Feggy 16.09.2004 15:26:48 (muokattu 16.09.2004 15:27:22) | |
---|
Minä tykkään soitella hitaasti. Pusertaa äänen esiin, makustella sitä ja sitten miettiä mikä voisi tulla seuraavaksi. Less is more. |
käsi 16.09.2004 15:32:20 | |
---|
ite pidän hitaasti soittamisesta etenkin sooloissa, tilu soolot on mun mielestä huonoja useimmiten. hulluus on hulluudessa |
Prome 16.09.2004 15:33:15 | |
---|
Minä tykkään soitella hitaasti. Pusertaa äänen esiin, makustella sitä ja sitten miettiä mikä voisi tulla seuraavaksi. Onneksi olkoon. Hallitset taidon, jota harmittavan harvat oppivat. Itse olen todella kärsimätön kitaristi. En tiluta, mutta revitän oikein viimesen päälle. Joskus kun soittaa hitaasti niin aina kiihtyy ainakin vähän ajan päästä. David Gilmour on malliesimerkki hitaasta soitosta. Sillä miehellä ei ole mihinkään kiire. Kuuntele: Comfortably Numb, Shine on you Crazy Diamond, The Thin Ice. |
Feggy 16.09.2004 15:50:50 | |
---|
Onneksi olkoon. Hallitset taidon, jota harmittavan harvat oppivat. Itse olen todella kärsimätön kitaristi. En tiluta, mutta revitän oikein viimesen päälle. Joskus kun soittaa hitaasti niin aina kiihtyy ainakin vähän ajan päästä. David Gilmour on malliesimerkki hitaasta soitosta. Sillä miehellä ei ole mihinkään kiire. Kuuntele: Comfortably Numb, Shine on you Crazy Diamond, The Thin Ice. Kiitos. En kuitenkaan väittänyt osaavani soittaa hyvin, hitaasti. Less is more. |
Chemo 16.09.2004 19:49:18 | |
---|
Soittajan luovassa panoksessa ei ole niinkään kiinnostavaa se, mitä nuotteja hän soittaa (se on säveltäjän panos, jossa tuo asia on kiinnostava), vaan _miten_ hän ne soittaa. Improvisaatio on vähän eri asia, mutta sävelletyissä kappaleissa tuo on mun mielipiteeni. Silloin kun kappale on suht hidas, jää soittajalle enemmän aikaa ja mahdollisuuksia antaa enemmän ja vahvempaa tulkintaa soittoonsa. Mäkin pidän kiireettömästi soittamisesta. Ja kuunnellessani nautin valtavasti sellaisen soittajan soitosta, jolla ei ole kiire, vaan joka ehtii antaa soittoonsa - oman itsensä. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Milkop 17.09.2004 09:08:52 | |
---|
Minä tykkään soitella hitaasti. Pusertaa äänen esiin, makustella sitä ja sitten miettiä mikä voisi tulla seuraavaksi. Pitää minunkin onnitella. Osaat sen, mihin harmittavan harva ei pysty. Kuuntele vaikka Peter Greenin soittoa, vanhan Fleetwood Macin kitaristia. Hänellä on todella taloudellinen, fiilistelevä tyyli. Esim. Albatross biisi on todella mahtava. "I Believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush |
Feggy 17.09.2004 09:23:25 | |
---|
Kuuntele vaikka Peter Greenin soittoa, vanhan Fleetwood Macin kitaristia. Hänellä on todella taloudellinen, fiilistelevä tyyli. Esim. Albatross biisi on todella mahtava. Omia hitaan soittamisen sankareitani ovat mm. Link Wray, Bo Diddley, B. B. King, Robbie Robertson ja Tom Verlaine. Less is more. |
Jzci 17.09.2004 14:59:12 | |
---|
Silloin kun kappale on suht hidas, jää soittajalle enemmän aikaa ja mahdollisuuksia antaa enemmän ja vahvempaa tulkintaa soittoonsa. ..ja enemmän mahdollisuuksia mokailla. Tässä sitten erottuvat pelkät tiluttajat ja kitaristit toisistaan, ja pelkällä tiluttajalla nyt meinaan niitä jotka eivät mitään muuta ole harjoitelleet kuin niitä tiluja tempolla 280bpm. |
JS 17.09.2004 16:41:53 (muokattu 17.09.2004 16:43:41) | |
---|
..ja enemmän mahdollisuuksia mokailla. Tässä sitten erottuvat pelkät tiluttajat ja kitaristit toisistaan, ja pelkällä tiluttajalla nyt meinaan niitä jotka eivät mitään muuta ole harjoitelleet kuin niitä tiluja tempolla 280bpm. Kyllä hyvä tiluttaja osaa hitaastikin tiluttaa... Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. |
Snowblind 17.09.2004 16:58:02 | |
---|
Hoh. Ja basistit muka tyhmiä... "You can take the man out of the 80's, but you can't take the 80's out of the man." |
pwallin 17.09.2004 18:01:19 (muokattu 17.09.2004 19:07:44) | |
---|
Taisin tajuta mistä on oikeasti kysymys...sillä aikaa kun yhä "makustelet" on itse soolo-osa jo mennyt ohi ja kuuntelijat valittaa epärytmisyydestä ja tylsyydestä. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Feggy 17.09.2004 18:44:23 | |
---|
Taisin tajuta mistä on oikeasti kysymys...sillä aikaa kun yhä "makustelet" on itse soolo-osa jo mennyt ohi ja kuuntelijat valittaa epärytmistyydestä ja tylsyydestä. Kuka puhui kuuntelijoista? Soitto tilanteen mukaan. Less is more. |
pwallin 17.09.2004 19:03:53 | |
---|
Kuka puhui kuuntelijoista? Soitto tilanteen mukaan. Et taida arvostaa yleisöä ja komppiryhmää... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
Joees 17.09.2004 20:40:36 | |
---|
Taisin tajuta mistä on oikeasti kysymys...sillä aikaa kun yhä "makustelet" on itse soolo-osa jo mennyt ohi ja kuuntelijat valittaa epärytmisyydestä ja tylsyydestä. Soolo-osaa voi aina tarpeen tullen venyttää. Mun mielestä monet bändit kusee tässä. Ne eivät osaa kuunnella toisiaan ja tarpeen tullen venyä. Mennään vaan tasan niinkuin on suunniteltu. Luultavasti yleisöstä löytyy myös niitä jotka diggaavat hitaammasta soitosta - niitä jotka eivät pidä nopeista sooloista. Sä voit soittaa yhtä ainoata nuottia vaikka kuinka kauan ja jos sä teet sen hyvin niin se ei tunnu tylsältä tai huonolta välttämättä. Groooove is in heart! |
Prome 17.09.2004 22:51:56 | |
---|
feg kyllä ilmaisi asian aika hyvin. Jos kappale on hitaanlainen, ei siihen sovi mikään kamala tilutus. Katsokaa bts II jos ette usko ;) En sitten tiedä miten paremmuus ilmenee soittotahdista. Mielipidekymysyshän tuo on. Mun mielestä paremmuus ilmenee tyylitajussa ja tilanteen hallinnassa. Jos sahaa skaalaa rauhallisessa biisissä osoittaa tyylitajun puutetta. Ja eipä mikään hidastelu menevässä biisissä passaa. Omassa soitossa on se vika että päädyn aina vetämään melkosta vauhtia pentatonista. Sekä Wallimaista hammer/pull-luritusta että ihan pikkausta ja hirveetä revitystä :) En tietenkään ihan hiljasimmissa, mutta jos vauhti sallii, niin ei vaan aivot pysty tuottamaan hidasta tempoa. |
Chemo 18.09.2004 03:11:49 | |
---|
Eikö oo hassua miten ihmiset ajattelee eri tavoilla. Mulle ei tullut mieleenkään tuumata jotain laulettua kappaletta, johon on (jonkun musagenren "alalle vakiintuneen käytännön" mukaisesti?) automaattisesti varattu pätkä kitarasoololle. Vaan ennemmin mä ajattelin sitä, että valitaan sävellettyjä kappaleita ohjelmistoon ilman, että tarvitsee funtsata että onhan tämä nyt varmasti tarpeeksi tikkuista soitettavaa, että yleisössä olevat muusikot/rockpoliisit/whatever kunnioittavat. Ja mitä mahdollisuuksia hitaampien soitinosuuksien soittaminen antaa soittajalle... ja tämähän ei sitten poissulje sitäkään, että mukana voisi olla myös teknisesti haastavampia osuuksia. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Jzci 18.09.2004 13:48:20 (muokattu 18.09.2004 13:50:30) | |
---|
Kyllä hyvä tiluttaja osaa hitaastikin tiluttaa... Tottahan toki osaa, puhuinkin pelkistä tiluttajista :) esim. Farrerin hidas soitto kuulostaa kauheimmalta ikinä.. ...ja nopea kans.. |
JS 18.09.2004 13:52:54 | |
---|
Tottahan toki osaa, puhuinkin pelkistä tiluttajista :) esim. Farrerin hidas soitto kuulostaa kauheimmalta ikinä.. ...ja nopea kans.. Joo, en kyllä ymmärrä minkälaiset otukset sitä ihan tosissaan kuuntelee... Kaulamikki on efekti. Efekteillä peitetään virheitä. |
Nazareth 18.09.2004 15:22:39 | |
---|
En tiluta, mutta revitän oikein viimesen päälle. Joskus kun soittaa hitaasti niin aina kiihtyy ainakin vähän ajan päästä. Joo, mulla käy aina tasan samalla lailla. Kumma juttu. "Yks kalja ja yks lapin kulta/Yks tumma olut ja yks koff velvet"" |
pierumooses 19.09.2004 12:32:34 | |
---|
Playing slow is for pussies :P Janottaako??? |