Aihe: series/paraller wiring?
1 2 3
Wil-J
16.06.2005 20:05:00
Muttaku maksaa! ...ja en oo vielä löytäny sellasia mikkejä jotka menis tohon Mim 5-kiel jazzariin suoraan :/ ... noh, Modataan sit joskus kunnolla ja veistetaan uudet kolotki! :D

No eikö siihen mee mitkä tahansa 5-kielisen jasson mikit?
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
pardy
16.06.2005 20:05:59

Muttaku maksaa! ...ja en oo vielä löytäny sellasia mikkejä jotka menis tohon Mim 5-kiel jazzariin suoraan :/ ... noh, Modataan sit joskus kunnolla ja veistetaan uudet kolotki! :D

Paskan vitut, kaikkien normivitosjazzmikkien pitöis mennä heittämällä. Jos siis sulla on mikkien pituus nyt se 95mm kummassakin mikissä. Esim. Bartolinin vitosmikit menee ainaki suoraan.
N_Bates
16.06.2005 20:09:16

onhan se vahvistin nyt varmasti maadoitetussa pistorasiassa? Maadoittamassahan tulee just tuo homma että hurisee perkeleesti kun ei koske kieliin ja sit kun räpäyttää sormet kielille niin vaimenee.
Everything I know is wrong Everything I do, it just comes undone
Wil-J
16.06.2005 20:18:09
onhan se vahvistin nyt varmasti maadoitetussa pistorasiassa? Maadoittamassahan tulee just tuo homma että hurisee perkeleesti kun ei koske kieliin ja sit kun räpäyttää sormet kielille niin vaimenee.

Tota mäki funtsin, mutta jos aiemmin ei kerta oo pörissyt.
Typhus
16.06.2005 20:24:23
Njuuh, testasin Carvinilla ja presariromulla ja kummassakin tuli samanlaista kohinaa.. mutta hiukan pienempää Carvinissa... sitten koitin Warwickia ja se ei suhissut(ei mikään ylläri) ... jännä vain että toi jazzi ei ennen tuota tehnyt sitä :o
"Play with your soul, Not only with your hands"
Wil-J
16.06.2005 20:25:13
Njuuh, testasin Carvinilla ja presariromulla ja kummassakin tuli samanlaista kohinaa.. mutta hiukan pienempää Carvinissa... sitten koitin Warwickia ja se ei suhissut(ei mikään ylläri) ... jännä vain että toi jazzi ei ennen tuota tehnyt sitä :o

Bassojen maailma on ihmeellinen ja arvoituksellinen.
Typhus
16.06.2005 20:28:26
Niinpä. Muttah, asialle ei varmaan ilman mikkejen vaihtoa sitten mitn mahda... Joten täytynee opetella pitään näpit kiinni bassosa ettei hurinaa tule :D
poppamies
17.06.2005 09:08:12

Kylmäjuotoksia ei ole ja se on tarkastettu... tosi outoa... kierto kyllä lakkaa kun koskee jonnekkin elektroniikkaan. muttakun päästää irti niin kohina alkaa taas. :/ ... Ei kellään ois enää mitn ideoita?

Minä kyllä kehottaisin jättämään nuo series/parallel kytkennät sikseen. Kokeilin kans joku vuosi sitten mutta kokemuksesta voin sanoa että tuskin kannattaa. Tavoiteena minulla oli saada se presarin lihavampi soundi jazzista sillä series kytkennällä ja kyllähän se soundi paksuni mutta tuli sitten kaikkia näitä sinun mainitsemiasi hurinoita ja häiriöitä kaupan päälle. Häiriöiden syy ei ole siinä että minä tai sinä olisimme jollain tapaa huonoja sähkömiehiä vaan johtuu yksinkertaisesti siitä että jazzissa on tavallaan "humbukkeri" kun mikit on kytketty alkuperäisen parallel mallin mukaisesti. Jazzin etu ja takamikki on käämitty vastakkaisiin suuntiin ja sillä saavutetaan se "humbukkeri" parallel kytkennässä. Series kytkennässä tämä ei enää toimi.
Minulla oli Fender vintage mikit bassossa mutta nyt kun laitoin siihen Seymour Duncanin mikit niin tuli reilusti pohjaa lisää. Voin soittaa vaikka pelkällä takamikillä ja botnea riittää.
Suosittelen kyllä mikkien vaihtamista enemmin kuin tuota series/parallel kytkentää.
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu. En myy sittenkään! Saatan sensijaan myydä jotain muuta.
Typhus
17.06.2005 13:50:23
Juu, mikit menee vaihtoon varmaan hetikun on rahaa :) ajattelin tosiaan että tuolla kytkennällä pääsisi halvemmalla kun Talkbassissa kehuivat :P ... noh, onneksi minulla on toi Korgin Ampworksi jossa on kohinan poistaja. Ei kuulu sen kautta minkäänlaista häiriötä! :)
jPekka
17.06.2005 17:05:10

Häiriöiden syy ei ole siinä että minä tai sinä olisimme jollain tapaa huonoja sähkömiehiä vaan johtuu yksinkertaisesti siitä että jazzissa on tavallaan "humbukkeri" kun mikit on kytketty alkuperäisen parallel mallin mukaisesti. Jazzin etu ja takamikki on käämitty vastakkaisiin suuntiin ja sillä saavutetaan se "humbukkeri" parallel kytkennässä. Series kytkennässä tämä ei enää toimi.

Itse asiassa oikeat humbuckerithan on nimenomaan kytketty sarjaan, ei rinnan, vaikka kohina vähenee kyllä silloinkin. Jos mikit eivät ole ihan identtisiä (sitä vastakkaisvaihetta ja -napaisuutta lukuunottamatta) niin silloin sarjakytkentä voi kyllä tietysti korostaakin jotakin ei-toivottua.

Kuten olen varmaan kertonut, tein Rickenbackeriin aluksi tuollaisen jatsarivirityksen: käänsin kaulamikin magneetin ylösalaisin (se on sellainen siisti, mikin alle kevyesti liimattu palikka, joten homma meni helposti) ja vaihdoin mikin päästä piuhat keskenään. Kohinat vähenivät, ei ongelmia.

Seuraavaksi viritin Rikun elektroniikan niin, että hanikoista jäi jäljelle vain mastervolume ja neliasentoinen kiertokytkin: talla-molemmat rinnan-molemmat sarjassa-kaula. Kohinat pysyivät poissa, soundi tanakoitui sarja-asennossa oikein kivasti.

Lopuksi sitten vaihdoin tallamikin tilalle DiMarzion Alchemy 101 -humbuckerin, joka on viisikielisiin tarkoitettu passiivimikki. (Minähän käytän H-E-A-D-viritystä.) Meni oikeastaan hirmuisen siististi Rikun tallamikin valtaisaan koloon. (Jos olisi viitseliäs, niin mahonkikuorisen mikin voisi vielä lakata samaan punasävyyn kuin basso.) Eipä ole kohina vieläkään ongelma. Kaulamikki yksinään kohisee hieman, mutta soitan itseasiassa yleensä siinä sarja-asennossa eikä siinä ole ollut sen kummemmin ongelmia.

Pleksin alle ja lankun onteloihin on tietysti tehty Faradayn häkki (alumiiniteipillä), mikä sekin auttaa asiaa.

Kuvia lopputuloksesta sivulla http://www.yrttimaa.net/backer.html
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)