Aihe: Rätti digipianon koskettimille 1 | |
---|---|
![]() 25.01.2012 13:59:17 | |
Jokin aika sitten mun kiipparien yksi kosketin alkoi jäädä pohjaan ja sain tältä palstalta hyvän neuvon: Siellä voi olla pölyä joka lähtee pölynimurilla, ja näin myös tapahtui. Nyt sama ongelma uudelleen ja taas sama toimenpide auttoi. Kaikissa akustisissa on koskettimien suoja joka lasketaan päälle kun ei soiteta. Ilmeisesti digikoskettimet tarvitsevat samaa ja kun ei ole kantta niin mikä tahansa pölysuoja ilmeisesti toimii. Tästä lähtien mä ainakin pistän peiton koskettimien päälle kun en soita. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 25.01.2012 20:24:03 | |
Kannatettava ajatus. Itse olen käyttänyt. Mukavampi ryveta aina soittamaankin kun ei ole pölyä koskettimilla. Kaupasta hakee vaan kangasta makunsa mukaan ja repäisee siitä sopivan palan. Muuta ei tarvii. se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys | |
![]() 25.01.2012 21:06:46 | |
Sama täällä, viltti ollut koskettimien päällä. Myöhäiseksi joululahjaksi on tulossa ihan muotoon ommeltu kangassuojus. Anoppi innostui ja välttämättä halusi sellaisen tehdä minulle :) "Tuleeks tänään mitään hyvää?" | |
![]() 25.01.2012 22:09:11 (muokattu 25.01.2012 22:13:01) | |
Usein olen miettinyt, miksi näissä digitaalisissa soittimissa ei ole oikeastaan koskaan kosketinsuojusta sisäänrakennettuna. Jonkun tilaa viemättömän, kevyen ja huomaamattoman ratkaisun kehitteleminen tuskin olisi mikään ylitsepääsemätön ongelma eikä sen suojuksen mikään väkivallankestävä tarvitsisi olla, kunhan pitäisi vain pölyn ym. ulkona. E: Ehkä tämä ei ole ongelmista suurin, mutta hämmentää vain. "Olis tosiaan helpompaa jos kaikki myöntäisivät suoraan että olen oikeassa."
-Spiral | |
![]() 25.01.2012 22:13:20 | |
Mulla oli kiippari viimeyönä peiton alla! : ) | |
![]() 25.01.2012 22:15:01 | |
Mä olen aina peittänyt kaikki kiipparini kun en soita, treenikämpällä tai himassa. Ovat pysyneet erittäin hyvässä kunnossa. Komeita, isoja, kirjavia pyyhkeitä vain ostamaan ;-) | |
![]() 25.01.2012 22:21:42 | |
tipi2112: Mä olen aina peittänyt kaikki kiipparini kun en soita, treenikämpällä tai himassa. Ovat pysyneet erittäin hyvässä kunnossa. Komeita, isoja, kirjavia pyyhkeitä vain ostamaan ;-) Joo, pyyhe on ihan mainio tuohon tarkoitukseen, kunhan on vaan tarpeeksi pitkä! | |
![]() 25.01.2012 22:52:52 (muokattu 25.01.2012 23:28:41) | |
Musta on pyyhkeiden värinä edustavin, mutta ei kannattavin(musta kerää valoa ja pölyä). Sopinee kuitenkin aika monen huushollin sisustukseen paremmin kuin hirveän räikeät ja/tai läpinäkyvät värit peitteissä. Ei uusille tyttökamuille/säädöille kehtaa mitään synia esitellä muutenkaan kun ne kelaa samantien jonain nörttinä jos sellasen roudaa joskus himaansa. Tämän takia suosin vakisuhteita ja että nainen ehtii ajan kanssa totutella näihin peitteisiin ja vitkuttimiin jotka sitten sitä omaa yksiötä pelkästään "koristavat". Parastahan on kuitenkin aina punkata tyttökamun luona niin järjestyy ilta ja aamupalatkin siinä kätevästi samalla. Sitä voi sitten yksinään punkata ja seurustella niiden soittimien kanssa, ilman häiriötekijöitä(Lue: Ei kasaannu turhaa pölyä soittimiin) Tuli muuten mieleen eräs asia. Jos omistaa vanhempia analogeja jotka ovat olleet pidemmän ajan samassa asennossa liikkumattomana, kannattaa ensin zekata onko niiden ympärille/sisälle kerääntynyt pölyä ennen kuin lähtee niitä siirtelemään yhtään mihinkään. Pahin virheliike on tuossa vaiheessa kääntää soitin ex tempore nopeasti ylösalaisin(vaikka soitin ei olisi edes päällä) jolloin pölyt luonnollisesti voi liikkua sellaisiin paikkoihin mihkä niiden ei saisi mennä ja seuraava vaihe onkin sitten rätinä yms piuhoja kytkiessä/ soitinta kytkettäessä päälle. Mulla on käynyt pari kertaa näin ja on saanut avata soittimen ja puhdistaa(kun ei noita soittimia viitsisi hirveen paljon käännellä ja väännellä ylösalaisin pelkkien pölyhaittojen takia). Kyllä peitteet on hyviä. Halpa ja hyvä vaihtoehto on myös tilata T-kaupasta noita Thomannin halpoja softcase rutkulaukkuja(jotka ei kelpaa keikkailuun = heikkoa tekoa) ja säilyttää soittimia niiden sisällä pinottuna nurkkaan. Käyvät myös hyvin muuttotouhuissa. Toisaalta, hyvän laatuisia softcaseja rupeaa jo saamaan nykyään 45-60 euroon joten ei siinä nyt kamalan iso ero ole sitten noihin Thomannin 30 euron softcaseihin. Thomannin omissa on se hyvä että sielä on aika paljon valinnanvaraa casejen mittojen suhteen. Se on muuten jännä juttu että yleensä ne halvimmat(lue:paskimmat) vanhat koticasiot jostain 90-luvulta sinnittelee olosuhteissa kuin olosuhteissa ja vaikka koira/kissa/lapsi nukkuis vuosikausia sellasen päällä. Toimii silti. Mulla on yksi 90-luvun koticasio(käytän midinä) ja se on kärsinyt vaikka mitä pöly ja valohaittoja ihan taatusti mutta on aina toiminut täydellisesti ilman vikoja, ja sitä soitinta on myös aikanaan roikotettu pitkin maita ja mantuja. Jännä juttu että noi halvat digitaaliset kestävät kyllä vaikka kuinka paljon pölyä, likaa ja rasitusta. Monet Casiotonet jo n. 30 vuotta vanhoja soittimia ja toimivat edelleenkin kun niitä toisinaan ostaa tuolta kirpputoreilta polkuhintaan kotia testi/laboratoriokäyttöön/jälleenmyynti tarkoituksessa. Mutta kaikista kusisinta on pitää soitinta patterien lähellä, mutta kun yksiössä ei monesti ole sitä valinnanvaraa että pitääkö soitinta metrin päässä patterista vai 10 metrin päässä patterista. Tämän takia kesällä soittimet saavat erityistä huomiota ja talvella pitää toisinaan kattoa että ei ole patterit liian lujalla ettei rupea "vanha pöly" liikoja "tuoksumaan". Kerrostaloasunnossa usein saa ite vaikuttaa pattereiden säätöihin mutta eri asia on jos asuu vanhassa puutalossa jonka lämpöä säätelee jatkuvasti vanhuspariskunta jonka tuntoaistit on depannut jo vuosikymmeniä sitten. Monesti vanhukset huudattaa pattereita sellasilla lukemilla että se on nuoremmalle ihmiselle ja vanhemmalle synalle aika ylitsepääsemätön asia. Maaseudulla taas on totuttu elämään pakkasessa ja takkalämmön armoilla koska sähkö maksaa yleensä ihan pirusti isoissa talouksissa. Yleensä myös maaseudun mukulat päätyvät mielummin kitaraan ja rumpuihin, jonka jälkeen myyvät ne pois ja ostavat auton tilalle. Varmasti toki poikkeuksiakin mahtuu mukaan mutta nämä vaan perustuvat omiin huomioihin. Kyllähän näitä tulee ihan selkeesti mietittyä, ja ajan kanssa.. | |
![]() 26.01.2012 04:12:37 (muokattu 26.01.2012 04:13:59) | |
Joo, kannattaa peittää etenkin jos, kuten minulla, kamat oleilevat pölyisellä ja paskaisella treenikämpällä. Itse ratkaisin asian muutama vuosi sitten niin että hommasin tuollaista http://www.thomann.de/fi/stairville_buehnenmolton_schwarz.htm pari metriä ja laitoin Singerin töihin. Tein siis koko kioskin peittävän muotoon ommellun hupun joka on helppo heittää koskettimistojen yli treenien jälkeen (ja näyttää ammattimaiselta laitteiden päällä niillä harvoilla keikoilla ennen omaa soittovuoroa). Kangasta on aika pala vieläkin jäljellä, siitä on tullut ommeltua kaiken maailman pussukoita, mm. saksofonin suukappaleille/kaulalle yms. Tukevaa ja tiivistä mutta kuitenkin pehmeää (ei naarmuta) materiaalia. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 08.03.2022 08:00:51 | |
Kiipparikamat siirtyi huoneeseen, jossa pölyä liikkuu helposti. Ajattelin että vois kipasta hakemassa vaikkapa Eurokankaasta kangasta. Olisiko suosituksia että millainen kangas olis parasta? Jokin sileäpintainen vai karheampi (johon luonnollisesti jää itseensä pöly kiinni)? Varmaan myös olennaista, että ei välillä käännä kangasta väärinpäin, jolloin pölyt herkullisesti koskettimien päälle. National Acrobat | |
![]() 08.03.2022 11:08:43 | |
randombeats: Kiipparikamat siirtyi huoneeseen, jossa pölyä liikkuu helposti. Ajattelin että vois kipasta hakemassa vaikkapa Eurokankaasta kangasta. Olisiko suosituksia että millainen kangas olis parasta? Jokin sileäpintainen vai karheampi (johon luonnollisesti jää itseensä pöly kiinni)? Varmaan myös olennaista, että ei välillä käännä kangasta väärinpäin, jolloin pölyt herkullisesti koskettimien päälle. Tein ilmalämpöpumppuun suodattimen ilmastointisuodatinmatosta. Se tuntuu vähentävän pölyä huoneessa. Suodatinmatosta voi leikata miten ison suodattimen vaan. | |
![]() 08.03.2022 16:31:30 | |
randombeats: Olisiko suosituksia että millainen kangas olis parasta? . Pala semmoisesta Rick Wakemanin laahuksesta :) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 13.03.2022 21:51:53 (muokattu 13.03.2022 21:52:45) | |
Ehkä Kissansuoja -threadista löytyy sopivia vihjeitä. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=147028 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)