jas05 25.08.2006 11:32:38 | |
---|
Hei! Olen soittanut viitisen vuotta aktiivisesti klassista pianoa, ja suoritin pari vuotta sitten 3/3 tutkinnon musiikkiopistossa. Pieniä sävellysprojekteja minulla on myös ollut jo jostain 10-vuotiaasta asti. Musiikkikoulun jälkeen soittaminen jäi pariksi vuodeksi opiskelukiireiden takia, mutta nyt kiinnostaisi soitella taas. Pianon omistan jo ennestään, ja joku edullinen kiippari (käytettynä) on myös ostoslistalla. Kertoisitteko hyviä vinkkejä, miten siirtyä klassisen pianon soitosta kevyeen musiikkiin? Klassista musiikkia opiskelleena olen vähän eksyksissä tällä alueella, kun olen tottunut, että kaikki kirjoitetaan valmiiksi, nuotilleen, ja myös soitetaan, niin kuin on kirjoitettu. Mistään improvisointi- tai korvakuulolta soittamisen taidoista ei ole tietoakaan. Olen muuten lueskellut viime aikoina aika paljon tätä foorumia, ja oppinut kaikenlaista uutta, varsinkin tuolta teorian ja harmonian puolelta. Ehkä suurimman ahaa-elämyksen koin, kun luin välidominantista. Olin aina ihmetellyt, miksi C-duurissa oleviin sävellyksiin tungetaan E7-sointu, kun se kaiken järjen mukaan ei tuntunut kuuluvan sinne. ;) Musiikki on oopiumia kansalle. |
baron 25.08.2006 12:56:13 (muokattu 25.08.2006 12:56:59) | |
---|
Opiskele soinnut niin, että sointumerkinnästä automaattisesti saat sen muodostettua. Pianosoundeilla vas kädellä melodiaa komppaavaa sointurytmikuviota, oik kädellä obligaattoja. Kiippareiden pitkillä soundeilla (urut, jouset) oik kädellä sointumattoa, vasemmalla kaivat nenääsi. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
jas05 25.08.2006 13:22:22 (muokattu 25.08.2006 13:25:39) | |
---|
Opiskele soinnut niin, että sointumerkinnästä automaattisesti saat sen muodostettua. Pianosoundeilla vas kädellä melodiaa komppaavaa sointurytmikuviota, oik kädellä obligaattoja. Kiippareiden pitkillä soundeilla (urut, jouset) oik kädellä sointumattoa, vasemmalla kaivat nenääsi. Tämähän kuulostaa helpolta. Minä kun kuvittelin, että se basisti on bändin tyhmin jäsen. Ykköskohdan ja kolmoskohdan osaan jotenkuten jo ennestään. Erityisesti tuo nenän kaivaminen tulee ihan luonnostaan. Enää pitää etsiä musiikkisanasto ja katsoa, mitä tarkoittaa obligato. Musiikki on oopiumia kansalle. |
baron 25.08.2006 13:30:46 | |
---|
Enää pitää etsiä musiikkisanasto ja katsoa, mitä tarkoittaa obligato. Se on melodia, joka säestää melodiaa. Eli kun solisti vetää, liruttelet sinne päälle jotain, joka mielellään joteskin saisi sopia siihen. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
musamies 25.08.2006 14:24:20 | |
---|
Kertoisitteko hyviä vinkkejä, miten siirtyä klassisen pianon soitosta kevyeen musiikkiin? Klassista musiikkia opiskelleena olen vähän eksyksissä tällä alueella, kun olen tottunut, että kaikki kirjoitetaan valmiiksi, nuotilleen, ja myös soitetaan, niin kuin on kirjoitettu. Mistään improvisointi- tai korvakuulolta soittamisen taidoista ei ole tietoakaan. Se on hieman hämmentävää. Itsellä taas parantamisen varaa nuotinlukutaidossa kun en ole kaikkia nuottien yksityiskohtia opetellut. Mun mielestä noi taidot tulee lähinnä käyttämällä niitä ja harjoittelemalla. Oleellista on, että soittajalla on joku näkemys, miten esitettävä biisi pitäisi tulkita. Pitää kohtapuoleen lähteä testailemaan omia näkemyksiä flyygelin ääreen. On hyvä opetella käyttämään sointuja apuna, mutta pelkästään niiden varaan heittäytyminen tekee hommasta aika yksioikoista. Jos yhdistää nuotit, soinnut ja oman vapaan tulkinnan, niin siltä pohjalta rupee lähtee! |
musikerman 03.09.2006 19:01:28 | |
---|
Kuuntele. Kuuntele. Kuuntele. Ja huomioi mitä siinä tapahtuu. |
jPekka 04.09.2006 09:47:04 | |
---|
Kuuntele. Kuuntele. Kuuntele. Ja huomioi mitä siinä tapahtuu. Tuo on luultavasti paras neuvo. Täydennetään vielä toisella klassikolla: Kokonaisuus kuulostaa paremmalta, jos ei soita koko ajan - ns. urku auki - kaikkea, mitä osaa - kilpaillakseen laulajan kanssa - perusmuotoisia sointuja, vaan käyttää leveämpiä sointukäännöksiä ja jättää soittamatta ne sointujen sävelet, jotka tulevat riittävän selviksi muiden soittajien toimesta. - vaan malttaa pitää taukoja biisin niissä osissa, joissa kiippareiden hiljaisuus kuulostaa paremmalta. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
jas05 04.09.2006 09:55:01 | |
---|
Tuo on luultavasti paras neuvo. Täydennetään vielä toisella klassikolla: Kokonaisuus kuulostaa paremmalta, jos ei soita koko ajan - ns. urku auki Mitä tarkoittaa "urku auki" soittaminen? Musiikki on oopiumia kansalle. |
Fuzzy Boner 04.09.2006 13:09:54 | |
---|
Mitä tarkoittaa "urku auki" soittaminen? Täysii paljon mulle kaikki heti jeah meitsi vittu joo!!!! (about jotain tollasta) Midge T |
baron 04.09.2006 13:12:10 | |
---|
vaan malttaa pitää taukoja biisin niissä osissa, joissa kiippareiden hiljaisuus kuulostaa paremmalta. Täähän on kiippareiden etu: Voi käydä jaloittelemassa tai kaljalla kesken piisin ja sitten kun palaa ja alkaa taas soittaa, kaikki ihaillen huomaa, kuinka paljon paremmalta taas kuulostaakin. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Corvus 04.09.2006 20:59:20 | |
---|
... Kokonaisuus kuulostaa paremmalta, jos ei soita koko ajan ... Vahvaa komppia. Mutta kertokaa: kuinka saatte ajan kulumaan ja/tai mielenkiinnon säilymään, jos kertosäkeessä tapailee oikealla kädellä jotain aneemista sointumattoa ja lopun aikaa pitää sitä taiteellista taukoa? Tästäkö ammennatte sen taiteellisen täyttymyksen, jonka takia jaksaa treenata ja roudata vuoden- ja vuorokaudenajoista riippumatta? |
baron 04.09.2006 21:00:46 | |
---|
Vahvaa komppia. Mutta kertokaa: kuinka saatte ajan kulumaan ja/tai mielenkiinnon säilymään, jos kertosäkeessä tapailee oikealla kädellä jotain aneemista sointumattoa ja lopun aikaa pitää sitä taiteellista taukoa? Tästäkö ammennatte sen taiteellisen täyttymyksen, jonka takia jaksaa treenata ja roudata vuoden- ja vuorokaudenajoista riippumatta? Ei, vaan se on sen kappaleen kruunaava kiipparisoolo, joka saa yleisön haltioihinsa!! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
zorro 04.09.2006 21:45:25 | |
---|
Vahvaa komppia. Mutta kertokaa: kuinka saatte ajan kulumaan ja/tai mielenkiinnon säilymään, jos kertosäkeessä tapailee oikealla kädellä jotain aneemista sointumattoa ja lopun aikaa pitää sitä taiteellista taukoa? Tästäkö ammennatte sen taiteellisen täyttymyksen, jonka takia jaksaa treenata ja roudata vuoden- ja vuorokaudenajoista riippumatta? tämän takia kannattaa opetella soittamaan jotaki muutaki soitinta, tai sitten alkaa soittamaan jatsia |
baron 04.09.2006 21:56:09 | |
---|
tämän takia kannattaa opetella soittamaan jotaki muutaki soitinta, tai sitten alkaa soittamaan jatsia Tä? Vaikka mulla on bändissä laulaja, trumpetisti ja kitaristi niin mähän on kiippareilla bändin tähti! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
musamies 04.09.2006 22:52:28 | |
---|
Mutta kertokaa: kuinka saatte ajan kulumaan ja/tai mielenkiinnon säilymään, jos kertosäkeessä tapailee oikealla kädellä jotain aneemista sointumattoa ja lopun aikaa pitää sitä taiteellista taukoa? Voisko vähän täsmentää, että missä musassa näin aneeminen tilanne on? Laitoimpa soimaan kirjastosta lainaamani levyn (kaksi cd:tä): KOM-teatteri, 35 vuotta lauluja. Kyllähän työväenlauluissa ainakin piano ihan reippaasti soi. |
baron 04.09.2006 23:01:15 | |
---|
"Speaking about music is like dancing about architecture" |
musamies 04.09.2006 23:18:08 | |
---|
Soi se oikeassa rokissakin! Onhan sitä keikoilla tullut soitettua Memory ja Raid:in tunnusmusiikki Vain rakkaus ja niissä ainakin ollut piano tärkeä. |
Corvus 05.09.2006 19:05:50 | |
---|
Voisko vähän täsmentää, että missä musassa näin aneeminen tilanne on? Ei se välttämättä minkään musagenren yleinen ongelma ole, korkeintaan joidenkin bändien, jotka priorisoivat soittimia omalla tavallaan. Jos kitarabändi hakee kosketinsoittajaa, voi varsinkin aloittelevalle soittajalle olla haastetta saada kovin merkittävää roolia heti kättelyssä. Pop/rock-maailmassa kitarat ovat aika hallitsevassa roolissa. Koskettimilla voi tehdä hyvin erilaista musiikkia varsinkin kun mennään syntikkaosastolle ja soitetaan erilaisia sämplättyjä instrumentteja. Puhdas pianosaundi toimii sellaisenaan jo hyvin erilaisissa musiikkityyleissä, koska se lyömäsoittimena pystyy tukemaan rytmistä pohjaa, rakentamaan hyvin monimutkaisiakin harmonioita säestyksessä ja soittamaan niitä Baronin mainostamia ikimuistoisia soolojakin. Kaikki eivät tosin tästä ole kanssani samaa mieltä. Bändin sisällä saa tilaa ottamalla sen ja täyttämällä saamansa tilan hyvällä soitolla. |
baron 05.09.2006 20:16:27 | |
---|
Bändin sisällä saa tilaa ottamalla sen ja täyttämällä saamansa tilan hyvällä soitolla. Jess!!! Anna muille tilaa, mutta ota oma tilasi!!!! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
MrShaft 06.09.2006 00:25:35 | |
---|
miten siirtyä klassisen pianon soitosta kevyeen musiikkiin? Tekniikka, siis sormitukset, ovat erilaiset. Etsi PÄTEVÄ opettaja. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |