Aihe: Hitaasti soittaminen, hitaasti tiluttaminen.
1 2
Henko
12.05.2004 14:46:49

Aina täällä puhutaan nopeusennätyksistä ja nopeista kitaristeista ja juoksutuksista. Keskustellaanko välillä hitaudesta?
Horror Sweet Horror.
Spez
12.05.2004 14:51:00
No hitaissa biiseissä hammer-on:it tai vaikkapa pull-off:it joutaa tehdä paljon huolellisemmin, sekä puhtaammin, jotta kieli jaksaa soida sen vaaditun ajan tarpeeksi voimakkaasti.
Ynkkä.. Jumalallista sweeppausta.
skinkarde
12.05.2004 14:52:06
jepjep. esim. tempoon 30 on pirun hankalaa soittaa vaikka nyt 16-osia.
"Siitä puhe mistä puhutaan"
drlecter
12.05.2004 20:36:00 (muokattu 12.05.2004 20:42:59)

jepjep. esim. tempoon 30 on pirun hankalaa soittaa vaikka nyt 16-osia.

vielä vaikeampaa 8-osia.

kokeile laittaa metronomi klikkaamaan vaikka tempoa 30 ja sitten 4 iskua tahtia kohden plekulla näpsäytät, eli iskua kohden yksi pikkaus.
paha on myös pikata aksentit oikeaan kohtaan jos vaikka vetelet 32-osia tempoon 30 bpm.

tosta sitte nostelee tempoa ja pian pystyt soittamaan nopeampaa kuin fareri ;)
http://www.fretboardfromhell.tk/
Henko
12.05.2004 21:04:02

Mulle tuli vaan semmonen juttu mieleen että täällä moni varmaan luulee että nopeus = taito. Ja osa niistä tyypeistä kai vetää kaiken niin nopeeta kun lähtee. Mutta vaikeuksia tulee siinä vaiheessa kun yrittää saman soittaa hitaammin. Huomaakin että on koko ajan soittanut vain sinne päin.
Horror Sweet Horror.
Krice
13.05.2004 01:47:39

Minä olen hidas, downpickaukseni on vain 6.666 n/s.
Jimi
13.05.2004 15:19:21

En ole nopea, enkä haluakkaan paitsi sillon kun joku kaveri joka ei ymmärrä mitää musiikista, pyytää soittaa jotai ni se arvostaa vaan nopeita tilujuttuja, niin jos sillon soittaa jotai vähä hitaampaa ni sit se rupee yleensä jotai vinkuu et vähä oot huono ku et osaa soittaa nopeesti.

Eric Clapton soittaa hitaasti ja saa sen kuulostamaan hyvältä.
Siis mikä? Missä? Millon? Häh? En ymmärrä?
JS
13.05.2004 16:52:09 (muokattu 13.05.2004 16:54:16)
En ole nopea, enkä haluakkaan paitsi sillon kun joku kaveri joka ei ymmärrä mitää musiikista, pyytää soittaa jotai ni se arvostaa vaan nopeita tilujuttuja, niin jos sillon soittaa jotai vähä hitaampaa ni sit se rupee yleensä jotai vinkuu et vähä oot huono ku et osaa soittaa nopeesti.

Mulla on kyllä ihan päinvastasia kokemuksia. Ku joku musiikista mitään tietämätön teinix-idiootti pyytää kitaristia soittamaan jotakin, niin se vaikuttuu takuuvarmasti perseelleen ja epäpuhtaasti hirvenkaatosäröllä soitetusta kolmen powerchordin riffistä, jossa on epämäärästä ala-E:n rynkytystä powerchordien välissä.

Vielä suuremman vaikutuksen siihen tekee, kun joku nakkisormi vetää bendejä perseelleen ja lisää siihen vielä sellasen kumiukkovibraaton.

Faniksi se rupeaa jos teinipilittäjä soittaa COB:maista mukasooloa epäpuhtaasti mainitunlaisella saundilla (ts. käy harvakseltaan läpi E-molliasteikon nuotteja ja runkkaa siihen väliin kyynärpäätekniikalla ja temmosta piittaamatta epätasaseen tahtiin vapaata H-kieltä).

MUTTA jos tälle sivistymättömälle teinix-idiootille soittaa bluesia, jazzia tai tiluttaa hyvän maun mukaisesti, tarkasti, puhtaasti ja oikeasti hyvällä saundilla 20 nuottia sekunnissa niin sitä ei voi vähempää kiinnostaa. Saattaapa se vielä olla niin tyhmä että kehuu teinipilittäjää tai nakkisormirenkuttajaa oikeinsoittajalle.
Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa
Evil-Chuck
13.05.2004 17:12:55
Unohtakaa hitaasti soittaminen ja soittakaa nopeeta!
"As Wolfs Among Sheep We have Wandered"
Henko
13.05.2004 18:53:03

Unohtakaa hitaasti soittaminen ja soittakaa nopeeta!

Jos mua kiinnostais opetella helvetin nopeet tilulilut ni kyllä mä ehkä oppisin. Mut ei kiinnosta.
Horror Sweet Horror.
Evil-Chuck
13.05.2004 19:16:05
Jos mua kiinnostais opetella helvetin nopeet tilulilut ni kyllä mä ehkä oppisin. Mut ei kiinnosta.

Oot sä vähä niinq pimee tai jotai ju nou!!!11?++ Niinq jos sä skulaat ni pitää skulaa nopeeta!!1!!11
"As Wolfs Among Sheep We have Wandered"
Henko
13.05.2004 21:46:13 (muokattu 13.05.2004 21:49:58)

Oot sä vähä niinq pimee tai jotai ju nou!!!11?++ Niinq jos sä skulaat ni pitää skulaa nopeeta!!1!!11

Ainakaan mä en puhu enkä kirjota niinq Andy :)
Horror Sweet Horror.
Jimi
14.05.2004 16:20:13

Mulla on kyllä ihan päinvastasia kokemuksia. Ku joku musiikista mitään tietämätön teinix-idiootti pyytää kitaristia soittamaan jotakin, niin se vaikuttuu takuuvarmasti perseelleen ja epäpuhtaasti hirvenkaatosäröllä soitetusta kolmen powerchordin riffistä, jossa on epämäärästä ala-E:n rynkytystä powerchordien välissä.

Vielä suuremman vaikutuksen siihen tekee, kun joku nakkisormi vetää bendejä perseelleen ja lisää siihen vielä sellasen kumiukkovibraaton.

Faniksi se rupeaa jos teinipilittäjä soittaa COB:maista mukasooloa epäpuhtaasti mainitunlaisella saundilla (ts. käy harvakseltaan läpi E-molliasteikon nuotteja ja runkkaa siihen väliin kyynärpäätekniikalla ja temmosta piittaamatta epätasaseen tahtiin vapaata H-kieltä).

MUTTA jos tälle sivistymättömälle teinix-idiootille soittaa bluesia, jazzia tai tiluttaa hyvän maun mukaisesti, tarkasti, puhtaasti ja oikeasti hyvällä saundilla 20 nuottia sekunnissa niin sitä ei voi vähempää kiinnostaa. Saattaapa se vielä olla niin tyhmä että kehuu teinipilittäjää tai nakkisormirenkuttajaa oikeinsoittajalle.

Juuri noin. On se ihmeellistä ku ei ihmiset tajuu mitää musiikin päälle ellei ite soita. Ja joskus ei kyllä tajuu sillonkaa. Ihanku olis sillee et jos oot nopee oot hel*etin hyvä soittaa vaikka soittaisitki kaiken ihan perseelleen.
JS
14.05.2004 16:25:35
Joo... Kyllä ei-kitaristit (ja kitaristeistakin suurin osa) on ihan käsittämättömän tyhmiä :)
Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa
Ossi
14.05.2004 16:40:07

Aika pitkään kestäneestä soittoharrastuksesta huolimatta olen melko hidaskätinen. Ehkä nopeutta saisi lisää treenaamalla mutta en ole jostain syystä kokenut tuota vaivan arvoiseksi. Koska verkkainen soittaminen on mulle luontevaa olen sitävastoin pyrkinyt keskittymään siihen, että saisi puserrettua niihin harvoihin nuotteihin jotain musiikillista sisältöä. Olisko musiikillinen "statementti" turhan hieno ilmaus mutta jotain sellaista kuitenkin.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Henko
16.05.2004 14:23:24

Juuri noin. On se ihmeellistä ku ei ihmiset tajuu mitää musiikin päälle ellei ite soita.

Soittajat taas ajattelee liian usein musiikkia sen soittamisen kantilta: "Nykyään kun mä soitan kitaraa ni mun korvaan pistää sellanen että eihän toi oo mitään kun rämpytystä. ei tossa oo mitään vaikeeta, kuka tahansa tohon pystyy". Mun korvaan taas ottaa ton tyyliset kommentit :)
Ja soittamisesta vielä: Kannattaa soittaa varmalla tatsilla se mikä tarvii soittaa. Nää on taas aina niitä mielipidekysymyksiä mutta kaikki vaan ei aina tunnu tajuavan miltä kitaran pitää kuulostaa. Sormista se soundi ja dynamiikka lähtee, liiat säröt ja kompressorit pilaa molemmat.
Horror Sweet Horror.
Mrezzye
16.05.2004 15:48:42

Ei se nyt tietysti haitaksi ole, jos osaa oikein turbona tiluttaa, mutta eihän se nyt mikään välttämättömyys ole. Voimavara se tosin on, kun ei tartte sitten vetää tositilanteessa äärirajoille, vaan vähempikin pinnistely riittää => Soitto näyttää ja kuulostaa helpolta.
"Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne.
hardy
16.05.2004 16:10:57
joo... taannoin tuossa otin skeban kouraan ja koklasin tapping-juttuja metronomin kera hitaalla tempolla... käsitin siinä vaiheessa että oon soittanu 7 vuotta väärin näitä tappingeja.

Lisäys aiheeseen taidon näyttäminen muille... Ihmiset on tyhmiä, siitä ei pääse mihinkään. Kaikista typerimpiä on ne jotka ei tajua musasta eikä kitarataidefilosofiasta mitään. Oon tullu siihen tulokseen että jokainen ite henkilökohtaisesti on jollakin lailla tietonen omasta osaamisesta. On helvetin hankala minuutin aikana yrittää todistella muille sitä että ehkä tässä jotain silti vähän osataan. Varsinkin jos kuuntelijana on musaimbesilli joka ei erota mollia duurista. Täysin eri juttu on soittaa 30 vuotta kitaraa elääkseen soittaneelle prokitaristille.
Henko
16.05.2004 19:29:01

Ei se nyt tietysti haitaksi ole, jos osaa oikein turbona tiluttaa, mutta eihän se nyt mikään välttämättömyys ole. Voimavara se tosin on, kun ei tartte sitten vetää tositilanteessa äärirajoille, vaan vähempikin pinnistely riittää => Soitto näyttää ja kuulostaa helpolta.
Samaa mieltä oon. Tottakai kannattaa opetella vaikka mitä jos vaan kiinnostaa, mutta välttämättä sen ei tarvi olla itse tarkoitus.
Horror Sweet Horror.
Jimi
16.05.2004 21:14:15

Soittajat taas ajattelee liian usein musiikkia sen soittamisen kantilta: "Nykyään kun mä soitan kitaraa ni mun korvaan pistää sellanen että eihän toi oo mitään kun rämpytystä. ei tossa oo mitään vaikeeta, kuka tahansa tohon pystyy". Mun korvaan taas ottaa ton tyyliset kommentit :)
Ja soittamisesta vielä: Kannattaa soittaa varmalla tatsilla se mikä tarvii soittaa. Nää on taas aina niitä mielipidekysymyksiä mutta kaikki vaan ei aina tunnu tajuavan miltä kitaran pitää kuulostaa. Sormista se soundi ja dynamiikka lähtee, liiat säröt ja kompressorit pilaa molemmat.

No jaa. Kyl siis mä ainaki pidän sellasen kitaran soiton kuuntelemisesta mikä kuulosta hyvältä vaikka oliski tosi helppoo "rämpytystä" Ei se tarkota että on hyvä kitaristi jos osaa soittaa tosi monimutkasia juttuja. Yksikin sointu kuulostaa paremmalta ku joku saakelin tilutus jos sen vaan soittaa oikein.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)