Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yleisiä Lauluteknisiä kyssäreitä
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Khassera
12.06.2013 09:50:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En keksiny parempaa otsikkoa, kun täälä on jo kysymyksiä tuesta, koordinaatiosta ja kaikesta..
 
Niin tää vois olla topikki jonka alle vois tiputella laulutekniikan harjoitteluun liittyviä kysymyksiä.
 
Kun pyrkii pitämään avoimen kurkun, korkean pehmeän kitalaen ja kurkunpään alhaalla, niin onko oikein jos ääntä "vuotaa" myös nenään? Eli nenästä tulee ilmaa pihalle, pidänkö silloin liikaa "haukotusta" harjoitellessa?
 
"Adaptation hinders progress."
Spedemix
12.06.2013 11:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera:Kun pyrkii pitämään avoimen kurkun, korkean pehmeän kitalaen ja kurkunpään alhaalla, niin onko oikein jos ääntä "vuotaa" myös nenään? Eli nenästä tulee ilmaa pihalle, pidänkö silloin liikaa "haukotusta" harjoitellessa?
 
Tässä menee jotain mielestäni väärin päin. Oma kokemukseni (ja siksi käsitykseni) on se, että kun pehmytkitalaki nousee ylös, nenän kautta ei kulje enää ilmaa. Siksi ei myös ääntäkään.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Khassera
12.06.2013 19:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä korviin?
 
Olen jossain välissä joltain (en muista keneltä) saanut neuvon että aina pitäisi hakea korviin sellanen tärisevä resonaatio, sellanen joka alussa kutitti korvia, mutta ei enää oikein tunnu miltään.
 
Tää resonaatio auttaa kuulemaan itseäni laulaessa, mutta samalla vaikeuttaa taustan/instrumentin kuulemista.
 
Ko. efektin saa aikaseksi kun haukottelee ja päästää rintaääntä. Korvat "aukeaa" ja tuntuu että korviinkin "vuotais" ääntä. Oon aina ajatellu että se on vaan lisää resonaatiota, mutta onko se nyt sittenkään hyvä idea?
 
"Adaptation hinders progress."
Saappineste
13.06.2013 01:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmaksi on muodostunut että keikalla kun kitarat pauhaa niin perkeesti, jää oma puhdaslaulu jalkoihin. Mahdoton ajatus ei toki ole ruuvvata volaa kitaroista pienemmälle, mutta silti olisin kiinnostunut muodostamaan kovempaa ääntä. Ongelmaksi mudostuu juurikin se että jos kokeilen vetää kovempaa, ääni ei sitä kestä ja silloin se kuulostaa todella paskalta. Eli oisko mitään vinkkiä minkä avuin voisi äänenmuodostamista hallita. Örinät pelaa kyllä hyvin.
 
Khassera
13.06.2013 10:27:48 (muokattu 13.06.2013 10:28:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saappineste: Ongelmaksi on muodostunut että keikalla kun kitarat pauhaa niin perkeesti, jää oma puhdaslaulu jalkoihin. Mahdoton ajatus ei toki ole ruuvvata volaa kitaroista pienemmälle, mutta silti olisin kiinnostunut muodostamaan kovempaa ääntä. Ongelmaksi mudostuu juurikin se että jos kokeilen vetää kovempaa, ääni ei sitä kestä ja silloin se kuulostaa todella paskalta. Eli oisko mitään vinkkiä minkä avuin voisi äänenmuodostamista hallita. Örinät pelaa kyllä hyvin.
 
Voisin ite yrittää avata:
 
Jos ördläät, niin siitä vaihtaminen puhtaaseen lauluun ei mene vaan että vaihdat volyymiä, pitäs vaihtaa myös koordinaatiota. Siinä missä omat ördlät tulee "munista asti," eli tosi alhaalta ja "avoimella kurkulla" niin puhdas laulu tulee (tai oikeastaan on tullut, nyt olen opetellut vähän erilaisen laulutyylin) enemmän niinku "otsasta."
 
Apinoi Staind:n Aaron Lewissiä tai Ra:n Sahaj Ticotinia (biisissä On My side, esim), niillä on sellanen viiltävän (ehkä liiankin) nasaalit äänet, mutta leikkaa hyvin läpi. Sitten siitä vaan etsit sellasen kultasen keskitien nasaalin ja sellasen siedettävän välillä.
 
Ja tietenkin miksaus: voksut isommalle, teku sellaseksi ettei öristessä tarvi puskea niin paljon ilmaa = ei kierrä. Örinän ei muutenkaan pitäis olla sellasta että se on oikeasti volyymillisesti kauhean iso ääni.
 
"Adaptation hinders progress."
Keskari811
03.07.2013 11:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, uus tällä puolella ja oon nyt kolmisen kuukautta harjotellut laulamista superior singin method nettiopastuksen kautta.. tiivistettynä ohjelma sopii aloittelijalle ja vähän edistyneemmälle. vaikuttaa hyvin kokonaisvaltaiselta lämmittelystä hengitystekniikkaan aina äänen voimistamiseen asti. parasta tuossa on se, että se on ohjattu jokaiselle päivälle tietyt harjoitukset video-opastuksen avulla, joten koskaan ei jää ikään kuin miettimään kuinka kauan ja paljon mitäkin harjoitusta pitää vetää.. Ääni kehittynyt aika reippaasti.
 
Alustus oli siinä.. Kysymyksen vuoro. Kuinka paljon reenaatte päivässä? Paljonko harjoitusta äänenne kestää väsymättä? Kuinka nopeasti ja millä konstein palaudutte jos kurkku pääsee syystä tai toisesta ärtymään.
 
jago-othello
03.07.2013 15:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskari811: Alustus oli siinä.. Kysymyksen vuoro. Kuinka paljon reenaatte päivässä? Paljonko harjoitusta äänenne kestää väsymättä? Kuinka nopeasti ja millä konstein palaudutte jos kurkku pääsee syystä tai toisesta ärtymään.
 
Päivässä tulee reenattua 45 min - 4 tuntia. Vähän riippuu kuinka paljon aikaa on käytettävissä. Aluksi kun rupesin treenaamaan ääni väsyi aika nopeasti, nykyään se kestää kohtuu hyvin. 3 h kohdalla usein alkaa huomaamaan että kroppa ei jaksa tukea ääntä enään kunnolla, jolloin kurontaakin alkaa muodostumaan. Tai sanotaan näin että tuo treeni aika, ei todellakaan tarkoita sitä että tekisin mitään skaaloja, vaan laulan biiseja ja treenaan niitä tarvittaessa. Skaalojen yms. muiden sireenien treenausta on about 10 minsaa treeniajasta. Ainoastaan jos ääni on väsynyt ja alkaa käheytymään, niin vedän parit skaalat hyvällä tuella ja yritän saada laulumoodini keskustaan. Yleensä se riittää lauluäänen palauttamiseen.
Jos ääni pääsee käheytymään, niin kannattaa ottaa askeleen taaksepäin ja katsoa onko perustuki ja muut kunnossa. Yksi hyvä vinkki myös on se että jos harjoitus ei onnistu ensimmäisellä 3 yrityksellä, niin kannattaa jättää se vähäksiaikaa ja palata myöhemmin. Myös kannattaa muistaa pari hyvää kikkaa jolla ääntä saa hieman parannettua: lepo, eli jos ääni on rasittunut, niin lepäät pari päivää ja vältät kaikkea puhumista, etkä laula tuolloin ollenkaan. Tämä toimii melkein aina. Myös perinteinen höyryhengitys on hyväksitodettu tapa kosteuttaa äänihuulia. Kannattaa myös juoda vettä paljon.
 
Keskari811
05.07.2013 12:12:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jago-othello: Myös kannattaa muistaa pari hyvää kikkaa jolla ääntä saa hieman parannettua: lepo, eli jos ääni on rasittunut, niin lepäät pari päivää ja vältät kaikkea puhumista, etkä laula tuolloin ollenkaan. Tämä toimii melkein aina. Myös perinteinen höyryhengitys on hyväksitodettu tapa kosteuttaa äänihuulia. Kannattaa myös juoda vettä paljon.
 
Kiitos vinkeistä. Just tällä hetkellä oon ite todennäkösesti vähän "puristanu" liikaa ja kurkku tuntui ainakin eilen hivenen aralta joten pidin välipäivän ja tänään on vielä hieman punoitusta kurkussa joten taukoa kunnes paranee. Nyt alkaa jo tuntua tuskaiselta kun ei oo laulanu/reenannu kohta kahteen päivään, mutta kai se on kestettävä perkele. Normaalisti mulla tulee pelkästään reenattua noin reilu tunti päivässä pelkästään. eri skaalat jne. toistaiseksi joka päivä kolmen kuukauden ajan on jaksanut kiinnostaa. Välillä olen vetänyt vähemmänkin viikossa ja vaihdellut harjoituksia toki, jotta lihakset ei totu samaan puurtamiseen ja kehitys pysähdy.
 
OPJ1974
05.07.2013 12:48:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskari811: Kuinka paljon reenaatte päivässä? Paljonko harjoitusta äänenne kestää väsymättä? Kuinka nopeasti ja millä konstein palaudutte jos kurkku pääsee syystä tai toisesta ärtymään.
 
Kaikki hymistelyt, suihkulaulannat, lasten tuutulaulut, parvekeserenadit, oikeat treenit ja laulutunnit yhteenlaskettuna keskiarvo siellä 1-2 tuntia päivässä.
 
Oikea tekniikka on kyllä kaiken aa ja oo. Sekä äänen avaaminen kunnolla. Aiemmin, ilman tekniikkaa pystyi kaksi biisiä vetämään. Nyt voi vetää jopa 3 tunnin treenejä äänen pahemmin väsymättä. Rokkipohjaista pääasiassa, äänenavaus klassisella tekniikalla. Äänenavaukseen käytän 15-30 min.
 
Palautumiseen ehdottomasti ykkönen on lepo. Ja mm. magnesiumin ja muiden hivenaineiden riittävä saanti, mikä edesauttaa koko kehon palautumista. Kipeänä tai kurkku ärtyneenä maitotuotteiden sekä sitrushedelmien/happamien ruoka-aineiden välttäminen. Lisäävät mm. limaneritystä ja jälkimmäiset myös vahingoittavat limakalvoja.
 
Jos on tärkeää tapahtumaa edessä, vältän myös alkoholia. Itsellä ainakin se vaikuttaa negatiivisesti ääneen heti - enkä nyt tarkoita humalatilaa :)
Khassera
11.07.2013 19:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1-2h päivässä joka päivä.
 
"Adaptation hinders progress."
jago-othello
12.07.2013 07:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskari811: Kiitos vinkeistä. Just tällä hetkellä oon ite todennäkösesti vähän "puristanu" liikaa ja kurkku tuntui ainakin eilen hivenen aralta joten pidin välipäivän ja tänään on vielä hieman punoitusta kurkussa joten taukoa kunnes paranee. Nyt alkaa jo tuntua tuskaiselta kun ei oo laulanu/reenannu kohta kahteen päivään, mutta kai se on kestettävä perkele. Normaalisti mulla tulee pelkästään reenattua noin reilu tunti päivässä pelkästään. eri skaalat jne. toistaiseksi joka päivä kolmen kuukauden ajan on jaksanut kiinnostaa. Välillä olen vetänyt vähemmänkin viikossa ja vaihdellut harjoituksia toki, jotta lihakset ei totu samaan puurtamiseen ja kehitys pysähdy.
 
Tästä tulikin mieleen, että vaikka taukojen pitäminen tuntuukin ihan v-mäiseltä välillä, niin niitä kannattaa pitää, vaikka lauluäänessä ei olisikaan mitään ongelmia. Jaa-miksikö voisi kysyä. Noh pelkästään siksi että lihassoluilla kestää 1-2kk uusiutua; kehosta, sukupuolesta, iästä yms. riippuen. Miksi lihassolujen uusiutuminen on tärkeätä? Jos halutaan maksimoida tehokkuus, niin treenatessa laulamista/soittamista kuin urheilua, tulee pitää taukoja. Taukojen jälkeen äänestäsi ja kropastasi tulee voimakkaampi ja kestävämpi. Tämä ei tietenkään korvaa tekniikan puutetta, mutta auttaa monesti jos on pitkään tuntunut että hakkaa päätä seinään. Kun kroppa on palautunut, niin sen on taas helpompi aloittaa usien liikeratojen ja motoriikan opettelua. Kun välillä hengähtää, on taas helpompi nähdä maali ja matka maaliin.
 
Tauoilla on myös psykologinen puoli. Kun on pitänyt muutaman päivän taukoa, niin treenaaminenkin maistuu ja jaksaa taas puurtaa, sillä tämä meidän harrastus/ammattimemme ei ole mitenkään helppo vaikka sitäkin antoisampi.
 
Taukojen tärkeydestä kertoo minusta hyvin Pavarotin nuoruudessaan pitämä noin kuukauden mittainen tauko. Taukoa ennen herrasta tuntui että mikään ei oikein mene kohdilleen, eikä homma natsaa. Hän omien sanojen mukaan luovutti. Kuitenkin kun hän kokeili uudestaan laulaa pidemmän tauon jälkeen, niin kaikki oli loksahtanut kohdilleen. Kuulemma herra oli asettanut itselleen liian suuret paineet ja kun psykologisesti oli ns. unohtanut/luovuttanut asian, niin mentaaliblokkeja ei enään ollut. Eli välillä vaikka tekniikka on timantin kova, voimme itse omalla pikkunupillamme tuhota tämän. Itse olen hieman tämänlainen. Synnynnäinen perfektionisti, jolle ei koskaan kelpaa mikään. Tämä tekee asioiden oppimisesta ja harrastamisesta välillä hyvinkin hankalaa. :)
 
Khassera
12.07.2013 17:51:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskari811: Kiitos vinkeistä. Just tällä hetkellä oon ite todennäkösesti vähän "puristanu" liikaa ja kurkku tuntui ainakin eilen hivenen aralta joten pidin välipäivän ja tänään on vielä hieman punoitusta kurkussa joten taukoa kunnes paranee. Nyt alkaa jo tuntua tuskaiselta kun ei oo laulanu/reenannu kohta kahteen päivään, mutta kai se on kestettävä perkele. Normaalisti mulla tulee pelkästään reenattua noin reilu tunti päivässä pelkästään. eri skaalat jne. toistaiseksi joka päivä kolmen kuukauden ajan on jaksanut kiinnostaa. Välillä olen vetänyt vähemmänkin viikossa ja vaihdellut harjoituksia toki, jotta lihakset ei totu samaan puurtamiseen ja kehitys pysähdy.
 
Kerrotko, mitä ihmettä sä teet että saat kurkun helläksi/araksi/punottamaan? Jotain väärin, se on varmaa, mutta mitä? Vedätkö aivan äärirajoille jotain skaaloja vai? Harjoitteletko jotain erikoistekniikkaa (karjunta tms) liikaa?
 
Treenaan päivittäin, ja pidän ehkä yhden päivän viikosta lepoa vokalisoinnista, ja koskaan ei ole ollut kurkunpää tai ylähenkitiet hajallaan vaikka mimmosta mörinää oon treenannu.
 
"Adaptation hinders progress."
Keskari811
13.07.2013 15:42:48 (muokattu 13.07.2013 15:44:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Kerrotko, mitä ihmettä sä teet että saat kurkun helläksi/araksi/punottamaan? Jotain väärin, se on varmaa, mutta mitä? Vedätkö aivan äärirajoille jotain skaaloja vai? Harjoitteletko jotain erikoistekniikkaa (karjunta tms) liikaa?
 
Treenaan päivittäin, ja pidän ehkä yhden päivän viikosta lepoa vokalisoinnista, ja koskaan ei ole ollut kurkunpää tai ylähenkitiet hajallaan vaikka mimmosta mörinää oon treenannu.

 
En harjottele örinää, enkä raspia tms. ihan puhtaasti vaan ja skaaloja. Oon koittanu paikantaa vähän missä meni vikaan ja todennäkösesti kyseessä on vaan vähän liian innokkaasti äärirajoille vetäminen (liian korkealle). Tästä aiheutunut puristus on rasittanut kurkkua. Sivuoireena myös lievä niskajumi. Vieläkään en ole jatkanut harjoituksia kun kurkku on edelleen punanen. Ei kylläkään kipeä muulloin kuin jos laittaa nenää ääneen ja laulaa vähän korkeammalta, kuten jotkut harjoitukset tulee tehdä. Toki tuo kurkun arkuus vaikuttaa vähän myös ihan normaaliin laulamiseenkin
 
Timi
16.07.2013 20:12:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Entä korviin?
 
Olen jossain välissä joltain (en muista keneltä) saanut neuvon että aina pitäisi hakea korviin sellanen tärisevä resonaatio, sellanen joka alussa kutitti korvia, mutta ei enää oikein tunnu miltään.
 
Tää resonaatio auttaa kuulemaan itseäni laulaessa, mutta samalla vaikeuttaa taustan/instrumentin kuulemista.
 
Ko. efektin saa aikaseksi kun haukottelee ja päästää rintaääntä. Korvat "aukeaa" ja tuntuu että korviinkin "vuotais" ääntä. Oon aina ajatellu että se on vaan lisää resonaatiota, mutta onko se nyt sittenkään hyvä idea?

 
Tota mä olen kaivannut.Mutta unohtanut.Vetänyt keikkaa ja sanonut toiselle.Laula!Mä huilaan hetken.Tullut sellainen fiilis,jotta äkänä tullut kurkkuun.Jopa kesken biisin.Nolo tilanne?Ystäväni aikoinaan antoi neuvoja.Koeta avata "Nenä"Eli resonoida ontelossa.Mut en muista miten?Näillä meidän tanssikeikoilla ei juurikaan äänenavauksia.Hyvää iltaa ja yks kaks kol.
 
Vaikea.Mutta varma!
d-iivil
18.07.2013 09:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: 1-2h päivässä joka päivä.
 
Kauheata nuottien tuhlausta!
Khassera
18.07.2013 12:57:58 (muokattu 18.07.2013 12:59:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on millä mällätä. ;)
 
EDIT: ettei tästä nyt sais vaan väärää kuvaa, niin tarkoitin tietenkin että olen sen verran kankkusripuli että sopis harjoitella paljon enemmänkin..
 
"Adaptation hinders progress."
Kipponi
18.07.2013 19:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites voisi harjoitella tätä open throat tekniikkaa ja miltä se pitäisi tuntua laulaessa?
 
Mitä on vialla, kun hiljaa korkealle mentäessä korkeimmat äänet alkavat kähisemään?
Tuki puuttuu?
 
Olen nyt kokeillut tätä ooppera laulajien mmmm(suu kiinni)miiiii(suu auki)aaaa(suu auki).Mikäs tämän tarkoitus on?
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
Khassera
18.07.2013 19:54:47 (muokattu 18.07.2013 19:57:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Mites voisi harjoitella tätä open throat tekniikkaa ja miltä se pitäisi tuntua laulaessa?
 
Mun käsittääkseni helpoin tapa avata kurkku on matkia haukotusta kun laulaa. Sit laulaa vaikka vähän aikaa sellasella ihan umpivammasella äänellä, tosi paljon haukotusta, sit siitä lähteä kaventamaan että ääni ei kuulosta enää kauhean urpolta. Sit vaan muistaa ko. koordinaation kun laulaa, laulutyylistä riippumatta.
 
Kandee myös tunnustella kurkunpäätä, eli missä se aataminomena viilettää. Jos aataminomena löytyy leuan alta (siis helvetin ylhäältä) niin todennäkösesti ääni on ohut ja pistävä, ja laulaminen on kireää/vaikeaa. Sen saa pysymään alhaalla kun vetää vaikka skaaloja tolla vammasella äänellä. Jos oot koskaan kattonu mitään jenkkikomediaa missä joku tekee jotain tyhmää ja toinen sanoo sille että "duhhh" (thöööö suomalaisittain) niin sillä saundilla kandee testata.
 
Mitä on vialla, kun hiljaa korkealle mentäessä korkeimmat äänet alkavat kähisemään?
Tuki puuttuu?

 
En oikein tiiä mitä tarkotat kähinällä, tiputko siis falsettiin? Alkaako yskittämään?
 
Olen nyt kokeillut tätä ooppera laulajien mmmm(suu kiinni)miiiii(suu auki)aaaa(suu auki).Mikäs tämän tarkoitus on?
 
Ohi.
 
"Adaptation hinders progress."
Kipponi
18.07.2013 22:29:38 (muokattu 18.07.2013 22:30:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: En oikein tiiä mitä tarkotat kähinällä, tiputko siis falsettiin? Alkaako yskittämään?
Ei yskitä.Ääni menee tietysti hiljaa vinkuessa falsettiin ja sitten häviää kähinään.
Falsetin jälkeenhän jotkut saa vielä ns.Whistle-rekisterin.Ei sillä, että mitään sillä tekisin, kunan kokeilen.
Mitään tekniikkaa en tee jos sattuu tai alkaa yskittämään(yskittään on joskus alkanut)
Pitää vaan kaikkea kokeilla :)Ääniala on n.C2-A4 hyvänä päivänä.Eli n.2.5 oktaavia.
Yleensä D2-G4 eli baritonina mennään.
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
OPJ1974
19.07.2013 17:17:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Olen nyt kokeillut tätä ooppera laulajien mmmm(suu kiinni)miiiii(suu auki)aaaa(suu auki).Mikäs tämän tarkoitus on?
 
Suu kiinni hymistelyssä pitäisi ääni pystyä kohdentamaan/muodostamaan niin, että nenässä "kutiaa" -toisin sanoen haetaan resonointia tuolla harjoituksella.
 
Yleensäkin klassista äänenmuodostusta harjoittaessa, oli sitten harjoiteltava vokaali mikä tahansa ja sisältääkö etukonsontantin (moi/voi/mii/mio-moi/soi/sai jne) tai ei, niin äänen pitäisi:
 
a) tulla "rinnan korkeudelta" - ääni ei saa siis nousta ylös kurkkuun. Kuvittelee, että äänihuulet on rintalastan kohdalla, ja siitä ylöspäin eivät saisi nousta. Tällä haetaan pohjasointia.
b) leuan pitää olla rento ja kaulan lihaksia ei saa jännittää - ajatella, että niska on tavallaan "pitkä".
c) äänen /vokaalit pitäisi suunnata mahdollisimman eteen ja "pystyyn", kapeaksi - haetaan kiinteyttä. Ii-äänne muodostetaan siis samalla tavoin kuin Oo-äänne.
d) äänen pitäisi tuntua pään onteloissa resonointina/kaikuna, jopa korvissa kutinana.
e) nuottiin tulisi osua ilman mitään "niekkuja". Tää kysyy sitä itsevarmuutta. Pitää koko ajan ajatella olevansa äänen "päällä", eli ääntä (olkoon kuinka korkea tai matala sävel tahansa) lähestytään ylhäältä päin.
f) Skaaloja treenatessa ei saisi tulla mitään hyppyjä sävelten välillä, vaan koko skaalaan pitäisi ajatella jatkumona.
 
Ja tämä kaikki sitten pitäisi muistaa jokaisen nuotin kohdalla, varsinkin skaaloja harjoitellessa tai ääntä avatessa. Itse laulan pääasiassa rokkihommeleita, mutta avaan äänen aina klassisella tekniikalla. Tuolleen treenatessa ainakin oman äänen kontrolli on parantunut huimasti.
 
Hyvä startti äänenavaukselle minusta on aloittaa suu kiinni "koiran uikutuksella", joka herättelee ylärekisteriä ja pään onteloita. Sitten pehmeää "ärrää-pärinää" hymistelen, ensin alarekisteristä ja sitten skaalojen avulla. Tämän jälkeen vasta varsinaiset vokaaliharjoitteet.
 
Ja sitten vielä: ei liian suuria odotuksia ja maltti on valttia :D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti