Aihe: Hard-Rock-Heavy laulutekniikka
1
provokalistihelsinki
02.01.2006 13:17:48 (muokattu 02.01.2006 13:22:51)
Olen noin 10-vuotta erilaisissa kokoonpanoissa lauleskellut rock-laulaja. Haluaisin korjata hieman omaa tekniikkaani. Millä tavoin, saan vatsan aluksi putoamaan pois pallean tieltä, jonka jälkeen pallea pusertaa ilman tehokkaasti ulos? Entä mitkä lihakset kropassa vaikuttavat laulamiseen eniten? Esim. kylkilihakset? Onko mitään ohjeita, miten voisi kehittää pallean oikeaa toimintaa? Opetetaanko Hard-Rock-Heavy laulantaa? Voisin ottaa tunteja vastaan. Kysymykseni koskee nimen omaan hard-rock musiikkia, ei siis klassista. ;-)
hannakatriina
02.01.2006 13:38:40

Opetetaanko Hard-Rock-Heavy laulantaa? Voisin ottaa tunteja vastaan. Kysymykseni koskee nimen omaan hard-rock musiikkia, ei siis klassista. ;-)

Hengitystekniikka ja kropan käyttö on jokseenkin samanlaista sekä klassisessa että kevyessä, soundi ja fraseeraus on sitten ne erottavat tekijät. Varsinaisesti en oo törmänny koskaan hardrockheavy-laulunopetukseen (ellei joku pidä yksityisesti hardrock-tunteja...), mut suosittelen kevyen musan (popjazz) laulutunteja. Siellä käydään läpi laulamisen perusasioiden lisäksi myös rockmusaa muun musan ohessa. Jos et halua mennä tunneille niin opastusta syvähengitykseen yms. löytyy kyllä runsaasti erilaisista laulamista käsittelevistä kirjoista ja netistäkin aika paljon. Mahdotonta alkaa opettamaan perusteellisesti hengitystekniikkaa ja kropan käyttöä laulamisessa näin keskustelupalstalla, on ne niin isoja asioita... jotain lisävinkkejä löydät varmaan näiltäkin sivuilta jos jaksat selata ja kokeilla eri hakusanoilla.
provokalistihelsinki
02.01.2006 15:13:40 (muokattu 02.01.2006 15:20:49)
Hengitystekniikka ja kropan käyttö on jokseenkin samanlaista sekä klassisessa että kevyessä, soundi ja fraseeraus on sitten ne erottavat tekijät. Varsinaisesti en oo törmänny koskaan hardrockheavy-laulunopetukseen (ellei joku pidä yksityisesti hardrock-tunteja...), mut suosittelen kevyen musan (popjazz) laulutunteja. Siellä käydään läpi laulamisen perusasioiden lisäksi myös rockmusaa muun musan ohessa. Jos et halua mennä tunneille niin opastusta syvähengitykseen yms. löytyy kyllä runsaasti erilaisista laulamista käsittelevistä kirjoista ja netistäkin aika paljon. Mahdotonta alkaa opettamaan perusteellisesti hengitystekniikkaa ja kropan käyttöä laulamisessa näin keskustelupalstalla, on ne niin isoja asioita... jotain lisävinkkejä löydät varmaan näiltäkin sivuilta jos jaksat selata ja kokeilla eri hakusanoilla.

Vastaus kommenttiin. Olen opiskellut pop-jazz laulua aikanani muutaman vuoden ja käynyt kyllä tunneilla. Rock-musiikissa monet ei sallitut äänentuotto keinot ovat sallittuja, toisin kuin klassisessa musiikissa. En missään tapauksessa halua opiskella klassista tyyliä, vaan kyse on pelkästään Hard-Rock musiikista. Opeilla jotka aikanaan sain pop jazz laulua opiskellessani, ei pysty mitenkään uskottavasti esittämään mitään Hard-Rock musiikkia. Jos joku on perehtynyt nimenomaan rock-laulantaan, niin kommentteja. Kiitos kuitenkin avuliaisuudesta. ;-) Tunneista on ollut kyllä suurta apua kuitenkin. Jos tiedät miten ääneen saa lisää voimaa, onko olemassa jotain kikkoja, jolla tavoin voisin kehittää alarekisteriäni paremmaksi?
kay
02.01.2006 17:27:30
Ikävä kyllä ihmisen fysiikka on aina samanlainen, tyylistä riippumatta.

Hengitystekniikka on sama, pallean toimintaan ei edes voi hirveästi vaikuttaa. Ainoa asia mikä vaihtelee on sointi-ihanne. Se, mikä on sitten soinnin opettaminen, on toinen juttu. Opettajia on moneen lähtöön ja kaikilla on oma näkemyksensä.

Noista lihaksista on ollut ihan lähiaikoina juttua, kokeile hakua.

Jotkut oppilaat ovat hyvin tarkkoja etten vaikuta heidän sointiinsa, he haluavat vain kestävyyttä ja laulamisen helpottamista. Heille koetan vain opettaa vahinkojen minimoimista eli esim.hengitystekniikka jotta saadaan tukea kuntoon ja kuinka saa tuella ja artikulaatiolla voimaa ääneen ilman huutamista. Joskus sointikin näin muuttuu, mutta kukaan ei ole vielä valittanut, voi olla että haluaisivat, mutteivät uskalla ;)

Hannakatriina on oikeassa että hakemasi asiat ovat liian isoja, esim vatsan rentouttaminen ja ilmanpaineen suhteuttaminen äänenvoimakkuuteen (tuki), ja mahdottomia neuvoa kirjallisesti ihmiselle jota ei näe tai kuule.

Onnea opettajan etsintään, kannattaa muuten kysellä arvostamiltasi laulajilta että kellä he ovat käyneet ja mitä siellä oppi, he voivat sitten suositella vaikka omaa opettajaansa.
hannakatriina
02.01.2006 18:00:43

Itsekin olen törmännyt siihen ikävään tosiasiaan, että varsinaisen rocklaulun opetusta Suomessa ei taida olla, ei ainakaan helposti saatavissa ja löydettävissä. Ei kerta kaikkiaan ole tarpeeksi sitä alaa hallitsevia opettajia, ainakaan vielä. Useimmat popjazz-opetkin laulaa itse sitä jazzia yms. ”hienoa ja vaikeampaa” musaa… ja ne popjazz-koulutuksen saaneet tyypit jotka hanskaa hyvin rockia ja heviä tekee sitten sitä omien bändiensä kans, eivätkä juurikaan pidä laulutunteja. Laulutuntien puitteissa ns. rankempaan musaan ei ole siis paljoakaan puututtu. Jos sitä stailia haluaa oppia, niin pitää olla itse aktiivinen, olipa sitten harrastelija tai alan opiskelija. Yksikään omista opettajistani ei tähän asti ole ollut mitenkään rock/heavy-suuntautunut, eli toisin sanoen otan laulunopetuksesta onkeeni ne asiat, jotka on hyödyllisiä laulutekniikan kannalta ylipäänsä. Varsinaiset rock-kikkailut ja soundihommat pitää sitten kuunnella eri artistien levyiltä, opetella matkimalla ja itse kokeilemalla + äänitellä omia treenejään… ja ainahan niitä opettajia voi kiusata kiperillä kysymyksillä ja kyseenalaistaa asioita. Jos ei opettajan opeilla saa uskottavan kuuloista rock-laulua aikaiseksi, niin sitten pitää sanoa opettajalle, että ”tää ei kuulosta hyvälle eikä uskottavalle, eli kerro mitä teen..?” Viime aikoina oon alkanut itse käyttää em. metodia ja kyllä siitä on hyötyä – minulle ja uskoisin että myös opettajalleni…

Laulussa kuin laulussa pointti on tietysti saada ääni resonoimaan mahdollisimman hyvin kullekin tyylille ominaisessa paikassa. Rock- ja heavy-jutuissa sijoitus on aikalailla maskissa, ainakin jos korkeampiin ääniin mennään. Usein haetaan myös aika paljon kireämmän kuuloista soundia kuin vaikka esim. jazzissa. Oikeassa olet, että kaikki laulutunneilta saadut opit ei välttämättä tosiaankaan sovi jokaiseen tyyliin, vaikka kyseessä olisikin ollut kevyen musan laulunopetus. Tyylejä on mielettömän paljon sen popjazz-nimityksenkin alla. Pitää kokeilla mikä käy mihinkin ja luottaa omaan korvaan.

Matalien äänien kehittämisestä: Itselläni kesti jonkun aikaa hoksata, että hyvä sointi ei löydykään välttämättä sillä että yrittää paahtaa ihan täydellä äänenvoimakkuudella, vaan itse asiassa sain ääneni resonoimaan paremmin hiljaisella äänellä, etenkin matalat äänet. Sitten kun löytyy hyvä sointi, on helpompaa alkaa lisätä siihen voimaa. Jos haluaa treenata alaääniä, niitä voi lähteä hakemaan esim. aa- tai yy- vokaaleilla, rennosti ja pienesti, ja ikään kuin lisätä siihen ääneen vähän ilmaa (hhaaa… hhyyy…). Itselläni äänen värinä tuntuu koko rintakehässä ja mahassa asti, toisinaan jopa käsivarsissa ja kyynärpäissä (tämä vaatii siis sen, että on todellakin lihakset rentona, ja saattaa viedä myös aikaa, että se värinä alkaa tuntua). Puskemalla ne alaäänet ei ainakaan löydy tai vahvistu. Ja olennaista on myös ajatella alaäänissä, että ne soi myös päässä (otsassa), jolloin ääni on kirkkaampi ja selkeämpi. Nyt en enää muuta keksi…
provokalistihelsinki
02.01.2006 18:06:41
Vastaus edellisiin viestiisi.

Olet täysin oikeassa ja puhut asiaa !!!!

Keep on rocking !!!! ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)