Aihe: väärä laulu tapa..? 1 | |
---|---|
![]() 18.09.2006 21:21:41 | |
oon huomannu et mulla on nykyään silleen et kun laulan kotona jotai laulua niin huomaan et mulla leuka alkaa rasittua ja se häiritsee laulamista. tajuan kyllä et mulla on sillo väärä laulutapa, mut mitä mä voisin tehdä että pääsisin tästä mun virheestä pois ja voisin laulaa niin ettei leuka rasitu? vinkkejä? ja sitte jos osais joku antaa vinkkejä laulun "koti koulutukseen" :) kiitos. | |
![]() 18.09.2006 21:30:07 | |
oon huomannu et mulla on nykyään silleen et kun laulan kotona jotai laulua niin huomaan et mulla leuka alkaa rasittua ja se häiritsee laulamista. tajuan kyllä et mulla on sillo väärä laulutapa, mut mitä mä voisin tehdä että pääsisin tästä mun virheestä pois ja voisin laulaa niin ettei leuka rasitu? vinkkejä? ja sitte jos osais joku antaa vinkkejä laulun "koti koulutukseen" :) kiitos. väsyykö leuka vai jännittyykö? väsymiseen auttaa lepo ja pikkuhiljaa uuteen "työmäärään" totuttelu, jännittymiseen venyttely ja nopeat artikulaatioharjoitukset (popeda-pagodi x miljoona as fast as possible) ja keskittyminen siihen että leuka "roikkuu" eikä osallistu laulamiseen millään tavalla. usein auttaa jo se että avaa suuta isommaksi > kieli siirtyy eteenpäin > kaula rentoutuu > vaikuttaa myös leukaan. joskus myös voi laulaa vaan pelkillä vokaaleilla ja heilutella leukaa siinä samalla pikkusen ettei se hitsaudu paikalleen. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 18.09.2006 23:16:17 | |
Ajattele, että leuka on auki ihan sieltä takahampaiden kohdalta asti, ja mitä enemmän suuta avaat, niin leuka menee kohti kaulaa, ei eteenpäin. Suun pitää olla laulaessa aika auki. Kokeile laulaa niin, että leuka on rentona koko ajan, eli keskityt vaan ja ainoastaan siihen, että leuka on rentona. Aluks voi tuntua ettei sanoista saa mitään selvää, mut kunhan sen leuan saa tarpeeks rennoksi, niin sen jälkeen voi alkaa treenaamaan artikulaatiota (elikkäs niiden äänteiden tekemistä) selvemmäks. Jos leuka on rento niin kieli joutuu tekemään paljon enemmän töitä. Tämä oli omalla kohdalla melkoinen ahaa-elämys - että äänteitä ei tehdäkään niinkään leualla kuin huulilla ja kielellä. Leuan rentoudesta ja avoimuudesta saa tuntumaa vaikka näin: laita pää takakenoon niin että katsot kattoa, avaa suu ja sano aaaa, jätä suu auki ihan sille paikalleen, ja nosta pää takaisin normaaliin asentoon muuttamatta leuan asentoa. Totuttele ensin tähän asentoon (hampaiden väliin pitäis mahtua sormi), ja koetat sitten pitää tämän saman fiiliksen mahdollisimman pitkälle myös laulaessa. Nämä vinkit nyt ensi alkuun tuli mieleen... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)