Mättöpiiska 18.12.2006 04:16:45 | |
---|
Terve. Lähestyn teitä aika hämärällä kysymyksellä. Elikkäs bändiprojektin kitaristit soittavat Cis-vireellä (C#, F#, B, E, G#, C#). Itsellä kun on viisikielinen beissi, niin tuo kolmen puolisävelaskeleen alasvirittäminen ei oikein tule enää kysymykseen. Silloinhan paksuin B-kieli menisi jo niin löysälle (G# asti), ettei siitä lähtisi mitään järkevää soundia. Ylösvirittäminen Cissään taas tekee kielistä ihan törkeän jäykät, jolloin soittaminen on ihan aunarista. Itse pystyisin kyllä vetämään normivireellä, mutta harjoitteluteknisistä syistä bändin jätkät toivovat, että bassot soitettaisi samasta kaulan asemasta kuin kitarat (niinku periaatteessa). Jotenka! :) Onko siis olemassa jotain kielisettejä, joiden kielet lepäisivät ikään kuin ihannejäykkyydessään siinä C#- tai D-vireen tienoilla? Eli normi B-E-A-D-G olisikin C#-F#-B-E-G#.. tai esim. D-G-C-F-A. |
Cornflake 18.12.2006 08:15:18 | |
---|
Kokeilehan Skull Strings settiä. Noi on nimenomaan alavirejuttuihin duunatut kielet. Pirun jämäkät on. Itse soittelen puolikkaan alavireessä ja tuntuivat huomattavasti jämäkämmiltä tuohon hommaan kuin muut kielet mitä on tullut tyypattua. Jopa liian. Tuollaiseen todelliseen alavireeseen voivat sitten olla jo kuin nyrkki silmään. Muutenkin ihan hyväsoundiset kielet. http://www.soundata.fi/valmistajat/skullstrings/skullstrings.htmlI ain't gonna work on Maggie's farm no more |
doaf 18.12.2006 09:00:01 | |
---|
Kokeilehan Skull Strings settiä. Noi on nimenomaan alavirejuttuihin duunatut kielet. Pirun jämäkät on. Itse soittelen puolikkaan alavireessä ja tuntuivat huomattavasti jämäkämmiltä tuohon hommaan kuin muut kielet mitä on tullut tyypattua. Jopa liian. Tuollaiseen todelliseen alavireeseen voivat sitten olla jo kuin nyrkki silmään. Muutenkin ihan hyväsoundiset kielet. http://www.soundata.fi/valmistajat/skullstrings/skullstrings.html Joo nää toimii. |
Mättöpiiska 18.12.2006 15:34:58 (muokattu 18.12.2006 15:38:02) | |
---|
Siis öö... Kun mulla on 5-kielinen, niin tarttisin YLÄvireeseen sopivat kielet... :) EDIT: Tai siis joo... mietitääs nyt vielä totakin vaihtoehtoo.... hmm... |
paskisti 18.12.2006 16:04:19 | |
---|
Laitat bassoon 50-110 kielisetin ja alavireeseen (Cis, Fis, H, E) ja viidennen kielen johonkin tarpeelliseen vireeseen kuten Bb (paksuudeltaan 130?). Tietenkin voit laittaa koko basson ylävireeseen mut ei soundaa niin hyvälle. Me kun vedetään C-vireessä niin pudotan H-kielen A:han, laajenee skaala kivasti. Toki nythän on tekosyy laajentaa soitinvalikoimaa nelikieliseen. Soittamalla siitä selviää |
Oan 18.12.2006 16:14:40 | |
---|
Itse soittelen yhdessä bändissä droppi-C:stä nelikielisellä. Mahdollisimman paksua vaijeria se vaan tarvitsee. Eli nelikielisen paksu setti ja metsästät sitten irtokielen siihen ohuimmaksi; GHS:n 50-115 -laatikkoa suosittelen tähän. Mutta hyvä vaihtoehto voi tosiaan olla tuo paskistin mainitsema viritys. 110 ei tosin välttämättä riitä jäykkyytensä puolesta, ellei sitten käytä flättejä. Ja satulan kanssa voi tulla myös ongelmia kaliiberin vaihtuessa. "Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä."
- Armo Pohjavirta |
Heikki L. 18.12.2006 16:30:48 | |
---|
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
Sir Härö 18.12.2006 16:40:46 | |
---|
Mä soittelen nelikielisellä d-vireessä fenderin 105-45 satsilla. Toimii hyvin. Välillä täytyy kuitenkin vaihtaa virettä nauhoitteluja varten niin vaihdan 130-65 satsin tilalle. Ja jälkimmäinen siis A#-vireessä. |
paskisti 18.12.2006 17:09:42 | |
---|
http://www.thomann.de/fi/rotosound_rs665lb_ebasssaiten.htm Noitahan voisi kokeilla virittää ylävireeseen. Henk. koht. mielipide on että 50-110 on paremman kuuloinen Cis-vireessä kuin 130 H-kieli nostettuna ylävireeseen, molempia on kokeiltu. Alavireinen soittotatsi on tosin usein aika lerppu ja vaatii totuttelua. Mut Dropped-C vire kyllä taittuu ainakin jassolla ja 50-110 kielillä mut meinas vaan tallan säädöt loppuu hienovireen osalta. Soittamalla siitä selviää |
Cornflake 18.12.2006 19:25:16 | |
---|
Mättöpiiska: Siis öö... Kun mulla on 5-kielinen, niin tarttisin YLÄvireeseen sopivat kielet... :) No voi vi**u... Pitäs joskus opetella lukemaan. Perkele. Stana. Sama pää jne.:-) *hakkaa päätä seinään* I ain't gonna work on Maggie's farm no more |