Häiriöiden syy ei ole siinä että minä tai sinä olisimme jollain tapaa huonoja sähkömiehiä vaan johtuu yksinkertaisesti siitä että jazzissa on tavallaan "humbukkeri" kun mikit on kytketty alkuperäisen parallel mallin mukaisesti. Jazzin etu ja takamikki on käämitty vastakkaisiin suuntiin ja sillä saavutetaan se "humbukkeri" parallel kytkennässä. Series kytkennässä tämä ei enää toimi. Itse asiassa oikeat humbuckerithan on nimenomaan kytketty sarjaan, ei rinnan, vaikka kohina vähenee kyllä silloinkin. Jos mikit eivät ole ihan identtisiä (sitä vastakkaisvaihetta ja -napaisuutta lukuunottamatta) niin silloin sarjakytkentä voi kyllä tietysti korostaakin jotakin ei-toivottua.
Kuten olen varmaan kertonut, tein Rickenbackeriin aluksi tuollaisen jatsarivirityksen: käänsin kaulamikin magneetin ylösalaisin (se on sellainen siisti, mikin alle kevyesti liimattu palikka, joten homma meni helposti) ja vaihdoin mikin päästä piuhat keskenään. Kohinat vähenivät, ei ongelmia.
Seuraavaksi viritin Rikun elektroniikan niin, että hanikoista jäi jäljelle vain mastervolume ja neliasentoinen kiertokytkin: talla-molemmat rinnan-molemmat sarjassa-kaula. Kohinat pysyivät poissa, soundi tanakoitui sarja-asennossa oikein kivasti.
Lopuksi sitten vaihdoin tallamikin tilalle DiMarzion Alchemy 101 -humbuckerin, joka on viisikielisiin tarkoitettu passiivimikki. (Minähän käytän H-E-A-D-viritystä.) Meni oikeastaan hirmuisen siististi Rikun tallamikin valtaisaan koloon. (Jos olisi viitseliäs, niin mahonkikuorisen mikin voisi vielä lakata samaan punasävyyn kuin basso.) Eipä ole kohina vieläkään ongelma. Kaulamikki yksinään kohisee hieman, mutta soitan itseasiassa yleensä siinä sarja-asennossa eikä siinä ole ollut sen kummemmin ongelmia.
Pleksin alle ja lankun onteloihin on tietysti tehty Faradayn häkki (alumiiniteipillä), mikä sekin auttaa asiaa.
Kuvia lopputuloksesta sivulla
http://www.yrttimaa.net/backer.html - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni.