Aihe: Hyväksi laulajaksi(ko?)
1
Hotsausage
01.09.2007 22:52:59
Olen siis jo kauan halunnut osata laulaa kunnolla ja tänä kesänä on tullut harjoiteltua aika paljon tuota laulamista. Tunneilla en ole käynyt, mutta jotain paikallista kuoroa on tullut mietittyä. Netistä ja kirjastosta on tullut katseltua tietoa oikeasta hengitystekniikasta ja tuen rakentamisesta. Olen siis 16-vuotias ja en ole ennen oikeastaan opetellut laulamaan, vaikka olenkin lauleskellut noin aina. Täällä vaan on sanottu, että laulaminen kannataisi aloittaa vasta noin 18-vuoden iässä jolloin ei murrosikä (äänenmurros) paina päälle. Joten onko 16-vuotiaana siis melko hyvä aloittaa ensimmäistä kertaa. Itsellä tuo äänenmurros oli mennyt pari vuotta muita aikaisemmin. Ja jotain juttua oli myös keuhkojen tilavuudesta ja hyvästä fyysisestä kunnosta. Itsellä keuhkojen tilavuus oli noin 5,5 litraa ja fyysinen kunto ihan hyvä. Onko tästä hyötyä? En tuosta äänialastani ja noista ala-, keski- ja ylä-äänistä tiedä, mutta yli oktaavin ääniala kuitenkin on. Mulla on vissiinkin aika matala ääni, matalin ääni menee kitaran alimman alle ja ylin noin A-kielen 13 nauhalle jos se kertoo yhtään tuosta äänialasta. Kysymys kuuluukin: Miten saan äänen kuulostamaan mahdollisimman vireiseltä ja tasaiselta? Ja onko neuvoa jotain perus lauluharjotteita? Olen nuotteja tuon kitaran kanssa tapaillut usein ylös alas ja ääni tuntuu hivenen vahvemmalta kuin harjoittelun alussa.

Tulipas pitkä. No jään odottelemaan vastauksia!
Tiuhti1986
02.09.2007 03:58:08
Tunneilla en ole käynyt, mutta jotain paikallista kuoroa on tullut mietittyä.

Sepä hyvä, kuoroon kannattaa mennä riippumatta siitä, aloitatko laulutunnit nyt vai myöhemmin. Se kehittää korvaa, jota tarvitset myös, kun musisoit yksin. Stemmalaulutaitoakin on helpompi opetella isommassa porukassa kuin suoraan yhtyeessä. Ja yhteisöllinen meininki on riemuisaa vastapainoa sille, kun joutuu treenailemaan itsekseen.

onko 16-vuotiaana siis melko hyvä aloittaa ensimmäistä kertaa. En tuosta äänialastani ja noista ala-, keski- ja ylä-äänistä tiedä, mutta yli oktaavin ääniala kuitenkin on.

Ääniala laajenee opetuksen edetessä molempiin suuntiin. Itsellä se on laajentunut kolmen vuoden treenaamisen jälkeen yli oktaavin ylöspäin ja kvintin alaspäin. Ja molempiin suuntiin kuulemma jatkaa vielä kasvamistaan. Kyllä kai 16-vuotiaana voi ruveta jo liikkeelle asian suhteen, mutta hissun kissun, kiire ei tuossa iässä ole. Älä siis harkitse mitään kovin extreme aloitusta ;) esim. Hengitystekniikkaa kannattaa ensiksi treenailla. Ja todella kiinnittää huomiota opettajan valintaan, etsi semmonen, joka on sulle oikean tuntunen.

Miten saan äänen kuulostamaan mahdollisimman vireiseltä ja tasaiselta? Ja onko neuvoa jotain perus lauluharjotteita? Olen nuotteja tuon kitaran kanssa tapaillut usein ylös alas ja ääni tuntuu hivenen vahvemmalta kuin harjoittelun alussa.

No sillä oikealla hengitystekniikalla pystyy jo paljon vaikuttamaan vireeseen ja "tasaisuuteen". Hyvä muistaa, että laulaminen ei ole akrobatiaa. kaikki, mikä tuntuu, kuulostaa tai näyttää epäluonnolliselta, on todennäköisesti pielessä. Mihinkään ei saa sattua, kun hengittelee ja laulaa.

Mutta tosiaan sen opettajan hankkiminen ei oo ollenkaan huono ajatus. Jos haluat oppia terveen äänenkäytön, turvallisinta se on opettajan kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)