Aihe: Omaperäisyyttä stemmalauluihin
1
Diego
01.04.2008 10:48:53
Eli tiedän kyllä, että aika paljon on kiinni myös "mielikuvituksesta", että keksii uniikin kuuloisia stemmoja, mutta tuntuu että kun itse tekee, niin tulee pelkästään jo tuhannella ja yhdellä levyllä kuultuja jollotuksia.

Haluaisin stemmoihin mielenkiintoisia käännöksiä rutkasti enemmän, mutta ei vaan onnistu.

Laulumelodiat tulee yleensä kun alkaa lauleskella biisin päälle. Kitaran kanssa en ole ikinä laulumelodiaa säveltänyt, vaikka sen kanssa osaisin varmasti noita omaperäisempiä stemmoja keksiäkin. Mutta sen kitaran kanssa ei tule aikaiseksi mitään järkeviä laulumelodioita, eikä sitten myöskään stemmoja.

Mikä neuvoksi?

Sellaista haluaisin myös kysäistä, että oletteko itse huomanneet "ylikäyttävänne" jotain tiettyä kikkaa stemmojen suhteen?
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
Coelhinho21
01.04.2008 12:06:08 (muokattu 01.04.2008 12:09:15)

Sellaista haluaisin myös kysäistä, että oletteko itse huomanneet "ylikäyttävänne" jotain tiettyä kikkaa stemmojen suhteen?

Joo, terssissä vetäminen. :-)
Ihan sulla itselläsi vastausta tuossa kysymyksessäsi. En tiedä kuinka yleistä, mutta meillä toimii ihan ookoo, kun kaksi laulajaa, niin rakennamme omat melodiamme viisuihin ja yhdistelemme sitten rytmityksiltään. Jokunen aika onnistunutkin kaksiääninen juttu saatu syntymään noin. Eli kärsivällisesti vain jatkat sen kitaran kanssa niin kyllä niitä ideoita sieltä tulee.
Joskus voi saada toimimaan kun laulaa stemmaksi jotain toista osaa biisistä jos vain sointurakenteet ja melodiat passaa päällekkäin.

Edit: meillä siis omaa musiikkia, covereissa kunnioitamme alkuperäisiä melodioita..
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
tanjuli
02.04.2008 14:05:24
1) omaperäinen melodia + omaperäinen stemma = sangen usein liian monimutkaista sotkua, joka ei edes toimi

2) perusmelodia + perusstemma = sangen usein yksinkertaista, mutta tehokasta ja toimivaa

3) perusmelodia + omaperäinen stemma / omaperäinen melodia + perusstemma = omaperäistä, mutta tehokasta ja toimivaa

1 vaatii taitoa ja kokemusta. 2 on hyvä keino harjoitella taitoa ja saada kokemusta. 3 kannattaa pitää mielessä, koska usein sekä melodiaan että stemmaan yritetään tunkea KAIKKI, mihin taito ja kokemus antaa periksi ja joudutaan tilanteeseen 1.
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)