Aihe: Äänenhuolto"aineet" ja keinot 1 | |
---|---|
![]() 07.04.2009 13:41:19 | |
Kyselisin nyt hyviä keinoja huoltaa ääntä nyt kun päivittäinen harjoitusmäärä on useita tunteja seuraavan kolmen viikon ajan. Käytössä on jo sitruunamehu, hätätilanteessa lämmin olut tai rommilla terästetty tee, kurkkupastillit ja kurkkutabletit ja olen siitepölyallergian varalta hommannut allergialääkkeet.. Muita hyviä vinkkejä äänen kirkastamiseen ym? Kaikki tiedot rekisteröidään vähintään pääkoppaan ja parhaat tiedot palkitaan niiden käyttöönotolla. | |
![]() 07.04.2009 23:44:38 | |
maisukka: Kyselisin nyt hyviä keinoja huoltaa ääntä nyt kun päivittäinen harjoitusmäärä on useita tunteja seuraavan kolmen viikon ajan. Käytössä on jo sitruunamehu, hätätilanteessa lämmin olut tai rommilla terästetty tee, kurkkupastillit ja kurkkutabletit ja olen siitepölyallergian varalta hommannut allergialääkkeet.. Sanoisin, että nuku tarpeeksi ja muista juoda vettä. Se on ehdottomasti paras keino pitää ääni kunnossa. Jos olet väsynyt, kroppa ei jaksa työskennellä tarpeeksi tuen suhteen, ja sitten alkaa kurkun lihakset kiristyä ja väsyä, eikä ääni kulje. Vesi imeytyy mahasta kurkunpään limakalvoille ja toimii voiteluaineena. Ja se veden kulkeutuminen sinne kurkunpäähän kestää parikymmentä minuuttia, joten suotavaa on juoda jo ennen h-hetkeä. Mikään mitä nielet, ei ole kosketuksissa äänihuulten kanssa, joten ihan sama juoko teetä tai sitruunamehua tms. Käytännössä siinäkin vesi on se vaikuttava aine, tilapäisesti voi tietysti rommitee rentouttaa nielun lihaksia (tai pääkoppaa), jos ne tuntuu olevan kireällä ;) Mitä happamampaa juo (esim. kofeiinipitoisia tai alkoholipitoisia juomia), sitä enemmän tarvitaan vettä neutraloimaan happoa mahassa. Neutraloiva neste (eli vesi) lähtee ensimmäisenä kehon limakalvoilta, juuri sieltä mistä sen ei pitäisi. Kurkkupastillit yms. voi auttaa avaamaan hengitysteitä, mutta siihen voi käyttää myös höyryhengitystä vaikka carmolis-tipoilla höystettynä. Höyryhengityksen jälkeen pitäis olla n. puoli tuntia puhumatta ja laulamatta, että äänihuulet ehtii taas sopeutua tilanteeseen. Kurkkupastillit saattaa aiheuttaa tahmeutta suuhun ja syljen erittymistä aika paljon, joten siinä mielessä en itse niitä kovin paljoa suosi. Äänen saa parhaiten kirkkaaksi hyvällä laulutekniikalla. Ja ei muuten kannata rasittaa turhaan ääntä ja kroppaansa tuntikausien äänenavauslaulamisella, niin kuin monet tuntuu tekevän... Kroppa lämpimäksi, vähän syvään hengittelyä ja tuen herättelyä, pärinällä, surinalla tai mm:llä äänen liu'uttelua edestakaisin, että enimmät limat lähtee liikkeelle ja pois kurkusta, ja siinäpä se. Vähän voi hihkua isommalla äänellä ja hakea tarvitsemaansa soundia, jos siltä tuntuu. Aikaa menee max.15 min. | |
![]() 08.04.2009 14:19:20 | |
Mä en varsinaisesti juo sitä sitruunamehua, kurlaan lähinnä... Onko siitä tosissaan mitään apua vai onko se joku henkinen juttu enempikin? | |
![]() 12.04.2009 20:24:17 | |
maisukka: Mä en varsinaisesti juo sitä sitruunamehua, kurlaan lähinnä... Onko siitä tosissaan mitään apua vai onko se joku henkinen juttu enempikin? Pitänee sanoa vaan, että jos toimii sulle niin anna mennä! Kokeilemallahan se selviää. Suuri osa kaikista laulajien vippaskonsteista lienee enemmänkin henkistä hommaa. Mutta jos ne auttaa parantamaan suoritusta, niin onko sillä sitten loppupeleissä mitään väliä vaikka ei suoraa fyysistä ja tieteellisesti todistettua vaikutusta olisikaan. Jos ääni tuntuu kirkastuvan sitruunavedellä kurlaamalla niin sehän on joka tapauksessa hyvä juttu. | |
![]() 17.04.2009 14:25:13 | |
hannakatriina: Pitänee sanoa vaan, että jos toimii sulle niin anna mennä! Kokeilemallahan se selviää. Suuri osa kaikista laulajien vippaskonsteista lienee enemmänkin henkistä hommaa. Mutta jos ne auttaa parantamaan suoritusta, niin onko sillä sitten loppupeleissä mitään väliä vaikka ei suoraa fyysistä ja tieteellisesti todistettua vaikutusta olisikaan. Jos ääni tuntuu kirkastuvan sitruunavedellä kurlaamalla niin sehän on joka tapauksessa hyvä juttu. Kyse ei siis edes sitruunavedestä vaan, raa'asta purkkisitruunamehusta. Siis se keltanen pullo. Sitä suoraan kurkkuun ja kurlaten vaan. | |
![]() 18.04.2009 12:09:42 | |
Teatterissa mulle ainakin opetettiin et just se keltaisessa pullossa olevaa sitruunamehua on hyvä käyttää, koska sitruuna muodostaa äänihuuliin sellaisen suojaavan kalvon. En tiedä kyllä että onko toi oikeesti jotain legendaa, mutta mulle se on ainakin toiminut. Tosin sitä kannattaa laimentaa veteen ettei se maistu niin pahalta. "Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa." | |
![]() 18.04.2009 15:00:40 | |
rosi: Teatterissa mulle ainakin opetettiin et just se keltaisessa pullossa olevaa sitruunamehua on hyvä käyttää, koska sitruuna muodostaa äänihuuliin sellaisen suojaavan kalvon. Jännä juttu. Miten se voi muodostaa kalvon äänihuuliin kun se ei ole äänihuulten kanssa kosketuksissa...? Ei sitä kuitenkaan henkeen varmaan vedetä? ;) Mut jos toimii, niin mikäs siinä. | |
![]() 21.04.2009 13:56:12 (muokattu 21.04.2009 13:57:47) | |
Jännä juttu. Miten se voi muodostaa kalvon äänihuuliin kun se ei ole äänihuulten kanssa kosketuksissa...? Ei sitä kuitenkaan henkeen varmaan vedetä? ;) Mut jos toimii, niin mikäs siinä. Hyvä pointti muuten, en ole muuten koskaan tullut oikeesti ajatelleeksi tota virheellisyyttä :D ehkä se sitten muodostaa sen kalvon nieluun? Tällaisia erilaisia vippaskonsteja kuulee silti aina joka tuutista, eri asia on sitten pitääkö ne edes jollakin tavalla paikkaansa. Veikkaan, että tämän tyylisissä vinkeissä on lopulta psyykkinen puoli tärkeimmässä osassa: on helpottavaa esiintyä, kun voi ajatella, että joku aiemmin suoritettu "hoitomenetelmä" parantaa suoritusta. "Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa." | |
![]() 23.04.2009 15:05:17 | |
Luontaistuote, muistaakseni kahdeksaa eri yrttiä sisältävä Carolus Mixtura. Irrottaa todella hyvin limaa hengitysteistä. Kannattaa lukea ohje kunnolla, ainetta pitää esim. pitää suussa 2 min ennen nielaisemista. Ei ole pahaa, vaikka muuta luulisi. Itselläni ainakin toimii, muuten olen ihan tukossa siitepöly- ja pölyallergiani vuoksi. http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA | |
![]() 26.04.2009 19:36:19 | |
Mun laulajaäiti sanoi eettä sitruunan ääntä kirkastava vaikutus liittyy nimenomaan c-vitamiiniin ja sen piristävään vaikutukseen | |
![]() 27.04.2009 13:39:46 | |
Olen itse todennut että pari kaljaa toimii parhaiten. :) Tuskinpa se ääneen suoraan juuri vaikuttaa mutta välillisesti kylläkin. Auttaa esiintymispelkoon/jännitykseen sen verran että pystyy rentoutumaan ja vetämään ns. kuin vettä vaan ilman kiristystä. Hmm, taitaa olla aika offtopic. | |
![]() 27.04.2009 14:10:59 | |
dj_pirtu: Olen itse todennut että pari kaljaa toimii parhaiten. :) Tuskinpa se ääneen suoraan juuri vaikuttaa mutta välillisesti kylläkin. Auttaa esiintymispelkoon/jännitykseen sen verran että pystyy rentoutumaan ja vetämään ns. kuin vettä vaan ilman kiristystä. Hmm, taitaa olla aika offtopic. Hiilihappo ei kyllä auta ollenkaan, päinvastoin. Jos alkoholia "on pakko" juoda, lasillisen viiniä on parempi... | |
![]() 17.05.2009 10:42:12 | |
maisukka: Mun laulajaäiti sanoi eettä sitruunan ääntä kirkastava vaikutus liittyy nimenomaan c-vitamiiniin ja sen piristävään vaikutukseen Sanoisin, että tätä jos kysyt keneltä tahansa ravitsemustiedettä opiskelleelta, niin saat vastaukseksi että C ei toimi piristeenä kenellekään. C-vitamiini ei yksinkertasesti vaan toimi niin. Tuon litkun mahdollinen vaikutusmekanismi johtunee jostain ihan muusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)