BigPapa 19.09.2009 19:24:39 | |
---|
Väsykäsi95: Muuten olisiko jollain heittää vinkkiä mistä biiseistä kannattaisi olisi helppo lähteä korvakuulolta plokkailemaan? Nyt olen onnistunut plokkailemaan jo Gov't Mulen Mother earthin perusrakenteen. Ihan mistä tahansa mikä itseä kiinnostaa... Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Väsykäsi 19.09.2009 19:26:25 | |
---|
BigPapa: Ihan mistä tahansa mikä itseä kiinnostaa... Sitä vois kai pari Popedan biisiä ihan kokeeksi plokkailla... Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen. |
Jucciz 19.09.2009 20:18:47 | |
---|
Väsykäsi95: Sitä vois kai pari Popedan biisiä ihan kokeeksi plokkailla... No esimerkiks. Muutenkin suomirock on oikein hyvää plokkailumatskua: Eput, Juice, Kolmas nainen, Hassisen Kone, J. Karjalainen jne. |
Veikko 20.09.2009 13:14:49 | |
---|
BigPapa: Ihan mistä tahansa mikä itseä kiinnostaa... Jep, ja vaikka homma tuntuisi ensin vaikealta niin kyllä se siitä alkaa taittumaan ja homma helpottuu hiljalleen. Lisäksi blokkailu kehittää varmasti enemmän kuin tabulatuurien tai nuottien etsiskely netistä. - Lopeta itsesi - Jaakko 2,5 vee |
Jucciz 20.09.2009 13:30:19 | |
---|
Kielitoimistosta päivää. Blokkaaminenhan on estämistä, kun taas plokkaaminen on poimimista - tässä tapauksessa sävelten, sointujen ja rytmien poimimista. Eiks vaan? |
Chunga 20.09.2009 13:39:35 | |
---|
Haaste: Tabulaturistit - plokatkaa tabulatuureille jonkin mielestänne hyvän biisin laulumelodia Nuotistit - plokatkaa nuotille joku mielestänne hyvä rock-kitarasoolo (siten, että kitaralla nuotista soittaessa kaikki sähkökitarakikat ovat toistettavissa ts. kuulostaa aidolta). Merkintätapa vapaa. Go! ...no ei vaineskaan. oppikaa toisiltanne. käyttäkää korvia ja niiden väliin jäävää elintä. ei voi mennä pieleen! |
Tonski 20.09.2009 14:00:46 | |
---|
Jucciz: Kielitoimistosta päivää. Blokkaaminenhan on estämistä, kun taas plokkaaminen on poimimista - tässä tapauksessa sävelten, sointujen ja rytmien poimimista. Eiks vaan? Kontiakia odotellessa. ihku |
Väsykäsi 20.09.2009 15:46:44 | |
---|
Veikko: Jep, ja vaikka homma tuntuisi ensin vaikealta niin kyllä se siitä alkaa taittumaan ja homma helpottuu hiljalleen. Lisäksi blokkailu kehittää varmasti enemmän kuin tabulatuurien tai nuottien etsiskely netistä. Tabejen ja nuottien etsiskelemisessä kehittyy Googlaus taito. Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen. |
Jucciz 20.09.2009 15:55:56 | |
---|
Väsykäsi95: Tabejen ja nuottien etsiskelemisessä kehittyy Googlaus taito. Eikä kehity, kun ei jengi nykyään jaksa edes googlata. Täältähän ne tabit nykyisin kysellään kun oma-aloitteisuus ei riitä edes Googlen käyttöön. |
Veikko 20.09.2009 16:09:52 | |
---|
Jucciz: Kielitoimistosta päivää. Blokkaaminenhan on estämistä, kun taas plokkaaminen on poimimista - tässä tapauksessa sävelten, sointujen ja rytmien poimimista. Eiks vaan? No näinhän se on. Kun hyvin plokkaa niin voi blokata väärät soinnut. - Lopeta itsesi - Jaakko 2,5 vee |
Jucciz 20.09.2009 16:19:41 | |
---|
Veikko: No näinhän se on. Kun hyvin plokkaa niin voi blokata väärät soinnut. Pitää muuten paikkansa. |
Jankku 20.09.2009 16:23:14 | |
---|
Heh, mä oon vissiin vähän erilailla laiska. Mä en millään jaksa opetella biisejä (esim. joku pop/rock cover keikka) nuoteista tai tabulatuureista (vaikka molemmat on kyllä hallinnassa) vaan opettelen aina korvakuulolta. Joskus kyllä tulee eteen juttuja että pitää käyttää nuotteja apuna, mutta kyllä plokkaaminen on musta se helpoin, kätevin ja nopein tapa opetella pop/rock -osastojen biisit... Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi! |
Jucciz 20.09.2009 16:31:23 | |
---|
Jankku: Heh, mä oon vissiin vähän erilailla laiska. Mä en millään jaksa opetella biisejä (esim. joku pop/rock cover keikka) nuoteista tai tabulatuureista (vaikka molemmat on kyllä hallinnassa) vaan opettelen aina korvakuulolta. Joskus kyllä tulee eteen juttuja että pitää käyttää nuotteja apuna, mutta kyllä plokkaaminen on musta se helpoin, kätevin ja nopein tapa opetella pop/rock -osastojen biisit... Tää oli kuin suoraan mun suusta. Seuraa tarina elävästä elämästä: nykyiseen bändiin, jossa nyt reilut kaksi vuotta olen soittanut, pääsin puhtaasti korvieni ansiosta. Sain tuurauskeikkaa varten kaiken tarvittavan materiaalin sekä mp3-muodossa (muutama tallenne aikaisemmilta keikoilta) että pdf:nä (nuotit). Mulle nopein tapa omaksua materiaali oli opetella ne pari-kolmekymmentä biisiä ulkoa noilta keikkatallenteilta. Keikalla soitin solistimme molempien settien kaikki biisit ulkomuistista ja keikka ilmeisesti meni riittävän hyvin: mut huolittiin ensin "ykköstuuraajaksi" (eli jos vakkarikitaristi ei pääsisi, mulle soitettaisiin ekana) ja vakkarin siirryttyä muihin tehtäviin sain varsinaisen kitaristin tontin. Lisäksi keikalla on mun mielestä paljon kivempi soittaa, jos ei tarvitse tuijottaa lappuja vaan voi kommunikoida kanssasoittajien kanssa ilmein ja elein ja antaa semmoinen vaikutelma ulospäin, että tässä ollaan bändi ja meistä on kiva soittaa keskenään. |
Zeeboo 20.09.2009 16:51:07 | |
---|
Jucciz: ...Lisäksi keikalla on mun mielestä paljon kivempi soittaa, jos ei tarvitse tuijottaa lappuja vaan voi kommunikoida kanssasoittajien kanssa ilmein ja elein ja antaa semmoinen vaikutelma ulospäin, että tässä ollaan bändi ja meistä on kiva soittaa keskenään. Näin! Itselle laput ovat kanssa nimenomaan treenaamisen apuna. Se ON tympeetä soittaa livenä(kin) reseptistä, kun joutuu keskittymään kitaran soittamiseen eikä sen biisin soittamiseen. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
Fintrollx 20.09.2009 18:02:40 | |
---|
Eikös se oo ihan ittestään selvyys että soitetaan ne biisit keikalla ihan muistista eikä mistään paperilapusta. "You can't kill heavy metal" |
wavelength 20.09.2009 18:34:45 | |
---|
Fintrollx: Eikös se oo ihan ittestään selvyys että soitetaan ne biisit keikalla ihan muistista eikä mistään paperilapusta. Ei se ole. Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut. |
Jucciz 20.09.2009 18:39:26 | |
---|
Fintrollx: Eikös se oo ihan ittestään selvyys että soitetaan ne biisit keikalla ihan muistista eikä mistään paperilapusta. Ei se ole. Ehkä hevibändien kohdalla näin, mutta muutakin musiikkia ja muunkinlaisia muusikoita on. |
isojussi 20.09.2009 19:04:44 | |
---|
January: Okei, tähän selkeitä perusteluita sille, että kummat on parempia, nuotit vai tabulatuurit. Go! Vain täydellinen hölmö miettii moista - fiksu hanskaa molemmat. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
wavelength 20.09.2009 19:04:57 (muokattu 20.09.2009 19:07:27) | |
---|
Jucciz: Ehkä hevibändien kohdalla näin, mutta muutakin musiikkia ja muunkinlaisia muusikoita on. Eiväthän hevibändit ole ainoita orkestereja, jotka ehtivät treenata biisit ulkomuistiin keikkoja varten. Olen minäkin todistettavasti muutaman keikan ilman lappuja soittanut ja jopa nähnyt monen monta keikkaa, joilla ei kuponkeja käytetty. Myytävänä: Jackson PS4 -sähkökitara & Roland TD8-sähkörummut. |
isojussi 20.09.2009 19:09:56 (muokattu 20.09.2009 19:11:45) | |
---|
wavelength: Eiväthän hevibändit ole ainoita orkestereja, jotka ehtivät treenata biisit ulkomuistiin keikkoja varten. Olen minäkin todistettavasti muutaman keikan ilman lappuja soittanut... Toi toimii niin kauan, kun genret x bändit x ohjelmistossa olevat biisit = alle about 50 Ulkomuistiin ja korvakuuloon luottava freelanceri on hyvin äkkiä ilman duunia. Ja turha siitä, on kantaa huolta, että nuotit söisivät tulkinnan - kun ammattitaito kehittyy tarpeeksi pitkälle, ongelma poistuu. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |