Aihe: Mistä kaikki alkoi..?
1
jboman
25.03.2005 21:15:02
Yleinen universaali vakio kaikessa soittamiseen liittyvässä keskustelussa on aina ollut basistivitsit ja basistien mollaaminen. Onko kenelläkään teorioita mistä kaikki alkoi?

Huom. Itseironia ennen kaikkea :)

Itse olen huomannut näissä hommissa, että terve itseironia on melkein "pääsyvaatimus" basson ihmeelliseen maailmaan.
L.Ruoska
25.03.2005 21:17:13

Siitä että basisti on aina se hujoppi liuhuletti siellä rumpalin vieressä joka on vähä niinku omissa maailmoissaan. Eihän se nykyää mene niin mutta kun tsiigaat jotain 70-lukusia tallenteita niin basisti on aina siellä jossain takana kyykkimässä silleen poissaolevan näköisenä.
Distortion
25.03.2005 21:21:35
Siks koska basisti on se tyhmännäkönen hujoppi siellä rumpalin sivussa kuola suupielistä valuen unisonossa rämpyttäen.
Teijo K.
25.03.2005 21:47:59

Yleinen universaali vakio kaikessa soittamiseen liittyvässä keskustelussa on aina ollut basistivitsit ja basistien mollaaminen. Onko kenelläkään teorioita mistä kaikki alkoi?

Itse olen huomannut näissä hommissa, että terve itseironia on melkein "pääsyvaatimus" basson ihmeelliseen maailmaan.

Vaikea sanoa, on voinut alkaa vaikka Juntusesta. Niinkuin se Paranoid "vitsi" keikoillakin.

Ihan yleisellä tasolla tuosta ilmiöstä sellainen huomio, että sehän on suomalaiskansallinen. Tuolla maailmalla se bändin cro-magnon onkin rumpali. Eli ei ne basistivitsit nyt niin universaaleja kuitenkaan ole, mutta sitäkin kivampia näissä meidän pikku piireissä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
jPekka
25.03.2005 22:30:16

No kun rokkibändeissä ei ole alttoviulistia niinkuin jousikvarteteissa eikä tenoria niinkuin oopperoissa eikä banjonsoittajaa niinkuin kantribändeissä.

Ja kun basso ei ollut jossakin vaiheessa sillai "hieno" soitin jonka kanssa olisi päässyt loistamaan, niin sitä päätyi soittamaan se hiljaisin ja puolustuskyvyttömin kaveri. Ja soitti ilmeisesti sen verran hyvin, että ne ekstrovertit kitaristit ja rumpalit kuvittelivat olevansa itsekin hyviä ja fiksuja ja filmaattisia. Ja huumorintajuisia.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
-jj-
25.03.2005 22:36:11

Tuota noin, itse asiassa vitsit lähtivät aikoinaan rumpalivitseinä silloin, kun kiertävät "humppapumput" yleistyvät. Tällöin katsottiin, että rumpaleiden ei paljoa tarvinnut tietää, kunhan jotakin tahtia heittelivät siellä taustalla. Tuossa joskus 60-70 luvun aikana samat vitsit siirtyivät koskemaan basisteja rock-musiikin ja kolmen soinnun tullessa kuvaan enemmän. Aiheesta on tehty tutkimustakin, mutta en nyt kyllä muista kuka, milloin tai miksi. Jostakin aikoinaan tämän luin. Ja tämä siis suomessa, universaaliin basismivitseyteen en ole perehtynyt, vielä ;)
Tankoprinssi
08.04.2005 19:58:45

Oikeastaan basistin "ala-arvostus" juontaa vuosikymmenien taakse ennenkuin bassokitaraa oli edes keksitty. Silloin bändissä oli kontrabasisti, joka usein oli samalla bändin kuski sekä ns. "rekvisiittamies". Eli antoi ns"katu-uskottavuutta" kun bändissä oli "isonviulun soittaja". Osa näistä soitti mitä sattui, koska ei se kuitenkaan kuulunut mihinkään. Jotkut eivät tosiaan edes osanneet soittaa yhtään, ainoastaan näyttelivät soittavansa tai humalassa nojailivat tyylikkästi basson kylkeen.

60- ja 70-luvuilla taas kun sähkökitarat yleistyi ja lähes kaikki halusi soittaa kitaraa, niin bändiä perustettaessa yleensä se heikoin kitaristi (enkä välttämättä tarkoita voimia) joutui basistiksi. Itsekin ajauduin tällätavoin basismin maailmaan.
Nykyäänhän monelle basso on se ensimmäinen soitin ja osataan heti soittaa sormin ilman plektraa jne....
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
slip
08.04.2005 22:11:10 (muokattu 09.04.2005 15:05:36)

siitä kun bändissä piti löytää joku kenen viaksi kaikki laittaa.
ja onhan neljällä kielellä nyt helpompaa kun kuudella.

mutta rakastan neljän kielen huminaa, mieluiten kuitenkin viiden. enkä ole itseasissa joutunut kokemaan suurta sortamista vaikka olenkin basisti.
älyäni ei ole koskaan asetettu vaakakuppiin siitä syystä, vain siitä syystä että olen muuten kummallinen tapojeni puolesta.

E: rakasta itseäsi basistina.
soittamaan oppii vaan soittamalla
Jani The Rock
09.04.2005 00:07:46

Kaikki alkoi siitä, kun kettu sanoi jotta happamia ovat.
The road never ends for me, kid.
Quizz Kid
09.04.2005 22:35:05

Jaa-a, ja piupali paupali. Itse vähän niinkuin siirryin kitarasta bassoon, koska tuon hirvityksemme saamiseksi piti laittaa sähkökitara vahvistimineen myyntiin. Että sinne katosivat ja vain akustinen jäi. Ja kaikki tämä täysin ilman ulkopuolisten painostusta. Musta basso on vain niin groove, mielummin vedän maulla liukkaita bassolinjoja taustalla kuin hinkkaan kitaraa. Tällaistakin tapahtuu. Surullinen maailma. :)
Bassballs
11.04.2005 14:53:55

Kaikki alkoi siitä, kun kettu sanoi jotta happamia ovat.

"Paskoja omenia! sanoi konstaapeli kun sitruunaa puraisi".

Harvemmin soitinvalinta vaikuttaa kenenkään älylliseen kehitykseen.. tai toisinpäin..
Säälittävää on se, jos joku pitää soittotaitonsa perusteella itseään muita parempana ihmisenä.. tällaisiakin tapauksia tulee aina joskus vastaan.
"Tiesin aivan hyvin mitä olin tekemässä.."
basisti87
12.04.2005 14:42:15

en oo varma mistä toi on lähtösin mut luulisin et se johtuu siitä et bassossa on "vain" 4 kieltä...
basisti, rasisti ja fasisti. viisain näistä on basisti vaikka ei hänkään aina viisas.
handegunnar
12.04.2005 21:33:44
Vaikea sanoa, on voinut alkaa vaikka Juntusesta. Niinkuin se Paranoid "vitsi" keikoillakin.

Jos tarkoitat Juho Juntusta ja hänen sarjakuviaan, selitys vaikuttaisi aika uskottavalta. Kyseessähän on kuitenkin suomalainen ilmiö.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
Anarkiapurilainen
13.04.2005 11:48:38

Jos tarkoitat Juho Juntusta ja hänen sarjakuviaan, selitys vaikuttaisi aika uskottavalta. Kyseessähän on kuitenkin suomalainen ilmiö.

Ei suinkaan, kyllä basistivitsit tunnetaan kaikkialla missä basistitkin.
handegunnar
13.04.2005 12:22:38
Ei suinkaan, kyllä basistivitsit tunnetaan kaikkialla missä basistitkin.

Kyllä minä olen kuullut, että muualla maailmassa bändin 'tyhmin' jäsen on rumpali.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
heu heu
13.04.2005 13:30:54 (muokattu 13.04.2005 13:31:31)
Rumpalit ovat siellä pönttöjensä takana ja pitävät meteliä, kitaristit ja laulajat ovat ison egonsa kanssa aina esillä..
Eli mitä jää jäljelle meille basisteille.. Teemme rytmiä ja melodiaa tukevat bassolinjat luottavasti kuten aina, vakaina kuin tammi ja tukevana kuin peruskallio..
Olemme musiikin juuri ja sielu!
Kateellisia nuo muut meitä ilkkujat!
Huonoa huumoria jo vuodesta 1959
Lökis
13.04.2005 19:43:58
Silu Seppälä sanoi aikoinaan soundin haastattelussa, että hyvä basisti huomataan kahdessa tapauksessa: Kun se soittaa väärin, tai kun se kaatuu.

Maailmalla rumpali on se jolla on vähiten liikettä pääkopassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)