![]() 07.02.2015 12:41:55 | |
---|---|
AnttiU.: Kiitokset kommentista! :)Kiitos kommentista! Haluaisin tietää tarkemmin mitkä kohdat pistivät laulussa korvaasi ihan oman kehityksen kantilta? Oon ollut tätä tehdessä hieman flunssassa, niin ääni on ollut vähän hukassa, mut saimpaha tuon verran puserrettua itestäni. Mun mielestä nuo legato laulukohdat jotenkin töksähtelee. Eli siirtymiset korkeasta nuotista matalampaan ei mene soljuvasti(jos tämä on oikea sana). Pidemmistä nuoteissa on epämääräistä vibraattoa. Ehkä tuo johtuu myös flunssasta/ limaa kurkussa. Matkamiehen biisissä ei ollut tuota vibraa pidemmissä nuoteissa? Korkeammat nuoti tuntuisi tuottavan eniten ongelmia. No tämähän on kaikkien ongelma :). Mielenkiintoisia biisejä joka tapauksessa. Vähän tarttuvampia/muistettavampia saisi olla tämä on vähän kuin musiikkiterapiaa. Haepas vähän inspiraatiota Deerhoof bändistä. Heillä joka biisi on erilainen. Paskaakin on, mutta ne hyvät sitten kolahtaakin kunnolla vähän kuin Zappan kanssa. Tässä maailmassa (universumissa) on lopulta vain yksi laki: Ylivoima vastaan alivoima. Vahvempi ja älykkäämpi voittaa aina heikomman. Asun EU:n Kuuban osavaltiossa. Olen ajan ja tiedon herra. | |
![]() 07.02.2015 13:25:37 | |
Kipponi: Mun mielestä nuo legato laulukohdat jotenkin töksähtelee. Eli siirtymiset korkeasta nuotista matalampaan ei mene soljuvasti(jos tämä on oikea sana). Pidemmistä nuoteissa on epämääräistä vibraattoa... Joo, sain kiinni mitä tarkotat! Mulla kieltämättä oli vähän vaikeuksia tuon limakurkun kaa äänenhallinnassa ja nimenomaan korkeammissa kohdissa - ei yksinkertaisesti saanut tarpeeks munaa niihin. Ääntä oli välillä vaikea pitää hallinnassa, mutten malttanu sitten odottaa täyttä toipumista, kun kerran pääsin vauhtiin luovassa työssä. :) Voisin ehkä nauhoittaa laulut uudestaan nyt kun limakin alkaa hiljalleen poistua. En tiedä kuuntelitko kaikkia noita piisejä, mutta kyllä siellä vähän kuuntelijaystävällisempääkin matskua on... :) Pitääpä tutustua ko. bändiin. Kiitokset palautteesta! | |
![]() 08.02.2015 01:37:22 | |
Hansu E: No joo, olet ihan oikeassa kyllä. Tuånoinniin joo, elikkäs. Kyseessä oli Louis Armstrongin (ja Fallout-pelien sitten myöhemmin) tunnetuksi tekemä biisi "A Kiss To Build A Dream On" Aikani kuluksi rykäsin kaveria venaillessa pajalla nopeesti narulle pari raitaa skittaa ja jodlausta päälle. Ihan kiva jos diggausta oli ilmassa. Versiointini on hiukan vajaa kun piti alkaa tekemään sitten ihan oikeita hommia... "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa | |
![]() 21.02.2015 23:22:23 | |
![]() 02.03.2015 21:53:14 | |
Hippi on hipille hippi! | |
![]() 13.03.2015 14:50:47 (muokattu 13.03.2015 15:03:45) | |
Olen kuullut monasti, että "oot tosi hyvä tekemään biisejä, mutta et sinä kyllä mikään laulaja ole.". Taas se tuli todettua kun pitkästä aikaa äänittelin kasiraiturilla uusia biisidemoja ja kun on päässään kuullut ne laulusaundit valmiiksi, että mitä niiden "pitäisi" kuulostaa, niin onhan se vähän tuskaista kun ei suusta tulekaan juuri sellaista soundia. Mutta joo, tässä hetki tuota viimeisintä ölinää. Miksata en osaa laulua lainkaan, kompressointi sun muu menee näissä arvaamalla. Nämä äänitelmät siis tehty ihan bändikavereille demoiksi itse piiseistä. Täytyy kyllä tunnustaa, etten koskaan eläissäni ole harjoitellut laulamista tippaakaan, niin kuin en oikeastaan soittamistakaan melkein 30 vuoteen... :( https://soundcloud.com/petri-lampela/demorampyttelya-maaliskuu-2015 http://www.petrilampela.net | |
![]() 13.03.2015 23:01:58 | |
bedlam: Olen kuullut monasti, että "oot tosi hyvä tekemään biisejä, mutta et sinä kyllä mikään laulaja ole.". Taas se tuli todettua kun pitkästä aikaa äänittelin kasiraiturilla uusia biisidemoja ja kun on päässään kuullut ne laulusaundit valmiiksi, että mitä niiden "pitäisi" kuulostaa, niin onhan se vähän tuskaista kun ei suusta tulekaan juuri sellaista soundia. Mutta joo, tässä hetki tuota viimeisintä ölinää. Miksata en osaa laulua lainkaan, kompressointi sun muu menee näissä arvaamalla. Nämä äänitelmät siis tehty ihan bändikavereille demoiksi itse piiseistä. Täytyy kyllä tunnustaa, etten koskaan eläissäni ole harjoitellut laulamista tippaakaan, niin kuin en oikeastaan soittamistakaan melkein 30 vuoteen... :( https://soundcloud.com/petri-lampela/demorampyttelya-maaliskuu-2015 Taidat pilailla meidän junttien kanssa..? Jos laitat tänne kokonaisia biisejä (noista ei ehdi saada kuin uteliaisuuden nousemaan, kun ne jo loppuvat), minä olen ekana niitä varmasti kuuntelemassa. Hyvä ääni ja vielä ihan oikein miellyttävä olemukseltaan. Varmasti tiedät osaavasi laulaa joten laita ehjiä biisejä vaikka minulle suoraan, jos et tänne. Kuuntelen varmasti ja annan palautetta, jos sitä tahdot. Mielenkiintoista materiaalia noin keskosinakin (itse en halua laittaa musiikkiani pätkinä mihinkään, koska sävellykseni muuttuvat edetessään ja kuulijat saisivat ihan väärän kuvan teoksesta). Tiedät varmasti itsekin äänesi olevan ihan ok. Eikö? | |
![]() 14.03.2015 08:28:43 | |
Hansu E: Tiedät varmasti itsekin äänesi olevan ihan ok. Eikö? Kiitos sinulle miljoonasti :) Ehkä toivomuksenani olikin saada vähän rohkaisua hommaan. Olen siis laulanut bändissä 90-luvun alkupuolelta lähtien, vähän ajauduin siihen hommaan kun tein biisit ja laulumelodiat ja se oli yksinkertaisinta niin. Mutta vaikka jotkut ovat kehuskelleet ääntä, niin nyt on ollut taukoa käytännössä yli vuosikymmen paria satunnaiskeikkaa lukuunottamatta ja on vähän epävarmuutta ilmassa. Tarkoitus olisi siis saada vihdoin viimein albumillinen biisejä äänitettyä, kun ovat lojuneet lipastossa niin pitkään. Mutta ne pari kuulemaani negatiivista kommenttia nyt vissiin ovat vaikuttaneetkin enemmän kuin kuvittelin. En haluaisi tehä julkaisua, jossa "hyvät biisit pilaa surkea laulanta" :D Ehkä sitä laulua kantsis nyt viimeistään ruveta harjottelemaankin. Tähän asti mennyt tosiaan niin, että sävellän biisin ja suoraan harjoittelematta koetan päästellä sitten laulut niinkuin ne päässäni kuulen. http://www.petrilampela.net | |
![]() 14.03.2015 09:08:35 | |
bedlam: Kiitos sinulle miljoonasti :) Ehkä toivomuksenani olikin saada vähän rohkaisua hommaan. Olen siis laulanut bändissä 90-luvun alkupuolelta lähtien, vähän ajauduin siihen hommaan kun tein biisit ja laulumelodiat ja se oli yksinkertaisinta niin. Mutta vaikka jotkut ovat kehuskelleet ääntä, niin nyt on ollut taukoa käytännössä yli vuosikymmen paria satunnaiskeikkaa lukuunottamatta ja on vähän epävarmuutta ilmassa. Tarkoitus olisi siis saada vihdoin viimein albumillinen biisejä äänitettyä, kun ovat lojuneet lipastossa niin pitkään. Mutta ne pari kuulemaani negatiivista kommenttia nyt vissiin ovat vaikuttaneetkin enemmän kuin kuvittelin. En haluaisi tehä julkaisua, jossa "hyvät biisit pilaa surkea laulanta" :D Ehkä sitä laulua kantsis nyt viimeistään ruveta harjottelemaankin. Tähän asti mennyt tosiaan niin, että sävellän biisin ja suoraan harjoittelematta koetan päästellä sitten laulut niinkuin ne päässäni kuulen. Joo, eikun rohkeasti ja jääräpäisesti taidetta tekemään. Meillä on aika sama suhtautuminen, tausta ja historiakin tuon musiikin luomisen tuskan puitteissa. Itse olen myös hyvin arka negatiivisen palautteen suhteen ja se vaikuttaa helposti koko luovuuteen. Taitaahan se olla niin, että ihmiset yleensä ovat hanakampia antamaan negatiivista, kuin rohkaisevaa palautetta. Jostain ihmeen syystä... Kannattaa olla tarkkana noiden 'makuasioihin' pohjautuvien parannusehdotusten kanssa - ne eivät useinkaan ole minkään arvoisia, vaan pohjautuvat usein juuri vallitsevaan muotiin, tottumukseen, tms. Jos arvion antaja osaa perustella mielipidettään vakuuttavasti, ja laajemminkin, niin se saa minutkin luultavasti jo funtsimaan, onko hänen mielipiteessään todellakin oikeaa pohjaa. Itse muuten teen klassisen kitaran kanssa kaikki kitarabiisini (teen aina paprut niistä myös), saatan myös käydä pianon kanssa paprut läpi ja siis laulan tietysti samalla, jos se vokaaliteos on. Klassisella kitaralla on nautinto ja helppo soittaa ja ihan kaikki pikku liraukset ja riffiäänet kuuluvat selvästi ja rikastuttavat ja varmasti vaikuttavatkin laulumelodian muotoutumiseen. Ihan sama, vaikka biisi olisi raskaampi heavy, rokki, tms., klassinen kitara on minulla aina se eka soitin, tai sitten piano on siinä asemassa, biisin luonteesta riippuen. 10 vuotta on muuten minun käsitykseni mukaan se aika, kun bänditouhut loppuvat, lapset syntyvät ja kasvavat ja - bänditouhut jatkuvat. No, ainakin minulle ja kavereilleni taisi jotenkin noin tapahtua. | |
![]() 14.03.2015 13:53:47 | |
![]() 14.03.2015 19:03:31 | |
jiiärrä: Tässä olisi tämmöinen ei-coveri. https://www.youtube.com/watch?v=pZdBREwwVjI Hieno kuin mikä, tarkoituksellisen vähäeleisyytensä kanssa. Minusta erittäin tehokas ja omaperäinen. Korkea taustalaulukin oli hyvä, ekoilla kerroilla kai mollikulku siinä, 2 viimeisellä duuri, tai sitten olin kuulevinani vain niin. Nuo on niitä pikkuasioita, jotka rikastavat kuuntelunautintoa. Kiitos. | |
![]() 14.03.2015 19:53:20 | |
Hansu E: Itse muuten teen klassisen kitaran kanssa kaikki kitarabiisini (teen aina paprut niistä myös), saatan myös käydä pianon kanssa paprut läpi ja siis laulan tietysti samalla, jos se vokaaliteos on. Klassisella kitaralla on nautinto ja helppo soittaa ja ihan kaikki pikku liraukset ja riffiäänet kuuluvat selvästi ja rikastuttavat ja varmasti vaikuttavatkin laulumelodian muotoutumiseen. Ihan sama, vaikka biisi olisi raskaampi heavy, rokki, tms., klassinen kitara on minulla aina se eka soitin, tai sitten piano on siinä asemassa, biisin luonteesta riippuen. Itte sävellän kaikki biisit päässä ja käytännössä samalla kertaa tulee melkolailla sekä instrumentit, että laulukin lopullisessa muodossaan. Joten käytännössä soittamista sävellysvaiheessa ei ole lainkaan, vaan opettelen vain koko biisin sitten lopuksi kitaralla ja laulamalla. Tuo akustisen kanssa säveltäminen voisi olla toki ihan kivaa ja inspiroivaa vaihtelua. http://www.petrilampela.net | |
![]() 14.03.2015 21:02:42 | |
bedlam: Itte sävellän kaikki biisit päässä ja käytännössä samalla kertaa tulee melkolailla sekä instrumentit, että laulukin lopullisessa muodossaan. Joten käytännössä soittamista sävellysvaiheessa ei ole lainkaan, vaan opettelen vain koko biisin sitten lopuksi kitaralla ja laulamalla. Tuo akustisen kanssa säveltäminen voisi olla toki ihan kivaa ja inspiroivaa vaihtelua. Sinulla taitaa sitten olla sama lahja, kuin esim. W.A. Mozartilla - itse en siihen pysty, kuin ihan minimaalisissa mitoissa ja usein iso osa siitäkin on sitten ihan päin persettä. Kateeksi käy... | |
![]() 21.03.2015 09:11:12 (muokattu 22.03.2015 10:36:12) | |
Hans arvioi ansiokkaasti laulajia täällä, hyvä se, mutta täytyy sanoa, että hän laulaa itse myös hyvin. Hänellä on uniikki oma tapansa tulkita ja kaunis äänenväri! Rouva Szabón kevät http://www-100-srv.blcnet.fi/~hans/Omat/Rouva%20Szabon%20kevat.htm Jo hengittää heinien palkeet http://koti.suursaimaa.com/heranumm … 20hengittaa%20heinien%20palkeet.htm Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- | |
![]() 31.03.2015 18:51:10 | |
Kirjoitin hiukan turhan kromaattisen melodian hiukan turhan matalalle ja jouduin sitten itse uhrautumaan. Nauhamikrofoni taitaa sopia yli 50 vuotta vanhaan musiikkityyliin. https://dl.dropboxusercontent.com/u … 2288719/music/fawm2015/AnnaVox2.mp3 | |
![]() 31.03.2015 23:16:33 | |
levesinet: Kirjoitin hiukan turhan kromaattisen melodian hiukan turhan matalalle ja jouduin sitten itse uhrautumaan. Nauhamikrofoni taitaa sopia yli 50 vuotta vanhaan musiikkityyliin. https://dl.dropboxusercontent.com/u … 2288719/music/fawm2015/AnnaVox2.mp3 Todella hieno sävellys ja sovitus. Äänesi on mielenkiintoisen käheä ja sen vuoksi myös uniikki, ainakin minun kokemusmaailmassani. Kaikki hankalat melodia- ja äänenkuljetukset toimivat todella ammattitaitoisesti. Osaisinpa itsekin noin... Ymmärsin siis, että sävellys on omasi? Ymmärsinkö väärin? Oliko tuo muuten Bossa novaa, vai mitä tyyliä tuo onkaan? Hyvä työ! | |
![]() 01.04.2015 00:29:57 (muokattu 01.04.2015 00:51:30) | |
Kiitoksia ystävällisistä sanoista. Toissa kesänä itävaltalainen herra Rossi teki sanoituksen ja minä sävelsin ja sovitin ja äänitin sen, mutta se jäi ilman laulua. Viimeksi helmikuussa taas tehtiin yhteistyössä pari uutta kappaletta ja päätin ettei tämä saa jäädä instrumentaaliksi. Se tuntuu olevan sanoittajalle, joka ei itse sävellä, aika kova juttu, kun lyriikka ikään kuin herää eloon musiikkina. Bingo! Tunnistit tyylin - se on pohjimmiltaan bossa novaa, vaikka kitara ei olekaan nailonkielinen eikä laulu portugalinkielistä. Yksi esikuvani on äskettäin edesmennyt italialainen sovittaja Gianni Ferrio, joka johti isoja viihdeorkestereita 60-luvulla. Hän oli ensimmäisten joukossa tuomassa bossa novaa Brasiliasta Italiaan, ennen kuin muutamat brasilialaiset artistit tulivat sieltä pidemmille kiertueille sotilasdiktatuuria pakoon. Yksi heistä oli tunnettu kommunisti Chico Buarque, jolla myös on käheä ääni ja joka teki Ennio Morriconen kanssa jonkun albumin. 60-luvun edetessä, kun bossa novaa tarpeeksi usein sovitettiin isoille viihdeorkestereille, se loi perustaa varhaiselle lounge-musiikille. 70-luvulle tultaessa rytmi ikään kuin vaivihkaa taantui suoraviivaisemmaksi kasibiitiksi ja kontrabasson tilalla soi jo sähköbasso... Kyllähän noi nopeat kromaattiset kulut saa kuulostamaan vakuuttavilta, kun nuotti kerrallaan sopivalla työkalulla (FL Studio 10 ja Image-Line Newtone) käsin tekee säveltason korjausta. Pääasia ettei kuulosta autotunelta. Live-esiintyjäksi minusta ei ole. Bossa nova on siitä kiva musiikinlaji, että siinä pärjää lähestulkoon olemattomalla laulutekniikalla ja heiveröiselläkin lauluäänellä. :D P.S. Toissa kesänä myös iski paha enterovirus ja se turvotti äänihuulia ja madalsi äänialaa, joten käytin tilaisuutta hyväkseni ja taltioin mahdollisimman matalan sävelen. Noh, oktavistit pistäisivät vielä paremmaksi. https://dl.dropboxusercontent.com/u … music/LowFSharpAndSlightlyBelow.mp3 | |
![]() 01.04.2015 12:45:38 | |
Hmm, uskaltaako tänne laittaa omaa näytettä ilman että saa haukut niskaan? :D Oon nyt treenaillut äänenkäyttöä noin 5-6 kuukauden ajan. Tässä olisi ensimmäinen näyte, johon olen ainakin itse tyytyväinen. :) Rammstein - Amerika https://www.youtube.com/watch?v=MIYv23tBRq4 | |
![]() 01.04.2015 15:57:27 | |
levesinet: Kiitoksia ystävällisistä sanoista. Toissa... Hienoa saada lukea perusteellista taustaa Sinusta, Bossa novasta ja sen historiasta, ym. Itse olen hyvin kiinnostunut kaikista tekijöistä, joiden myötä esim. säveltäjien teokset ovat syntyneet. Archferumphis: Hmm, uskaltaako tänne laittaa... Itse en ainakaan ole täällä tekemässä kenellekään pahaa mieltä - musiikin tarkoitushan lieneekin juuri päinvastainen... Olisi pitänyt verrata Sinun suoritustasi ja Rammsteinin versiota, että olisin (ehkä) löytänyt selvempiä eroja tuossa versiossasi. Hyvä, kun uskalsit laittaa, kaikki on piristykseksi aina jollekin, melko varmasti. Tunnen toki tuon biisin Rammsteinilta, mutta häpeäkseni täytyy mainita, etten ensiksi edes huomannut, ettei se olisi Rammsteinin versio. No, ehkä laulu meni hiukan eri lailla kerron viimeisessä 'Amerika':ssa? Tai sitten ei... | |
![]() 01.04.2015 16:11:53 (muokattu 01.04.2015 16:29:00) | |
Hansu E: Hienoa saada lukea perusteellista taustaa Sinusta, Bossa novasta ja sen historiasta, ym. Itse olen hyvin kiinnostunut kaikista tekijöistä, joiden myötä esim. säveltäjien teokset ovat syntyneet. ...Olisi pitänyt verrata Sinun suoritustasi ja Rammsteinin versiota, että olisin (ehkä) löytänyt selvempiä eroja tuossa versiossasi. Hyvä, kun uskalsit laittaa, kaikki on piristykseksi aina jollekin, melko varmasti. Tunnen toki tuon biisin Rammsteinilta, mutta häpeäkseni täytyy mainita, etten ensiksi edes huomannut, ettei se olisi Rammsteinin versio. No, ehkä laulu meni hiukan eri lailla kerron viimeisessä 'Amerika':ssa? Tai sitten ei... Kiitos kommentista :) Käytin instrumentaaliversiota, jonka löysin youtubesta eli ei siis ole laulettu alkuperäisen version päälle, jos sitä mietit :) Joo, siinä alkuperäisessä on jonkin naiskuoron taustalaulu mukana vikassa kertosäkeessä. Huomaat kyllä eron helpolla jos kuuntelet molemmat peräkkäin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)