Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

27.07.2008: Basson säätäminen.


Basson säätäminen:

Tästä ohjeita joka basistille soittimensa säätämiseen. Oikeilla säädöillä on huomattava vaikutus soittimen tuntumaan ja soitettavuuteen. Näin ollen on kätevää osata tehdä itse perussäädöt soittimeensa, sillä se musakaupan soitinsäätäjä ei kuitenkaan ole paikalla, kun on tilanne päällä. Joten tässä turinaa soittimien tuntumaan vaikuttavista perussäädöistä.

Kannattaa muistaa, että kun jo valmiiksi jonkinlaisissa säädöissä olleeseen bassoon tullut selvä muutos tuntumaan, on kyse todennäköisimmin kaulan elämisestä. Täten säätötoimenpiteet pitäisi aloittaa kaulan säätämisestä, ei kielten korkeudestä. Kuperaksi taipunutta kaulaa ei voi kompensoida tallapalojen nostamisella, vaan on käytävä suoraan kaularaudan kimppuun.

- Kielten korkeus:

Kielten korkeutta säädetään tallapaloissa olevien pienten ruuvien avulla. Näitä voidaan säätää tapauksesta riippuen joko kuusiokoloavoimella tai pienellä ruuvimeisselillä. Muista löysätä kieltä hieman ennen säätöä ja virittää se uudelleen säädön jälkeen. Kääntämällä ruuvia myötäpäivään tallapala nousee ja vastapäivään taas laskee. Yleensä korkeuden säätö tapahtuu kahdella ruuvilla per tallapala, joten säädä kumpaakin ruuvia yhtä paljon ja katso että tallapala pysyy kohtuullisen suorassa.

Huom! Joissakin moderneissa talloissa on tallapalan lukitusruuvi, vahinkojen välttämiseksi muista aukaista se.

Sopiva korkeus löytyy lähinnä tunnustelemalla ja soittamalla, sillä jokaisella on oma tatsinsa. Mitään yleispätevää kielten korkeutta ei ole. Itse määrittelen oikean korkeuden niin, että kielet ovat mahdollisimman alhaalla, mutta eivät rämise otelautaan voimakkaasti soitettaessa. Testatessasi kokeile tuntumaa koko kaulan matkalta.

Kannattaa huomata myös, että mitä alemmas viritetty kieli, sitä matalempi jännitys ja se myös värähtelee isommalla "kaarella" kuin korkeammalle viritetty. Näin ollen se kannattaa säätää hieman korkeammalle kuin ylemmäs viritetty naapurinsa. Kovin suurista eroista ei tässä ole kyse, mutta tämän mainitsen lähinnä siksi, että kukaan ei ala mitan kanssa katsomaan kielten korkeutta samanlaisiksi, jolloin joutuu hieman varomaan matalampia kieliä soitettaessa. Eri asia jos nimenomaan tälläistä tatsia haetaan.

Sormien lisäksi silmä on avuksi oikeiden säätöjen löytämisessä. Yleensä varmistan vielä silmämääräisesti, että mikään kielistä ei ole selvästi muita korkeammalla tai matalemmalla. Tämä tapahtuu katsomalla kaulaa sivulta ja ikään kuin kääntämällä soitinta kaulan kaaren mukaisesti ja tarkkailemalla silmä kovana kielten yläreunojen suhdetta toisiinsa.


- Intonaatio:

Intonaatio tarkoittaa kielen virettä pitkin kaulaa ja se on hyvä tarkastaa varsinkin jos vaihtaa kielten paksuutta, tyyppiä tai korkeutta. Vaikka avoin kieli olisi vireessä, ei vire välttämättä siis ole esimerkiksi 12. nauhalta kohdillaan.

Säätäminen tapahtuu liikuttamalla tallapalaa eteen tai taakse. Yleensä tätä varten tallan takana on ruuvi, johon tallapala kiinnittyy. Kääntämällä ruuvia myötäpäivään tallapala liikkuu taaksepäin ja vastapäivään taas eteenpäin. Muista löysätä kieltä hieman ennen säätöä ja virittää se uudelleen säädön jälkeen.

Huom! Myös tätä säätöä tehdessä on joissakin moderneissa talloissa oleva tallapalan lukitusruuvi aukaistava.

Intonaation tarkistamiseen tarvitset viritysmittarin. Tarkista, että säädettävä kieli on vireessä ja paina se alas 12. nauhalta. Mikäli vire on 12. nauhalta korkeammalla kuin avoin kieli, siirrä tallapalaa taaksepäin. Alavirettä taas korjataan siirtämällä palaa eteenpäin. Siirtämisen jälkeen viritä kieli uudelleen ja tarkasta 12. nauhalta tilanne. Tämän ruljanssin joutunee tekemään useamman kerran, ennen kuin saadaan haluttu lopputulos.

Huomioitavaa on myös, että paksumpien kielisettien (mahdollisesti yhdistettynä korkealle säädettyihin kieliin) kanssa joutuu usein alakielten kohdalla vetämään tallapalan hyvinkin taakse ja joskus jopa meinaa säätövara loppua kesken. Monesti intonaation säätöruuvin ympärillä on jousi, joka työntää tallapalaa. Tämän poistamalla saa lisää tilaa vetää palaa taaksepäin. Radikaaleimmissa tilanteissa voi joutua siirtämään tallaa, mutta tämmöinen on sangen harvinaista.

Kun olet saanut säädöt valmiiksi, kannattaa vielä kokeilla soittaa oktaaveja pitkin kaulaa. Varsinkin 12. nauhan yläpuolelta soitetut paljastavat helposti heitot intonaatiossa.


- Kaularaudan säätö:

Kaularauta on kaulan sisällä oleva tanko, joka toimii vastavoimana kielten aiheuttamalle vedolle. Sitä säätämällä saadaan muutettu kaulan kaarta, joka voi tilanteesta riippuen olla kupera tai kovera. Kupera kaula rämisee otelaudan keskivaiheilta ja kovera taas on helposti turhan raskas otelaudan keskivaiheilta ja silti ylemmiltä nauhoilta voi tulla särinää. Täysin absoluuttisen oikeaa säätöä ei ole tähänkään olemassa, vaan kaaren määrä vaihtelee oman mieltymyksen mukaan luotisuorasta kohtuullisen koveraan.

Kaularaudan säätäminen on saanut suorastaan kauhistuttavia mittasuhteita soittajakunnassa ja moni välttää rautaan koskemista viimeiseen asti. Tämän vuoksi moni huonoksi ritsaksi haukuttu soittopeli ei tarvitse kuin hieman säätöä tähän pelottavaan osaansa ja hoplaa! Johan käy rokki taas.

Kuitenkin säätäminen olisi hyvä hallita itse, sillä soitinkaupan säätäjä-sedälle on hassua maksaa parista millistä ruuvin kiristystä. Loppujen lopuksi säätäminen on erittäin simppeli toimenpide, kunhan tiedät mitä teet ja otat homman maltillisesti.

Pahimmillaan kauhuskenaariona on se, että katkaisee kaularaudan. Tähän tarvitaan yleensä aikamoista voimaa ja todella radikaaleja säätöjä. Normaaliolosuhteissa rautaa ei tarvitse puolta kierrosta enempää kääntää kun haluttu lopputulos on jo saavutettu. Eli maltti on valttia. Huom! Jos rauta tuntuu olevan jumissa, kannattaa ottaa yhteyttä ammattilaiseen. Rauta voi olla todellakin vain jämähtänyt kiinni, tai sitten sen säätövara on loppu. Joka tapauksessa väkisin rautaa ei saa vääntää.

Yleensä kaularaudan säätö täytyy tehdä Suomessa jokusen kerran vuodessa vuodenaikojen mukaan. Vaikuttava tekijä ei kuitenkaan ole niinkään lämpötila, vaan ilman kosteus. Myös vaihdettaessa kieliä eri tyyppisiin tai paksuisiin on hyvä säätää kaula.

Kaularautaa säädetään, riippuen soittimesta, joko bodyn puolelta tai lavasta. Säätö tapahtuu kuusiokoloavaimella tai talttapäisella ruuvimeisselillä. Joissakin soittimissa voi kaularaudan päässä olla kiekko, jossa on reikiä, jolloin säätö voi tapahtua melkein millä vaan tarpeeksi tukevalla tikulla tai puikolla. Ainakin tuoreemmissa Musareissa on tälläinen ratkaisu. Lisäksi on bassoja joissa kaularatoja on kaksi kappaletta, tällöin pystytään säätämään myös kaulan "ropellia" jossain määrin.

Kaularaudan pää on usein piilossa pleksin alla, joten sen voi joutua irrottaamaan säätöä varten. Nopeita säätöjä varten jotkut vuolevat pleksiin sopivan loven, kuten kuvassa ruuvarilla säädettävän kaularaudan esimerkkibassossa on tehty. Ei ehkä siisti, mutta nopea kyllä. Joissain malleissa joutuu irrottamaan kaulan kokonaan paikoiltaan, jotta päästään käsiksi kaularautaan. Tähänkin jeesaa pieni talttatyöskentely ja jos siitä lovesta nyt tuli ihan kauhean ruma, niin voi jättää pleksin koskematta. Sen irrottaminen kuitenkin helpompaa kuin koko kaulan.

Varsinkin kuusiokoloavaimella säädettävän raudan käytössä on olennaisen tärkeää, että avain on juuri oikean kokoinen. Väärän kokoinen avain voi pilata raudan pään ja korjaaminen onkin isompi remontti.

Kaulan tilan voi helposti tarkistaa katsomalla, joko tallan suunnalta otelaudan reunaa pitkin kohti lapaa, tai lavan suunnalta kohti tallaa. Erot näkyvät vielä paremmin, jos käännät soittimen niin, että se osoittaa kohti valoa: lamppu tai päivällä ikkuna käy hyvin.

Usein helpoin tapa säätää kaula on vetää se aluksi luotisuoraksi ja sen jälkeen lisätä haluttu määrä kaarevuutta. Rautaa ei kannata kääntää kerralla kuin puoli kierrosta ja tämäkin siinä tapauksessa että säädöt ovat pahasti viturallaan. Normaalin puun elämisen mukaan tapahtuva säätö tapahtuu yleensä neljäsosakierroksen sisällä.

Mikäli kaulaa joudutaan säätämään hieman enemmän, on hyvä löysätä hieman kieliä, tämä helpottaa myös raudan kääntämistä bassoissa, jossa se on bodyn puolella. Säätämisen jälkeen viritä kielet ja tarkasta kaulan tilanne.

Itse avitan säädettyä kaulaa vääntämällä sitä haluttuun suuntaan, mutta tämä toimenpide ei ole herkkähipiäisille. Jos olet epävarma, anna kaulan totutella uuteen säätöön jonkin aikaa itsekseen.

Tässä jonkin verran kupera kaula, joka vaatii siis kaularaudan löysäämistä eli kääntämistä vastapäivään. Näin raudan aiheuttama vastus kielille vähenee ja kaula taipuu kielten vedon suuntaan.

Tässä taas sama kaula säädön jälkeen hieman koverana. Itse käytän suurin piirtein tälläistä kaarevuutta kaulassa.

Kaulan säätämisen jälkeen viritä basso ja tarkasta vielä intonaatio.


-Kaulakulman säätö:

- Joskus käy niin, että vaikka tallasta on kielet säädetty niin alas kuin ne menevät, ja kaula on säädetty täysin suoraksi, niin silti kielet ovat liian ylhäällä. Tähän ongelmaan on kaksi lääkettä, kaulakulman säätö ja satulan viilaus. Näistä kaulakulman säätö on ehdottomasti se helpompi. Kaulakulman säätö vaikuttaa enemmän kielten korkeuteen ylemmillä nauhoilla, satulan viilaus taas alemmilla.
-
Kaularakenteita bassoissa on yleisimmin kahta mallia, pulttikaula ja kaula-läpi-rungon rakenne. Harvinaisempaa liimakaulaa esiintyy myös jonkunverran. Näistä ratkaisuista pulttikaulaisessa voi ylläesiteltyjen säätökonstien lisäksi muuttaa kaulan kulmaa melko yksinkertaisella kotikonstilla. Jos liimakaulaisessa tai kaula-läpi-rungon bassossa esiintyy tätä ongelmaa, on soittimessa rakenteellinen vika jonka korjaaminen onkin jo niin monimutkainen työ että se ei mene enää säätämisen piikkiin. Tallapaloja voi viilata matalammiksi, mutta tämä pienentää kielten lähtökulmaa useinkin niin paljon että sekä soundi huononee että voi alkaa esiintymään erilaisia pärinöitä tallan suunnalta.

Kulmaa pulttikaulaisissa säädetään shimmeillä, jotka ovat periaatteessa mitä vain ohuita ja kovia objekteja. Itse olen suosinut viilua tässä tarkoituksessa, se on helppo muokata saksilla ja kestävää tässä käytössä. Ihan toimivia shimmejä olen nähnyt tehdyn mm mattoveitsen terästä ja luottokortista.

Työ alkaa löysäämällä kielet, jos haluaa olla huolellinen ne voi irroittaa vaikka kokonaankin. Seuraavaksi irroitetaan kaula, pultit siis irti ja kaula pois paikaltaan. Valitsemastanne aineesta tehdään kaulataskun perälle kulloiseenkin kaulataskuun suurinpiirtein sopiva koroke . Kaula asennetaan takaisin paikalleen, ja viritetään kielet. 0.5mm korokekin auttaa yllättävän paljon. Useimmiten joutuu tallapaloja jopa hieman nostamaan, mikä on soundin kannalta vain hyvä asia. Jos shimmi on liian paksu, ja tallapalat joutuu nostamaan lähelle yläasentoaan, kannattaa se korvata ohuemmalla. Liian jyrkkä kulma kielissä tallassa voi aiheuttaa kielten ennenaikaista katkeilua.


-----------------------------------------
Ja ei muuta kuin hyvän tuntuisia bassotteluita!

Seer-O:lle kiitos avusta tämän artikkelin kirjoittamisessa.

22.9.07 lisätty Teijo K:n kirjoittama osio kaulakulman säädöstä.

Kirjoittanut Karlsson 06.11.2005

            800×600  -  256 kt.


Arvostelu

4,84,84,84,84,8    (150 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Samu S.: Eri hyvä ja hyödyllinen artikkeli. Asiat esitetty tiiviisti. Ördä on pro!
Aleksi-serkku: Oot hurja miäs!
pardy: Mainiota, mainiota.
L.Ruoska: Noniin!! Aisaa, eli tällästä kamaa lisää eikä niitä juntteja "mun kamat"-listoja!
Johannes_t: Jepujepujee, hienoa hienoa ja mahtavaa!
jogo3000: Hyvästi asiaa. Tää käy yhtä hyvin mielestäni kitaran säätämis-oppaaksikin kun korvaa sanan "basso" termillä "kitara".
M-Juhana: No perkkeles, kovasti oot vaivaa nähny !! Hyvä artikkeli !
Muurarirabbi: Loistavaa.. nuo vinkit toimii myös kitaraan
saha: Ihan liikaa tekstiä, ei tuota jaksa lukea. -
Disparil: Muuten helkutin hyvä, mutta nuo lopussa olevat 2 kuvaa saisi olla parempilaatuisia, ainakin minulla on vähän hahmotusongelmia...
Karlsson: Mulla o paska kamera, ei voi mitää. Jos joku saa otettua paremmat ni mulle päin vaa, korvaan noi sitte.
JukkaPena: Hyvä artikkeli, tosta oli hyötyä, kiitos!
Robert Trujillo: hyödyllinen sanoisin, kiitokset Säm Eetterille.
Nelikielipiru: Hyödyllistä tietoa joka sana.
Bassomestari: Mäkin olin funtsinu tota ilmankosteusjuttua, ku välil tuntu, ett joku ois säätäny mun basson kaulaa.
Karlsson: Tota, jos sulla on omakuvas kaltainen Modulus, niin siinä on kyllä hiilikuitukaula, joka ei ole niin altis noille kosteuseroille.
MrHands: Kova artikkeli! Kaikki tulee selväksi selvästi.
J.Hollström: Täytyy antaa plussaa kun näin perusteellista jälkeä tehdään. Hienoa työtä.
pehko: hyvä hyvä...tästä tulostin itelleni version...täytynee perehtyä oikeen basson seurassa tähän hommaan...tuppaa tuo kaularauta olemaan aika hankala tapaus meikäläiselle..
kakkeli: Mahtavaa!
epeli: olis ollu kiva tietää enemmän tosta kahden kaularaudan järjestelmästä, kun itellä on sellanen...
Karlsson: Kahden kaularaudan systeemi toimii ihan samalla tavalla, mutta kaulaa pystyy vetämään toiselta laidalta enemmän kaarelle kuin toiselta eli tavallaan "ropellille".
Nieby: loistelias artikkeli.. vois joskus uskaltautuu eka harjoittelemaan Iban säätöä ja sitten rassata passo.. :) +
ötzi: Hyvät ohjeet! Saat plussan aina kun säädän bassoa ja tarvitsen tätä artikkelia!
Ippei: No niin, nyt on tällekin artikkelille annettu plussa.
Vainhaalee: Hyvä artikkeli, mutta mitäs sitä tässä toistelemaan...
Väinämöinen: Erittäin hyvä artikkeli. Nämä ohjeet soveltuvat hyvin pitkälti myös kitaralle.
Ritsie: Kiitos, nyt on Westone taas kuin uusi!
merirosvokissa: Hyvä artikkeli, selvisi tästä pari asiaa, nämä ohjeet käyvät melkolailla kitarallekin?
L.Ruoska: Noni, 5 tähteä! Asiaosastoa, mukava tänne tulee muutakin kun niitä damned kamalistauksia =)
Dushead: Hyvä oli ohje, 5 tähteä \,,/
ristojuu: Aivan loistava!! Kiitos!
olex_tur: Kiitokset tästä palstasta... Mycke bätre
Abeksi: Tosi hyödyllinen artikkeli!
marchangel Miquel: Kiitoksia! Nyt on hieman helpompi soittaa.
bambu: Hyvä artikkeli, mutta eiköhän kupera kaula saada kiristämällä kaularautaa ei löysäämällä, ja päinvastoin.
bambu: Unohtakaa, nyt ymmärsin.:)
lutnik: 5-kielisen mukamahdottoman harley bentonin vaahterakaulan oikaisu onnistui vähän liiankin hyvin (jousipyssymäiseen mahonkikaulaan tottuneelle-se paremmin laulaa) kiristämällä kaula tukevan lankun, liimauspuristimien,p ni
lutnik: 5-kielisen mahdottomaksi mainitun Harley-Bentonin vaahterakaulan oikaisu onnistui liiankin hyvin mahonkijousipyssyyn tottuneen makuun Dan Earlewinen suosittelmaan tapaan: rauta löysäksi, kaula tukevan pystyasentoisen lankun,liimauspuristimien,palikoiden& n
lutnik: vähän negatiiviseen up-bow`hun pariksi viikoksi. sori tietzikallinen tumpelouteni.
zombywoof: Kiitoksia hienosta artikkelista! Käytin vanhaa bassoa koekaniinina ja opettelin sen kanssa noita säätämisiä ja siirryin uuden kimppuun ja johan pelittää.

Yhteensä 41 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Omat soittokamat

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti