Aihe: Itseopiskelu ja "lukujärjestys" 1 | |
---|---|
![]() 23.10.2008 20:22:30 | |
Tervehdys! Elikkäs olen tässä viimeaikoina huomannut etten ole kehittynyt oikeastaan pitkään aikaan mihinkään suuntaan soittamisessani ja olen pohdiskellut että miten voisin tehostaa harjoitteluani. Nyt soittamiseni on lähinnä rämpyttelyä ilman minkäänlaista päätä tai häntää. Tai sitten plokkailen joitain lyhyitä helppoja melodianpätkiä enkä oikeastaan kehity plokkailunkaan osalta mihinkään suuntaan. Paras vaihtoehto olisi tietysti opettaja, joka potkisi eteenpäin ja antaisi aina jotain soitettavaa seuraavaksi kerraksi, mutta työni sotkee elämää liian paljon että pystyisin käymään säännöllisesti opetuksessa. Lähtökohtaisesti minulla on päivittäin kuitenkin aikaa 1-2h, jolloin pystyn harjoittelemaan. Tästä pääsenkin sitten seuraavaan ongelmaan--> mitäs sitten treenailisin? Näin pikaisen pohdinnan jälkeen ajattelin jotain seuraavanlaista ohjelmaa: Alusta joku 10min voisin vaikka pelailla Fretboard Warrioria, niin tulisi heti ensimmäisenä kertailtua otelautaa. Alun jälkeen sitten vaikka n.30min tekniikkatreeniä asteikkojen sahausta ym. Tekniikkaharjoitus on sisällyttävä jollaintavalla kuitenkin ohjelmaan, koska minulla on pikkaustekniikassa ongelmia jotka huomasin vasta hiljattain. Sitten en tiedäkkään mitä sisällyttäisin loppuajalle harjoitusohjelmaan, voisi kuitenkin olla hyvä että jos ottaisin viikon jokaiselle päivälle jonkin teeman mihin sitten käyttäisin enemmän aikaa. Esim. maanantaina alun vakio ohjelman jälkeen rakentelisin sointuja--> samalla saisin harjoitusta intervallien ja otelaudan suhteen. Ideoita ja ajatuksia? Tasoltani arvoioisin itseni soittajana asteikolla 0-10, että olen tasolla 1,5. Että siihen nähden ehdotuksia mitä voisin sitten reenailla. | |
![]() 23.10.2008 21:08:23 | |
Ideoita ja ajatuksia? Tasoltani arvoioisin itseni soittajana asteikolla 0-10, että olen tasolla 1,5. Että siihen nähden ehdotuksia mitä voisin sitten reenailla. Suosittelisin että hankit sellaisia opetus-DVD:itä joissa on itseäsi kiinnostavia asioita, ja treenaa niitä juttuja vaikka koko 2 tuntia. Myös www.rockway.fi voisi olla hyvä, siellä on sekä kaikentasoisia oppitunteja tekniseltä pohjalta, että ihan biisejä, jotka näytetään askel askeleelta. Työssäkäyvällä lienee varaa maksaa siitä palvelusta, tai toisin sanoen, se on juuri kuin sinua varten luotu. Kirjoista kannattaa harkita Harri Louhensuon Blues Stationia, ja Jarmo Hynnisen molempia kirjoja. Joku tuon kaltainen paketti toimisi varmasti paremmin, kuin lähteä itse pähkäilemään asioita joihin kuitenkin ehkä tarvitsisi opettajan ohjausta. | |
![]() 24.10.2008 09:44:42 | |
Mulla oli aikoinaan lukuisia hyvinkin monimutkasia "lukujärjestyksiä" itseopiskellessani kitaransoittoa... Osa "systeemeistä" uskoakseni hyviäkin, mutta hyvin vähän niitä tuli sitten pitemmän päälle noudatettua. Pitääpä katsoa jos tällainen vielä löytyisi jostain... Mun mielestä tärkeätä on treenata pidemmissä pätkissä, 10 minuuttia ei oikein riitä mihinkään (no ehkä sormiharjoituksiin joiden mielekkyys on jokatapauksessa vähäinen), ainakin itselläni ne parhaimmat oivallukset/kehittymiset tapahtuivat niiden maraton-sessioiden aikana jotka kestivät vähintään useita tunteja... "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)