Aihe: kapeakaulaisia bassoja?
1
Totsku
30.11.2006 08:30:14
Mitä bassomerkkejä tai malleja löytyy, joissa on mieluiten koko matkaltaan varsin kapea kaula? 12. nauhan kohdalta n. 50mm olisi suht ihanteellinen, tosin kaikenlainen tieto auttaa..
Karlsson
30.11.2006 08:39:02
Mitoista en tiedä mutta Ibanezin Soundgear-sarjan bassoissa on lähes sietämättömän ohut kaula joka suunnassa.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
Groovelover
30.11.2006 10:25:26
Komppaan. Joskus aleksin Levytukussa oon testannut Ibanezin soundgear-bassoa kun se oli vasuri, vasuribassoja liikkuu muutenkin niin vähän että jokainen vastaantuleva pitää testata. Ja olihan se kaula ihan hillittömän kapea ja ohut, ainakin näin 20 vuotta precisionia soittaneen käteen se tuntui ihan hammastikulta. Ibanezin nettisivuilta muuten löytyy mitat ja tarkat speksit bassojen kauloista: http://www.ibanez.com/guitars/series.asp?s=sr&l=b
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
L.Ruoska
30.11.2006 16:43:39

Komppaan muita, eli Ibanez SR-sarjalaiset. Omassa SR800 on kyllä ohuin kaula mitä olen testannut. Viidestä bassosta mulla on kolme ollu Ibanezeja, kyllä se kaula vaan on niin pop =) Keveitä ja hyvännäköisiä soittimia tikkukaulalla. Helppo soittaa ja kalliimmissa malleissa varsin hyvät soundit ja säätömahdollisudetkin.
KEMOSABE - WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals!
N_Bates
30.11.2006 16:44:52

musicman sterling on myös varsin olemattomalla kaulalla varustettu.
Kieppi
30.11.2006 22:39:10
Eikö tässä kysytty kapeutta eikä paksuutta, vai ymmärsinkö väärin? Fender Jazzissa ja kaikissa (nykyisin tuotannossa olevissa) Warwickeissa on kapeat kaulat (muiden jo mainittujen lisäksi).
Kalamies #10 >-)))>.
"Musiikki on harrastuksista paras, mutta onneksi vain harrastus." -Artzie-
Auringon Aseman uudet sivut!
2541
30.11.2006 22:43:33

Eikö tässä kysytty kapeutta eikä paksuutta, vai ymmärsinkö väärin? Fender Jazzissa ja kaikissa (nykyisin tuotannossa olevissa) Warwickeissa on kapeat kaulat (muiden jo mainittujen lisäksi).

Kysyttiin bassoja joissa on mieluiten koko matkaltaan varsin kapea kaula? 12. nauhan kohdalta n. 50mm olisi suht ihanteellinen.
Jesus Muerte
01.12.2006 00:31:29

Warwickin kaulat ovat sitten muuten vaan aika halkomaisia verrattuna varsinkin Ibanezeihin. Molempia merkkejä olen omistanut/omistan, hyviä vehkeitä kaikki, mutta kovasti erilaisia. Jotkut tykkää muhkummasta.
Karlsson
01.12.2006 10:21:30

Jazz on ohut vain satulasta. Tallahan on samalla välillä kuin presarikin.
"Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb
jPekka
01.12.2006 11:10:55

Tuossa minun Rickenbackerissani on otelaudan leveys 12 nauhan kohdalla tuollaiset 53 milliä. Kaulansa kapeudella ja ohuudella tuo itsensä minulle silloin parikymmentä vuotta sitten myikin. 8-)
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
M4ss3 m/
01.12.2006 22:09:02
Mitoista en tiedä mutta Ibanezin Soundgear-sarjan bassoissa on lähes sietämättömän ohut kaula joka suunnassa.

Meiän koulussa on soundgear basso(jolla soitin tänää:))Se kaula on kyllä ohut.Hyvä oli soittaa:o
Siis mikä tää on??soittanu ½vuotta oppilaana ½ ei oppilaana:)Jackson on paras(ehkä)älkää vetäkö hernettä nenää tän takii(pelkkä vitsi tää homma)
trackson
01.12.2006 23:20:33 (muokattu 01.12.2006 23:21:01)
Rickenbackerissa on kapea kaula (kuten jPekka jo mainitsikin) sekä puoli tuumaa lyhyempi skaala (33 1/2"). Tämä tekee bassosta erittäin nopeasoittoisen ja kevyen soittotuntumaltaan. Puoli tuumaa ei ole paljon, mutta saa aikaa sen, että kielten jäykkyys on aavistuksen pienempi kuin 34" bassoissa. Kaiken kaikkiaan huippusoitin soittotuntumaltaan.
Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin
jazzbass-74
02.12.2006 00:00:11
Fenderin Jazz Bass. Ainakin vanhat ja Re-issue mallit.
Jos haluat päästä halvalla ja haluat tosi paksusoundisen ja ohutkaulaisen basson, Peavey Dyna Bass (alle 300€)
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
el_hefe
03.12.2006 03:01:56 (muokattu 03.12.2006 03:09:30)
taittuuko rickenbackerilla gruuvi funkki boogie?
vai onko se enemmän heavy steel lemmy basso?
Jos nyt jätetään se faktori huomioimatta että soundi lähtee sormista.

niin tarkoitiko että se on syvyys vai leveyssuunnassa kapea? Katsoin sivuiltansa speksit ja 4003:ssa kaulan leveys on 1 nauhalta 42.9mm, kun taas fender jatsarissa on se 38mm.
http://www.turkoosi.com
2541
03.12.2006 04:43:52

taittuuko rickenbackerilla gruuvi funkki boogie?
vai onko se enemmän heavy steel lemmy basso?

Rickenbackerilla taittuu ihan mikä vaan, samalla tavalla kuin Fender Jazzillakin.
LL
03.12.2006 10:43:54
Rickenbackerilla taittuu ihan mikä vaan, samalla tavalla kuin Fender Jazzillakin.

Totta. Rickenbackerit ovat yllättävästi ihan normaaleja bassoja kaiken kirjon seassa. Kai 70-luvulta tämä Rickenbackerien bassojen heavy- ja progeleima. Rickenbackerilla pystyy soittamaan täysin samat jutut kuin muillakin bassoilla ja onnistuminen on edelleen soittajan taidoista kiinni.
onde
04.12.2006 23:48:26

No kyllähän Geddy Lee on ton osottanut todeks!
Mun mielestä kuitenkin noi kaks bassoo on ihan eri planeetalta niin soundiltaan ku soitettavuudeltaan.
Mun omaa Rickenbackerin 4001 -73 kaulaa ei todella voi verrata Jazzin kaulaan.On se sen verran
jäpäkämpi ja tuhdimpi vrt. Jazziin.
Ainakin mun mielestä toi Rikun soundi ei kyllä sovellu funk tai blues musiikkiin tolla alkuperäsellä elektroniikalla sillaite ku Fenkun Presari tai Jazz.
En tiedä onko noissa uudemmissa paremmat vermeet millä saa loihdittua Rickenbackerista pihalle mitä vaan haluaa?
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
trackson
05.12.2006 00:12:15 (muokattu 05.12.2006 00:12:41)
Ainakin mun mielestä toi Rikun soundi ei kyllä sovellu funk tai blues musiikkiin tolla alkuperäsellä elektroniikalla sillaite ku Fenkun Presari tai Jazz.
En tiedä onko noissa uudemmissa paremmat vermeet millä saa loihdittua Rickenbackerista pihalle mitä vaan haluaa?

Noissa 70-luvun 4001:ssä taitaa olla se alapääleikkuri tallamikissä, joka pikkaisen rajoittaa soundia. 4003:ssa ei leikkuria ole (paitsi ihan uusissa, jossa sen saa kytkettyä päälle halutessa)

Anyway, ainakin 4003:llani (-93) olen saanut aikaan juuri sellaisia soundeja kun olen halunnut, oli kyse sitten funkista, ränttätäntästä, bluesista tahi jazzista. Heavyä en ole Rickenbackerilla soitellut, mutta taipunee siihenkin.

Verrattuna telepresariini (joka on tosin kotimaista käsityötä, ei Fender) taipuisuutta löytyy rutkasti enemmin.

Jäsensivullani on musiikkinäytteenä pieni pätkä todella surkealla äänityslaadulla Rickenbackerini peukkusoundia halvan combon läpi. Tuosta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta omasta mielestäni homma toimii Rikulla ihan kelvollisesti.

Rickenbackereiden kaulojen paksuudet ovat muuten vaihdelleet vuosien varrella paljonkin. Nyt ihan uusissa pitäisi olla superlitukkakaula, tosin näissä 90-luvun soittimissakin on hyvin litukka.

Rickenbackerissa kaula ei levene kovinkaan paljoa koko matkan aikana, esim. verrattuna jazzariin. Siksi leveys lavan päästä on leveämpi kuin jazzissa.
Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin
2541
05.12.2006 02:21:18 (muokattu 05.12.2006 02:22:39)

Niinkuin trackson tuossa ylempänä kirjoittaa, niin ilman konkkaa olevan 'backerin saa taipumaan vaikka släppäilyyn ja jos kuuntelee esim. Betty Davisin "Nasty Gal" levyä niin toimii se vanha "konkkainen" 4001 funkpeukuttelussakin. Jotenkin röyhkeän pervo soundi, mikä sopii Davisin musiikkiin (koska se on niin röyhkeän pervoa...).
ubik
05.12.2006 10:49:44
kyllä ne ibanezin SR sarjalaiset taitaa olla kapea kaulaisimpia, ite vammautunut noitten bassojen kanssa siihen suuntaan et aika vaikee lähtee vaihtamaan bassoa kun on tottunut tuohon, tekniikka ja sormitukset ei meinaa paksu kaulaisemmilla taittua ihan yhtä jouhevasti, TOSIN warwickin 5-kielinen thumb bass oli kyllä parhautta, kaula ei missään vaiheessa tuntunut liian paksulta ja muutenkin oli melkoinen unelma soittaa, tulee vaan tuo hinta aikamoiseksi esteeksi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)