Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 518 19 20 21 2251 52 53 54 55
Puppet
31.07.2008 22:04:06
Olen amatöörikosketinsoittaja ja etsimässä uutta kosketinsoitinta. Kriteerinäni on ennen kaikkea siedettävät piano- ja jousisoundit ja hintataso max. 1000€. Kiitos mm. täältä saadun avun, kymmenien vaihtoehtojen jälkeen olisin päätymässä jompaan kumpaan eli http://www.thomann.de/fi/roland_junog.htm ja http://www.thomann.de/fi/korg_tr_61_music_workstation.htm vaihtoehtoina.

Mustana hevosena Juno Stage http://www.thomann.de/fi/roland_juno_stage.htm, joka Rolandin edustajan mukaan tulee heille elokuun lopussa (Pakkala/Vantaa) ja liikkeisiin Suomessa syys-/lokakuussa. Hinta tullee olemaan n. 200€ kalliimpi kuin Juno-G.

Olisin kiitollinen kaikista kommenteista, jotka auttaisivat asiassa. Kun olen jo tällainen vanha patu, niin laite tullee palvelemaan minua loppuelämäni :)

Jouset on tunnetusti korgin erikoisalaa ja TR:ssäkin ne ovat erinomaiset. Vastapainona taas piano soundi on vielä TR-sarjassakin mielestäni huono ja Rolandissa yleisesti pianosoundit parempia. Tuo Stage on käsittääkseni sellainen, että siihen pystyy latamaan omia taustoja, rytmejä ynnä muuta. Eli vähän enemmän sellainen yhden miehen humppaorkesteri -tyylinen ratkaisu.

Itse olen korgien kannattaja melkeinpä henkeen ja vereen, mutta tässä tilanteessa kääntyisin ennemmin juno-g:n puolelle :) Haulla löydät paljon käyttäkokemuksia TR:stä ja Juno-G.stä ja on stagellekin oma topic olemassa :)

Mitä olen TR:ää ja Juno-G:tä testannut, niin uskoisin, että molempiin voit tulla olemaan tyytyväinen.
And surely we'll have such good time
Quru
01.08.2008 11:42:22
Jos sekvensserille ei ole hurjaa tarvetta, osta Juno Stage. Monipuolinen vehje, erityisesti soitteluun tarkoitettu.
Mikä on ihmisen virka sitten kun ylämäki loppuu pystyseinään ja toteaa ettei löytänyt asiaa, jonka edestä taistella tai kuolla?
Bonator
01.08.2008 12:24:48
http://www.roland.com/products/en/JUNO-STAGE/index.html. Viittisikö joku rautalangasta vääntää, mitä tuossa Stage:ssa käytännössä poikkeaa Juno-G:stä? Stage:ssa sekvensseri siis puuttuu mutta vastaavasti 76 kosketinta 61 sijaan. Decked out with an extra-large display, USB backing-track functionality, a Click output for drummers, dedicated performance knobs, hands-free patch select, instant master MIDI control functionality, and much more Mitä nuo käytännössä tarkoittaa ja juno-G:ssäkö noita toimintoja ei ole?

Olisi mukava myös tietää uudistuneista (paremmista?) soundeista, kuinka paljon ne poikkeaa juno-G:n soundeista. Ei millään viitsisi jäädä odottamaan Stagen julkistusta, jos poikkeavuudet ovat mitättömiä... Designed from the ground up for live performers eli tuoko on kaiken idea? Live-esiintymisen erikoislaite?
Quru
01.08.2008 12:44:10
Nimenomaan soittoon tarkoitettu laite. Pystyt ajamaan omia taustoja muistitikulta laitteeseen, joko mp3-muotoisia tai midi-muotoisia. Vocoder löytyy, sitä ei Juno-G:ssä ole.Muistaakseni paremmat liitännät.
Mikä on ihmisen virka sitten kun ylämäki loppuu pystyseinään ja toteaa ettei löytänyt asiaa, jonka edestä taistella tai kuolla?
dec_
14.08.2008 14:40:08 (muokattu 15.08.2008 14:28:06)
Minäkin oisin ostamassa uutta kosketinsoitinta.

Tärkein kriteeri on mahdollisimman hyvät ja pianomaiset koskettimet. Haluaisin myös päästä vähän leikkimään soittimellani, joten saisi olla mahdollisimman paljon erilaisia soundeja ja tyylejä, komppeja yms. :D Soittimia (hintaluokassani), joissa kumpikin ominaisuus, näyttää olevan yllättävän vähän.

Kärsivällisen selailun jälkeen oon nyt päätymässä tällaiseen http://www.thomann.de/fi/yamaha_dgx630.htm (Yamaha DGX-630).

Itselläni ei ole mahdollisuutta päästä kokeilemaan. Onko kellään kokemusta, millainen peli tuo on?

Tuo soitin alkaa olla kyllä aivan maksukykyni/haluni äärirajoilla. Tiedättekö, löytyykö markkinoilla mitään yhtään halvempaa, jossa olisi nämä haluamani ominaisuudet?

revisited:

tietysti tuo laadukas koskettimisto on ehdottomasti se tärkein juttu. Eli jos samaan hintaluokkaan (mieluummin halvempaan) löytyykin soittimia, joissa parempi koskettimisto, niin sellaista suosin tietysti enemmän.

Kuulin, että ainakin jossain tällaisessa yamaha-soittimessa on ongelmana koskettimien kolina. Esiintyyköhän tuota DGX-630:ssä? Tämä olisi myös hyvin tärkeää, ettei mitään häröääniä kuuluisi...
Cornflake
17.08.2008 16:42:06
dec_:
tietysti tuo laadukas koskettimisto on ehdottomasti se tärkein juttu. Eli jos samaan hintaluokkaan (mieluummin halvempaan) löytyykin soittimia, joissa parempi koskettimisto, niin sellaista suosin tietysti enemmän.

Hommattiin mammalle eka digipeli ja katseltiin monia vermeitä, muistaakseni juuri tuota tsiigailemaasi, ja Casion CDP-100 yllätti tatsillaan. Joka oli siis meilläkin tärkein kriteeri.

Liikaahan tossa ei ole herkkua, mutta MIDI:n kanssa pääsee ainakin leikkimään:-)

Kerkesin tonne jo löpisemään enempi, pari soundi-klippiäkin: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=155052&o=20
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
And
29.08.2008 12:14:24

Pienikokoiset koskettimet

Tarvitsisin pienikokoisia (2 oktaavia) koskettimia soittaessani akustista kitaraa sohvalla. Olisi mukava äänittää koskettimilla pienet pohjat (esim. basson ja urut) sekvensseriin ja soitella kitaraa siinä mukana. Sitten kun sävellys alkaa olla vähän valmiimpi niin siityisin äänittämään tietokoneelle. Helppous on tärkeämpää kuin saundit tai koskettimien tuntuma. Tietääkö kukaan eri vaihtoehtoja?

Antti
Quru
30.08.2008 11:11:02
Lähtisin linjalle Alesis Micron / microKorg / Korg microX.

Pieniä ja näppäriä kiippareita. Sounditkin aivan hyvät.
Gleb91
30.08.2008 19:24:58
Olen miettinyt jonkinlaisia koskettimia ihan tavallista soittelua varten. Ei tarvitse olla monimutkainen tai tuhansia saundeja, tärkeämpää on enemmänkin luotettava laatu ja hyvät pianosaundit. Onko ehdotuksia siinä 300-500€ budjetissa?
punssi
01.09.2008 09:51:56
Olen miettinyt jonkinlaisia koskettimia ihan tavallista soittelua varten. Ei tarvitse olla monimutkainen tai tuhansia saundeja, tärkeämpää on enemmänkin luotettava laatu ja hyvät pianosaundit. Onko ehdotuksia siinä 300-500€ budjetissa?

Yamaha np-30 on erittäin hyvä hintaluokassaan, maksaa thomanilla n.300e. On ollut mulla kakkoskiipparina. Soittelen sillä lähinnä kotona, mutta on sillä pari keikkaakin vedetty hyvin. Puolipainotetut koskettimet ja pianosoundi on ok. Siinä on kymmenkunta soundia, piano, el. piano, urut, jouset jne. Kevyt roudattava. Suosittelen sitä tohon hintaluokkaan.
pointfiveo
10.09.2008 02:52:45
Ollaan bändin kanssa piakkoin aloittamassa ensimmäistä kunnollisempaa äänitysprojektia. Tarpeeseen tulee jonkinsortin koskettimet, jotka voisi liittää suoraan koneeseen/Firestudio Projectiin, jotta voitaisiin Cubaseen soitella synamattoja yms. häröääniä. Tietämys on melko vähäistä näistä laitteista eikä budjettiakaan enää niin suuri lukuisten mikrofonien hankkimisen jälkeen, ehkä muutama satanen.

Onko aivan väärin olettaa, ettei laitteen tarvitse olla äärimmäisen kallis, jos sillä on tarkoitus ohjata vain ääniä ja käyttää Cubasen sound bankkeja yms. efektejä? Koskettimia saisi olla 61-88, ettei ihan mikään pienin. Minkälaisia ehdotuksia teillä olisi heittää? Midi- vai usb-liitäntä?
pointfiveo
11.09.2008 21:38:34
Ollaan bändin kanssa piakkoin aloittamassa ensimmäistä kunnollisempaa äänitysprojektia. Tarpeeseen tulee jonkinsortin koskettimet, jotka voisi liittää suoraan koneeseen/Firestudio Projectiin, jotta voitaisiin Cubaseen soitella synamattoja yms. häröääniä. Tietämys on melko vähäistä näistä laitteista eikä budjettiakaan enää niin suuri lukuisten mikrofonien hankkimisen jälkeen, ehkä muutama satanen.

Onko aivan väärin olettaa, ettei laitteen tarvitse olla äärimmäisen kallis, jos sillä on tarkoitus ohjata vain ääniä ja käyttää Cubasen sound bankkeja yms. efektejä? Koskettimia saisi olla 61-88, ettei ihan mikään pienin. Minkälaisia ehdotuksia teillä olisi heittää? Midi- vai usb-liitäntä?

Osaisiko joku vähän neuvoa, kiitos?
Cornflake
12.09.2008 11:37:01
Hommaatte jonkun MIDI:ä ulostuuttaavan kiipparin. Toi Firestudio taitaa ymmärtää MIDIn päälle.

Sitten vaan Cubasessa jollain VST-synalla soundit kehiin. Ei se sen kummempaa ole.

Itse koin saman rosessin, kuten tuolla ylempänä kerroin. Yllärinä toi mainitsemani Casio oli tatsiltaankin paras, vaikka hintaluokkaa ois kavattanut pitkälti toiselle tonnille. Ikänsä oikeaa pianoa soittaneen mielestä siis. Ja ymmärtää vielä MIDIn päälle. Puhtaita MIDI-kilkuttimiakin löytynee, mutta onhan se kiva jos saa jonkunnäköistä audiotakin ulos.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Henkka370
18.09.2008 17:43:12 (muokattu 18.09.2008 17:43:39)
Olisin ehkä ostamssa kosketin soittimia. Tällä hetkellä on pyörinyt nämä kolme vaihtoehtoa:

Casio CTK-900
http://www.dv247.com/invt/28241/

Casio CTK-810
http://www.dv247.com/invt/43631/

Yamaha PSR-E313
http://www.dv247.com/invt/42847/

Mitään loistavaa en todellakaan ole hakemassa vaan sellaista laitetta joka nyt yleensäkin toimii jotenkuten kotona satunnaisessa soittelussa :)

Tällä hetkellä eniten Yamahan puolelle kääntyneenä.

Olisiko kellään kertoa jostain edellä mainitusta, tai tuoda jotaan muita vaihtoehtoja peliin, hintaluokka on tuossa 100-160€
cerulean
18.09.2008 18:18:52
Olen kosketinsoittimien suhteen täysi amatööri, mutta kyselisin minkälaista soitinta mun kannattais hommata kun haettava soundi olis sellanen hauska The Mars Volta/The International Noise Conspiracy -tyyppinen ujeltava "agenttityyppinen" soundi? Sellanen soundi yhdistettynä toimiviin kitarariffeihin on lyömätön yhdistelmä. Myös uusi Scars On Broadway on hyvä esimerkki hakemastani soundista. Hintaluokka sais tietenkin olla mahdollisimman alhainen.
After Ruth left me, Ive been ruthless
sellisti
22.09.2008 13:05:15
Eli perussyntikoista voitaisiin lähtä likkeelle. Hintaluokka alle 500 euroa. Kannattaa etsiä käytettyjä syntikoita, voi löytyä todella hyviä. Kokemuksella suosittelisin esim. Korgin X5:ttä tai Rolandin XP-10:ä. Niillä pärjää jo aika pitkälle, varsinkin hevin soitossa. Yleensä tässä hintaluokassa kannattaa suosia digitaalilaitteita, on sitten itsestä kiinni, tarvitseeko taustakomppeja ja muita ylimääräisiä juttuja.

Aloitusviesti on jo aika vanha, mutta itseäni kiinnostaisi juuri tämä max 500 euron osasto (käytetyt vehkeet). Rokkikeikoilla oon käyttänyt Yamahan YPG-625:sta ja se on ollut ihan toimiva mutta haluaisin tilalle vähän pienemmän. Viisi oktaavia riittäis ihan hyvin, ja nyt lähinnä kiinnostais kysyä suosituksia kun tarvin hyviä piano- ja sähköpianosoundeja, urkuja, jousia ja jos vielä jotain leadeja ja mattojakin olis niin sillä pärjäis. Tietenkin lyhyempi malli tuosta Yamahasta kelpais, mutta olisko joku vielä parempi..? Onko esim. joku Korgin M1 jo auttamattoman vanha..? Mites Rolandit tms.? Ei osaa päättää kun ei tunne laitteita yhtään... :)

Kiitän jo etukäteen jos joku viitsii neuvoa.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
synac
25.09.2008 19:53:55
Nyt olisi tarkoitus hankkia ensimmäiset koskettimet. Budjettia en oikein tarkkaan osaa sanoa kun en kunnolla tiedä mitä tarvitsen. Ehkä jossain 500e paikkeilla. Tarkotus olisi laittaa soitin kiinni koneeseen ja koneelta sitten tuottaa ne äänet. Tähän ilmesesti tarvitsee joko MIDI-out tai usb-liitännän. Onko näillä käytännössä jotain eroa? Sitten koskettimien määrästä; riittääkö 61 hyvin kun tarkotuksena on soittaa lähinnä jotain heviä ja muuta vähän kevyempää musiikkia. Olen ymmärtäny että niitä 88 kosketinta tarvitaan lähinnä klassisessa musiikissa, onko näin?

Olen katsellut esim. Rolandin Juno-D:tä ja Korgin X50:tä (työasemia?). Nämä ovat kuitenkin ehkä vähän turhan kalliita näin ekaksi soittimeksi. Sitten on näitä masterkeyboardeja, jotka tuntuu olevan vähän halvempia kuin nuo aikaisemmit mainitsemani soittimet. Mulle ei vielä ole täysin selvinnyt mihin tarkotukseen nämä ovat. Ovatko ne siis karsittuja versioita näistä työasemista ja tarkoitettu juuri tietokoneeseen liitettäväksi? Jos ovat, niin onko järkeä ostaa vaikka tuo X50 tai Juno-D jos soitin on aina tietokoneessa kiinni, vai ajaako joku halvempi malli saman asian tietokoneen kanssa?

Kuten sanoin, itse en ymmärrä näistä juuri mitään ja saattaa olla tyhmiä kysymyksiä, mutta netistä on niin vaikea löytää mitään selvää infoa näistä. Kiitos jos joku jaksaa vastata.
Quru
25.09.2008 20:00:41 (muokattu 25.09.2008 20:03:10)
E: Tuplat.
It's fast, it's fucking metal fuck
Quru
25.09.2008 20:02:50
Juno-D ja Korg X50 ovat syntikoita, eivät työasemia. Työasemasta löytyy sekvensseriominaisuudet (=nauhoitus) yms. tälläiset.

Masterkeyboardista et saa mitään ääntä ulos ilman tietokonetta tai erillistä MIDI-moduulia.

Tältä alueelta löytyy myös "Kosketinsoittimien määrittelyä"-ketju. Lueppas se läpi niin olet hiukan viisaampi tässäkin asiassa.
It's fast, it's fucking metal fuck
KH61
27.09.2008 20:12:18
Hei Synac.
Oletko huomannut Thomannin sivuilla Korg X50 cm mallin. Se on sama kuin X50 mutta värjätty "maastoväreillä" Hinta on alle 500€. Se on syntikka ja siinä on ihan ok soundit ja ominaisuudet. Korg TR61 on työasema ja sen hinta on nyt Suomessakin 750€. Siinä on sitten jo vähän enemmän rompetta mukana mm. seqvensseri. Mutta tärkeintä on se, että aloittaa ylipäätänsä soittamisen. Itse aloin soittaan vuonna 1975 ja kosketinsoitin(urku) oli silloin Eko Tiger ja hyvältä kuullosti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)