Aihe: onko mideissä eroja? 1 | |
---|---|
![]() 23.09.2003 11:34:31 (muokattu 23.09.2003 11:34:48) | |
onko olemassa eri standardin midejä,kysyn koska olen ajatellut ostaa yamahan psr-170 koskettimen. ja olen kuullut että siinä ei ole general midiä? mitä tuo tarkoittaa ja onko ylensäkin järkevä ostos aloittelijalle tuollainen psr-170.kiitoksia vastauksista. | |
![]() 23.09.2003 11:44:12 | |
Olisi tämän voinut laittaa tuohon vanhaankin ketjuun. Anyway, itse olen kyllä joskus soittanut Psr-550:lla, koskettimet ovat huonot, soundit kohtalaiset. Kyllä tuo varmaankin aloittelijalle sopii. Ihminen, jolla ei olisi mielikuvitusta, ei pelkäisi mitään. | |
![]() 23.09.2003 12:15:24 | |
Yamaha käyttää general midistä laajennua tapaa käyttää midi-soittimia ja on nimeltään XG. Jos olet saanut midi-biisin joka on general midin mukainen, voit soittaa sitä yamaha soittimessasi. Jos midi-biisi on tehty erimerkkisellä soittimella, ei se kuitenkaan kuulosta samanlaiselta. Melkein voi sanoa, että PSR-soittimellasi kuunnellessa basson ja rumpujen volumit pitää ainakin säätää. Biisin luonne voi muuttua paljonkin, jos soitinäänet ovat erilaiset kuin midin tekijän soittimessa. Joten pientä editointia joutuu tekemään melkein kaikille midi-biiseille. Tosin näin saa uusia ulottuvuuksia vanhalle viisulle. Jossain midi-sekvensseri ohjelmassa on mahdollisuus ilmoittaa käytässä oleva syntikka, kun tallennetaan midi-biisi. Kun biisi ladataan toisella synalla kuunneltavaksi, ilmoitetaan silloin millä synalla nyt kuunnellaa. Tämä helpottaa asiaa, kenties, mutta en itse käytä. Tuossa soittimessasi on jonkinlainen XG, ehkä XGlight. XG:ssä on paljon enemmän controlleja, esim. kaikuja, choruksia, vibroja, säröjä ja muita efektejä monia kymmeniä. Lisäksi soitinääniä on monia pankkeja ja pankissa 128 soitinta. General midissä on vain 128 soitinta. Lisäksi polyfonia on 32 ja 24 multitimbral. Jos käytät tietokoneella PSR-soitintasi, ohjaamalla sitä misisekvensserillä, voit controlleilla valita efektejä ja muuttaa niitä missä kohtaa biisiä tahansa. Lisäksi voidaan lähettää System Exclusive viestejä, joilla voidaan muuttaa soundeja tarkemmin. Näillä viesteillä päästään käsiksi moniin asioihin, joilla kotisoittimen omista nappuloista ei pääse. Usein saadaan soittimesta ulos samoja asioita, kuin saman soittimen kalliimmasta mallista. Voin kirjoittaa lisää jos on tarvetta, esim. midi-kirjastoista, sekvenssereistä, tietokoneliitännöistä, soittimien liiittämisestä yhteen yms. jos on tarvetta. | |
![]() 23.09.2003 12:17:15 | |
onko olemassa eri standardin midejä,kysyn koska olen ajatellut ostaa yamahan psr-170 koskettimen. ja olen kuullut että siinä ei ole general midiä? mitä tuo tarkoittaa ja onko ylensäkin järkevä ostos aloittelijalle tuollainen psr-170.kiitoksia vastauksista. General MIDI:hän ei ole suinkaan mikään erillinen MIDI-protokolla, vaan yksinkertaisesti sanottuna 128 soundin valikoima, joka löytyy kaikista "General MIDI" -keyboardeista ja moduleista. Tarkoitus on tehdä esim. valmiiden sekvensseritaustojen tekijöiden elämä helpommaksi, kun fileet soundaavat laitteesta riippumatta suurinpiirtein samalta ilman mitään erillisiä soundiasetuksia. Jos siis haluat soittaa PSR-170:llä GM-tiedostoja, joudut itse asettamaan tarvittavat soundit eri raidoille: vähän lisää vaivaa, ei sen kummempaa. Näistä "eri standardin mideistä" sen verran, että MIDI on kyllä mun kokemukseni mukaan varsin hyvin standardoitu ja ongelmaton tiedonsiirtolinja ja -kieli kaikkine lisäyksineen ja päivityksineenkin. Ainoastaan ihan ekat eli vuosina 83-84 valmistetut MIDI-synat (käytännössä Yamaha DX7:n ja Roland JX3P:n ekat versiot) voivat olla yllätyksellisiä, etenkin jos niihin ei ole tehty mitään ROM-päivityksiä. PSR-170:n sopivuudesta aloittelijalle en valitettavasti osaa sanoa mitään, kun en sitä tunne. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)