Aihe: Miksi Behringer on ei hyvä?
1 2 3
osmoilpo
20.10.2003 22:16:27
Heb!

Niin, miksi "yleinen mielipide" on jyrrrkästi Behringeriä vastaan? Itse olen tutustellut lähinnä internet-shoppailun merkeissä erilaisiin vaihtoehtoihin ja Behringer on sattunut silmään edullisuutensa tähden. Jos puhtaasti hinta-laatusuhteen näkökulmasta PA-laitteiden tasoa mietitään, niin onko Behringer todellakin huo vaihtoehto? Entä miten on laita kovasti parjatun HK-Audion?

Tarkoituksena olisi saada edullisesti laulukamat treenikämpille. Hinta saisi olla maksimissaan noin 1000e. Jos jollakin on asiantuntemusta ja hyvää tahtoa, niin mielellään kuulisin minkälaisia vehkeitä tuohon hintaan kannattaisi hommata kovaäänisen rokin soittoon.

Miten on keyboard-mikserin-combon soveltuvuus laulukäyttöön. Vosiko edellinen vaihtoehto olla parempi vaihtoaehto, jos vertaillaan halpoja PA-kamoja ja keskihintaista comboa keskenään?

Mikäli joku haluaa 1000e:n pintaan sijoittuvia lauluvehkeitä myydä, niin ei muuta kuin tarjousta kehiin. Sijainti on Oulu, mutta välimatkat eivät ole este.

Informaatiosta/tarjouksista kiittäen
Hannu
Roberto
20.10.2003 23:17:54

Behringerin 'maine' perustuu mm. seuraaviin seikkoihin:

Laitteet ja joskus jopa manuaalit kopioidaan suoraan muilta valmistajilta ja teetetään ns. oem-tuotantona Kiinassa niin halvalla kuin vain ikinä voi. Eli tuotekehitystä ei ole, ja huoltokin on lähinnä vaihtopalvelua, koska on halvempaa antaa asiakkaalle uusi laite kuin korjata rikkinäistä.

Yhtiö on haastettu useaan otteeseen oikeuteen kopiointitoimista, ja general manager Uli Behringerin asenne on se, että on halvempaa kopioida ja maksaa oikeuskulut kuin alkaa itse kehittelemään tuotteita. Näin kävi esim. silloin kun B kopioi Mackien 8-bus mikserin (Eurodesk). Aphexin kompressoria kopioidessa taisi sakemannien käsiin osua joku prototyyppi versio koska kopiossakin oli vielä muutama komponentti ja hyppylanka liikaa... lisäksi kyseisen B-tuotteen manuaali oli valokopio Aphexin originaalista.

Tuotteiden määrä on järjetön eikä minkäänlaista supporttia ole olemassa. Tuotteita tehdään yleensä valmistuserä tai pari ja kun ne ovat loppu niin uusia on turha odotella.

Eli suomeksi: Paskoja vehkeitä ja vittu mikä meininki.
Vilhelmus
20.10.2003 23:20:28

Joo ja sit ammattimiehet on helvetin katkeria kun maksavat paljon laitteistaan ja amatöörit saa käyttökelposia laitteita halvemmalla.

Täytyy dissaa ku ei oo hyvä soundi.
jPekka
21.10.2003 09:01:59

Yhtiö on haastettu useaan otteeseen oikeuteen kopiointitoimista, ja general manager Uli Behringerin asenne on se, että on halvempaa kopioida ja maksaa oikeuskulut kuin alkaa itse kehittelemään tuotteita. Näin kävi esim. silloin kun B kopioi Mackien 8-bus mikserin (Eurodesk).

... jota oikeusjuttua ei koskaan ratkaistu oikeudessa, vaan salin ulkopuolella.

Tuotteiden määrä on järjetön eikä minkäänlaista supporttia ole olemassa.

Kopioit ja käänsit suoraan jostain jenkkikeskustelusta?
Euroopassa tuki on jossain määrin olemassaolevaa, jopa. Ainakin minä olen saanut vastauksia vallan sujuvasti aina kun on kysymisen tarvetta ollut.

Yhdysvalloissa tuki on ilmeisesti ollut tosi kehnoa.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
PL
21.10.2003 09:21:24 (muokattu 10.12.2003 09:49:24)
..................
Mikael
21.10.2003 09:52:04

Joo ja sit ammattimiehet on helvetin katkeria kun maksavat paljon laitteistaan ja amatöörit saa käyttökelposia laitteita halvemmalla.

Ennemminkin niin päin että amatöörit on katkeria, kun niiden lelut ei nappuloiden määrästä huolimatta eivät olekaan yhtä hyviä kun ne kalliimmat ammatti-ihmisten käyttämät ja sit kiukuttaa kun joku dissaa vehjettä johon on kovalla työllä ansaitut viikkorahat tuhlattu.

Täytyy dissaa ku ei oo hyvä soundi.

Mistäs syystä sitten? Voishan tohon tietty listätä, jotta kun menevät pian rikki ja toimivat miten sattuu ja potikat rohisevat usein jo uutena...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Vilhelmus
21.10.2003 10:41:56

Ennemminkin niin päin että amatöörit on katkeria, kun niiden lelut ei nappuloiden määrästä huolimatta eivät olekaan yhtä hyviä kun ne kalliimmat ammatti-ihmisten käyttämät ja sit kiukuttaa kun joku dissaa vehjettä johon on kovalla työllä ansaitut viikkorahat tuhlattu.

Hö, ei. Ei lainkaan. Joskus vaan tuntuu että täällä tämä pro- ja muka-pro -osasto ei edes halua tajuta sitä, että joidenkin täytyy tehdä sijoituksia pienemmällä rahalla.
sormunen
21.10.2003 11:18:35
Hö, ei. Ei lainkaan. Joskus vaan tuntuu että täällä tämä pro- ja muka-pro -osasto ei edes halua tajuta sitä, että joidenkin täytyy tehdä sijoituksia pienemmällä rahalla.

En mä oikeastaan usko, että kavereilla on siitäkään kysymys. Varmaan enemmänkin siitä, että jos kysytään neuvoa, niin paskanhan tää kysyjä osaa varmaan ostaa neuvomattakin ihan hinnan perusteella.

Toinen puoli on sitten se, että hyvin helposti sitä on "vastuussa" siitä mitä erehtyy sanomaan. Mulla on just meneillään juttu, missä multa tingattiin neuvoa vanhan romun valotiskin ostoon, "kun se nyt on niin halpakin". Viikon tinkasin, että ei kannata, mutta sitten erehdyin sanomaan, että no olette näköjään jo asiasta päättäneet joten siitä vaan. Nyt tämä tiski ei tietenkään toimi ja ostajat yrittävät vängätä vikaa minun piikkiini.

Ei muuten sekään tiski tullut sitten kovin halvaksi, kun se ei toimi ja käyttöä varten on jouduttu vuokraan toinen. Sama koskee kaikkia laitteita ja työkaluja.

Yhden teatterin teknikko pari viikkoa sitten halusi arvostetun äänisuunnittelijan mielipidettä Behringeristä investointina näytäntöääniin. Suunnittelija neuvoi samalla investoimaan kettinkiin, millä huoltomies kytketään siihen tiskiin kiinni.

Mutta onhan se tietysti selvää, että kun ei ole rahaa, täytyy toimia kättäpäivääkirvesvarttabudjeteilla. Voisi kumminkin aina yrittää näissäkin asioissa käyttää luovuuttaan eikä suoraan ostaa "melkein" samanlaista kuin ammattivehkeet.
Mikael
21.10.2003 12:11:23

Mä kyllä tajuan tuon oikein hyvin vaikka en mikään pro olekaan, mutta paska laite on paska laite vaikka se olis kuinka halpa.
Vilhelmus
21.10.2003 12:15:40

Mä kyllä tajuan tuon oikein hyvin vaikka en mikään pro olekaan, mutta paska laite on paska laite vaikka se olis kuinka halpa.

Ja sun mielestä sitten "paska laite" on sellainen millä saa "kohisevista etusista ja käyttökelvottomista eq:sta" huolimatta vaikkapa miksattua keikan niin että yleisö on hemmetin tyytyväinen ja kiitosta tulee, tai saa tehtyä kotidemon, jolla voi hyvillä mielin esitellä biisiä muille?

Paskaa?
Jani The Rock
21.10.2003 12:29:03

Tämä nyt ei välttämättä liity tähän, mutta paska laite on paska laite myös silloin kun se on helvetin kallis.
Butcher baby - they`re gonna put you away!
Mikael
21.10.2003 12:45:48

Ja sun mielestä sitten "paska laite" on sellainen millä saa "kohisevista etusista ja käyttökelvottomista eq:sta" huolimatta vaikkapa miksattua keikan niin että yleisö on hemmetin tyytyväinen ja kiitosta tulee, tai saa tehtyä kotidemon, jolla voi hyvillä mielin esitellä biisiä muille?

Paskaa?

Riippuu tietysti siitä mitkä on kunkin ihmisen henkilökohtaiset tarpeet ja vaatimustasot. Jos vaikkapa mikrofoniesivahvistin kohisee akustista kitaraa äänitettäessä niin että sen selvästi soiton seasta kuulee, niin se on mielestäni huono. Jos laitteen potikat puoli vuotta ostotapahtuman jälkeen rohisevat, niin laite on mielestäni huono. Jos laite ei uutena toimi, se on mielestäni huono. Jos laite kuulostaa huonolta se on huono. jne...

Paskoillakin laitteilla voi saada taiteellisen näkemyksensä tallennettua/tuotua esille ja tämä onkin se mihin tässä usein kompastutaan. Sekoitetaan musa ja laitteet keskenään. Yhtä lailla hyvillä kamoilla voidaan tietty tallentaa paskaa musaa tai pilata hyväkin keikka. Hyvä musa ei ole laitteista kiinni, mutta kun keskustellaan vain laitteista niin em. ominaisuuksia omaavat laitteet eivät ansaitse tulla kehutuksi, vaikka olisivat miten halpoja.
Mikael
21.10.2003 12:47:24

Tämä nyt ei välttämättä liity tähän, mutta paska laite on paska laite myös silloin kun se on helvetin kallis.

Tämä on erittäin totta, mutta harvemmin kukaan selittelee laitteen huonoutta sillä, että se on helvetin kallis.
Vilhelmus
21.10.2003 12:55:36

Riippuu tietysti siitä mitkä on kunkin ihmisen henkilökohtaiset tarpeet ja vaatimustasot.

No nyt sinä sen sanoit itsekin! Mun mielestä ihan helvetin usein hemmoilta puuttuu sellainen asia kun suhteellisuudentaju. Sen takia tosin onkin tärkeää, että kysyjä ilmaisee selkeästi omat tarpeensa jonkin laitteen suhteen ja vastaaja vastaa SEN MUKAISESTI.

Jos vaikkapa mikrofoniesivahvistin kohisee akustista kitaraa äänitettäessä niin että sen selvästi soiton seasta kuulee, niin se on mielestäni huono. Jos laitteen potikat puoli vuotta ostotapahtuman jälkeen rohisevat, niin laite on mielestäni huono. Jos laite ei uutena toimi, se on mielestäni huono. Jos laite kuulostaa huonolta se on huono. jne...

Harmi, kun itelläni ei ole Behkua mikseriosastolta, mutta humppabändissämme sellainen oli käytössä. Samoin kaiutinpuolella. Siinä hommassa toimivat kuin muna suosilmässä, mutta äänityshommasta en voi sanoa mitään. Mutta omistan itse V-Ampin joka on juurikin hintaansa nähden aivan mahtava kotisoittelu ja -äänityslaite, joskin ei mikään levytystason vehje. Itellä on myös Truth-monitorit, joista on taitettu peistä. Koti"studion" kuunteluna ajaneet mulla asiansa ihan mainiosti. Ja huom! Mainitsemani tuotteet ovat toimineet aivan täydellisesti koko ajan!

Paskoillakin laitteilla voi saada taiteellisen näkemyksensä tallennettua/tuotua esille ja tämä onkin se mihin tässä usein kompastutaan. Sekoitetaan musa ja laitteet keskenään.

Samaa mieltä. Mutta välillä tulee helposti se kuva, että tietyille henkilöille laitteet ovat sisältöä tärkeämpiä. Vaikka varmasti kuva onkin väärä.

laitteet eivät ansaitse tulla kehutuksi, vaikka olisivat miten halpoja.

No jaa. Juurikin noista Trutheista oli jälleen kerran jokin aika sitten puhetta ja Roberto kävi haukkumassa ne lyttyyn. Sitten kun kyselin että mitä pistäisi itse sillä 500 eurolla niin vastaus oli että yhden 1029:n. Heh, ihan hilpeää, mutta mikä se todellinen vastaus sitten on? Tähän kuulumatta monellakin alueella kiehuttaa ihan uskomattomasti se kun porukka kyselee laitteita tietyissä hintaluokissa ja sitten tullaan sanomaan "että ne on kaikki paskaa, osta Zildjian/Gibson/Mackie/whatever.
Jarkko.
21.10.2003 13:16:46
No nyt sinä sen sanoit itsekin! Mun mielestä ihan helvetin usein hemmoilta puuttuu sellainen asia kun suhteellisuudentaju. Sen takia tosin onkin tärkeää, että kysyjä ilmaisee selkeästi omat tarpeensa jonkin laitteen suhteen ja vastaaja vastaa SEN MUKAISESTI.

Oon samaa mieltä.

Alun perin kysyjän etsimessä oli "edullisesti laulukamat treenikämpille. Hinta saisi olla maksimissaan noin 1000e". Kyllä minä voisin kuvitella treenikselle Behkujakin ostavani, vaikkei omakohtaista kokemusta niistä olekaan. Huonoista kokemuksista toki on täällä ja sfnet.harrastus.musiikki.tekeminen -ryhmässä (kantsii etsiä http://groups.google.com/ :in avulla, jos tässä keskustelussa niitä ei riittävästi jo tullut) on ihan samasta keskustelusta väännetty. Niin siis treeniksellä pikku hurina tai epäluotettavuus ei maailmaa kaada.

Tietysti tarpeitaan kannattaa aina katsoa eteenkin päin. Onko esim. tarkoitus jossain välissä nauhoitella jotakin näiden kamojen avulla? Tällöinhän hurinatkin sun muut tulevat isompaan rooliin. Kantsii kyllä sekin muistaa, että validia musaa ja demoja on tehty aikanaan 4-raitanauhurilla c-kasetille, joten uskoisin heikollakin behkulla saatavan parempaa jälkeä kuin 90-luvun alun tai vielä vanhemmalla kotilaitteistolla. Rahalla tietty sai hyvää jo silloin.

Keikkakäytössäkin luotettavuus on arvossaan, joten jos keikkaa on noilla kamoilla tiedossa, niin ehkä henk.koht. etsisin parempimaineisen merkin vaikkapa käytettyä settiä. Jos ei sopivaa löytyisi, niin en olisi täysin ehdoton tuon Behringerinkään suhteen, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, jotka ovat. Keikkakäytönkin vaatimukset ovat eri kokoisia nimekkäälle bändille ja nuorisotalolla ensimmäistään vetävälle junioripumpulle (en nyt puhu kummassakaan yhteydessä itsestäni ;)

Kullekin siis tarpeittensa mukaan.
http://kuoppamaki.cjb.net/
Mikael
21.10.2003 14:18:40 (muokattu 21.10.2003 14:20:19)

Alkuperäinen kysymys oli myös:
Niin, miksi "yleinen mielipide" on jyrrrkästi Behringeriä vastaan?

Itse olen rahani uhrannut behringer-merkkisiin laitteisiin kolme kertaa ja jokaisella kerralla olen ollut ratkaisuuni lopulta tyytymätön. DI4000 suhisee ja vuotaa kanavalta toiselle, MX602A suhisee ja potikat rohisevat, HA4700 suhisee ja kuulostaa huonolta.

Käytössä on ollut lisäksi ollut kompuraa, kaikua, mikseriä, DI-lootia, mikkejä, eq:ta, vahvistinta... kohtuuttoman moni laite on ollut rikki tai puolikuntoinen, laitteet keskenään epätasaisia ja arvot etupanelissa virheellisä, suhissut tai muuten kuullostanut surkealta. On joitakin (joissain käyttötarkoituksissa) kelvollisiakin tielle osunut.

Mulle on aivan sama mihin kukin vähät rahansa laittaa, mutta kyllä on kohtuullista kertoa nuorelle kuluttajalle faktoja halpislaitteisiin sisältyvistä riskeistä, eíkä vaan piilotella sen halvan hinnan/ominaisuuksien takana ehkä osittain myös siksi että omasta hyllystä löytyy samoja laitteita - ikäänkuin siis puolustella omia päätöksiään.

Aika hankalahan sitä on asettua muuhun näkökulmaan kuin omaansa. En mä mielellään kenellekään sano, että "tämä laite on huono mutta kyllä se sulle kelpaa". Ja joskus on vaan niin, että rahavarat jotka jollain onkäytössä, ovat niin pahasti alakanttiin, että on pakko sanoa ettei tuolla rahalla saa mitää hyvää. Mielipiteitähän täällä ilmoitetaan.
Unworthy Knight
21.10.2003 14:26:34
Minulle on ainakin opetettu koulussa että Behut on oikestaan parhaita vehkeitä alottelija käyttöön.
Tulee opittua kaikki onkelmat heti kättelyssä:)
Ei pääse liika helpolla.
Eikä totu heti alan parhaisiin vehkeisiin.
Saa käytää tosisaan päätään.

Mutta Samalla minulle opetetiin että Behut on se minimi mitä voidaan missäänn ääni työskentelyssä kysyä, ja että uudemmat mallit ovat ihan suht käyttö kelpoisia.

Ja ainakin koulun 18 kanavainen mikseripöytä oli ihan surinaton vekotin jo.Tosin sitä on vuosienvarrella viritetty kuulemma aika "namupalaksi".
Turha kysellä miten.

Ite en ole muuten noihin vanhempiin koskenut , mutta uudempiin vekottimiin kyllä. ja on pakko sanoa, että heikkouksia on aina jossakin , mutta että olisivat täyttä roskaa ?!
Lähinnä on kysymys siitä , että äänipuolen heedot ovat tottuneet yleensä aivan liika hyviin vehkeisiin(jonka tietysti ymmärtääkin tietyllä tasolla)
Live käytössä ainakin vehkeet toimivat, jos näkee senverta vaivaa että tutustuu laitteen kaikkiin puoliin rauhassa ja tiedostaa ongelmat huolellisesti , ja täten välttää ne sitten , tai jopa oppii hyödyntämään niitä.
Ja ohjekirjat vois oikeesti lukea.

Myönnetään että Behut vaatii aikaa ja hermoja , mutta minusta on todellakin hyvä että oppii aluksi mikä on "pohja" ja sitten kun hommaa lisää kalliimpia kojeita niin osaa arvostaa niiden hienouksia kunnolla.
Ja kuitenkin osaa käytää myös heikompia vehkeitä.
Siinä minusta on vasta kunnon ammatti ukkeli.
Tekee vaikka madosta ja koukusta mikserin tai EQ:n

Olen jopa kuullut tusinakaupalla Behun vekottimilla tehtyjä ihan hyvän laatusia demoja.
Ei mitään uuber hifiä,mutta sitä näkee muutenkin liikaa eikä siinä ole yhtään persoonallista särmää.

Onneksi olen BM bändissä ja minulle ne suhinat on jopa haettu asia :)
Käytääköhän kaikki BM ukkelit Behuja ?
Snow covers my frozen corps/ Ice creates my final coffin/ Wind Screams my Funeral sermon/ Darling her I come/My own Reaper
Roberto
21.10.2003 17:18:41

Alun perin kysyjän etsimessä oli "edullisesti laulukamat treenikämpille. Hinta saisi olla maksimissaan noin 1000e".

Alkuperäinen kysymys kuului myös "miksi B:t on jengin mielestä niin paskoja" tjsp
Roberto
21.10.2003 17:22:43

Juurikin noista Trutheista oli jälleen kerran jokin aika sitten puhetta ja Roberto kävi haukkumassa ne lyttyyn. Sitten kun kyselin että mitä pistäisi itse sillä 500 eurolla niin vastaus oli että yhden 1029:n. Heh, ihan hilpeää, mutta mikä se todellinen vastaus sitten on?

No siinä se oli. Ennemmin vetäisin monona ja tietäisin mitä oikeasti tapahtuu kun arpoisin jotain stereo-hudaa. Yllättäen näitä Alto/Samson/Behringer ym. kamoja puolustelee ne joilla niitä on läjäpäin kotinurkissa hankittuna, kun oli "hintaisekseen ihan okei".

Ei siinä mitn jos ei muuta koe tarvitsevansa, mutta aloittelevaa kysyjää on mielestäni ihan asiallista varoittaa ns. perusmiinoista. Käy aika paljon halvemmaksi pidemmän päälle, eikä vituta läheskään niin paljon.
Vilhelmus
21.10.2003 18:44:17

No siinä se oli. Ennemmin vetäisin monona ja tietäisin mitä oikeasti tapahtuu kun arpoisin jotain stereo-hudaa.

Juujuu ja lehmät lentää. Vaikka ala innolla opiskelevan vähävaraisen hemmon kannattaa ostaa yks 1029, stereokuvan rakentamisen harjottelu on ihan turhaa, jos ei kuule Genelec-tasoisesti. Ja tietkö sä sitten yhellä 1029:llä mitä alapäässä "oikeasti" tapahtuu?

Yllättäen näitä Alto/Samson/Behringer ym. kamoja puolustelee ne joilla niitä on läjäpäin kotinurkissa hankittuna, kun oli "hintaisekseen ihan okei".

Yllättäen esimerkiksi JOITAIN tuotteita mein opettajat, jotka todellakin ovat tehneet hommia arvatakseni vähintään yhtä paljon kuin sinä, kehuvat. Oli kotinurkissa tai ei. Mutta jollei sun maailmassas ole sellaista käsitettä kun "hintaisekseen ihan okei" niin mikäs siinä sitten. Ihmettelen mistä revit rahat parhaimpiin autoihin, vaatteisiin, asuntoihin, ruokaan tai ihan mihin vaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)