OLen samaa mieltä stemma laulusta, olen ollut musiikki luokalla nyt noin 3 vuotta(4.alko just)Muut mun luokkalaiset on ollu jo 5.vuotta. Siis:Me lauletaan kuorossa ja AINA stemmoissa enkä vieläkään onnistu pysymään aina äänessäni, varsinkin jos äänessäni on vähän laulajia.Jotku osaa ja jotku ei mut mä en varmaan opi näitten yläaste vuosien aikana ainakaa! Mut kannataqa harjotella, silleen oppii kyl ne lopulta, viimeistään sillon ku on ihan umpi kyllästyny kappaleeseenXD |
Mitä kautta ja millä keinoin kannattaisi lähteä harjoittelemaan stemmalaulamista? Olisiko kellään antaa vinkkejä miten voisi harjoitella esim. terssien laulamista? Tuntuu tällä hetkellä niin pirun vaikealta. Koko ajan tuntuu oma ääni ajautuvan siihen perusmelodiaan. Yksi helppo ja vaivaton tapa harjoitella stemmoja on laulaa levyjen päälle. Kotona, töissä, autossa (helmi) vaan radio tai cd-levy soimaan ja siihen harjoittelemaan päälle. Ei se ole niin vaikeaa kun aluksi voi tuntua. Monesti kerran kuultuun kertosäkeeseen pystyy heittämään stemmat tuosta vaan (jos näkee/muistaa sanat). Ja jos ei muista sanoja, niin käyttää vaikka pitkiä vokaaleja "aa-aa-aa". Stemmalaulut lennosta on erittäin käytännöllinen taito etenkin tanssimuusikoilla, joilla biisit ja kokoonpanot vaihtelevat paljon, tuurauskeikkoja yms. Ei kukaan jaksa "opettelemalla opetella" stemmoja. Niinkuin tm-palstalla on monesti mainittu, pitää terssi ylös tai alas lähteä "kylmiltään". Ja ihan käytännön vinkkinä stemmojen muodostamiseen: stemmojen ei tarvitse mukailla täysin melodiaa vaan yleensä stemmat ovat yksinkertaisempia. Kaikkia melodian koukkuja ei tarvitse jäljitellä tersissä. Siis stemmat rakentuvat muutamaan säveleen, jotka soivat koko melodian kanssa. Lisäksi konsonanttien kanssa pitää olla tarkkana. Rytmillinen epätarkkuus stemmoissa johtuu yleensä siitä, että konsonantit (etenkin k, s, r, p) eivät satu melodian kanssa kohdalleen. Otetaan esimerkki: "en sua koskaan jättää vois". Laulun stemmoja sovitettaessa "sua, koskaan" sanat pitää saada alkamaan kohdalleen. Toinen ongelma on, jos sana loppuu s-kirjaimeen, siis lopetus pitäisi täsmätä. S-kirjainta ei pysty (kannata) venyttää. Järkevintä onkin, että stemmalaulajat jättävät viimeisen s-kirjaimen laulamatta, siis "en sua koskaan jättää voi_". Tästä päästäänkin helposti siihen, että stemmoja voi olla kannattavampi laulaa pitkillä vokaaleilla "aa-aa-aa" sekä valitsemalla joitakin tiettyjä sanoja kappaleesta. Melodinen tarkkuus on sitten oma juttunsa, mutta pitämällä stemmat riittävän yksinkertaisina sekä rytmillisesti että melodiallisesti, ne saadaan kohtuullisen helposti soimaan keskenään. Melko huonoääninenkin heppu voi vetää komean kuuloiset stemmat, kunhan vire, rytmiikka ja itse stemman sovitus on kohdallaan. |