Spiral 08.06.2007 11:38:45 | |
---|
Terve! Mulla on pari 4-kielistä bassoa, joista toinen on perusvireessä (EADG). Olis mukavaa saada toiseen vielä se B-kielikin, kyselempä siis.. Voinko heittää perusnelikieliseen viiskielisen kielisetin ja virittää BEAD, vaiko onko tässä jotain rakennejuttuja? Eli kärsiikö nelikielisen kaula tms.? Toimiiko muutenkaan, onko skaala liian lyhyt (34"), joutuuko viilailee satulaa..? Saako noita kieliä ostettua irtokielinä ilman tuota G-kieltä? |
Karlsson 08.06.2007 11:42:27 (muokattu 08.06.2007 11:42:40) | |
---|
Terve! No hei. Mulla on pari 4-kielistä bassoa, joista toinen on perusvireessä (EADG). Olis mukavaa saada toiseen vielä se B-kielikin, kyselempä siis.. Voinko heittää perusnelikieliseen viiskielisen kielisetin ja virittää BEAD, vaiko onko tässä jotain rakennejuttuja? Eli kärsiikö nelikielisen kaula tms.? Kaularautaa täytyy säätää. Jännityksen määrä kaulassa laskee noiden lörpömpien kielten myötä, että ei kaula kärsi. Ainut mikä aiheuttaa jännäkakkaa, on se, että riittääkö raudan säätövara. Yleensä riittää, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Toimiiko muutenkaan, onko skaala liian lyhyt (34"), joutuuko viilailee satulaa..? Maailma on pullollaan 34-skaalaisia vitosia, ei tyssää siihen. Satulan saa kylä viilailla uusiksi tai laittaa kokonaan uuden. Saako noita kieliä ostettua irtokielinä ilman tuota G-kieltä? Saa, on tosin katteet irtokielissä aika hyvät, että ehkä 5-setti on jopa edullisempi. Niillä g-kielillä voi ripustaa vaikka linnunlaudan, ei oravat pääse puremaan narua poikki ahneuksissaan. Mullon kamat. |
jPekka 08.06.2007 12:01:06 | |
---|
Myös satulan uria joutuu viilailemaan, että paksummat kielet mahtuvat. Niin, ja joissakin tapauksissa myös tallaa. Mutta eipä muuten ihmeempiä. Minulla on ollut Rickenbacker toistakymmentä vuotta HEAD-vireessä ja olen ratkaisuun tyytyväinen. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
Spiral 08.06.2007 13:03:42 | |
---|
Kiitos neuvoista! Pitääpä katella, jos alkais värkkäämään. |
reos 08.06.2007 15:13:06 | |
---|
Kaularautaa täytyy säätää. Jännityksen määrä kaulassa laskee noiden lörpömpien kielten myötä, että ei kaula kärsi. Ainut mikä aiheuttaa jännäkakkaa, on se, että riittääkö raudan säätövara. Yleensä riittää, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tuli vaan mieleen että kuinkahan massiivisesti jännitys muuttuu jos on normisetti EADG vireessä ja lykkää paksumman setin HEADiin. Itelläni on myös ollu useemman vuoden samanlainen säätö tehtyä ja en musitaakseni juurikaan kaularautaan koskenut. |
ötzi 08.06.2007 15:18:21 | |
---|
Mullon 115-50 setti vedettynä EADGeehen, kaula on aika tiukalla, saa säätää noin 4k välein. Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin |
Karlsson 08.06.2007 15:23:45 | |
---|
Tuli vaan mieleen että kuinkahan massiivisesti jännitys muuttuu jos on normisetti EADG vireessä ja lykkää paksumman setin HEADiin. Itelläni on myös ollu useemman vuoden samanlainen säätö tehtyä ja en musitaakseni juurikaan kaularautaan koskenut. Riippunee sitää kuin letku kaula bassossa on. Mullon kamat. |
Karlsson 08.06.2007 15:24:40 | |
---|
Mullon 115-50 setti vedettynä EADGeehen, kaula on aika tiukalla, saa säätää noin 4k välein. Mulla on samat käyttöbassoissa ja säätöä on apauttia kaks kertaa vuodessa. Kaula on hitusen vaille suora. Mullon kamat. |
ötzi 08.06.2007 16:04:29 | |
---|
Mulla on samat käyttöbassoissa ja säätöä on apauttia kaks kertaa vuodessa. Kaula on hitusen vaille suora. Mulla samoin, hitusen kuopalla, tosin tuo setti on ollut vasta LTDeessä ja nykyisessä Epiphonessa, saa nähdä miten käy Thunderbirdin tai GrassRootsin kanssa. En oo vielä päättäny kumman ostan Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin |