Aihe: Plektran ääni paistaa ikävästi läpi.
1 2 3
Nebukadnessar
21.09.2003 20:35:43
Ongelman huomaa eniten soolosoitossa, jolloin plektran äänen kuulee styrkkarista todella pahasti aina kieltä näpäyttäessä. Olisko jotain kikkoja vai onko allekirjoittaneella vain perustavaa laatua oleva tekniikkavirhe..? Aseistuksena LP-Tokai Seymour Duncaneilla ja Marsun DSL-combo.
Härski
21.09.2003 20:58:03 (muokattu 21.09.2003 20:58:22)
Joo... jatkakaa.
kalkkuna
21.09.2003 21:16:06
No minkä paksunen pleku on?
Cletus Awreetus
21.09.2003 21:21:09
No minkä paksunen pleku on?

Niin juuri. Ainakin THIN-paksuisista plekuista lähtee ikävä läpsähdys. Mitä paksumpi, sitä vähemmän plekuääntä.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
Jackson Dinky
21.09.2003 21:25:12
Niin juuri. Ainakin THIN-paksuisista plekuista lähtee ikävä läpsähdys. Mitä paksumpi, sitä vähemmän plekuääntä.

Mun mielestä se on toisinpäin just. Tai sitten oon seko.
Fortune
21.09.2003 22:15:21
Mun mielestä se on toisinpäin just. Tai sitten oon seko.

Ohuista lähtee *läps*, tosi paksuista *naps* .

Tatsistakin on kiinni, mutta tokihan ohuella louskutettaessa melu on kaameampi kuin samalla tatsilla paksulla mäiskettäessä.
Jumpers for goalposts
Sammakko
21.09.2003 22:18:30

Käytä pyöreäpäisiä plekuja!!!!

Pyöreäpäisillä plekuilla se vaan sivaltaa siitä kielten päältä eikä mittään ääniä kuulu. Muutenkin terävät plekut on sukkahousumiesten juttuja.
Pitää on fjongaa et on Stüldt Håjttii...
Fortune
21.09.2003 22:20:47

Pyöreäpäisillä plekuilla se vaan sivaltaa siitä kielten päältä eikä mittään ääniä kuulu. Muutenkin terävät plekut on sukkahousumiesten juttuja.

Tympeäähän se on soittaa, jollei ääntä kuulu. Playbackiin hyviä?

No joo, pyöreäpäiset plekut sopivat joillekuille, mutta rankempaan komppaukseen eivät mielestäni niinkään hyvin, osumatarkkuus ja sormenpäät kärsivät :)

Tottumiskysymys toki, mutta itse olen havainnut ihan normaalinmuotoisen (tyyliin Dunlopin tortexit) plekun kaikkeen soittoon parhaaksi, ei niitä kesken biisin kuitenkaan ehdi vaihtamaan. Treeniä vain.
Jumpers for goalposts
jPekka
22.09.2003 09:23:25

Tympeäähän se on soittaa, jollei ääntä kuulu. Playbackiin hyviä?

Säröllä soittaessa plektran tietysti pitääkin napsahtaa, että soundiin tulee tarvittavaa atakkia. Sama plekutekniikka joka kuulostaa säröllä hyvältä ei sitten välttämäti pelitä puhtailla soundeilla, kuten esimerkiksi joistakin Albert Järvisen jutuista huomaa: naps naps naps naps...

Tällaisessa tapauksessa voi tietysti ottaa oppia Stevie Raylta: säröjutut plektralla, puhtaat osuudet paljain sormin.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Äksmän
22.09.2003 10:55:18
Äänettömin plektra joka on tullut vastaan on kyllä Dunlopin Big Stubby. Toimii säröpuolella varsinkin sooloilussa, mutta akustisella kitaralla on turhan tummaääninen. Tortexista lähtee aika hyvä saundi. Itte soitan 1.5 mm teräväkärkisellä tortexilla - sukkahousut päässä.

Kannattaa miettiä myös pikkauskohtaa, jos ei tykkää napsahtavasta äänestä. Jostain kaulamikin tienoilta lähtee ihan erilainen ääni kuin tallan läheltä.
kid ego
22.09.2003 11:16:28
Jos pikkaa pelkästään yhteen suuntaan (todennäköisimmin alaspäin, hoho), plekun ääni paistaa läpi huomattavasti helpommin kuin alternate pickingillä soitettaessa. Dunlopin 1-millinen Tortex (sininen) on plektroista parhain.
Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta.
Negative creep
22.09.2003 14:39:36
ohuist plekuist lähtee iha ******** kova ääni (ainaki mulla)
mut 2,4mm plekust ei lähe mitää ja o helevetin hyvä soittaa.
kannattaa kokeilla paksuja ku ne parempia.
:P
HeavyMan
22.09.2003 14:49:16

mut 2,4mm plekust ei lähe mitää ja o helevetin hyvä soittaa.
kannattaa kokeilla paksuja ku ne parempia.

Rupeappa soittamaan jollakin paksulla plekulla v***n nopeata sooloa.Epäillen että onnistuuko.Dunlopin 1,0mm rules!
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
kalkkuna
22.09.2003 15:42:23
Sehän on niin että paksuista plekuistahan sitä ääntä tullee, ei ehkä komppaamisessa, mutta sooloamisessa tulee.
Fortune
22.09.2003 18:02:43
Rupeappa soittamaan jollakin paksulla plekulla v***n nopeata sooloa.Epäillen että onnistuuko.Dunlopin 1,0mm rules!

Tekniikka- ja tottumuskysymyksiä. Kokeilkaa kaikkia, ottakaa oma joukosta käyttöön.
Jumpers for goalposts. Rock'n'roll!
Jusstus
22.09.2003 18:55:28
Joo, meikä komppaa jPekkaa. Atakkiahan tuo vaan tuo lisää. Kuunnelkaa jostain vaikka Slashin livesooloja, joissa se vetää ilman bändiä. Kauhea pauke joka napsautuksella. Se kuuluu siihen hommaan.

Ja akustisellahan toi on olennainen osa koko herkkua.

Ilman läpsynää ei kuulosta kitaralta laisinkaan. Tai kuulostaa sormin soitetulta.
"These go to eleven.."
Timesby
23.09.2003 10:58:57

joku kolme kuukautta sitten paksuin pleku, jolla pystyin soittamaan oli joku .90 mm, mut nykyään soittelen 2,0 mm. alotin sillä soittelun ku kaikki muut plektrat oli kateissa. sillä saa kunnon tuntuman siihen soittoon, eikä se kulukkaan nii nopeesti, ku joku alle millinen menee viikossa kelvottomaks.
-Mahtava on suuruudenhulluudenvoima-
Hanok
23.09.2003 11:05:16
En tiedä onko tämä kaikille itsestäänselvää, mutta kannattaa ainakin kiinnittää huomiota siihen mistä kohtaa pikkaa suhteessa mikkeihin. Vaikuttaa tietysti soundiin muutenkin, mutta siitä voi tulla sivuääniä jos pikkaa ihan päällä olevan mikin kohdalta.
OSTETAAN: SansAmp Classic, GT-2, Tri-A.C. tms. Tarjoa!
booster
23.09.2003 12:40:38
Osaako joku ekspertti sanoa että minkä paksuisia on Fenderin 'Heavy' -plektrat ovat. Siis nuo perinteisen muotoiset, läpikuultavan tummanruskeat. Vai pitäisikö ottaa vain työntömitta kauniiseen käteen..
Olin ennen idiootti. En enää.
-"Pepe"
meiju
23.09.2003 15:30:23
Ite soitan tasan sillä millä tuntuu hyvältä soittaa ja on hyvä käteen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)