Aihe: BEAD - säätö 4-kieliseen
1
miksu_66
01.01.2020 21:48:09
Olen soitellut aikoinaan vuosia 5-kielisellä mutta koska kaulan ohuus on ratkaiseva omille sormille, olen viime aikoina päätynyt soittelemaan 4-kielisellä squier jaguar 32" halpis bassolla.
Lyhyesti kerrottuna ruuvasin vanhat kielet normi eadg:stä bead:hen ja kunhan kaula päivän verran toipui järkytyksestä ja asettui uomiinsa, niin johan soi! Intonaatiota vähän joutui säätämään aluksi mutta muuten vireys tuntuu pysyvän ihan jees.

Tilasin strings.fistä uudet Rotosound RS88S Tru Bass Black Nylon 065-115 setin, missä on kohtuu paksut kielet, niistä voisi saada vielä vähän mureammat soundit. Vaihdan ne jahka seuraavat treenit on saatu soitettua alta pois.

HUOM. En ole mikään high end heppu, mulle "moottorisaha on riittävän tarkka työkalu". Kunhan viritys on kohdallaan ja lahkeet tärisee, on kaikki hyvin :)
iec
02.01.2020 13:38:04 (muokattu 02.01.2020 13:43:57)

Itse teetätin samanlaisen säädön soitinkorjaajalla omaan Yamahaan tuossa noin vuosi sitten. Siinä piti vähän muokata satulaa, jotta paksumpi kielisetti sopi uriin. Hyvä siitä tuli. Mulla oli settinä Warwickin 5-kielisen setti. Olisikohan ollut tämä: https://www.strings.fi/sahkobasson-kielet/warwick/warwick-040-130

Ei ehkä maailman laadukkain kielisetti, mutta toimiva kuitenkin.

Kyseinen basso lähti maailmalle soitinkauppojen yhteydessä tuossa keväällä.

Kannattaa varautua siis siihen satulan muokkaukseen, mikäli haluat että sama kielten kireys ja soittotuntuma säilyy myös matalammalla vireellä. Perus 5-kielisen setti ei sovi niihin 4-kielisen EADG-vireisen basson satulauriin.

Olisin tehnyt satulan muutostyön itse, mutta kun en osaa ja ei ole sopivia viiloja. Laskeskelin, että kunnollisen viilasetin ostaminen olisi tullut kalliimmaksi kuin homman teettäminen ammattilaisella. Taisi se Yamahan perushuolto+muutostyö maksaa noin 60-70 euroa.

Helpompi tosiaan lyhytsormisen on soitella ohuempikaulaisella kuin aidolla 5-kielisellä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
miksu_66
02.01.2020 22:54:27
Joo aluksi ajattelin kanssa 5-kielistä settiä mutta sitten yritin päästä helpolla ja löytää vaan paksut 4-kieliset selvitäkseni ilman satulan muokkaamista. Rotosoundit tuli tänään ja no jopas, nekin oli jo sen verran hevimpää kamaa, etteivät mahtuneet.

Joten teen nyt suosiolla silleen, että hankin uuden satulan ja 5-kielisen setin niin saanen parhaan mahd. lopputuloksen aikaiseksi. Kiitti vinkistä!
-Q-
04.01.2020 10:49:13
miksu_66: Joo aluksi ajattelin kanssa 5-kielistä settiä mutta sitten yritin päästä helpolla ja löytää vaan paksut 4-kieliset selvitäkseni ilman satulan muokkaamista. Rotosoundit tuli tänään ja no jopas, nekin oli jo sen verran hevimpää kamaa, etteivät mahtuneet.

Joten teen nyt suosiolla silleen, että hankin uuden satulan ja 5-kielisen setin niin saanen parhaan mahd. lopputuloksen aikaiseksi. Kiitti vinkistä!

Niinno, se kielten paksuus lukee siinä paketissa. En keksi millä logiikalla se kielten lukumäärä vaikuttaisi siihen paksuuteen?
J.Nikkanen
04.01.2020 11:36:57
Saahan basson kieliä irtokappaleina mutta edullisemmaksi taitaa tulla kun ostaa suoraan sen 5-kielisen setin. Satulan viilaa kuntoon vaikkapa pyöreällä neulaviilalla jos ei satulaviiloja ole, viilaaminen vaatii toki hieman osaamista. Toinen juttu kaikkien toimenpiteiden jälkeen on sitten se että soiko se basso vai ei, alkuinnostuksen jälkeen kannattaa hieman keskittyä siihen B-kielen saundiin. Nykyisessä (viisi kielisessä) bassossa B-kieli soi ihan ok mutta parempiakin on ollut, samoin useampi huonompi. Kielten paksuudella pystyy asiaan hieman vaikuttamaan mutta saattaa käydä lompakon päälle kun ostelee useampia kieliä ja vaihtaa/modaa/viilaa satulaa.
jPekka
04.01.2020 12:19:51

J.Nikkanen: Toinen juttu kaikkien toimenpiteiden jälkeen on sitten se että soiko se basso vai ei, alkuinnostuksen jälkeen kannattaa hieman keskittyä siihen B-kielen saundiin. Nykyisessä (viisi kielisessä) bassossa B-kieli soi ihan ok mutta parempiakin on ollut, samoin useampi huonompi.

Aikoinaan kun rupesin käyttämään HEAD-viritystä Rickenbackerissa sain H-kielen soimaan tasapainoisemmin muiden kanssa, kun porasin sille tallan taakse reiän lankun läpi ja normaalin "string through body" -metalliholkin sitten reiän toiseen päähän. (Soitinta oli modattu jo muutenkin, joten ei pieni lisä mitään...) Muut kielet olivat normaalisti siinä valumetallisessa tallasysteemissä.

Nykyään Riku on ihan normaalissa EADG-vireessä ja alin kieli normaalisti tallasysteemissä. Reikä ja holkki ovat yhä olemassa, mutta turhina.

Olen muutaman omatekoisen viisikielisen rakentanut, ja tasapainoisimmin H-kieli tuntuu soivan 35 tuuman mensuurilla. Luulen että seuraavissa rakenteluprojekteissakin pysyttelen tässä opissa, kun kerran kädetkin ovat jo pitkään mensuuriin tottuneet.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
ituvirtanen
04.01.2020 14:58:49

Olen soittanut pitkään pitkillä mensuureilla, 34 - 36" ja sopivan H-kielen löytäminen on ollut avain hyvään saundiin. Joskus hiukan ohuempi on ollut parempi, toiste paksumpi. Soitinkohtainen asia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)