Aihe: Mistä tietää laulaako kurkulla?
1
galant88
18.03.2004 16:36:13
Eli yksinkertaisesti, mistä tiedän laulanko kurkulla vai pallealla?
Noita
18.03.2004 16:42:10
Hmm no kai se tuntuu kurkussa jos laulaa kurkulla. Itse luonnollisesti laulan kuin puhuisin, eli mitään erityisiä ponnisteluja ei tarvita (se on kai sitten "pallealaulamista") mutta nyt kun yritin niin kurkulla laulaessa tuntuu semmoinen tietty jännitys kurkussa ja ääni pihisee. Laulunopettaja sanoi aikoinaan että pitää laulaa "koko keholla". Se ilmeisesti auttoi.
Learning to fly
Tellervo
19.03.2004 18:18:06
Juu, kyllä kurkku sen kertoo.
Minä rakastan sinua. Minulta ei kysytä.
ReBeL*
28.03.2004 15:39:12
Jos sä laulat kurkulla, sun ääni ei tuu luonnollisesti ulos ja se vaan aiheuttaa sitä, että sä alat köhimään ja ääni menee, mut jos laulat pallealla, niin laulamisen jälkeen sua sattuu siihen pallean kohalle tai se on siitä vähän arka, ksoa sä oot tehny sillä duunia.
scath
28.03.2004 18:39:57

Eli yksinkertaisesti, mistä tiedän laulanko kurkulla vai pallealla?

Silloin kun laulaa kurkulla tuntuu pahalta.
Du siehst so sexy aus wenn du luftgitarre spielst..
Tupuna
29.03.2004 01:36:44
Jos sä laulat kurkulla, sun ääni ei tuu luonnollisesti ulos ja se vaan aiheuttaa sitä, että sä alat köhimään ja ääni menee, mut jos laulat pallealla, niin laulamisen jälkeen sua sattuu siihen pallean kohalle tai se on siitä vähän arka, ksoa sä oot tehny sillä duunia.

Onpas teillä käsityksiä laulamisesta. Ei mun mielestä palleaa saa kyllä laulaessa kiristää... ei missään nimessä! Jos palleaa kiristää, ei henki riitä. Laulutekniikan hyvä oppiminen on vaikea asia, mutta hyvänä perussääntönä voi pitää syvähengitystekniikan oppimista ja sen oikeaa käyttöä. Syvähengitystekniikka ei auta yhtään mitään, ellei sitä osaa.

Kannattaa muistaa, että kun laulat, hengitä syvään ja ns. levene sivusuunnassa, älä siis pystysuunnassa. Sivusuunnan hengittämistä (vatsa pullistuu, kyljet avautuvat) voi treenata kovia konsonantteja hokemalla, tai esim. tss, tss, tss, tss... tällä tavalla tunnet (esim. käsilläsi) miten kroppa toimii, ja miten sen pitäisi toimia hengittäessä myös silloin kun laulaa. Kurkulla ei saisi laulaa, siinä väsyy ääni ja saattaa aiheutua myös pitkäaikaisia vaurioita äänihuuliin.

Harjoittelukysymys tuo syvähengityksen opetteleminen laulaessa on, mutta kannattaa siis edes yrittää oppia tuntemaan noita kroppansa lihaksia ja miten ne toimivat, että olisi sitä kautta helpompaa oppia laulamaan oikein. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta kyllä se paranee jos tarpeeksi tuota lihasharjoitusta tekee. Se saattaapi tulla siten loppujenlopuksi jo luonnostaan kun avaat suusi.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
seitikki
30.03.2004 12:44:42
Aargh. Laula jollekin, se voi sit kertoa kummalla
laulat. Tai yksinkertaisesti laula oikein kurkku auki.
"-Olet viimeinen tikkumakkara!!" -Lillianna
Anis
31.03.2004 15:37:37
Heippa!

Minua joskus auttoi ajatus haukottelemisesta - eli lauluopettajani kehoituksesta koitin saada kitalakeen samanlaisen tunteen kuin aloitan haukottelemista, samalla pidän kasvot rentoina. Samalla on tärkeää muistaa hyvä ryhti ja korkea otsa. Muista palleahengitys samalla!

Palleahengitystä voi harjoitella vaikkapa selinmakuulla. Makaa selälläsi ja nosta polvet ylös lattiasta, pidä kuitenkin jalkaterät maassa. Aseta jokin paino, esim. kirja. vatsasi päälle (enemmän alavatsan puolelle) ja tee hengitysharjoituksia (esim. tsss tsss tsss) ja tarkkaile nouseeko kirja samalla ylös ja alas hengityksesi mukaan.

Itse löysin aikanaan palleahengityksen istumaharjoituksella, jossa istutaan penkille samalla tavalla kuin wc-pöntölle. Istu siis siten, että ainoastaan pakarasi ovat penkillä, ota tukeva asento jaloille ja nojaa kyynärpäilläsi jalkoihin. Tässä asennossa on melkein mahdotonta hengittää ylös, joten hengitys menee melkein automaattisesti oikeaan paikkaan.

Muista aina, että laulamisen pitää tuntua hyvältä, se ei saa kiristää, ahdistaa tai sattua. Jos laulaa pitkään väärällä hengitystekniikalla, kurkku kipeytyy ja ääni käheytyy.

P.s. Jooga on myös oiva tapa oppia oikeaa hengitystä - itse olen ollut laulajana vahvempi kuin koskaan sen jälkeen kun aloitin astanga joogan.
softeco
06.04.2004 16:04:08
Terve

Tässä muutamia vinkkejä laulamisesta kiinnostuneille

Halvin ja hyvä tapa on aloittaa laulaminen jossakin paikkakuntasi tai asuinpaikkasi
nais, mies , tyttö tai sekakuorossa.
Kuoroihin liittyminen ei ole vaikeaa yleensä pieni säveltapailu riittää eli opettaja antaa
erilaisia ääniä esim. pianolla ja sinä toistat saman.Tai sinua pyydetään laulamaan jokin tuttu laulu.
Yleensä tässä vaiheessa viimiestään selviää onko sinusta
laulajaksi , mikä on äänialasi laajuus ja mihin kannattaa tähdätä.
Kuorojen kausimaksut ovat myös edullisia. Et saa yhtäkään laulutuntia ( hyvältä opettajalta)kausimaksulla.
Kuoroissa on yleensä varsin ammattitaitoisia vetäjiä,joko Sibeliusakatemian tai konservatorion
käyneitä ammattilaisia.

Kannattaa kokeilla , ei tietysti välttämättä toimi kaikilla.Jos sinulla on vähänkään ääntä ja pystyt toistamaan annatun äänen tarkasti kannattaa äänenmuodostus opetella kunnolla.
Jos tähtäät ns. huutamalla laulaviin bändeihin tuskin äänenmuodostus paljon kiinnostaa.
Olen itse harrastanut laulua noin. 30vuotta eri bändeissä, yksin , kvarteteissa,myös kuorossa ja edelleenkin se kiinnostaa.
Jos halut oppia ns. stemmalaulua ( taustalaulua) kuoro on erittäin hyvä opettelumuoto.
Esim. kuoro jossa itse laulan (Teiskon Mieslaulajat ry)hakee koko ajan uusia mieslaulajia.Toivotamme kaikki uudet laulajat tervetulleiksi.

En usko,että joku voi oppia laulamaan pelkästään nettiä selaamalla.

Parasta onnen lauluharrastukseen.

Reima Mäkinen
040 8611949
__
Reima Mäkinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)