Kiukkuli 28.04.2013 13:32:18 | |
---|
Juzpe: Lienee se tavallinen hiukan reiskat 2 oktaavia käyttisalaa, eli isosta C:stä (terssin kiataran 6. kielestä vapaana alaspäin) tonne 1-viivasen F#:n G#:n (1. kielen 2.-4. nauha) välihuudeille ilman falsetilla ajelua. Falsettini soundaa taas niin paskalta etten pysty kokeilemaan itkemättä. Kitaralla 1. kielen nuotit ovat jo kaksiviivaisia nuotteja. Eli lasket oktaavin huti. |
harez 01.05.2013 02:11:53 (muokattu 01.05.2013 09:58:36) | |
---|
En lukenut kaikkea, mutta mielestäni käytettävään rekisteriin, mitä uskaltaa käyttää myös kodin ulkopuolella vaikuttaa äärimmäisen paljon se, mitä lauluja olet tottunut tulkitsemaan. En siis tarkoita lauluja, joita olet tottunut laulamaan, vaan ne jotka tulee jostain muualta. Itse ainakin oppinut tuntemaan sen joidenkin laulujen viiliksen ja siten ne voi laulaa muualta kuin on normaalisti oppinut laulamaan. |
Tonski 07.06.2013 03:05:34 | |
---|
Missä rajoissa äänialaansa voi tekniikkaa hiomalla kasvattaa? Kaveri vetelee huoletta A:han asti (tenoreita ollaan molemmat), itellä tulee e-nuotissa väkisin raja vastaan. Sitä on jotenkin hyväksynyt sen, et mulla vaan ei ole koneisto äidinmaidossa luotu sellaseks jolla olis edellytyksiä vetää tosta kvarttia enää ylemmäs. |
Timitzii 07.06.2013 13:05:02 | |
---|
Omaa äänialaa voi kasvattaa vaikka mihin mittoihin. Itselläni se on kasvanut ainakin oktaavin kahden vuoden sisällä oikeiden harjoitusten ja tyylien avulla. Tunnen myös erään luontaisen basson, joka väänsi itselleen lähes nelioktaavisen lukeman tavallisesta pihinästä. Tietty henkilökohtainen fysiikka sekä äänen laatu vaikuttavat myös asiaan. |
_Henri 03.10.2013 14:13:34 | |
---|
En tiedä mikä C on mikäkin kitarassa, joten en osaa kertoa äänialaani muuten kuin vertaamalla normivireessä olevaan kitaraan. Joku voisi alla olevan siis suomentaa. Alimmillaan pääsen paksuimman kielen alta löytyvään D# ja korkeimmillaan ohuen e:n A#. Jos en väärin laskenut niin 2 oktaavia ja puolikas sävelaskel päälle. Falsetissa pääsen vielä oktaavin ylöspäin. Ääripäät on hankalia, eikä niihin tietenkään paljon voimaa saa, mutta treenillä edetään. Mies 20 vuotta. |
Kipponi 03.10.2013 23:11:05 | |
---|
_Henri: En tiedä mikä C on mikäkin kitarassa, joten en osaa kertoa äänialaani muuten kuin vertaamalla normivireessä olevaan kitaraan. Joku voisi alla olevan siis suomentaa. Alimmillaan pääsen paksuimman kielen alta löytyvään D# ja korkeimmillaan ohuen e:n A#. Jos en väärin laskenut niin 2 oktaavia ja puolikas sävelaskel päälle. Falsetissa pääsen vielä oktaavin ylöspäin. Ääripäät on hankalia, eikä niihin tietenkään paljon voimaa saa, mutta treenillä edetään. Mies 20 vuotta. Kakkoskielen 1 nauhan c on c4, koska se on pianon oktaaveista 4: c-sävel.Eli sun ääniala on D#2-A#4.Eli baritoni.Meillä on aikalailla sama ääniala. Äänialaa voi todellakin leventää harjoittelemalla paljon. Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla.
"Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa" |
_Henri 04.10.2013 13:21:57 | |
---|
Kipponi: Kakkoskielen 1 nauhan c on c4, koska se on pianon oktaaveista 4: c-sävel.Eli sun ääniala on D#2-A#4.Eli baritoni.Meillä on aikalailla sama ääniala. Äänialaa voi todellakin leventää harjoittelemalla paljon. Kiitos tästä! |
Maliris 07.10.2013 16:19:27 | |
---|
Tänään testasin ja pääsin F3-F5 hyvällä tekniikalla. Eli tasan 2 oktaavia. :D Olen tuon G5:n onnistunut myös saamaan suht. puhtaasti, kun otan tarpeeksi kovan tuen ja kun on kunnon lämmittelyt takana, mutta en kyllä kovin luotettavasti pysty sitä vetämään. Onko vinkkejä miten saisi venytettyä alaspäin tuota äänialaa vai olenko jumissa ikuisesti tuossa F3:ssa? |
Tonski 09.10.2013 17:28:16 | |
---|
Maliris: Onko vinkkejä miten saisi venytettyä alaspäin tuota äänialaa vai olenko jumissa ikuisesti tuossa F3:ssa? Itellä ois sama kysymys nostaessa äänialaa. 1. tenoria laulan mm. kuorossa ja eräässä mieskvartetissa, noita mieskuoroliiton Bb4-nuottiin (jos kitaran B-kielen eka nauhalta otettu C-sävel on C4) asti meneviä biisejä voi ihan laulaa, sit kun lähtee vähän pusertamaan niin E5-nuottiin pitäis yltää, joskus pienen sekunnin korkeampaakin. Onko salaisuus vaan siinä, et laulaa rekisterinsä ylärajoilla mahdollisimman paljon siten, et keho ns. tottuu vanhaan rajapyykkiin ja koneisto kykenee menemään sen sentin korkeammalle? Tätä olen koettanut harjoittaa jokapäiväisellä syötöllä ja hiljalleen se alkaa jossain näkymäänkin kun jonnekin F-nuotin seutuville voi koettaa ulista, mut lauluteknisesti en tiedä onko tämä tapa oikea niin siks on varmaan parempi kysyä näin alkuvaiheessa, ettei tuntemattomat haittavaikutukset tuu ajallaan esiin jos niitä on. Tämä liittyy omalla tavallaan myös Viheltäminen-ketjuun kirjoittamaani tekstiin. WhistlersBrother-käyttäjätunnuksella on aiheesta video, jossa hän totesi et periaatteessa viheltämisessä ja laulamisessa se äänialan laajentamisen periaate on aika lailla sama, eli koska lihakset tuottavat pohjimmiltaan sen äänen ei homma ole periaatteen tasolla hirvittävän olennaisesti erilaista lihasreenistä, jos vaan perustekniikka on kunnossa. Eritoten taisi vedota ns. lihasmuistiin, eli et kun lihakset tottuvat pitämään tietyn aseman pitkään niin se menee selkäytimeen ja lihasten valmiustila siihen asemaan kehittyy, jos ymmärsin oikein. Itse en ole pätevä ottamaan tähän kantaa, mut mites tän palstan osaavammat kaverit? Onko tässä totuuden jyvänen? http://www.youtube.com/watch?v=RaGj0lzRqiwTässä siis ko. video, jos jonkun mielenkiinto heräsi. |
Shredder96 16.10.2013 16:18:04 | |
---|
Nytten ku tarkastelin asioita nii sain selville että mun ääniala on todennäköisesti B2-C5/D5. En ole aivan täysin varma koska itseopiskelleena en tiedä näistä oikeastaan mitään mutta tän hetken tiedon perusteella se on näin. Ikää on se 17 vuotta. Once more into the fray,
Into the las good fight I'll ever know.
Live and die on this day,
Live and die on this day. |
Kipponi 22.10.2013 09:20:58 | |
---|
Tonski: Tätä olen koettanut harjoittaa jokapäiväisellä syötöllä ja hiljalleen se alkaa jossain näkymäänkin kun jonnekin F-nuotin seutuville voi koettaa ulista, mut lauluteknisesti en tiedä onko tämä tapa oikea niin siks on varmaan parempi kysyä näin alkuvaiheessa, ettei tuntemattomat haittavaikutukset tuu ajallaan esiin jos niitä on. Enemmän laulaneena varmaan tiedätkin, että korkeisiin nuotteihin liutaan aina alhaaltapäin. Joten sireeniharjoituksella(kahden oktaavin) tai kolmen jos on rekisteriä. Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla.
"Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa" |
Kipponi 22.10.2013 09:22:31 | |
---|
Shredder96: Nytten ku tarkastelin asioita nii sain selville että mun ääniala on todennäköisesti B2-C5/D5. En ole aivan täysin varma koska itseopiskelleena en tiedä näistä oikeastaan mitään mutta tän hetken tiedon perusteella se on näin. Ikää on se 17 vuotta. Basso-Pasanen ja Sankari-tenori samassa miehessä?Ja ilman laulunopetusta? Ja mikä se ongelma on? Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla.
Shredder96 22.10.2013 14:53:04 | |
---|
Kipponi: Basso-Pasanen ja Sankari-tenori samassa miehessä?Ja ilman laulunopetusta? Ja mikä se ongelma on? Ongelma? Nyt meni multa varmaan jotaki ohi Once more into the fray,
Kipponi 23.10.2013 00:14:29 | |
---|
Shredder96: Ongelma? Nyt meni multa varmaan jotaki ohi Tuossa luki edellä, että " En ole aivan täysin varma ". Onhan tuokin ongelma?Mistä et ole varma.Äänialastasi? Voi olla, että tuo äänialasi on vahvasti metsässä.Kuulostaa ainakin liian laajalta. Tuolla toisessa tredissä voi antaa ääninäytteen laitappa sinne. Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla.
Shredder96 23.10.2013 16:36:16 (muokattu 23.10.2013 16:36:42) | |
---|
Kipponi: Tuossa luki edellä, että " En ole aivan täysin varma ". Onhan tuokin ongelma?Mistä et ole varma.Äänialastasi? Voi olla, että tuo äänialasi on vahvasti metsässä.Kuulostaa ainakin liian laajalta. Tuolla toisessa tredissä voi antaa ääninäytteen laitappa sinne. http://www.youtube.com/watch?v=9IejHKpfHso Tän videon mukaan katoin tuon äänialan siis. Miten tästä oikeestaan pitäs kattoa. Pitäskö nuo matalat äänet laulaa oktaavin alempaa(sillälailla koitin niin pääsin sinne B2 asti) ja korkeat äänet samalta korkeudelta ku tuossa menee?(pääsin sinne C5/D5 alueelle asti) Niinku sanoinki, niin en oikeen ymmärrä näistä paljon mitään.... Sitä tarkotin sillä etten oo varma. Once more into the fray,
Kipponi 23.10.2013 19:58:46 | |
---|
Shredder96: http://www.youtube.com/watch?v=9IejHKpfHso Tän videon mukaan katoin tuon äänialan siis. Miten tästä oikeestaan pitäs kattoa. Pitäskö nuo matalat äänet laulaa oktaavin alempaa(sillälailla koitin niin pääsin sinne B2 asti) ja korkeat äänet samalta korkeudelta ku tuossa menee?(pääsin sinne C5/D5 alueelle asti) Niinku sanoinki, niin en oikeen ymmärrä näistä paljon mitään.... Sitä tarkotin sillä etten oo varma.Joo nyt selvis.Tenorihan sitten oletkin.Ei susta niitä basso-äänia saakaan. Ihme kyllä sekoitin itseni niin luulemaan.Heavya vaan sitten kovaa ja korkealta. Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla.
Timitzii 25.10.2013 15:10:30 | |
---|
Kipponi: Basso-Pasanen ja Sankari-tenori samassa miehessä?Ja ilman laulunopetusta? Ja mikä se ongelma on? Ihan mahdollisen kuuloinenhan tuo on. |
Number 9 30.11.2013 12:48:02 | |
---|
Tämän hluaisin kyllä saada selville mutta kun en teoriasta mitään tiedä. Jos vain laulan sellasen youtube-videon mukana jaaton kuinka korkeelle pääsen ja kuinka matalalle ni onko se luotettava keino? Ja jos pistäm ne lukemat tänne ni joku asiaan vihkiytyny vois mua si auttaa? E sillä sinänsä oo väliä ku en vakavasti ottaen laulua hrrasta mutta kuhan kiinnostaa Joskus pari vuott sitten joku sanoi matalaksi tenoriksi mutta sillon oli kyllä varmaan viä äänenmurros päällä ni en usko että se on luotettava. Tai ainakin nykyisin laulan paljon korkeammalta kuin silloin. ... |
Number 9 30.11.2013 13:30:46 (muokattu 30.11.2013 14:27:37) | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=9IejHKpfHso Tämän videon mukaan ääniala oli B2-G5, eli tuskin kovin kummoinen. Paljonko tuo on käytännössä? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Ja laulua en harrasta kuin itse lauleskelen kitaran kannsa yksi-kaksi tuntia päivässä. Tunneilla en ole käynyt ja en oikeastaan edes pidä äänestäni koska vaikka pysyn sävelessä hyvin ääneni kuulostaa tosi nasaalilta ja varsinkin korkealle mennessä ohuelta. ... |
Khassera 30.11.2013 19:02:58 | |
---|
Number 9: Tämän hluaisin kyllä saada selville mutta kun en teoriasta mitään tiedä. Jos vain laulan sellasen youtube-videon mukana jaaton kuinka korkeelle pääsen ja kuinka matalalle ni onko se luotettava keino? No siis jos oikeasti osut nuottiin ja voit jotenki todentaa (joko sävelkorvalla tai virimittarilla) että pääset ko. nuottiin niin sitten.. Muutenhan se on ihan tätä: http://www.youtube.com/watch?v=gH1ro89KlhU :D Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään. |