Aihe: Vaikeimmat ja helpoimmat sävellajit kitaristin kannalta..
1
JPQ
03.12.2004 03:59:37

Kertokaahan kitaran omistavat heebot mikä sävellajit vaikeita kitaralla ja mitkä helppoja. Kiva olisi muusikkia tehdessä huomioida tämä.
Ostinaatio
03.12.2004 04:13:10
No, jos pysytään standardivireessä niin helppojen soinnutusten kannalta katsottuna:

(tämä on sitten aika mutua ja toki myös tyylikysymys)

Helpoimpia:

A-molli/C-duuri
E-molli/G-duuri

D-molli/F-duuri
A-duuri
E-duuri
D-duuri

Vaikeimpia:

Jossain vaiheessa soinnutusten konnalta homma menee aika samantekeväksi.

Ehkä vaikeimmat standardivireessä on silti Es-duuri/Es-molli, koska ne pakottavat pohjasävelen korkeimmalle.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
JPQ
03.12.2004 19:51:31

Standardi vireessä pysytään koska useimmat sitä kuitenkin käyttää uskoisin. Ja normaali viritteisille soittimille muutenkin yleensä kait kirjoitetaan eniten...
overthewall
04.12.2004 00:06:56
Standardi vireessä pysytään koska useimmat sitä kuitenkin käyttää uskoisin. Ja normaali viritteisille soittimille muutenkin yleensä kait kirjoitetaan eniten...

Ei niitä biisejä kirjoiteta millekään vireille. Ne kirjoitetaan tiettyyn sävel lajiin jossa ne sitten soitetaan oli vire mikä tahansa.
Volle
04.12.2004 04:04:45
Mulle on ainakin yksi hailee, missä sävellajissa joku biisi on. Jos sitä soitetaan bändin kanssa, voin miltei diktaattorimaisesti määrätä sen mulle sopivaksi.

Biisien tyylistä riippuu mikä mulle sopii parhaiten. Yleensä e- tai a-pohjaiset hommelit ovat niitä mitä tulee jammailtua ihan muuten vaan ja siksi ne on eniten mieleen. E ehkä enemmän näistä kahdesta. Jotkut hommat menee luontevimmin jostakin muualta. Tosi tapauskohtaista siis.
Nam.
poppamies
04.12.2004 06:08:44

Komppaana Ostinaatiota ja totean että Ess duuri on hankalin kompattava kitaralla.
Syystä tai toisesta on kuitenkin suosittu pianosävellaji.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)