Aihe: vintage pellit fenderiin 1 | |
---|---|
![]() 31.07.2003 22:49:40 | |
Tuhkakupeiksi (ashtray) noita kutsutaan ja useimmiten ne poistetaan tiellä olon vuoksi. Itse pidän varsinkin tallamikin päällä olevasta, joka toimii hyvin käsitukena. Vaikutuksesta saundiin on osaa sanoa tai huomaa mitään. Ainakin F-Musicin (Hki) hyllyssä noita on ollut. Säröä beibi! | |
![]() 31.07.2003 22:55:37 | |
Sorry ylläpito painoin vahingossa varoitus merkkiä | |
![]() 31.07.2003 23:06:25 | |
Moi Hemmo. sinulla näky soittoluettelossa precision -78 musta. onko pellit paikoillaan vai onko mikin päältä poistettu. mulla edelleen vaivaa ajatus niistä, jos ei kerran huomaa eroa soundissa niin miksiköhän ne joskus niihin laitettu. haluatko muuten luopua precisionista? toinen asia: jos soitat/soitatatte sormilla missä paras paikka thumbprestille(peukalotuki) Precisionissa,jazz bassossa ja tele bassossa? (telebassolla tarkoitan `51 sting signaturea) | |
![]() 31.07.2003 23:48:32 (muokattu 31.07.2003 23:48:55) | |
Jostain muistan lukeneeni, että ne tuhkakupit voivat vaikuttaa soundiin (kai lähinnä silloin kun ovat mikin päällä, se presarin tallan peittävä tuskin vaikuttaa mitenkään) Ainaskin toi Will Lee asennuttaa näköjään about kaikkiin bassoihinsa semmoisen kaulamikin päälle. Ja useimmin syy tuhkakupin poistoon voi olla, se että siihen on kiinnitetty ne vaahtomuovi(?)palat, jotka vaimentavat kieliä. Sittemmin kun tuo ihannesoundi on alkanut eroamaan siitä alkuaikojen tumppusoundista radikaalisti, on tuo kiinteä mute osoittautunut turhaksi. Ja noita tuhkiksia saa varmaan tilattua tai sitten esmes jostain vintage puodeista voi vanhoja löytyä (kitarapaja/basscenter). Ja niistä sormituista: Jazzariin pistäisin mikkien väliin ja presariin mikin eteen. Mutta makunsa kullakin. Itse yritän pärjätä ilman ja tuen peukkuani mikkiin tai kieleen tai vaikka kaulan reunaan jos tarvis. Hiiohoi ja jatsi soi! | |
![]() 01.08.2003 01:21:49 (muokattu 01.08.2003 01:24:42) | |
Ja useimmin syy tuhkakupin poistoon voi olla, se että siihen on kiinnitetty ne vaahtomuovi(?)palat, jotka vaimentavat kieliä. Sittemmin kun tuo ihannesoundi on alkanut eroamaan siitä alkuaikojen tumppusoundista radikaalisti, on tuo kiinteä mute osoittautunut turhaksi. Ne vaahtomuovit eivät ole kiinni tuhkakupeissa, vaan niille on omat kiinnityspeltinsä kielten alla, aivan tallan edessä. Tai näin ainakin on 60-l alun jazzbassoissa. Mikin päällä sijaitessaan tuhkakupilla SAATTAA olla vaikutusta soundiin, sillä kyllähän kielten ympäri kaartuva metallilevy jotakin siihen magneettikenttään vaikuttaa. Tosin tuhkakuppien alkuperäinen syy lienee mikkien suojaaminen ja se että ne vaan näyttävät niin hyvältä. Ja noita tuhkiksia saa varmaan tilattua tai sitten esmes jostain vintage puodeista voi vanhoja löytyä (kitarapaja/basscenter). Bass Centeristä ostin omani pari vuotta sitten, kun vanhassa Jatsarissani ei niitä enää ollut tallessa. Presarissanikaan ei tuhkiksia ole, joten jos joku haluaa myydä niin tänne vaan pikaviestiä tulemaan. ;-) Teoriassa noita tuhkiksia pitäisi löytyä vähän joka kylältä, sillä vanhoja Fendereitä on Suomessa kuitenkin aika paljon, eikä suurimmassa osassa ole enää tuhkiket käytössä. Mutta eipä niitä kukaan kai älyä sieltä vaatekaapin pohjalta myyntiin pistää. EDIT: Fenderin sormituet olen ruuvannut irti - en koskaan ole osannut hyödyntää niitä soitossani. Peukkua lepuutan 100% samalla filosofialla kuin SamOther tuossa yläpuolella kuvailee. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 01.08.2003 01:30:42 | |
halusin vaan otdeta että Millerillä oli jazzeilla sellanen tuhkakuppi bassossaan... tästähän oli paljon apua | |
![]() 01.08.2003 03:16:21 | |
Ne vaahtomuovit eivät ole kiinni tuhkakupeissa, vaan niille on omat kiinnityspeltinsä kielten alla, aivan tallan edessä. No mun ensimmäisessä Jazzissa, olisiko ollut v.m. 72 oli kyllä vaahtomuovi liimattu suoraan tuhkakuppiin. Ei ole muuta jäljellä bassosta kuin se kaulamikin pelti. "G-strings are for strippers" | |
![]() 01.08.2003 09:32:35 | |
No mun ensimmäisessä Jazzissa, olisiko ollut v.m. 72 oli kyllä vaahtomuovi liimattu suoraan tuhkakuppiin. Ei ole muuta jäljellä bassosta kuin se kaulamikin pelti. Kiitos oikaisusta! Omissa 70-lukulaisissa tuhkiksissani ei ole enää jälkeäkään vaahtomuovista. Ilmeisesti vanhoissa Pre-CBS -malleissa on ollut erilainen systeemi. Varmaankin säästösyistä on siirrytty tuohon karumpaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 01.08.2003 10:23:08 | |
Mikin päällä sijaitessaan tuhkakupilla SAATTAA olla vaikutusta soundiin, sillä kyllähän kielten ympäri kaartuva metallilevy jotakin siihen magneettikenttään vaikuttaa. Tosin tuhkakuppien alkuperäinen syy lienee mikkien suojaaminen ja se että ne vaan näyttävät niin hyvältä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen ollut ymmärtävinäni että ainakin yksi suojien alkuperäisistä tehtävistä on ollut nimenomaan toimia häiriösuojana. (Samaan tapaan kuin mikrofonien metallikuoret, siis.) Rickenbackereissahan on ollut tallamikin päällä pelti, mutta sen historia on toinen: alun alkaen tallamikissä oli magneetti kielten päällä (ns. hevosenkenkämagneetti, samaan tapaan kuin 'Backerin vanhoissa stilikoissa). Kun mikrofonityyppi vaihdettiin "normaalimpaan" nelinapaiseen, entisten magneettien tilalle laitettiin pelti ikään kuin ulkonäöllisen jatkuvuuden vuoksi. Samasta syystä säilytettiin mikrofonin todella iso kehys. Häiriönsuojaus varmaan parani hieman myös - 'Backereitahan mainostettiin alkuun "hifi-bassoina", mutta jo 70-luvulla "pelti" oli itseasiassa tehty muovista. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)