaako teoria.

Tiukkoja kysymyksiä näin lauantaipäivän ratoksi. :-)

Khyyl.
-Cale
20.10.2007 14:03:02
Paras vaihtoehto on minunkin mielestäni se että pistät sen kitaran sivuun joksikin aikaa ja teet jotakin muuta. Voit vaikka ottaa jonkun toisen soittimen rinnalle.
Tai sitten unohdat toisten bändien biisien soittelemisen ja teorian ja soittelet jotakin omaa.

Aivan. Omien biisien säveltäminen, soittaminen ja äänittäminen on mukavaa ja ennenkaikkea kehittävää puuhaa vaihteeksi jos on kyllästynyt soittelemaan samoja muiden biisejä/opettelemaan teoriaa/soittotekniikoita päivästä toiseen. Ja mitä enemmän se tehtävä musa eroaa siitä mitä yleensä soittelee niin sen parempi, ainakin omasta mielestäni.

Toki tuo kitaran sivuun laittaminenkin on ihan hyvä idea jos on totaalisen kyllästynyt. Tuonkin vaiheen ohi voi kyllä päästä jatkamalla soittamista. Itselläni on ollut vastaavanlaisia tilanteita nuorempana (nuori olen nytkin) ja miksei vieläkin ajoittain. Seurausta ehkäpä siitä että soitettava/sävellettävä musiikki oli lähes aina jonkinsortin heviä, ja hevikitarointia oli takana jo vuosia. Nykyään menee kaikki rautalangasta bluesiin ja vanhempaan (60-, 70- ja 80-lukujen) rockiin jne. ja soitto maistuu taas. Hevimusiikki on väistymässä yhä enenevissä määrin enkä ole siitä pahoillani.

Usein hevikitaroinnissa tulee keskityttyä paljon epäoleellisiinkin asioihin, ja näin ollen monet tärkeät asiat jäävät huomiotta. Kesällä hommasin akustisen ja huomasin että aivan kaikki perusasiatkaan eivät olleet täysin hanskassa. Mm. sointujen puhdas soittaminen teräskielisellä, sointujenvaihdot sujuvasti jne. Sointuja en muista ulkoa vieläkään läheskään kaikkia, mitä nyt jonkin verran perussointuja, niissä riittää vielä opeteltavaa.

Jos sulla ei vielä ole akustista, niin kannattaa hommata. Kehittää paljon sormivoimia, jotka ainakin itselläni havaitsin huonoiksi koska akustista on tullut soiteltua todella minimaalisesti. Akustisella tulee myös paljon uutta näkökantaa omaan soittoon, sillä samat tilut ja bendit kuten sähkiksellä ei lähde todellakaan yhtä helposti. Tilalle täytyy kehitellä jotain yksinkertaisempaa mutta silti hyvältä kuulostavaa, ja itselläni tämä on ainakin osittain siirtynyt myös sähkikseen. Eli ne ainaiset samat tylsät tilut ovat karsiutuneet melko rankalla kädellä. Niiden tilalle sitten vaan on tullut paljon muita uusia juttuja.

Koskaan ei mielestäni voi osata edes perusjuttuja tarpeeksi hyvin, joten kannattaa välillä keskittyä niihinkin eikä pelkästään vaikeiden juttujen harjoitteluun, mikä sekin on aina välillä kehittävää.

Yksi uusikin näkökanta pitää tuoda tähän keskusteluun, nimittäin jonkun uuden soittokaman hankinta. Jos on käynyt niin että olet kyllästynyt esim. saundiisi, kitaraasi, vahvariin...? Tai tuo yhdessä muiden seikkojen kanssa saattaa hyvinkin aiheuttaa tylsistymistä soittoon. Itse olin taannoin täysin leipiintynyt saundiini ja kamoihini, jotka silloin olivat Marshallin Valvestate 200 -trankku ja Epin Les Paul. Tuntui että ainakaan bändivolilla tuosta yhdistelmästä ei saanut oikein mitään hyvää ulos, ja samalla intokin bändin kanssa reenailuun katosi. Eilen pääsin luukuttamaan Edition Tubeani ja taas oli kivaa! Kannattaa tuumailla tuotakin.

Huh, tulipas taas kukkua kirjoitettua :) Varmaan pisin postaamani kirjoitus m.nettiin.
ushimir
20.10.2007 20:30:47

En pitäisi mitään säännöllistä taukoa vaan siis... Soittaa silloin kun siltä tuntuu.
rock-kukko
21.10.2007 00:25:46
Nooh, ite oon pitäny tän päivän taukoa soittamisesta. Tai siis tunti sitten otin kitaran ensimmäisen kerran kätöseen. Kyllä se hyvältä tuntu. Oli jo aikamoiset vierotusoireet. Aika paljon meinaan tulee soiteltua. Se on elämäntapa...
psalmat
22.10.2007 18:26:08
Yksi uusikin näkökanta pitää tuoda tähän keskusteluun, nimittäin jonkun uuden soittokaman hankinta. Jos on käynyt niin että olet kyllästynyt esim. saundiisi, kitaraasi, vahvariin...? Tai tuo yhdessä muiden seikkojen kanssa saattaa hyvinkin aiheuttaa tylsistymistä soittoon. Itse olin taannoin täysin leipiintynyt saundiini ja kamoihini, jotka silloin olivat Marshallin Valvestate 200 -trankku ja Epin Les Paul. Tuntui että ainakaan bändivolilla tuosta yhdistelmästä ei saanut oikein mitään hyvää ulos, ja samalla intokin bändin kanssa reenailuun katosi. Eilen pääsin luukuttamaan Edition Tubeani ja taas oli kivaa! Kannattaa tuumailla tuotakin.

Hyvä pointti mutta samalla kaksiteräinen miekka. Jos ei soittaminen maistu, en ensimmäisenä lähtisi ostamaan kaupasta parin tonnin nuppia (tai parin kympin pedaaliakaan). Uutuuden viehätys katoaa äkkiä ja sama paska maistuu suussa taas. Kannattanee ensin miettiä mikä siinä haluttomuudessa mättää ja korjata vika korjaamalla vika eikä vian oire.

Itse soitin Charvel+ 15W Crate kombinaatiolla vuosia ja nyt kun kamaa on ostanut sitä sun tätä, soittaminen on kyllä hivenen kivempaa paremmalla saundilla, mutta jos näppäilyt ei mene kohdalleen niin asiaa ei kannata korjata ruuvaamalla efektejä tai jotain päälle ettei huonoa soittoaan huomaisi. Karhunpalvelusta itselle sanon minä. Itse reenaan ja soitan saundilla joka on selkeä, jotta tulee pakostakin panostettua soittoon, että soittaisi paremmin. Ja kuulijan mielestä - soundilla josta kuulee mitä soitetaan.

Soita ja kuuntele jotain muuta, vaikka jotain bändiä josta et todellakaan pidä, vain ennakkoluulojesi takia. Saatat löytää jotain hyviä juttuja jonkun soitosta ja löytää uutta näkökulmaa musiikkiin. Ei se tapa.

Ja kun olet pitänyt taukoa soitosta koska se ei maistu (miksi soittaa jos se ei maistu?), soita vastaavasti jotain jota et koskaan ole soittanut. Edes vähän, mutta yritä oikeasti äläkä totea kahden soinnun jälkeen että "joo eipä nappaa". Jos tulee tollanen fiilis niin pistä kamat vielä pariks päivää nurkkaan ja sitte uudelleen. Jos siitä ei oikeasti tule mitään niin älä tee. Ei se väkisin parane.

Kyllä se into tulee takaisin kun vähän odottelee ja lähestyy uudesta suunnasta. Jos soittaa yksipuolista, suppeeaa musaa niin loppuu intokin helpommin. Laajuutta ja leveitä sektoreita poijjaat.
gorgonoidi
22.10.2007 18:49:37

En pitäisi mitään säännöllistä taukoa vaan siis... Soittaa silloin kun siltä tuntuu.

Mutta jos ei tunnu siltä ja soittaa vaan siksi että soittaa?
taijoitmm...
friteerattu peruna
25.10.2007 20:15:34

Noh, jouluna tulee Tokain strato lohduttamaan saundipuolta :D. Ja skaaloja osaan, en vain osaa käyttää niitä älykkäästi.
Simplex
26.10.2007 21:20:06

Osta palapeli tai hommaa muija. Unohda soittaminen, myy soittoromut ja törsää rahat vaikka karamelleihin.
Kuulostaa niin kurjalta hommalta sun soittaminen että olet tasan varmaan valinnut väärän harrastuksen.
Kyllä mää ite leikkaan tukkani niinku muutkin meidän perheessä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)