Aihe: Elämän peruskysymyksiä: Kuinka/Miksi aloit soittaa bassoa?..
1 2 3
MuziikkiMiäs
21.04.2003 00:35:12 (muokattu 21.04.2003 01:10:04)
Elämän peruskysymyksiä.
Kuinka aloit soittamaan bassoa?(-Vahingossa tietenkin!)
No mutta miksi jatkoit sitä?(Älykkyysosamääräsi?)
Miksi soitat yhä?
Kuka on ollut suurin vaikuttajasi basson soittoon?
Mistä saat motivaatiota soittoosi?

Johdatus keskusteluun:

Perustarinahan menee näin, kuten itsellenikin kävi (liikoja yksityiskohtia paljastamatta):

Soitin klassista pianoa, kunnes klassiseen hempeilyyn kyllästyessäni sähkö sai minusta vallan rokin muodossa! 13-vuotiaana olin kuullut niin paljon hyviä rokkikitaristeja (joihin ymmärsin myöhemmin pettyä…), että en vaivautunut sen tähden itse alkaa soittaa kitaraa, joten aloin soittaa bassoa (varsin kohtalokas päätös!).( Tuon ikäisenä sitä muuten harva tajuaa basson merkitystä ja sen haastavuutta, vai?). Rokki meni, mutta basso pysyi, ja tällä tiellä sitä edelleen ollaan! Muiden basistien kanssa jutellessani olen huomannut, että tämä on varsin yleinen reitti ihmisenä olemisen ylimpään tasoon eli basistiuteen! Varsin harva alkaa soittaa bassoa sen takia, että olisi ihastunut itse soittimeen ja sen mahdollisuuksiin, yleensä "alalle vain ajaudutaan"! Vai miten on?
..kommentteja kaivaten..
Ego niin suuri, mutta maailma niin pieni...
KMT
21.04.2003 01:16:54

Elämän peruskysymyksiä.

Ei kaveripiirissä kukaan soittanut bassoa, vaikutti ehkä helpolta soittimelta..

Miksi soitat yhä?

Koska kuunneltuani 60-luvun rautalanka saundeja
esim Peter Ekmanin soittoa soundseissa, innostuin vielä enemmän, lisäksi esikuviani on ollut Paul McCartney...

Soitan myös muita soittimia, joten ei soittaminen ole turhan yksipuolista...

Lisää kieliä pitäis vain saada...
Mä olen vain tyhmä...
MuziikkiMiäs
21.04.2003 01:22:41

Ei kaveripiirissä kukaan soittanut bassoa, vaikutti ehkä helpolta soittimelta..

Koska kuunneltuani 60-luvun rautalanka saundeja
esim Peter Ekmanin soittoa soundseissa, innostuin vielä enemmän, lisäksi esikuviani on ollut Paul McCartney...

Soitan myös muita soittimia, joten ei soittaminen ole turhan yksipuolista...

Lisää kieliä pitäis vain saada...

Kiitoksia panoksestanne!...
Ego niin suuri, mutta maailma niin pieni...
Paska Basisti
21.04.2003 02:16:21
Elämän peruskysymyksiä.
Miksi soitat yhä?

Joo meikä soitteli muutaman vuoden kitaraa, mutta en harjoitellut mitenkään erityisemmin.. Sitten tässä jokunen aika sitten kun pistettiin bändi pystyyn, niin päätin aloittaa basson soiton.. Ja itse asiassa muutkin ehotteli sitä.. Tais kitaran vinguttaminen kuullostaa niin karmealta xD
Mulla ei oo mitään esikuvia tms, kuhan vaan soittelen jotaki rillutuksia ja harjoittelen guitarpro:lla erilaisten bändien biisejä, niin bassolle kuin kitarallekin, koska sointuja ja nuotteja en oo koskaan opetellut.. :)

että tämmöstä :)
Trust me, I know what I'm doing :)
Paska Basisti
21.04.2003 02:17:58
joo onneks mokasin tässäkin kivasti xD no jos ny onnistuis :D
Trust me, I know what I'm doing :)
AcLAc
21.04.2003 03:54:02

Elämän peruskysymyksiä.
Kuinka aloit soittamaan bassoa?
-Vahingossa tietenkin!)
Älykkyysosamääräsi? ("klassista pianoa")
Miksi soitat yhä? (varsin kohtalokas päätös!).(
Mistä saat motivaatiota soittoosi?(Tuon ikäisenä sitä muuten harva tajuaa basson merkitystä ja sen haastavuutta, vai?).

Varsin harva alkaa soittaa bassoa sen takia, että olisi ihastunut itse soittimeen ja sen mahdollisuuksiin, yleensä ”alalle vain ajaudutaan”! Vai miten on?
..kommentteja kaivaten..

tämä on osaltaan tosi. Mutta itse olen pienenä ihmetellyt esim. diskossa, että mistä se rasputin tulee? Rumpuhan tekee sen, mutta... Ei, siellä, ... on bass! Kuka sen tekee? Miten? No, bändiin eksyin vähän tämän vuoksi. Eikös tämä alapää yleensä ole semmoinen intiimi asia. Sen tuntee, jos se ei elä, me vaan pistetään sinne elämää!

Kaikkien basistien puolesta eläköön, Assi
Ku sain niin halvalla!
Le Haba
21.04.2003 09:31:26
Meillä oli aikanaan rokkitrio, jossa rumpali ja kaksi kitaristia. Jotta me saatais ryhmä kuulostamaan oikealta orkalta oli meidän siis tehtävä muutoksia ja se paskempi kitaristi(minä) siirtyi basson varteen.
NYdoll
21.04.2003 11:20:11

olen aina halunnut olla erilainen ja sen takia alotin soittamaan. soittelin kaks vuotta musaopistossa ja siinä toisen vuoden aikana kun piti alkaa käymään teoriassa ja muissa pakoissa niin innostus katosi tyystin. olin jo sen ensimmäisen vuoden aikana alkanut soittamaan kitaraa ja lopulta kitara alkoi viedä... lopetin musaopistossa ja soittelin pari vuotta vain ja ainoastaan kitaraa ja annoin basson homehtua nurkkaan...yhtäkkiä sain kipinän kunnostaa tuon vanhan samickin ja laskin kieliä ja säädin sähköhommat kuntoon, kiristin kaikki ruuvit ja voila se toimi kuin unelma. sitten alkoi vanha suola janottaa ja aloin vain soittaa enemmän. lopulta kitara sai väistyä, ostin uuden basson ja laajennettiin vanhaa kahden akustisen projektin kokoonpanoa oikeaksi bändiksi, jossa nyt sitten soitan bassoa ja laulan. kitaran soitosta muistoksi jäi nopea ja hyvin toimiva vasuri ja täysin turmeltunut oikean käden soittotekniikka. eli plekulla hakkailen tällä hetkellä bassoa, mutta olen vasta nyt ymmärtänyt sen hienouden. suuri idolini Phil Lynott, kun soitti niin hienosti plekulla...
Pahisguy
21.04.2003 11:49:58
Elämän peruskysymyksiä.

Mentiin kaveriporukalla (3) musiikinluokkaan ja se oli vapaana, ja pitkäaikaisena haavena oli osata soitaa jotain.

Miksi soitat yhä?

ÄO? 350grammaa. Juuri siksi että halusin soittaa, kitaristi opetti jokusen hurriganesin, jäin kai koukkuun. Kesällä tuli sitten valinta että hommaanko omat kamat, vaihtoehtona olis ollu jatkaa jo vanhaa radioharrastusta, tein valintani, eikä oo kaduttanu.

Pändin kitaristi, se opetti alkuun. Mutta sanoisin kuitenki hendrix, sen biisejä on tullu soiteltua niin paljon että niistä on jääny jotain soittoon.

Biiseistä, se kun kuulee jonku hyvän biisin ja tarttuvan bassokuvion, ja on ihan pakko opetella se. Minkäs teet, television ääressäkin usein basso sylissä.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
Jonte
21.04.2003 13:01:23
Elämän peruskysymyksiä.
Miksi soitat yhä?

Bändissä ei ollut basistia, ja jotta pääsi mukaan, piti alkaa opetella (työpaikan bändi perustettiin). Jatkaminen johtui siitä, että lievää kehitystä tapahtui. (ÄO lienee 100-110 paikkeilla). Yhä-soittaminen johtuu siitä, että lievää kehitystä tapahtuu. Suurin vaikuttaja basismissa on Maijas Pate. Soittomotivaatiota tulee siitä, kun treeneissä biisit alkavat kulkea ja yleisöäkin on ollut aika mukavasti.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
ExE
21.04.2003 13:47:47
No kaverit kävi soittelemassa musiikinluokassa aina sillontällön ja ei ollu basistia. No Kitaristihan käski soittaa jonku kuvion minkä se näytti ja soitti ite siihen päälle kitaraa, sen jälkeen oltiinki jo selailemassa Thomannin esitettä.

No mutta miksi jatkoit sitä?
Kun kitaristi muutti pois basson soittelu jäi melko kokonaan, mutta nyt tässä pari kuukautta sitten taas alko kiinnostamaan ja uus bassoki tuli ostettua. Metallicaa kuunnellessa alko taas halut nousemaan.

Varmaankin Cliff Burton ja Jason Newsted. Molemmat olivat metallican "rajuimpina" aikoina aivan helvetin kovia jätkiä jo imagoltaan ( onkohan toi nyt se oikea sana ) ja soittotaidoiltaan.

Kyllä se lähtee siitä, että haluaa soittaa kavereiden kanssa ja ku kattelee jotain livevideoita ja kattelee sitä meininkiä mikä niillä siellä on..."ai ai ku pääsis itekki" :)
Päänsisäinen pääsiäinen, päänsisäinen pääsiäinen,
duane
21.04.2003 16:00:54
Kaveri soitti ja sanoi, että sen tanssibändi tarvii basistin, ja ajatteli että se olisi mulle sopiva homma. Kitaristina tietysti tokaisin, että en minä mitään bassoa ala soittamaan..no kaveri sanoi että tarjoaa bissen kuitenkin baarissa (ja aamulla oli eka bassotreenit)

En ymmärrä itsekään

Miksi soitat yhä?
Päädyin musiikkialaa opiskelemaan ja pääinstrumentti on basso

James Jamerson, Duck Dunn, Tommy Shannon ja Juan Nelson muutamia mainitakseni..

Hyvästä musiikista, mahdollisuudesta soittaa hyvien tyyppien kanssa ja tietysti kauniista naisista :)

Basson myötä kitarointi on jäänyt taka-alalle ja kotona soi basso ja piano...
I got debts no honest man can pay...
jPekka
21.04.2003 20:11:13

Kesällä 1980 tuli hirveä hinku päästä bändiin, kun innostuin uuden aallon ohessa bluespohjaisesta musiikista. Ajattelin, että basson kanssa pääsisi mukaan heikommallakin soittotaidolla.

Sitä paitsi Fazerin musiikkikerhosta tilaamastani kummallisesta "The First Years of Cream/Beatles/Procol Harum/Who" -boksista jäi mieleen ensinmainitun bändin levyltä "N.S.U:n" bassovälike - se kuulosti hillittömän makealta.

Joten kulutin peräti kolmesataa markkaa Isonroban divarissa lyhytskaalaiseen Ibaneziin.

Rupesin ihan oikeasti pitämään soittimesta.

(Älykkyysosamääräsi?)

Oli kuulemma 12-vuotiaana luokkaa "hyvin älykäs". Tiedä sitten...

Miksi soitat yhä?

Tykkään soittimesta edelleenkin. Basisti on bändin kuningas. Piilevää vallanhimoa?

Jack Bruce. Tony Levin, ja Tonyn kautta James Jamerson. Eeva Koivusalo. Tina Weymouth. Mick Karn. Habib Faye.

Vaihtelee. Ilman vakituista bändiä soitan bassoakin usein vain silloin kun äänitän biisejäni ja tarvitsen niihin basso-osuuden. Mutta pidän bassoa silti pääinstrumenttinani, ehdottomasti.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
hemmo
21.04.2003 21:28:48 (muokattu 21.04.2003 21:31:06)

Oikeastaan kaikki alkoi, kun olin noin 23 v, jolloin päätin sisäisen tarpeeni johdosta aloittaa soittoharrastuksen. Ostin noin 6 kk sisällä ensin surkean akustisen, sitten hevi-Fendä-straton ja lopuksi Guild 301-basson Soitin-Huttuselta hintaan 1.100 mk. Aluksi Guild roikkui lähinnä seinällä, mutta ajauduin melko pian yhteen möykkä-pumppuun ja siitä se lähti.

No mutta miksi jatkoit sitä

En sen koommin ole päässyt pändiin kuin basistiksi. Kotona soitin ja soitan edelleen skittaakin.

Miksi soitat yhä?

Olen vasta nyt lähempänä 4-kymmentä ymmärtänyt kutsumukseni olla basisti. Bassoja ja -kamoja on alkanut kertyä enenevässä määrin.
Teen jopa useimmat biisit bassolla.

Ei kukaan erityinen. Kaikki.

Ostamalla uusia kamoja, tsjp.

Lisäys: jPekka sanoi erityisen hienosti, että basisti on bändin kuningas. Niin se menee. Kitaristit ei vaan tajua sitä.
Lisää säröä, pyydän!
Basismi
22.04.2003 10:02:00 (muokattu 22.04.2003 10:05:58)
Bassoa aloin soittamaan kun kuulin Paul Youngin Wherever I lay my hat -kappaleen. Pakkohan se oli opetella, kitaralla ei mitään niin kaunista pysty soittamaan. Enimmäkseen olen ollut makuuhuonebasisti blokkaillen lähinnä hyviä kappaleita levyiltä. Nykyään suurimmat kiksit tulee toimivasta yhteistyöstä rumpalin kanssa. Ilman orkesteria tulisi tuskin enää soiteltua.
Karlsson
22.04.2003 10:19:51

Olin 15 tai jotain ja kaverit veivas punkkia. Ajattelin sulautua jengiin ja hommata soittimen. Bassossahan on vain neljä kieltä joten se on helpompi soitin kuin kitara, eiks je? Tosin emmä päässy posseen mukaa ku en mä oikein tosta punkista välitä.

Otin tunteja ja innostuin. Kun tekniikkaa treenailee ja Primusta kuuntelee, niin jäähän siihen koukkuun. En edelleenkään pitänyt punkista.

Miksi soitat yhä?

Bassonsoitosta on tullut semmoinen pakkomielle. Mulla about lukee otsassa että basisti. Tyttöystäväkin esittelee minut kavereilleen "Tää on Sam, se on basisti"
Punk ei innosta vieläkään.

Tietysti silloin aikoinaan Les Claypool, mutta sittemmin tajusin ettei kukaan jaksa kuunnella bändissään kikkailubasistia. Eli nykyään kaikki jotka soittavat "maukkaasti", mut eivät "kattokaa ku mä.."-tyyliin.
Eniten säväyttävät 60- ja 70-luvun basistit. (James Jamerson, Michael Henderson pääasiassa) Punkin keksimisen jälkeen basson soittamisesta kävi semmonen e-kielen rynkyttäminen kitaran mukaan, bläh..

Uusien juttujen opettelu, teoriaa+tekniikkaa. Kontran opettelemisessa on haastetta pitkäksi aikaa. Siihen ikäänkuin uppoutuu huomaamattaan moneksi tunniksi..
Punk vituttaa..
You can´t look cool and play bass at the same time!
Karlsson
22.04.2003 10:19:52 (muokattu 22.04.2003 10:20:41)
edit: ups, tuli kahteen kertaan..
You can´t look cool and play bass at the same time!
poppamies
22.04.2003 10:38:29

Aloitin rumpalina. Soitin rumpuja viitisen vuotta. Sitten bändi meni telakalle opiskelujen takia ja möin rummut pois ja osti ihan huvikseni tuollaisen lyhyt skaalaisen EKO merkkisen basson. Huomasin että osasin soittaa bassoa jonkunverran koska olin soittanut vähan klassista kitaraa ja flamencoa jo aikaisemmin. Pian laitoin kunnon basson , Jazz basson, ja kun bändi tuli telakalta olin basisti.

Tietenkin sen takia että rakustuin soittimeen. Minun kohdalla ei ole missään vaiheessa ole ollut kyse mistään ylijäämäsoittimesta mitä kukaan muu ei ole ollut halukas soittamaan, vaan se aina ollut tietoinen ja harkittu valinta.

Miksi soitat yhä?
Koska rakastan bassoa. Koska edelleen soitan kahdessa bändissä.

Duck Dunn, Bill Wyman, Chas Chandler, John MacVie, Jack Bruce, Bob Harvey(Jefferson Airplane)

Teen paljon bassotabuja. Sitä kautta pääsee toisten basistien pääkopan sisälle ja saa pienen vilahduksen siitä miten ne ajattelee.
"G-strings are for strippers"
Teijo K.
22.04.2003 15:40:39

Elämän peruskysymyksiä.

Synkeällä -80 luvulla ruvettiin kavereiden kanssa soittelemaan aina niin trendikästä perusrockia. Silloin olin vielä laulaja ja suurin ongelma oli basistin löytäminen bändiin. Tartuin lopulta itse bassoon.

Kokeiltiin siinä -90 luvun alussa taasen muita basisteja, mutta ongelma oli että nekin jotka saimme bändiin houkuteltua olivat surkeita. Laulamisesta huolimatta oma bassottelu kuulosti vain paremmalta. Eräänkin rumpalin takia piti ottaa sen rumpalin pikkuveli soittamaan bassoa. Vieläkin harmittaa senaikaista sinkkua kuunnellessa ettei tullut itse soitettua niitä bassoja. Siihen olisi hajonnut tosin bändi, mutta hajosi se muutenkin.

Miksi soitat yhä?

Huomasin jossain vaiheessa että bassonsoittaminen on kivempaa kuin laulaminen. Aloin harmittelemaan sitä että laulaminen hidastaa kehittymistäni basistina. Lopetin laulamisen. Pääsin helposti kaikenlaisiin projekteihin joista olin aiemmin vain uneksinut. Aloin harjoittelemaan lisää. Lopullinen valaistuminen tuli kun yhden projektibändin vetäjä vaihtoi silloisen rupubassoni Suomessa käsintehtyyn kuusikieliseen, ilman välirahaa, koska hänen mielestään olin niin hyvä basisti että ansaitsin kunnon soittimen. Veti nöyräksi ihmisen. Siitä päivästä lähtien olen sanonut itseäni basistiksi.

Jaco Pastorius,( ja tämän projektibändin vetäjä, kitaristi itse. Myös ensimmäisen bändiprojektin kitaristi.)

Kaikesta. Kirjallisuudesta, luonnosta, elämästä, hengittämisestä.
arva us...
absqua
22.04.2003 15:44:01 (muokattu 22.04.2003 15:47:34)

Ihastuin pystybasson soundiin pikkunassikkana (10v) ja hakeuduin paikalliseen musiikkiopistoon sitä soittamaan ja soitinkin aikani, lähes lukiovuosien lopulle asti, mutta sitten rupesi klassisen musiikin nuottikeskeisyys ja "klassisen musiikin ammattilainen=vuosien hullu treenaus"-yhtälö kuristamaan niin paljon että vaihdoin opiston Pop-Jazz-puolelle, mikä osoittautui hyväksi valinnaksi. Sähköbasson olin hankkinut jo paria vuotta aiemmin ja bändikin oli jo koossa.

Jatkoin siksi että bändimme alkoi saada keikkoja enemmän ja henki oli muutenkin mitä parhain - soittaminen oli todella hauskaa ja palkitsevaa hommaa.

Miksi soitat yhä?

Soittaminen on yhä edelleen äärimmäisen nautinnollista, hauskaa ja palkitsevaa hommaa. En ole tähän päivään mennessä törmännyt mihinkään muuhun työhön jota näin suurella ilolla tekisin. Timanttisen keikan antamaa fiilistä parempaa on vain hyvä seksi.

Tässä tärkeimmät: (ei järjestyksessä)
Paul McCartney, John Entwistle, James Jamerson, Charles Mingus, Donald Duck Dunn, Rocco Prestia, Bootsy, Jaco, Steve Harris ja Flea. Kotimaisista Mitja, Pave Maijanen ja Mats Huldén.

Hyvien jätkien kanssa soittamisesta - onnistuneista treeneistä, hyvistä keikoista, hyvin lepäävästä groovesta. Muiden bändien keikoilla käyminen on myös todella motivoivaa. On todella hienoa ja inspiroivaa seurata pelimiesten touhuilua. Ja niin: jos soitettava musa on kuraa, niin osa motivaatiosta löytyy myös palkkapussin pohjalta. Alkosta ei motivaatiota tarvitse sentään ostaa, vaikka sitäkin on kokeiltu, tosin huonolla menestyksellä. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)