Tortzu 24.09.2008 16:59:15 (muokattu 24.09.2008 17:03:28) | |
---|
Jep. Eli tuli urpona sitten ylirasitettua ääni. Löytyykö siihen jotain poppakonseja, että sen sais mahollisimman nopeasti takaisin? Tuleeko mieleen? Tää mun ketjupolttaminen ei ainakaan hirveesti asiaa auta, mutta minkäs teet? |
Arde135 24.09.2008 19:28:21 | |
---|
Jep. Eli tuli urpona sitten ylirasitettua ääni. Löytyykö siihen jotain poppakonseja, että sen sais mahollisimman nopeasti takaisin? No älä nyt ainakaan lisää rasita ;) En usko poppa konsteista... Vähän niinkuin rupi. Paranee ajan kanssa eikä siihen oikein poppakonsteja ole (kai?). Ja laulutekniikassa saattaa kai myös olla jotain vikaa jos se noin vain ylirasittuu. |
Diego 25.09.2008 11:07:13 | |
---|
Koita olla puhumatta. Juo paljon. Jos on pakko polttaa, niin vähemmän edes yritä röyhyttää. Niin, ja jos puhut, niin puhu, älä kuiskaa! Nuo auttaa mulla aina sillon, kun kipeenä, tai lähinnä sen jälkeen on käheenä ääni. "Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi |
wewwie 26.09.2008 22:50:40 | |
---|
Täysi puhumattomuus vaikka päivän ajan. Toimii ainakin minulla. Ja hiljaisuus sillä tavalla että ei nauramista yms. myöskään eli ei minkäänlaista ääntä. It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it! |
EarthEclipse 27.09.2008 22:33:19 | |
---|
käheys poistuu ainaki minulla kylmällä vedellä. kunha pitää kurkkua kunnossa pari päivää juomalla kylmää (ei viinaa) niin kyllä se siitä alkaa lähtemään, jos ei nii vedä vähä Sisu pastilleja välillä. ja jollain tulee ajan kanssa se käheys HUOM. viski+tupakka vetää kurkun todella käheäksi. ja koita suunnata laulu toisella tapaa se voi olla että liikaa kurkusta vedät sitä ääntä ulos se rasittaa kanssa. KOKEMUSTA ON!!!! että kyllä täälläkin on ollu ääni käheänä. |
Diego 28.09.2008 12:58:28 | |
---|
käheys poistuu ainaki minulla kylmällä vedellä. kunha pitää kurkkua kunnossa pari päivää juomalla kylmää (ei viinaa) niin kyllä se siitä alkaa lähtemään, jos ei nii vedä vähä Sisu pastilleja välillä. ja jollain tulee ajan kanssa se käheys HUOM. viski+tupakka vetää kurkun todella käheäksi. ja koita suunnata laulu toisella tapaa se voi olla että liikaa kurkusta vedät sitä ääntä ulos se rasittaa kanssa. KOKEMUSTA ON!!!! että kyllä täälläkin on ollu ääni käheänä. Mulle on joskus sanottu, että kylmää vettä ei nimenomaan kipeänä, tai jos ääni on mennyt? Lämmin tee hunajalla toimii mulla. Tai jopa ihan vaan sellanen kädenlämpönen vesi voitelee. "Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi |
hannakatriina 28.09.2008 17:20:49 | |
---|
Jep. Eli tuli urpona sitten ylirasitettua ääni. Löytyykö siihen jotain poppakonseja, että sen sais mahollisimman nopeasti takaisin? Ekaks varmaan kannattaa koettaa selvittää, että mistä se käheys tulee. Tarkentaa, että missä on ongelma. Jos ylirasittuminen on sitä, että olet saanut äänihuulet turpoamaan ja äänen vuotamaan, niin muutaman päivän totaalinen vocal rest, eli ei inahdustakaan. Tarvittaessa kannattaa antaa ammatti-ihmisen tsekata ettei ole alkanut muodostua kyhmyjä äänihuuliin. Jos (ja kun todennäköisemmin) on kyseessä se, että äänielimistön lihakset on vaan väsyksissä, niin lepo auttaa. Jos on nielu ja kurkku arkana, toisin sanoen limakalvot ärtyneet (esim. itselläni juuri tällä hetkellä viime yön pitkän rokkikeikan ja särölaulamisen jäljiltä), niin bepanthen-imeskelytabletit voi auttaa korjaamaan tilannetta. Samoin on hyvä pitää yllä elimistön nestetasapainoa, jolloin sitä tarpeellista kosteutta sitten löytyy äänielimistöllekin. Mikään juoma ei kyllä mene suoraan äänihuuliin asti (tai muuten menee nesteet keuhkoihin ja yskit paljon), mutta kyllä se vesi sitten kropan kautta pikkuhiljaa sinne kurkunpäähänkin siirtyy. |
jPekka 29.09.2008 09:47:27 | |
---|
Itselläni oli joskus kesken erään teatteriproggiksen (jossa jouduin vähän laulamaankin*) kurkku kipeänä ja ääni käheänä todella sinnikkäästi. Kävin lääkärissäkin, mutta ei mitään apua. Sain sitten jostakin syystä päähäni lopettaa kahvinjuonnin - olin päivisin töissä sellaisessa paikassa jossa kahvia tuli juotua todella paljon. Kahvittomuus auttoi parissa päivässä. (*Tosin ranskaksi ja sellaista juttua, jonka pystyi kähisemään seksikkäästi, kun muunlaista ääntä ei olisi ollutkaan. 8-) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Mind Betrayer 14.10.2008 12:15:11 | |
---|
Oma laulunopettajani on ainakin sanonut, ettei poppakonsteja oikeastaan taida olla ja ettei laulaa pitäisi missään nimessä jos ääni on pois. Siinä vaihessa kärsii vain äänihuulet. Ääni ei käheydy jos otat tunteja ja opettelet laulamaan äänihuulet ohittaen tai ainakin näin oma opettajani on sanonut :D Mutta siis näin :) "...Ja elämä on helppoo silloin, kun on joku,
josta pitää kii
Ei tarvitse mennä nukkumaan itkeäkseen
itsensä unelmiin..."
Dingo - Levoton tuhkimo |
Coelhinho21 15.10.2008 02:17:37 | |
---|
"Siellä sentään muistavat unelmansa, mitä joskus oltiin ja mitä oltaisi voitu olla." |
Väinämöinen 15.10.2008 08:16:46 | |
---|
Niin, ja jos puhut, niin puhu, älä kuiskaa! Tämä. Lisäksi siniset Mynthonit eivät ole mitenkään erityisen väärin. |
miredritr 15.10.2008 15:43:36 | |
---|
Ääni ei käheydy jos otat tunteja ja opettelet laulamaan äänihuulet ohittaen tai ainakin näin oma opettajani on sanonut :D Mutta siis näin :) Jos lauleskelee äänihuulet ohittaen, niin mistähän huulista sitten ääni syntyy... No eipä ainakaan ääni ole käheä, jos sitä ei edes kuulu. :D |
Diego 19.10.2008 19:07:53 | |
---|
Tämä. Lisäksi siniset Mynthonit eivät ole mitenkään erityisen väärin. Noita ja Fisherman's Friendejä tulee sopivissa määrin popsittua itse. "Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi |
insight 21.10.2008 13:15:05 (muokattu 21.10.2008 13:18:13) | |
---|
Toi kylmän juominen on kyllä tyhmin neuvo, mitä laulamiseen olen pitkään aikaan kuullut. Vai oliko ton tarkoitus vahingoittaa jonkun ääntä? Tekis mieli antaa varoitus tollasesta vinkistä ylläpidolle. mur Nyrkkisääntönä pitäisin sitä, että jos ääni ei toimi oikein, ei kannatta sitä silloin käyttää, koska se vahingoittaa ääntä. Erittäin simppeliä. Äänen huolto on tärkeää ja se lähtee elintavoista ja ihan mielialasta alkaen. Can you feel the atmosphere |
rosi 21.10.2008 17:35:47 | |
---|
Toi kylmän juominen on kyllä tyhmin neuvo, mitä laulamiseen olen pitkään aikaan kuullut. Vai oliko ton tarkoitus vahingoittaa jonkun ääntä? Kylmän JUOMISESTA en tiedä, mut mulla ainakin toimii jäätelön syönti kurkkukipuun (äänen käheyteen ei tosin). Se ns. "turruttaa" kivun joksikin aikaa samaan tyyliin kuin kurkkutabletit. Eikä se mun ääntäni ole kyllä koskaan vahingoittanut, pikemminkin helpottanut vaan oloani. Mut äänen käheytymiseen auttaa täysi puhumattomuus (kuten muut ovat jo sanoneetkin) eikä MISSÄÄN NIMESSÄ kannata kuiskailla - se rasittaa äänihuulia normaalia puhumista enemmän! Ja jos joka kerta laulamisen jälkeen ääni on aina yhtä käheänä, olisi hyvä alkaa miettiä, onko laulutekniikka (tuki jne.) täysin kunnossa. "Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa." |