Hookkan 04.01.2009 03:39:02 | |
---|
Elikkäs olen huomannu ainakin parissa omassa biisissä, missä on pitempään nopeatempoista "laukkakomppia" tai muuta sahailua, että plektrakäteni peukalo väsyy tuolta tyvestä ja melkein kämmenen puolelta. Olen aatellu että voiko sillä olla merkitystä, kun tuen useimmiten käteni niin, että pikkurilli on "ylä E:n" takana? Vai kenties kokemuksen puute, vaiko joku muu tekniikkavirhe? |
Ziggy Bubba 04.01.2009 11:11:38 | |
---|
Yksi syy voi olla liiallinen jännitys noissa lihaksissa. Itellä tuota esiintyy bassoa plekulla tosissaan paukuttaessa. Veikkaisin että nuo lihakset vahvistuvat kyllä ajan kanssa, ellei sulla sitten ole jotenkin todella kehno tekniikkavirhe ym. |
Weke 04.01.2009 12:46:49 | |
---|
Itsellä muistaakseni oli samantyyppistä ongelmaa, kun pidin plektraa "pinsettiotteella". Peukalon asento oli siinä jotenkin kummallinen, joka sitten luultavammin johti tähän. Plektraotetta muuttamalla on kadonneet kyseiset ongelmat. |
laakeri 04.01.2009 14:53:57 (muokattu 04.01.2009 14:54:26) | |
---|
Olen aatellu että voiko sillä olla merkitystä, kun tuen useimmiten käteni niin, että pikkurilli on "ylä E:n" takana? Tarkoitatko, että pikatessasi pikkusormesi tukeutuu jotenkin ylä-E:hen? Itselleni on vaivihkaa kehittynyt tuollainen tapa, josta haluaisin päästä eroon. Mutta ainakaan oma peukaloni ei kyllä tekniikasta huolimatta ole koskaan kipeytynyt. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö se voisi sinulla aiheuttaa peukalovaivoja.
|
Hookkan 04.01.2009 21:22:55 | |
---|
|
wavelength 04.01.2009 21:42:28 | |
---|
Näyttää siltä, että näppäilet liikuttamalla peukaloa, mistä otaksuisin väsymisen johtuvan. "Oikeaoppinen" pikkaus tehdään ranteella, ja sormet lähinnä pitävät plektraa paikallaan. Kannattaa opetella soittamaan ilman, että tukeudut sormilla kitaran koppaan, jolloin ranneliike alkaa kehittyä luonnostaan. En tiedä mistä puhun.
Myytävänä 18" Masterwork Custom China ja 10" Paiste Signature Splash! |
Salaliitto 06.01.2009 22:13:20 (muokattu 06.01.2009 22:13:42) | |
---|
Voi olla, että peukalon rakenne ja se miten äitisi on sinut maailmaan pyöräyttänyt ei tue musiikillista harrastustasi. Kuten, peukalo liian löysä = ärtyy helposti.. tms. |
Thet 06.01.2009 22:46:01 | |
---|
Mulla ainakin väsyy otelautakäden peukalo jos joutuu soittaa paljon barree-otteita tai muuten vaan semmosia et peukku ei oo just sopivasti. Mitä keskemmällä otelautaa peukalo on, sitä enemmän se sattuu pidemmässä soitossa. Normaalisti ei satu oikeestaan, joskus kaverin kaa jammaillessa pidemmän aikaa oon huomannu tämän. Legen... wait for it ...dary! Legendary! |
opaa 06.01.2009 23:10:33 | |
---|
Kuten, peukalo liian löysä = ärtyy helposti.. tms. Yliliikkuvat nivelet ylipäätään on yleensä huono juttu soittajalle. Itelläni tosin peukalo taipuu melkein 90 astetta väärään suuntaan, eikä ongelmia ole ainakaan vielä ilmennyt. Ja ihan hyvältä mun silmiin näytti peukalon taipumiset yms tuossa. Joku asiantuntevampi jatkakoon tästä. Mut mäki allekirjotan ton, että sä selvästi teet duunia tolla sun peukalolla aika paljon. Eli siis sulla osa liikkeestä lähtee ranteesta ja osa peukaloa liikuttamalla. Joillekinhan tuo voi toimia, ja jotkut tuota varmaankin käyttävät, mutta selvästi sulla tuo rasittaa peukaloa. Tätä kannattaa miettiä. |
Hookkan 07.01.2009 01:56:44 | |
---|
Juu äidillä on kyllä yliliikkuvuutta nivelissä, ja on työn puolesta (orkesteriviulisti) vähän ongelmia aiheuttanutkin. Perinnöllistäkin on, joten periaatteessa se voisi olla ainakin yksi osasyy. Eniten tuo tekniikka varmaan kuitenkin vaikuttaa. Pitää yrittää laittaa jesarilla sormet yhteen, ettei peukalo liiku :D (eikai sentäs) |
overdoze 07.01.2009 15:41:37 | |
---|
Veikkaisin, että tuo nivelten liikkuvuus ei liikaa tuohon vaikuta. Tai sitten on kyllä melkoiset kuminauhat nuo nivelet:) Varmaankin tottumus kysymys. Olet varmaankin tottunut liikuttamaan peukaloa, joten teet sitä jo luonnostaan. Tietyssä mielessä peukalo useimmiten liikkuu ainakin jonkun verran soiton aikana varmaan kaikilla, säädelläänhän sillä myös plektran kulmaa. Jos tuosta tavasta haluaa päästä eroon, niin ei auta muu kuin aloittaa hitaasti soittamalla simppeleitä juttuja ja keskittymällä peukalon "timmissä" pitämiseen. Ja eihän se haittaa, että sillä peukalollakin pystyy liikettä tuottamaan. Tietyissä jutuissa siitä on varmasti hyötyäkin. Ja reenaa vaan kestävyyttä siihen händyyn, niin kyllä se siitä lähtee! |
Hookkan 07.01.2009 18:10:20 | |
---|
Nii en minäkää usko että tästä minun mutaatioita voidaan ruveta syyttelemään. Täytyypi ruveta keskittymään tähän ihan todella. En o kyllä soitellukaan kun komisen vuotta, ettei luulis olevan ihan niin tiukkaa viel mikää juurtunu soittotyyliin. Reeniä reeniä. |
overdoze 07.01.2009 22:36:13 | |
---|
Nii en minäkää usko että tästä minun mutaatioita voidaan ruveta syyttelemään. Täytyypi ruveta keskittymään tähän ihan todella. En o kyllä soitellukaan kun komisen vuotta, ettei luulis olevan ihan niin tiukkaa viel mikää juurtunu soittotyyliin. Reeniä reeniä. Juu aina kerkee testaileen uusia juttuja. Kyllä sitä koko ajan joutuu taisteleen jonkun ongelman kanssa. Ja kyllähän Gilbertin Paulikin kertoi jossain haastattelussa soittaneensa pitkään ihan ormilla tavalla, mutta rupes sitten muuttaan juttuansa ja kaikkihan tietää lopputuloksen. |
Carvel 09.01.2009 08:38:13 | |
---|
Mulla ainakin väsyy otelautakäden peukalo jos joutuu soittaa paljon barree-otteita tai muuten vaan semmosia et peukku ei oo just sopivasti. Mitä keskemmällä otelautaa peukalo on, sitä enemmän se sattuu pidemmässä soitossa. Normaalisti ei satu oikeestaan, joskus kaverin kaa jammaillessa pidemmän aikaa oon huomannu tämän. Samething here. |