Aihe: Huimaus ja pyörtyminen laulaessa
1
Cutter
11.08.2016 19:49:38
Yritin hakusanalla ettiä, mutta tämmöstä aihetta en löytänyt.

Elikä, oon kerran laulutunnilla pyörtynyt ihan yhtäkkiä ja useampia kertoja melkein pyörtynyt. Mistähän tää meinaa johtua? Onko muille käynyt näin?

Lauluopettajan kanssa käyty läpi kaikki mahdolliset asiat ylihengittämisestä jännittämiseen ja alhaiseen verenpaineeseen ja alhaiseen verensokeriin, mutta vastausta ei millään löydy.
Joskus huimaus tulee kovaa ja korkealta laulaessa, jolloin siihen on ihan luonnollinen selitys, että paineen takia, mutta melkein koskaan ei tuu keikalla? Siellä kuitenkin vähiten tulee tekniikkaa mietittyä.

Tää pyörtyminen tapahtui kerran kun tehtiin huulitäryllä pitkää nelisointuarpeggiota. Yhtäkkiä alkoi huippaamaan ja sit jo olinki lattialla. Sit kokeiltiin uudelleen ja yritin hengittää ihan vähän vaan ja silti se tuli uudelleen. Olin syöny kunnolla ja nukkunut hyvin. Ei mitään poikkeavaa.

En keksi ite mitään ratkaisua. Olisko kellään mitään näkemystä?
"mul on vaan huonot nivelet."
Khassera
11.08.2016 20:27:57
Keskityt niin paljon harjoitteeseen että tulee sellanen luovutusrefleksi minkä saa aikaan kun hengittää monta kertaa peräkkäin ulos keuhkot ihan tyhjäksi. En tiedä miksi se laulaessa tulee kun kuitenkaan ei ihan tyhjäksi pitäs ikinä keuhkoja hengittää. On se huippaus joskus tullu itelläki tosi pitkissä fraaseissa.

Happi sulla tavalla tai toisella loppuu, mutta se vastaus nyt ei auta sua varsinaisesti. :)
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Cutter
12.08.2016 00:04:05
Khassera: Keskityt niin paljon harjoitteeseen että tulee sellanen luovutusrefleksi minkä saa aikaan kun hengittää monta kertaa peräkkäin ulos keuhkot ihan tyhjäksi. En tiedä miksi se laulaessa tulee kun kuitenkaan ei ihan tyhjäksi pitäs ikinä keuhkoja hengittää. On se huippaus joskus tullu itelläki tosi pitkissä fraaseissa.

Happi sulla tavalla tai toisella loppuu, mutta se vastaus nyt ei auta sua varsinaisesti. :)

Kiitos!

Tuo kyllä jotenkin käy päinsä, kun just monesti (vaikkei koskaan tunnu siltä että happi loppuu) just pitkissä fraaseissa käy noin ja varsinkin sillon ku yritin nimenomaan tietoisesti hengittää vähemmän.

Jännä juttu, täytyypä mietiskellä tuota seuraavan kerran ku laulelee. Kiitos tästä! :)
"mul on vaan huonot nivelet."
Kipponi
16.08.2016 22:04:09
Huimaus on tuttu tunne (light head) jota tuli alkuvaiheissa, kun aloittelin tosissaan
tekniikkaharjoituksia.
Muutaman kerran pelästynyt, että lähteekö taju, mutta pieni tauko tietysti auttanut.

Nyt, kun itse käytän 80/20 sääntöä niin ei enää. Eli keuhkot 80% täyteen fraasien alussa ja ei päästä ilmaa tuon alle 20%, niin tämä pitäisi auttaa.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Khassera
17.08.2016 13:56:16
Kipponi: Huimaus on tuttu tunne (light head) jota tuli alkuvaiheissa, kun aloittelin tosissaan
tekniikkaharjoituksia.
Muutaman kerran pelästynyt, että lähteekö taju, mutta pieni tauko tietysti auttanut.

Nyt, kun itse käytän 80/20 sääntöä niin ei enää. Eli keuhkot 80% täyteen fraasien alussa ja ei päästä ilmaa tuon alle 20%, niin tämä pitäisi auttaa.

Ai minä että vähintään 80% alkoholia 20% ajasta.
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Kipponi
17.08.2016 22:33:17 (muokattu 17.08.2016 22:33:55)
Khassera: Ai minä että vähintään 80% alkoholia 20% ajasta.
Juu tolla saa viskibasson ;). Happi on terveellisempää.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)