Aihe: Kielten paksuus
1 2 3 4
fortu
22.08.2003 02:36:46
Samat jutut kuin seksissäkin:
Jos ei tunnu kivalta eikä kestä pitkään, niin miksi, voi miksi?

mä oon käyttäny dadadddaaddaaarion kieliä, ja yhtäkään en oo vielä poikki saanu, vaikka soittotyylini ei varmasti oo se hellin mahollinen. tosin soinnista en sano mitään, kun tosiaan en oo muita kokeillu, mutt ihan hyvin noi tuntuu toimivan.
Karlsson
22.08.2003 08:26:02
Joo, emmä tarkottanu että ne katkeis vaan että ne menee tukkoon soundiltaan aika pian.
Jatsia heti aamusta.
Incarnation
22.08.2003 09:38:04
Warwick kestää ja soi.
Eli Warwick tekee hyviä kieliä ja aikalailla joka paksuutta.
"Ei setä pahaa tee... setä ottaa silimän pois!!"
Soppe
23.08.2003 17:20:07
Vaikka itsekkään en varsinaisesti viidennettä kieltä juurikaan tarvitse, on viisikielisen basson etu mielestäni kielten etäisyys toisistaan. Viides kieli ei juurikaan maksa lisää ja saa huomattavasti soitettavamman pelin (varsinkin jos kaulan paksuus ei häiritse)

Kunnollisen nelikielisen kielet saa säädettyä lähemmäksi toisiaan, jos se siitä on kiinni. Tosin onhan se kantohihna (B-kieli) kätevä sormenpidike ja hevirynkytin.

Kielimerkeistä senverran, että itse olen testannut Warwickin black labeleita, DR:n Lo-Riderseja ja nykyisin on D'addarion 55 75 90 110 -setti ja on kyllä paras mitä olen koskaan käyttänyt. Kielimerkin valinta riippuu minusta kyllä basson itsensä soundista, halutusta kielten paksuudesta ja soittotyylistä.
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
Teijo K.
25.08.2003 20:30:35 (muokattu 25.08.2003 22:29:28)

Samat jutut kuin seksissäkin:
Jos ei tunnu kivalta eikä kestä pitkään, niin miksi, voi miksi?

Minulla on kestänyt järjestään kuukausia.

Siis hyväsoundisina. Siis se D'Addarion kielisetti. 30-40-60-80-95-125 (muistaakseni) Tosin soittotatsi on sellainen jota voisi kutsua "herkäksi". Eli kieliä säästävä siinä samalla. Nyt on ollut mielessä kyllä kokeilla seuraavaksi sekä jotain uutta merkkiä, että hieman paksumpaa settiä kuin ennen. Täytyy olla vain varovainen ettei soundi muuttuisi liikaa, koska tämänhetkisessä bändissä en voisi kuvitella paremmin musiikin sekaan sopivaa bassosoundia.

Nauhattomassa saa pysyä nuo GHS flatwoundit 35-45-65-85-100-130. On sen verran juureva soundi.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
BassoSisko
21.03.2010 21:48:55
Osaisittekohan te gurut auttaa?

Minulla on nyt käytössä 45 65 85 105 paksuiset kielet ja tarttis ottaa käyttöön paksummat, seuraavat tuosta vissiinkin. Tarviiko tuo vaihdon takia viilata satulaa tai jotain muuta erikoista tehdä?

Riittääkö vain että vaihdan kielet ja säädän intonaation?

Syynä kielten vaihtoon on että en saa nyt säädettyä intonaatiota kohdalleen ja rämisee muutenkin, lääkeeksi on suositeltu kielten vaihtoa paksumpiin.
J.Hollström
21.03.2010 22:07:26
BassoSisko: Syynä kielten vaihtoon on että en saa nyt säädettyä intonaatiota kohdalleen ja rämisee muutenkin, lääkeeksi on suositeltu kielten vaihtoa paksumpiin.

Satulaa ei välttämättä tarvi viilailla, mutta kyllä sen basson pitäisi saada muullakin konstilla setuppiin kuin kieliä vaihtamalla (jollei talla ole aseteltu johonkin muulle vireelle kuin sulla).

Kannattaa tsekata esim. tämä artikkeli jos ei ole jo pässinlihaa nämä perushommat.
http://muusikoiden.net/artikkelit/610
hollstro
21.03.2010 22:14:07

BassoSisko: Osaisittekohan te gurut auttaa?

Minulla on nyt käytössä 45 65 85 105 paksuiset kielet ja tarttis ottaa käyttöön paksummat, seuraavat tuosta vissiinkin. Tarviiko tuo vaihdon takia viilata satulaa tai jotain muuta erikoista tehdä?

Riittääkö vain että vaihdan kielet ja säädän intonaation?

Syynä kielten vaihtoon on että en saa nyt säädettyä intonaatiota kohdalleen ja rämisee muutenkin, lääkeeksi on suositeltu kielten vaihtoa paksumpiin.

Eli sulla loppuu tallapalassa säätö kesken sieltä mikkien puolelta? Ruuvit liian lyhyitä?

Räminään auttaa kaularaudan ja kielten korkeuden säätö.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
BassoSisko
21.03.2010 22:25:33
hollstro: Eli sulla loppuu tallapalassa säätö kesken sieltä mikkien puolelta? Ruuvit liian lyhyitä?

Räminään auttaa kaularaudan ja kielten korkeuden säätö.

Just näin, ruuvit loppuu kesken. Kaularautaa kun yritin säätää, niin se on ihan löysä. Eli en saa sitä mitenkään "löysytettyä", olisin halunnut kaulaa vähän enemmän kaarelle.

Tosin tämä oli eka kerta kun yritin edes näitä säätää, mutta mielestäni tein kaiken ihan oikein. Tein nimenomaan tuon J.Hollströmin linkittämän ohjeen mukaan.

Ilmeisesti seuraava kielisatsi on 50 - 110 mikä pitäisi vaihtaa.
hollstro
21.03.2010 22:39:28

BassoSisko: Just näin, ruuvit loppuu kesken. Kaularautaa kun yritin säätää, niin se on ihan löysä. Eli en saa sitä mitenkään "löysytettyä", olisin halunnut kaulaa vähän enemmän kaarelle.

Tosin tämä oli eka kerta kun yritin edes näitä säätää, mutta mielestäni tein kaiken ihan oikein. Tein nimenomaan tuon J.Hollströmin linkittämän ohjeen mukaan.

Ilmeisesti seuraava kielisatsi on 50 - 110 mikä pitäisi vaihtaa.

Jos on tosiaan noin niin seuraava mikä pitää vaihtaa on basso.
BassoSisko
21.03.2010 22:42:10
hollstro: Jos on tosiaan noin niin seuraava mikä pitää vaihtaa on basso.

Hui! Kuin niin?
JussiKoo
21.03.2010 22:45:14
BassoSisko: Just näin, ruuvit loppuu kesken. Kaularautaa kun yritin säätää, niin se on ihan löysä. Eli en saa sitä mitenkään "löysytettyä", olisin halunnut kaulaa vähän enemmän kaarelle.

Onko sulla jotain tuttua, joka voisi tsekata tuon basson. Aika outoa, jos kaularauta on löysä ja silti kaula on ns, kupera vaikka kielet on kireällä.

Olisiko kaularauta antautunut. Jäänyt kireälle ja bullet pyörii tyhjää?
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
BassoSisko
21.03.2010 22:51:48
Rock-Ola: Onko sulla jotain tuttua, joka voisi tsekata tuon basson. Aika outoa, jos kaularauta on löysä ja silti kaula on ns, kupera vaikka kielet on kireällä.

Olisiko kaularauta antautunut. Jäänyt kireälle ja bullet pyörii tyhjää?

Ei se siis kupera ole, se on ennemminkin suora. Halusin sitä vähän koverammaksi. Toivottavasti mulla ei nyt mene kuperat ja koverat tässä sekaisin :), mutta toivottavasti tajuatte. Eikä se ruuvi (tai mikä lie) ihan tyhjää pyöri, mutta on löysä, liikkuu tosi herkästi.

Rupesin itse säätämään tuota ihan sillä mielellä että yritän opetella tän jutun, jos on tarvetta voin viedä sen vaikka musa fasulle kunnollista säätöä varten.
JussiKoo
21.03.2010 22:56:33
BassoSisko: Ei se siis kupera ole, se on ennemminkin suora. Halusin sitä vähän koverammaksi. Toivottavasti mulla ei nyt mene kuperat ja koverat tässä sekaisin :), mutta toivottavasti tajuatte. Eikä se ruuvi (tai mikä lie) ihan tyhjää pyöri, mutta on löysä, liikkuu tosi herkästi.

Rupesin itse säätämään tuota ihan sillä mielellä että yritän opetella tän jutun, jos on tarvetta voin viedä sen vaikka musa fasulle kunnollista säätöä varten.

Jos painat vaikka E-kieltä ensimmäisen ja 15. nauhan päältä samaan aikaan, jääkö kielen alle tyhjää kaulan puolivälin tienoilla? Vai lepääkö kieli nauhoissa kiinni?
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
BassoSisko
21.03.2010 23:00:35
Rock-Ola: Jos painat vaikka E-kieltä ensimmäisen ja 15. nauhan päältä samaan aikaan, jääkö kielen alle tyhjää kaulan puolivälin tienoilla? Vai lepääkö kieli nauhoissa kiinni?

Jää tyhjää, mielestäni ihan oikea määrä (noin luottokortin verran). Eli eiköhän se kaulan säätö siis onnistunut. Ongelmana vissiin on jäljellä että säätövara niistä tallan ruuveista loppuu kesken. Siksi kait pitäisi laittaa paksummat kielet?
JussiKoo
21.03.2010 23:03:47 (muokattu 21.03.2010 23:04:18)
BassoSisko: Jää tyhjää, mielestäni ihan oikea määrä (noin luottokortin verran). Eli eiköhän se kaulan säätö siis onnistunut. Ongelmana vissiin on jäljellä että säätövara niistä tallan ruuveista loppuu kesken. Siksi kait pitäisi laittaa paksummat kielet?

Se vaikuttaa ihan hyvältä.

Tsekkaa ensin kielten korkeus. Intonaation säätö vasta viimeiseksi, kun muut säädöt on tehty. Mikä basso muuten on kyseessä?
BassoSisko
21.03.2010 23:09:38
Rock-Ola: Se vaikuttaa ihan hyvältä.

Tsekkaa ensin kielten korkeus. Intonaation säätö vasta viimeiseksi, kun muut säädöt on tehty. Mikä basso muuten on kyseessä?

Ok, tarkistan tallankorkeuden ensin ja vasta sitten teen intonaatio säädön. Menee kylläkin tiistaille ennekuin on taas aikaa yrittää uudestaan.

Tämä on Fender Squier Standard Precision, ei mikään vintage vaan näitä uusia halpis bassoja.
JussiKoo
21.03.2010 23:13:31
BassoSisko: Ok, tarkistan tallankorkeuden ensin ja vasta sitten teen intonaatio säädön. Menee kylläkin tiistaille ennekuin on taas aikaa yrittää uudestaan.

Tämä on Fender Squier Standard Precision, ei mikään vintage vaan näitä uusia halpis bassoja.

Kyllä tuo pitäisi saada normikielisetin kanssa säätöihin. Mutta jos ei onnistu, vie Fasulle tsekattavaksi.
BassoSisko
21.03.2010 23:15:46
Rock-Ola: Kyllä tuo pitäisi saada normikielisetin kanssa säätöihin. Mutta jos ei onnistu, vie Fasulle tsekattavaksi.

Kiitos! Testaan vielä itse tiistaina ja jos ei auta niin kiikutan fasulle. Tosin voisin kyllä haluta ne paksummat kieletkin vaihtaa, kun ilmeisesti soundi "tummenee".
hollstro
22.03.2010 00:08:37

BassoSisko: Kiitos! Testaan vielä itse tiistaina ja jos ei auta niin kiikutan fasulle. Tosin voisin kyllä haluta ne paksummat kieletkin vaihtaa, kun ilmeisesti soundi "tummenee".

Noi kielet on ihan normaalipaksuiset. Jos bassoa ei noilla saa setuppiin niin basso on viallinen.

Ei se saundi siitä juurikaan muutu vaika laittaisit paksuman setin. Onpahan raskaampi soittaa. paksu setti toimii paremmin jos haluat tiputaa virettä normmaalista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)