Aihe: Mitä musiikkia nauhattomalla bassolla
1
efunkelist
10.06.2003 00:24:27

Vähän yritin nakkisormeilla nauhatonta soitinliikkeesä tässä eräänä pvänä eikä siitä tullu mittee..

Suositelkaapas jotain basisteja/cd-levyjä kuunneltavaksi missä kuuluu että mitä ja millä tavalla tulisi käyttää nauhatonta bassoa?! Etenkin kiinnostaa juuri tuo FUNK ja jazz/groove-osasto, mietinkin että pystyyköhän nauhattomalla tekemään mitään peukkumatskua?
Varmaan joku taitava tekee sillä mitä vain..
erno p
10.06.2003 00:35:00

Suositelkaapas jotain basisteja/cd-levyjä kuunneltavaksi missä kuuluu että mitä ja millä tavalla tulisi käyttää nauhatonta bassoa?! Etenkin kiinnostaa juuri tuo FUNK ja jazz/groove-osasto, mietinkin että pystyyköhän nauhattomalla tekemään mitään peukkumatskua?

Kaikki, missä on Jaco Pastorius. Ko. heppu tosin ei digannut peukuttelusta yhtään. Ja kyllä sillä pystyy.
jPekka
10.06.2003 09:21:36 (muokattu 10.06.2003 09:23:11)

Kaikki, missä on Jaco Pastorius. Ko. heppu tosin ei digannut peukuttelusta yhtään. Ja kyllä sillä pystyy.

Nakitan kaikella, missä soittaa Mick Karn.

Kyllä nauhattomalla pystyy soittamaan funkia oikein hyvin, mutta ne peukutusjutut eivät läpsähdä ihan niin terävinä paljaaseen otelautaan. Joskusmuinoin nauhattomien otelaudan lankunpuoleiseen päähän upotettiin pieniä metallilevyjä juuri tätä varten, mutta eipä tuo liene mitenkään välttämätöntä. Eihän tuo släppäily ole kuin vain yksi monista funkissa käytetyistä soittotyyleistä.

EDIT: juuri postitettuani viestin muistin, että tietenkin muuan herra nimeltä Les Claypool on soittanut hyvinkin paljon peukkutyyliä nauhattomalla. Jos joku nyt pitää Claypooolia jotenkin esikuvallisena soittajana. Minä en 8-)

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Juudas
10.06.2003 09:36:35
Absoluuttisen nollapisteen basisti taitaa soittaa nykyään pelkästään nauhattomalla, ja hyvin soittaakin. Kuuntele vaikka niiden uusin levy "Nimi muutettu". Hyvin svengaa.

EDIT: juuri postitettuani viestin muistin, että tietenkin muuan herra nimeltä Les Claypool on soittanut hyvinkin paljon peukkutyyliä nauhattomalla. Jos joku nyt pitää Claypooolia jotenkin esikuvallisena soittajana. Minä en 8-)

Minä pidän. Kaveri kulkee ja on aina kulkenu omaa tietään omalla tyylillään. Pakko mun on sitä arvostaa. Varsinkin kun se on tienannu sutena rahaa älyttömällä ränkläämisellä. ;)
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
Karlsson
10.06.2003 09:47:00
Nakittaaks tää ketään:

Pino Palladino

On, muistaakseni harrastanut kans ainakin vähäsen peukkua nauhattomalla, mut "tavallisellakin" tyylillä aikamoinen heebo. Krediitteinä Don Henleyn "Boys of summerista" kaikkea DŽangelon Woodoo-levyyn.
Jonkin luokan visio tolla miehellä.

Ja visioista puheen ollen, niin kyl toi Mick Karn on kans aika epeli.
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
hörhö
11.06.2003 01:00:53

Mutta Pastorius on se isoin juttu.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
NYdoll
11.06.2003 01:15:29

Uskallan väittää, että Jaco Pastorius on yliarvostettu.
absqua
11.06.2003 07:55:04

Voitpa olla oikeassakin, mene ja tiedä, mutta minä olen eri mieltä. Jaco yksinään on kuitenkin pitkälti vastuussa nauhattoman basson soittotyylin valtavasta kehityksestä 70-luvulla ja siksi hän kuuluu itseoikeutetusti ns. pioneerien joukkoon (mukana mm.Jimi Hendrix, Django, Miles, Bird, jne). Varmaan jostain löytyy teknisesti vielä paljon kovempia basisteja, mutta Jacon tyyppisiä innovaattoreita ei niinkään.

Itse en 70-luvun fuusiosta liiemmin pidä, joten Weather Reportit yms. ovat aika vähällä kuuntelulla, mutta se on pakko tunnustaa että Jacon bassotyöskentelyä kuuntelee kyllä ilokseen ihan mistä vaan ja että miehen maine on kyllä täysin ansioista syntynyt, on se vaan ollut niiiin kova. Monet nykyisetkin huippubasistit ovat vain kalpeita aavistuksia tämän esikuvansa rinnalla.

Jacosta vielä: ilahduttavaa on myös se että Jacon soitantahan ei ole pelkkää dzääsiä suinkaan, vaan mukana on vankka groove-elementti koko ajan ja herran rhythm'n'blues-tausta kuuluu läpi soitosta. Siinä onkin varmaan myös yksi tärkeimmistä syistä siihen että Jaco on niin ihailtu ja arvostettu koska sieltä soitosta voivat monet löytää itseään kiinnostavia asioita kun se ei ole pelkkää jazz-jazzia (vaan juuri sitä fuusiota... ;-).
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
11.06.2003 08:39:45

Joo, ihan totta.

Siis kaikki kunnia Jacolle ja olhan heppu aivan uskomaton, mutta kyllä siitä jauhetaan liikaa.
Itseäni jotenkin nyppii se että niin moni "kova" basisti yrittää kopioida sitä Jacon legendaarista 16-osa nypytysgroovea.
Jaco sen handlasi maukkaasti, mutta usein muut sortuvat vain kyseiseen tekniikkaan vain tekniikan vuoksi.

Ja päivän levyksi suosittelen (aiheeseen liittyen):

Albert Mangelsdorfin "Trilogy" levyä about 70-luvun puolestavälistä. Jaco löytyypi bassonvarresta. Tsekit out jou!
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
jPekka
11.06.2003 13:15:06

Höpsistä, en ainakaan minä yliarvosta Pastoriusta millään tavoin!

No joo, olihan A Remark You Made aika nätti, ja Joni Mitchellin Hejirallakin on hienoa komppausta, mutta muuten Pastoriuksen tekemiset lähinnä ärsyttävät. Näin herran keikallakin Roskildessa, lähdin pois kesken sitä hirveää bassoversiota Purple Hazesta.

Pioneeri monessa suhteessa, merkittävä soittaja, kieltämättä, mutta ei se tarkoita sitä että minun tarvitsisi diggailla tyypin tekemisiä.

.
hörhö
11.06.2003 15:40:07

Onhan Jimi Hendrixkin yliarvostettu ja loppuunjauhettu kitaristi, mutta kunnioitan häntä innovaattorina, kuten Jacoa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
jPekka
11.06.2003 18:59:54

Onhan Jimi Hendrixkin yliarvostettu ja loppuunjauhettu kitaristi, mutta kunnioitan häntä innovaattorina, kuten Jacoa.

Juujuu, toki, mutta Jimin musiikilla oli muutakin sanottavaa kuin "kuunnelkaas kuinka hyvä soittaja minä olen".

.
flowerpower
12.06.2003 11:20:52
Paul youngin levyt missä Pino Palladino on basson varressa.
Bassballs
16.06.2003 15:03:32

Hyvin uskallettu. Ei se yliarvostettu ole, monille tulee vain heti mieleen Jaco, kun nauhattomasta puhutaan.
Jacolla oli hyviä ideoita, jotka kannattaa kuunnella mm.hänen soololevyltään.

Tuosta släppijutusta tuli mieleen, että progehirmu Tony Levin tykkää släpätä joskus nauhattomalla. Nauhaton peukku kuullostaa ihan hyvältä, mutta ei se sovellu hikiseen funkiin niin hyvin.
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
Jeespox
28.06.2003 14:01:14
miks jotkut, ja itse asias aika monikin silti aina jaksaa sanoo et jaco on yliarvostettu ku jaco nyt vaa oli oikeest ihan vitun hyvä ja on varmaa sata miljonaa muuta yhtä hyvää ellei parempaaki tällä hetkellä.. johtuuko se siitä et jengist tuntuu et ne ei ikinä saavuta jacon tai jonkun muun hyvän basistin tasoa tai jotain? miksei voi vaa olla mielissään kun maailmassa on ollu ja on ihan helvetin hyviä soittajia..
NYdoll
29.06.2003 17:16:25 (muokattu 29.06.2003 17:16:43)

miks jotkut, ja itse asias aika monikin silti aina jaksaa sanoo et jaco on yliarvostettu ku jaco nyt vaa oli oikeest ihan vitun hyvä ja on varmaa sata miljonaa muuta yhtä hyvää ellei parempaaki tällä hetkellä.. johtuuko se siitä et jengist tuntuu et ne ei ikinä saavuta jacon tai jonkun muun hyvän basistin tasoa tai jotain? miksei voi vaa olla mielissään kun maailmassa on ollu ja on ihan helvetin hyviä soittajia..

tässä tapauksessa olen jäänyt mielipiteeni kanssa melko yksin... toki jaco oli merkittävä muusikko, mutta minun mielestäni yliarvostettu..
Teijo K.
29.06.2003 17:38:39

Juujuu, toki, mutta Jimin musiikilla oli muutakin sanottavaa kuin "kuunnelkaas kuinka hyvä soittaja minä olen".

.

Mutta ei kuitenkaan yhtään sen enempää kuin Pastoriuksellakaan. Tämäkin siis vain minun mielipiteenäni. Joskus voi käydä niinkin että soittajalla on sanottavaa, mutta kuulija ei ymmärrä.
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Teijo K.
29.06.2003 17:39:21

Sinä olet tietysti sitten aliarvostettu?
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
bassline
02.07.2003 10:42:44
Les Claypool : Primus.
Kaverihan ei tehnytkään muuta kuin käytti nauhatonta lyömäsoittimena...
Ja sen verran tohon Jaco P. juttuun... Ei se Pastorius ehkä nykystandardien mukaan huippu enää oo..mutta kuka niitä basso tekniikoita ja juttuja keksi..Jaco?? Ihan sama kuin sanois et mitä ihmettä Cisse Häkkinen teki muka bassolla? Mä teen kaikki samat perässä ja mutkikkaamminkin vielä... Siihen vastaisin että : kumpi teistä nyt oli se kuuluisa?
Tekniikka on tekniikkaa mut kuka tekee bassolla jotain uutta ja tunnistettavaa juttua..? Esim. Bootsy Collins, Marcus Miller, Stanley Clark, Jaco Pastorius, Victor Wooten, Flea... Lista on loputon.. Jotkut tunnistaa soundistaan, jotkut tyylistä.
Itse arvostan vanhoja konkareita jotka ovat tuoneet jotain asioita tunnetuksi ja saaneet alalle "tavaramerkkinsä" , enemmän kuin tiluttelijoita , joita on pilvin pimein.
Kesän jatkoja vaan ja jokainen kun pitää itseään hyvänä (parempana kuin Jaco??) niin 9.7. Tavastialle kilpailemaan rohkeesti SM-skabaan :)))
minkä pirun takia....?
Slapit_87
03.07.2003 20:29:04
Sitä on kiva haukkua itseään parempia, kun ei itse pysty samaan Jacon tapauksessa. Vaan mitättömät säästyy kriitiikiltä!! Jaco Pastorius on pikemminkin aliarvostettu.
Live fast, Die young!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)