Sa,kke 14.04.2005 16:39:23 | |
---|
Mieltäni on askarruttanut tälläinen kysymys. Siis kun basson soittoa aloittelen ja kyllähän nuo tabulatuurit nyt menee helposti, kun kitaraa olen jo muutamia vuosia soitellut. Mutta miten se basisti sitten bändissä soittaa? Rumpalin kanssa samassa tahdissa? Mutta mitenköhän se sitten menee? Soitanko samaa "komppia" kuin rumpali ja yritän matkia hänen soittoaan? Valaiskaapa vähän. Jonkin sortin FAQin voisi mielestäni aiheesta tehdä. Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa. Kiitos. And rämina goe's on... r0k r0k. "Nazi punks fuck off" |
HC.Pälä 14.04.2005 16:54:06 | |
---|
Noooo.. tästä voisi vaikka kirjoittaa kirjan.. Riippuu varmaan aikalailla siitä mitä musiikkia soitat ja monesta muustakin asiasta, niinku jos haluat että basso kuuluu erottuvasti tai jos haluat että se tukee taustarytmiä jnejnejne.. Kuuntelemalla kuitenkin oppii parhaiten. Siis samantyylistä musiikkia mitä ikinä aiot/haluat soittaa olleen tarkkana siihen miten basso kokonaisuudessaan sulautuu biisiin.. Hyvä on myös kuunnella miten ne menee muissakin musiikeissa ja kayttää tai olla käyttämättä niitä kaikkia juttuja mistä olet saanut selvää. Joo... siis näyttää aika tyhjänpäiväiseltä vastaukselta mutta parempaa en keksi.. Itse soitan ainakin lähinnä fiilispohjalta.. Basariin otan tukea aika usein mutta yritän olla seuraamatta liikaa itse rumpukomppia tai muita soittimia, paitsi esimerkiksi jos on joku semmoinen raskaampi kohta jonka pitää 'tykittää' niin komppikitaristin kanssa voi vetää samaa... Varmaan tähän topikkiin tulee niin monta vastausta kun on basistia :p Let the bass Kikzz. |
absqua 14.04.2005 16:54:32 | |
---|
Aihe on niin laaja ettei FAQ-ketjua ehkä kannata pystyttää. Basistin soitto on kaikkien osatekijöiden summa, ei ole olemassa mitään yhden tai kahden lauseen tyhjentävää ohjetta. Mutta mulla on simppeli vinkki sinulle: kuuntele levyjä paljon ja keskity poimimaan bassoäänet sieltä. Sama juttu keikoilla - tsekkaa&kuuntele mitä basisti soittaa. Soittele sitten kotona levyjen mukana ja matki niitä äänitteillä soittavia basisteja. Sillä tavalla oppii. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Sa,kke 14.04.2005 18:26:10 | |
---|
No se tässä on ollut vähän ongelmana, kun en oikeen tahdo erottaa sitä bassoa sieltä. Kitaralle kyllä löydän helposti sen kompin, mutta se basso ei löydy aivan yhtä selkeästi. And rämina goe's on... r0k r0k. "Nazi punks fuck off" |
balzary 14.04.2005 18:45:18 | |
---|
No se tässä on ollut vähän ongelmana, kun en oikeen tahdo erottaa sitä bassoa sieltä. Kitaralle kyllä löydän helposti sen kompin, mutta se basso ei löydy aivan yhtä selkeästi. biiseistä vai? se on myös tottumiskysymys, eli älä turhaudu jos se basso ei heti erotu. voit tietty koittaa vääntää stereoista bassonamiskaa kovemmalle. |
sunder 14.04.2005 19:02:56 | |
---|
Tämä saattaa nyt olla vähän OT, mutta kysympäs silti. Elikkäs kun puhutaan, että kitaristit soittavat bassoa kuin kitaraa ja se herättää närää. Niin mitenkäs sitä bassoa oikein soitetaan kuin kitaraa, eli miten sitä ei tulisi soittaa? Itse olen basisti bändissä ja kotona soittelen enemmän kitaraa, joten on joskus tämä kysymys ihmetyttänyt. Tottakai soitan bassoa aivan eritavalla kuin kitaraa, en sitten tiedä tuleeko se minulla niin automaattisesti, etten ole kiinnittänyt siihen huomiota. Itselle se on aina ollut itsestäänselvyys, että bassolla ei voi eikä tule pyrkiä soittamaan samalla tavalla kuin kitaralla, koska sillä on täysin oma tehtävänsä bändissä. Olen soittanut bassoa vasta niin vähän aikaan, että en pysty sanomaan minkälainen olen basistina. Pyrin kumminkin tukemaan rytmiä ja rumpuja, sekä soitan vain sen mikä on biisin kannalta oleellista (less is more!?). En harrasta mitään ylimääräisiä kikkailuja. |
poppamies 14.04.2005 19:17:55 | |
---|
No se tässä on ollut vähän ongelmana, kun en oikeen tahdo erottaa sitä bassoa sieltä. Kitaralle kyllä löydän helposti sen kompin, mutta se basso ei löydy aivan yhtä selkeästi. Periaatteessa menee enemmän rumpujen mukaan kuin kitaran. Basari on hyvä lähtökohta mutta bassolla saattaa kyllä tulla enemmän tai vähemmän "iskuja" mitä basarilla ja se on sitten paljolti sitä groovea. Se ei aina auta korostaa niitä bassoja steroissa mutta erään merkillisen piirteen olen kyllä huomannut. Jos stereot on toisessa huoneessa niin muu vaimenee mutta bassot kuuluu. Samaten olen huomannut että jos autossa musiikki on isolla ja itse menet pihalle niin bassothan ne sieltä kuuluu. Vähän korniahan se toki on istua jakkaralla auton vieressä soittamassa bassoa mutta mitä kaikkea joutuukaan tekemään tämän jalon viran puolesta. Toki sitten löytyy näitä softia millä saa nostettua biisin oktaavilla vaikka tempo pysyy. Silloin kuule kyllä sen basson kovinkin selkeästi mutta tottumiskysymys se on loppujen lopuksi. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! |
Karlsson 14.04.2005 23:15:23 | |
---|
Mutta miten se basisti sitten bändissä soittaa? Peukuttelee nii maan perkeleesti ja lopuks pilittää muut suohon. Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 |
rattledad 14.04.2005 23:25:15 | |
---|
Pikaopas: vaihtobasso, perusboogie/'walking bass', lippukomppi, suora kasi. Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005) |
hollstro 14.04.2005 23:25:37 | |
---|
Aikoinaan kun itse ryhdyin basistiksi en miettinyt asiaa ollenkaan. Menin vaan ja pompottelin bändin mukana. Vähitellen soittotaito kehittyi ja sen mukana oma tyyli. Myöhemmin kiinnostuin muiden soitosta ja sain vaikutteita ja ideoita omaan soittooni. |
HC.Pälä 14.04.2005 23:25:50 | |
---|
Peukuttelee nii maan perkeleesti ja lopuks pilittää muut suohon. Hei joo, noin se menikin ! Let the bass Kikzz. |
Karlsson 14.04.2005 23:26:20 | |
---|
Hei joo, noin se menikin ! Mahen sanoin: "nopeus ratkaisee!" Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003 |
Wil-J 14.04.2005 23:30:17 | |
---|
Pikaopas: vaihtobasso, perusboogie/'walking bass', lippukomppi, suora kasi. Mikä ihme on lippukomppi? |
BSJPMH 14.04.2005 23:31:05 | |
---|
Vähitellen soittotaito kehittyi ja sen mukana oma tyyli. Myöhemmin kiinnostuin muiden soitosta ja sain vaikutteita ja ideoita omaan soittooni. Muuten sama mutta: "Myöhemmin kiinnostuin alkoholista ja sain "ideoita" omaan soittooni :) vitsi,vitsi. -Mitä tapahtuu jos soittaa 8 tuntia päivässä? Tyttöystäväsi raivostuu.-
"Anna basistille, niin perse tärisee!!" |
rattledad 15.04.2005 00:07:32 | |
---|
Mikä ihme on lippukomppi? Beatkomppi? Jotain tuollaista: |""|)"|"|) / . / / . / Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005) |
Johannes_t 15.04.2005 00:56:22 | |
---|
Ja sama suomeksi: taa-ta-taa taa-ta-taa... kyl sie tiiät... |
lucbass 15.04.2005 09:15:01 | |
---|
basisti soittaa sillee et sen kummanki suunpielestä valuu kuolaa god hates us all |
jPekka 15.04.2005 09:45:28 | |
---|
Olen joskus joskus vastannut otsikon kysymykseen suunnilleen seuraavasti: kuvittele rumpukompin tahtiin tanssiva ihminen. Basisti on tanssijan jalkojen liike. Komppikitara (tai vast.) on tanssijan kädet. - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
duff666 15.04.2005 10:13:38 | |
---|
basisti soittaa sillee et sen kummanki suunpielestä valuu kuolaa mut joillain valuu vain toisesta. ihq bejbeh |
disarm 15.04.2005 10:29:08 | |
---|
mut joillain valuu vain toisesta. jos lava on vinossa.. emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me |