![]() 06.11.2011 14:30:57 | |
---|---|
Parin vuoden kuolaamisen jälkeen bongasin huutokaupassa tommosen Doepferin 6U räkkikehikon mihin oli vaihdettu tehokkaampi virtaväylä. Rahat löyty, joten en jäänyt epäröimään. Köyhänä en ole vielä päässyt ostamaan kuin kolme moduulia, joten ääntä ei vielä ulos saa. Tavoitteena olisi viimeistellä 3U:n yläkerta vuoden vaihteeseen mennessä. Muffwiggler-foorumi tarjoaa hyvää tietoa eri moduuleista ja melko lailla kaikkeen modulaareihin liittyvästä. Suunnittelua helpottaa myös www.modularplanner.co.uk Olen vuoden verran ehtinyt harjoitella modulaarisynteesiä tuolla Nord Modularilla, mutta en koe sen korvaavan analogista potikka- ja johtokaaosta missään määrin. Kiva leluhan se silti on, kumminkin erilainen edellämainittuun verrattuna (mm. polyfonia ja vähemmän fyysisiä rajoitteita). Diggailen pääosin kaikenlaisten härösoundien tuottamisesta. Semmoiseksi mölymasiinaksi olen vähän tuota omaa modulaaria suunnittelut. Eksoottisia, ihmeellisiä ja älykkäitä moduuleita metsästäen. On myös olemassa joku West Coast vs. East Coast-soundifilosofia, mihin olen törmännyt pariin kertaan. Ymmärtääkseni toinen edustaa modulaarien käyttöä Moogi-tyyliin perinteisempänä soittimena ja toinen taas modulaarin käyttöä juuri yllämainitsemiini avant-gardempiin äänimaisemiin. | |
![]() 06.11.2011 15:39:07 | |
JPQ: sama juttu synien preseteissä soundit sellaisia joskus että mihin ihmeeseen voi tarvita. Pitäähän ne miljoona saundipankkia saada täyteen... the-wsproject.com | |
![]() 06.11.2011 22:14:16 | |
JPQ: sama juttu synien preseteissä soundit sellaisia joskus että mihin ihmeeseen voi tarvita. Paras esimerkki tästä on mikä tahansa 2000-luvulla tehdyn Korg-työaseman combi-pankki. Musaliikkeessä nää on oikein tappokoneita, painat vaan yhden koskettimen pohjaan ja heti lähtee kauhea arpeggioKARMAhirviö soimaan :D www.myspace.com/loistavapolku | |
![]() 07.11.2011 00:06:03 | |
Undying Dreams: Paras esimerkki tästä on mikä tahansa 2000-luvulla tehdyn Korg-työaseman combi-pankki. Musaliikkeessä nää on oikein tappokoneita, painat vaan yhden koskettimen pohjaan ja heti lähtee kauhea arpeggioKARMAhirviö soimaan :D korg legacylla on muuten parhaat presetit. | |
![]() 07.11.2011 01:10:52 (muokattu 07.11.2011 01:14:53) | |
R0IST0: korg legacylla on muuten parhaat presetit. Menee kyllä asian viereen mutta pakko komentoida. Synistä parhaat presetit kyllä minulle on tähän asti ollut softana Linplug Albino,Rob Papen Blue,Rob Papen Predator (En omista),NI Pro53 (En omista) ja raudassa Alesis S4+,Qs6.1 ja Roland Juno-G. ja surkeimmat presetit tarjoaa taas NI Absynth softista pääosin jotain täysin käyttökelvotonta ja yksi josta oletan netti materian pohjalta paljon kivaa löytyvän jos ostan on Omnisphere. ja yksi rautalaite joka tökkii osin tosin vika osin samplejen tai d/a muunnoksen tms tekijän (kuulen ettei patchien tekijän ongelma) on Yamaha S30. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
![]() 07.11.2011 01:20:17 | |
Undying Dreams: Paras esimerkki tästä on mikä tahansa 2000-luvulla tehdyn Korg-työaseman combi-pankki. Musaliikkeessä nää on oikein tappokoneita, painat vaan yhden koskettimen pohjaan ja heti lähtee kauhea arpeggioKARMAhirviö soimaan :D Kyllä jotkut kombit ainakin tr-rack laitteessa vaikka onkin tuota vanhempi onkin ok tavaraa. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
![]() 07.11.2011 05:15:40 (muokattu 07.11.2011 05:19:19) | |
JPQ: Menee kyllä asian viereen mutta pakko komentoida. Synistä parhaat presetit ..... Presetit ei kyllä kuulu modulaarikeskusteluun lainkaan - paitsi, että presettejä ei ole eikä edes valmiita komponenttien keskinäisiä kombinaatioita. Jos uusia synia ostetaan aina sen mukaan, miltä joku vähän erilainen preset kuullostaa, on modulaari totaalisen väärä laite. Onhan jo tavallisessakin synassa mahdollisuuksia monenlaiseen - joko tyhjästä tehdä tai kehittää valmiiden soundien pohjalta. Softasynat ovat suosittuja kun ne ovat suhteellisen edullisia ja mukana saa paljon valmiita soundeja, mutta paljonko lopulta käytetään niiden soundimuokkausmahdollisuuksia, jotka tietokoneen näytön - ja mieluiten vielä ulkoisen kontrollerin avulla on helppo tehdä. Niinkin yksinkertainen asia kuin esim. kolmen tai neljän LFO:n hyödyntäminen soundeissa antaa modulaarin parissa mahdollisuuksia tutkittavaksi moneksi toviksi. | |
![]() 07.11.2011 21:28:51 (muokattu 07.11.2011 23:51:05) | |
Undying Dreams: Anteeksi, mutta en kykene ottamaan vastaan informaatiota softamiehiltä :D Kirjoituksiasi lukeneena olen päätellyt, että saatat itsekin olla tietokoneohjelma :o Kylmiä väreitä oikein tulee.. Mutta joo, ...kyllä sitä taas huomaa, että Suomessa eletään :) Aina tulee näitä tarve- ja rahajuttuja. Toisaalta en ole yllättynyt koska en varsinaisesti kysellyt mitään neuvoja keneltäkään, lähinnä siksi että ulkomaisia sivuja lukiessa saa kyllä vastauksia ja tietoja hyvinkin helposti ja koska olen tosiaan huomannut että täällä ei ole kovin yleisiä nuo modulaarihommat. Tämä artikkeli ainakin auttoi itseä pääsemään "kynnyksen" yli, vaikken vielä mitään ole hankkinutkaan: http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/goingmodular.htm Sikäli tämä modulaarikammo on yllättävää, koska lähtöhinnat kuitenkin pyörivät ihan samoissa luokissa, mitä muutkin uudet ja hienot synat maksavat. Henk. koht. käyttäisin paljon mielummin sen vajaan kolme tonnia modulaarisysteemin rakentamiseen kuin siihen Korg M3:een. Tiedän, ihan typerä vertaus, mutta pointti on siis siinä että modulaarisia syntetisaattoreita kohtaan tuntuu monilla olevan jonkinlainen "asenneongelma" tai muuten sellainen vierastava asenne. Jos joku ostaa Korg M3:n niin aika harva alkaa pohtimaan että kannattiko tuosta digitaalihirviöstä nyt maksaa kolme tonnia ja onko sulla tuohon oikeasti tarvetta ja "no hyvä sit joo jos rahaa on tuhlattavaksi..". Mutta jos tänne joku tulee ja sanoo että aikoo ostaa kolmen tonnin modulaarisynan niin mitenköhän kävisi? En muuten aina ymmärrä tätä jatkuvaa tarve/raha -juttua. Mikä ihmeen tarve? Mihin tuota tarvitsee? Tarvitsetko tuota? Onko sinulla nyt tarve tuolle? Minun ainoat tarpeeni ovat saada ruokaa, vaatteita ja vakituinen yösija. Kaikessa muussa on mielestäni kyse enemmän tai vähemmän puhtaasta hauskanpidosta. Ei mulla ollut Junollekaan mitään huutavaa tarvetta, mutta ai että kun on kiva sillä leikkiä, vääntää sillä soundeja ja käyttää biiseissä. Ja ihan vain pelkästään kun katsoo sitä tuossa synaständissä ja miettii että "ei helv.. siinä se nyt on vihdoinkin" niin tuntuu että ei mennyt rahat hukkaan. Jos jokin asia saa sinut iloiseksi, tarjoaa mukavan harrastuksen ja kehittävää, fiksua tekemistä niin eikö se silloin ole paras mahdollinen ostos? Onnellisuushan ja tyytyväisyyshän on kuitenkin kaiken lähtökohta, ja kaikkien ihmisten kaikkien toimintojen perimmäinen tavoite. Anteeksi, olen humanisti :) Kyllä. Juuri tänään eräs kitaristi sanoi reeneissä toisen kitaristin uudelle ja ufolle efekti pedaalille seuraavasti:" Hahaha...tolla saundilla pystyy ehkä soittamaan yhden kappaleen miljoonasta mutta ei tolla kyllä mitään kuurankukkia vedellä". Itse mietin heti että miksi sillä pitäisi vedellä kuurankukkia? No, tämä dissattu kitaristi oli ostanut pedaalin nimenomaan ko prokkista varten(Queenia), ja hienoja(kieroja) analogisia pörinöitä se päästeli menemään tuolla boxillansa, muunmuassa. Kuulostaa itseasiassa usein todella hyvälle kun hyvällä kitaran efektipedaalilla lähtee mallintamaan noita pörinöitä ja monojuttuja. Siinä on joku "autenttisuus" mikä tulee hyvin ja raakasti pintaan pitkälti kielien ansiosta. Pitäs periaatteessa opetella itekin soittamaan kitaraa ihan vain tuon syyn takia : P Itselleni kyse on taas lähinnä "oman äänen" etsimisistä ja ihan kaikessa, niin kauan kun musiikin ja soittimien kanssa ollaan tekemisissä. Toki on ymmärettävää että siinä vaiheessa se "tylsä" työasema on aika omiaan kun lähtee tekemään perinnekeikkoja ja tienaamaan rahaa, että saa sitten niitä oikeita soittimia ja että pääsee tekemään niitä juttuja joista oikeasti pitää vaikka se ei valtaväestöä niin heti kiinnostaisikaan. Itsellehän näitä juttuja kuitenkin aina loppuviimein tehdään. Ymmärrän kuitenkin niitäkin tahoja jotka dissaa kaikkea persoonallista ja kelaa musiikkia vain ja ainoastaan työnä ja hommaa sitten sitä mukaan niitä soittimia. Ihmiset on erilaisia ja arvomaailma hyvin erilainen ja vaihteleva. Kerran luin netistä näin:" Sen takia käyn päivätöissä että saan soittaa sitä musaa mitä itse haluan ja niillä soittimilla millä itse haluan". Humppamuusikon taas on kelattava että mistä se leipä tulee pöytään ja keikkailulla haluaa itsensä elättää, eikä siinä vaiheessa kamalasti jää aika synarunkkailulle. Itse yritän löytää välimuodon noiden kahden seikan väliltä, ja tällä hetkellä päivätyö ajatuksena kyllä houkuttelee oikein paljon. Toki sitten muistan että ehän mitään oikeita töitä ole koskaan jaksanut pitkään tehdä. Nyt merille lähteminen houkuttelis, mut siel ei ois sit niit syntikoita ja sitten sekin ois oma juttu että miten mä sinne merille pääsisin, enkä siis puhu mistään ruotsinlaivajutuista vaan sellasesta Norjalaisesta meiningistä missä on pieni paatti, rajumyrsky jne jne. Omalla kohdalla olen huomannut myös että mitä yksinkertaisempi soitin, sen paremmin se sopii juuri minulle. Perinteisessä käytössä en muuta käytäkään kuin Presettejä, koska kyllähän ne ameriikan ja japanin insinöörit varmasti tietää itteäni vähän paremmin siitä kuinka niitä hyviä saundeja tehdään ja coverien vetämiseen ne palvelevat parhaiten asiansa. DX synilla en saanut koskaan saundin saundia tehdyksi, mutta näillä muilla synilla on ollut vähän parempi onni. Itse tykkään myös tuplata paljon esim. Viulusynia tai sitten silloinkin tulee nättiä tulosta kun tuplaa viulusynan 80-luvun juustoisella urkupresetillä. Omia saundeja ei tarvitse mielestäni välttämättä edes vääntää jos löytää harvinaisen soittimen ja osaa käyttää sitä oikealla tapaa oikeassa yhteydessä. CZ-101 on ainut soitin josta sain itse väännettyä paremmat saundit aikaiseksi kuin mitä ne presetit sen sisällä on. Omien saundien vääntäminen on loppujen lopuksi aika haastavaa, että saisi sen tietyn"riman" ylitettyä. Nyt mulla on toi Rolandin monofoninen ja vaikka VintageSynth antoi sille vain kaksi tähteä(enkä tiedä miksi), on kyseessä pirun hyvä monofoninen jolla kyllä saa hyvin rehtiä saundia aikaiseksi. Käytän sitä nyt populaarisessa electrossa, jossa soitin on ihan omiaan. Ihan yks yhteen tota voisi myös käyttää Rhiannan tai Lady Gagan jutuissa, vaikka onkin jo se 40 vuotta vanha soitin. Monofonisten saundi ei vanhene ja se on hieno asia. Näkemys: Kaikille soittimille ja ihmisille on käyttöä, kyse on vain yhteydestä. | |
![]() 08.11.2011 01:50:45 | |
Onkos noita semi modulaareja dark energya, mfb:tä yms. mitään järkee laittaa midin kautta rauta sekuun? | |
![]() 08.11.2011 03:45:56 (muokattu 08.11.2011 03:46:56) | |
pekka montin: Nyt mulla on toi Rolandin monofoninen ja vaikka VintageSynth antoi sille vain kaksi tähteä(enkä tiedä miksi), on kyseessä pirun hyvä monofoninen jolla kyllä saa hyvin rehtiä saundia aikaiseksi. samainen VintageSynth antaa Clavia Nord Modularille ja Reaktor 5:lle täydet viis tähteä + niissä modulareissa ON presetit | |
![]() 10.11.2011 21:11:59 | |
TommyFunky: Onkos noita semi modulaareja dark energya, mfb:tä yms. mitään järkee laittaa midin kautta rauta sekuun? No on siinä järkee ihan yhtälailla ohjata midillä niitä, kuin muitakin synia, miten niin??? | |
![]() 10.11.2011 21:55:08 | |
TommyFunky: Onkos noita semi modulaareja dark energya, mfb:tä yms. mitään järkee laittaa midin kautta rauta sekuun? Jos kunnon vanhan liiton analogimeininkiä haluaa, ajaisin varmaan CV/Gate-inputista rautasekulla. Dipsetcityboy: Mitä jos Masse on tyttö? Onko hänen mistään viestistään käynyt varmuudella ilmi, että hän olisi mie... poika? Ite en muista. | |
![]() 02.12.2011 17:29:36 | |
Simppeli kysymys modulaareista jotain tietäville: millaisia piuhoja noissa eurorackien kytkennöissä käytetään? Oletin, että ihan perus monopiuhat (neljännestuuman) ovat standardi, mutta ainakin Doepferin sivuilla myydään vain erimittaisia 3,5mm monopiuhoja. Ja jos niissä käytetään peruspiuhoja, niin mihin tarkoitukseen Doepferilla on niin laaja valikoima noita miniplugillisia? | |
![]() 02.12.2011 22:05:57 | |
Oktoklooppi: Simppeli kysymys modulaareista jotain tietäville: millaisia piuhoja noissa eurorackien kytkennöissä käytetään? Oletin, että ihan perus monopiuhat (neljännestuuman) ovat standardi, mutta ainakin Doepferin sivuilla myydään vain erimittaisia 3,5mm monopiuhoja. Ja jos niissä käytetään peruspiuhoja, niin mihin tarkoitukseen Doepferilla on niin laaja valikoima noita miniplugillisia? Jotkut systeemit käyttävät 1/4"-piuhoja, mutta nuo Doepferit futaavat juurikin 1/8"-piuhoilla. Ja erimittaisia, etteivät piuhat roiku pienessä modulaarissa tai lopu kesken isossa. Kakka roiskusi. | |
![]() 03.12.2011 11:45:41 | |
Quru: Jotkut systeemit käyttävät 1/4"-piuhoja, mutta nuo Doepferit futaavat juurikin 1/8"-piuhoilla. Ja erimittaisia, etteivät piuhat roiku pienessä modulaarissa tai lopu kesken isossa. Kiitokset tiedosta! Harmi vain, neljännestuuman piuhoja on kaikilla nurkat täynnä, mutta 1/8":t täytynee sitten hommata erikseen vain modulaareja varten. Ehkä ylimääräiset rca-piuhat voisi myös puolittaa ja laittaa adapterit päihin. | |
![]() 05.12.2011 09:10:41 | |
Quru: Jotkut systeemit käyttävät 1/4"-piuhoja, mutta nuo Doepferit futaavat juurikin 1/8"-piuhoilla. Ja erimittaisia, etteivät piuhat roiku pienessä modulaarissa tai lopu kesken isossa. Eri väriset piuhat on hyödyllisiä - so. hahmottaa paremmin mikä on audiota tai jotain muuta. | |
![]() 05.12.2011 10:34:22 | |
VintageSynthin tähditykset jätän omaan arvoonsa sen jälkeen vallan kun Arturiat sai ylisanaa noh sanotaan jos demojen testauksessa havaitsemani ongelmat ja autenttisuuden vähäisyys soundussa lasketaan pois kyllähän noille paikkansa on. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
![]() 05.12.2011 10:35:46 | |
Leikari: Eri väriset piuhat on hyödyllisiä - so. hahmottaa paremmin mikä on audiota tai jotain muuta. ja sitten myös vaikkapa suotimen käsittely omalal värillään jne. tosin itselle modulaarisuus tarpeeksi pitkällä sopivissa moderneissa softasynissä. modulaaria tarvitaan harvaan perussyna soundiin ja yhteen jonka lasken riittää ja alunperin on tehtykkin puoli modulaarilla ilmeisesti arp 2600 synalla. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
![]() 06.12.2011 13:11:54 | |
Tuollainen Doepferin laatikon kasaaminen on alkanut puhuttelemaan väkevämmin ja väkevämmin. Isona plussana tosiaan tuo laajennettavuus, mikä houkuttelee kosolti. Laskeskelin tuossa, että noin tonnilla saisi primitiivisen setin. Onhan se aika väkivaltaisen suolainen hinta, mutta... Siitä on sitten todella helppo vähitellen laajentaa settiä ultimaattiseen pulputtimeen. GASin kourissa selailin Doepferin moduuleita läpi ja siinä meinaa iskeä runsaudenpula. "...more humane, more thoughtful, more understanding."
I am skeleton jelly | |
![]() 07.12.2011 10:01:12 | |
Eurorack:n kanssa on se hauska puoli, ettei tarvitse välttämättä jumittua yhden valmistajan moduleihin, ja pienillä valmistajilla on aika häröjä härpäkkeitä... Schneidersladenilla on aika hyvä setti eurorack-kamaa... http://www.schneidersladen.de/en/ca … roducts/en-modular-eurorack-modules | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)