Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 535 36 37 38 3947 48 49 50 51
PasiB
07.06.2021 12:44:31
ituvirtanen: Jos alla ovat vanhat kielet, en tekisi mitään säätöä ennen vaihtoa. Ylipäätään kaikki säädöt normaalia viritystä lukuun ottamatta pitää tehdä aina uusilla kielillä.

Voihan kielien vaihtokin auttaa, mutta omia kamppeita säädän tarvittaessa vaikka en kieliä vaihtaisikaan.
kojones
07.06.2021 12:58:51
Tympee Huttunen: Jeesatkaas oudossa resonanssi-ilmiössä. Tai ei tämä mitenkään sinällään outo ilmiö ole, mutta en tiedä miten tämän korjaisi:

Mulla on kotimaisen soitinrakentajan tekemä todella laadukas basso. Mutta, kun soitan jotain jossain vitos-kutosnauhan kohdilta tulee kova särinä,

Moni voisi nyt sanoa, että kieli ottaa nauhoihin kiinni koska nauha on noussut tai kaularauta rämisee.

Mutta syy ei ole mikään noista, vaan se, että se painetun kielen toinen pää, eli se mikä jää sinne lavan puolella, alkaa soimaan samalla johtuen resonanssista tai jostain jumalan taikuudesta.

Koita seuraavalla kielisetillä saada kieltä vähän alemmaksi viritystapissa, eli lisää kierroksia tai sit vaan painaa kieltä alemmas siinä. Ei välttämättä auta mutta sit voi laittaa dempparin.
Tympee Huttunen
07.06.2021 13:03:28
kojones: Koita seuraavalla kielisetillä saada kieltä vähän alemmaksi viritystapissa, eli lisää kierroksia tai sit vaan painaa kieltä alemmas siinä. Ei välttämättä auta mutta sit voi laittaa dempparin.

Vaikuttaako tuo? Onhan siinä satula kuitenkin välissä? Mutta siis ongelma korjaantui tuolla kaulansäädöllä. Eriskummallinen homma, kun moista ei koskaan ennen ole tullut vastaan. Ääni oli oikeasti todella kova, kun se kieli soi siinä ihan kunnolla.
Pine Head
09.06.2021 12:10:30 (muokattu 09.06.2021 12:11:21)
juici: Jazzari ja siinä hiotut kielet. Ah, miten ihana plöm.

Mä tykkään kun kuuluu ihana klang, tai MURRR tai trrrrrrrr.
Pauli Lappalainen
09.06.2021 12:22:03
Tympee Huttunen: Vaikuttaako tuo? Onhan siinä satula kuitenkin välissä? Mutta siis ongelma korjaantui tuolla kaulansäädöllä. Eriskummallinen homma, kun moista ei koskaan ennen ole tullut vastaan. Ääni oli oikeasti todella kova, kun se kieli soi siinä ihan kunnolla.

Onhan noihin fenderin oloisiin laitettu vuosien varrella jos jonkinnäkoistä tumpaketta satulan ja virikoneiden väliin räminöitä poistamaan
abassimo
09.06.2021 15:47:11
Pine Head: Mä tykkään kun kuuluu ihana klang, tai MURRR tai trrrrrrrr.

Onks paistinpannulla tiikerin nukutukseen liittyviä ääniä?
Suddenly diu diu
L-studio
09.06.2021 20:53:30
Pauli Lappalainen: Onhan noihin fenderin oloisiin laitettu vuosien varrella jos jonkinnäkoistä tumpaketta satulan ja virikoneiden väliin räminöitä poistamaan

Ja rasvaa ym smegmaa. Tämä polkupyörän kettinkeihin suunniteltu mömmö pelaa kanssa.
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
juici
09.06.2021 22:28:40

Tympee Huttunen: Vaikuttaako tuo? Onhan siinä satula kuitenkin välissä? Mutta siis ongelma korjaantui tuolla kaulansäädöllä. Eriskummallinen homma, kun moista ei koskaan ennen ole tullut vastaan. Ääni oli oikeasti todella kova, kun se kieli soi siinä ihan kunnolla.

On sillä vaikutusta, jos kieli tulee liian suorassa virityskoneelta satulaan. Jo pelkästään sormea tämmöisen kielen päällä pitämällä (satulan takaa) pärinä yleensä häviää. Tämänkin takia itse kierrän viritystapin ympärille riittävästi kieltä, että tulee tarpeeksi kulmaa.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
vt_17
10.06.2021 09:09:31

Mulla oli yhden Sandbergin basson kanssa vastaava ongelma. Korjaantui juuri tuolla kielen lisäämisellä tappiin.
Tympee Huttunen
10.06.2021 09:19:21
vt_17: Mulla oli yhden Sandbergin basson kanssa vastaava ongelma. Korjaantui juuri tuolla kielen lisäämisellä tappiin.

Täytyy tuota testata. Tuli mieleen, että mulla on tossa yksi alumiinikaulainen jossa myös vähän tuota sointia. Siinähän ei kaulaa säädetäkään.
anapena
14.06.2021 13:18:44
jukkajylli: Mä puhunkin jostain muusta bassosta. Vaik Ovation Magnumista. Semmonen olis hieno. En oo koskaan kokeillu.

Jumaliuta kö on ihana! Mitähän sitä möis...
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
anapena
14.06.2021 13:23:09
hemmo: Haluaisin (huvikseni) hankkia Jasson, mutta Passon kaulalla. Mistä? En halua teettää.

Hmm, hommaat parihyvvää benttonia tms. ja risteytät ne. Win-win!
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
rainmaker
17.06.2021 19:53:52 (muokattu 17.06.2021 19:54:52)
Oisko vinkkejä heittää: Rakensin 30' skaalalla olevan basson. Laitoin siihen Ernie Ballin lyhytskaalaiselle tarkoitetun 45-105 kielisetin. Ongelmana on, että kovempaa näpätessä kielet rämisee nauhoja vasten. Kaulan reliefin säädin samalla tavalla kuin normibassoissa tai kitaroissa, joten back bowta ei ole. Auttaisiko tähän ongelmaa paksummat kielet, kielten nosto (tätä en haluaisi tehdä, koska bassossa on halpistalla, josta kielten korkeuksia ei pysty säätämään) vai soittotatsin muuttaminen hellemmäksi? Vai onko eri kielissä eroja jäykkyyden suhteen? Jos on, niin mitkä olisi jäykemmät kielet, jotta räminää ei syntyisi?
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
ituvirtanen
18.06.2021 14:54:16

Esimerkiksi tuota voisi kokeilla:
http://web.daddario.com/StringTensionPro/
Heillä on verkossa myös pdf, josta löytyy numeraaliset tiedot kielistä:
https://www.daddario.com/globalasse … accessories/tension_chart_13934.pdf
poppamies
25.06.2021 15:49:45 (muokattu 30.06.2021 00:16:43)

Nyt kun aika on hidastunut maailmassa päätin laittaa kotisiviun blues basso transkriptioille. Ne on tietenkin yksinkertaisia juttuja mitä kaikki osaa ilman nuotteja. Idea on siinä että kun pitäisi omasta päästä keksiä soittamista tahtoo aina tulla niita samoja ränttätätteja. Kun kuuntelee muita niin työkalupakki laajenee. Tässä ei vielä ole kuin muutama Bonamassan live kappale. Lisää tulee...

https://pppmies.wixsite.com/website
G strings are for strippers
absqua
30.06.2021 11:13:27
poppamies: Nyt kun aika on hidastunut maailmassa päätin laittaa kotisiviun blues basso transkriptioille. Ne on tietenkin yksinkertaisia juttuja mitä kaikki osaa ilman nuotteja. Idea on siinä että kun pitäisi omasta päästä keksiä soittamista tahtoo aina tulla niita samoja ränttätätteja. Kun kuuntelee muita niin työkalupakki laajenee. Tässä ei vielä ole kuin muutama Bonamassan live kappale. Lisää tulee...

https://pppmies.wixsite.com/website

Hieno juttu!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Tympee Huttunen
27.07.2021 11:33:26
Mikä on aktiivibasso? Aktiivieq, aktiivimikit vai molemmat?

Onko mulla aktiivibasso kun on fuzz sisäänrakennettuna? Sehän on boosteri myös.
Kefiiri
27.07.2021 11:35:49
Tympee Huttunen: Mikä on aktiivibasso? Aktiivieq, aktiivimikit vai molemmat?

Onko mulla aktiivibasso kun on fuzz sisäänrakennettuna? Sehän on boosteri myös.

Basso joka käyttää paristoa on aktiivibasso... näin voisi ajatella.
En ole musiikin asiantuntija.
Cooper_Alice
05.08.2021 14:17:31
Apua hinta-arviointiin.

Koitin netistä etsiä - tietoa löytyi kyllä, mutta ei varsinaisesti myyntihintoja.

Eli mulla on tollanen Ashdownin mag 200 - combo 15''-kaapilla, englannissa tehty, hyväkuntonen. Mitä luulette, mikä tälle vois olla järkihinta tuolla torin puolella?
https://soundcloud.com/plutoonplaneetta
Kefiiri
06.08.2021 09:03:02 (muokattu 06.08.2021 09:05:40)
Vastaan jotain niin asiantuntevammat voivat sitten korjata. Tuohan on vähän halvempaa sarjaa kuin ne lippulaivamallit. Olisikohan 200 € hinta jolla ennen pitkää menee kaupaksi? Ihan toimiva värkki varmaan mutta jotenkin noista ei kauheasti intoilla.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)