Aihe: Kokemuksia G&L JB-2 bassosta 1 | |
---|---|
![]() 08.04.2008 23:54:08 | |
Onko kellään kokemusta kyseisestä bassosta ja nimenomaan Tribute versiosta. On yksi vaihtoehto itelle, aika vähän vain juttua löytyy kyseisestä mallista. Hinta ei olis kovin paha saksan maalla, ei tosin Suomessakaan. Voi myös kehua muita merkkejä noin samassa hintahaarukassa. | |
![]() 10.04.2008 11:36:37 | |
Onko kellään kokemusta kyseisestä bassosta ja nimenomaan Tribute versiosta. On yksi vaihtoehto itelle, aika vähän vain juttua löytyy kyseisestä mallista. Hinta ei olis kovin paha saksan maalla, ei tosin Suomessakaan. Voi myös kehua muita merkkejä noin samassa hintahaarukassa. Itte olen kokenut ton SB-2 Tributen kovaksi vehkeeksi. Sama kaulahan niissä on jiipeen kanssa ja molemmissa on sama hinta. Nyt olen jo unohtanut, mutta taisi olla niin, että JB:tä myytiin vaahteraotelaudalla, kun taas SB:ssä on ruusupuu. Kaupassa tein pitkään vertailua niiden välillä ja lopulta SB vei voiton PJ-mikityksen ansiosta, joka ainakin niissä olosuhteissa aiheutti paremman mielihyvän korvalle. Oon sanonu ennenkin, mutta työn jälki on Tribute-sarjassa hyvää hintaluokkaansa nähden. En havainnut kaulalta deadspotteja omassa soittimessani. Virityskoneisto tuntuu vahvarakenteiselta ja vire pysyy hyvin siinä missä pitää. Nauhat ja ruusupuuotelauta on jollain tapaa sellaiset, että bassosta lähtee ainakin mun mielestä varsin kovat släpsläpsläp -soundit. Säädöt saa tehtyä melko pienellä vaivalla sellaiseksi, että kielet on kohtuu matalalla, mutta niitä saa soittaa todellisella voimalla periaatteessa koko skaalan alalta ilman, että ne alkavat rämisemään kummemmin.. Vrt. samassa hintaluokassa Warwick Fortress Rockbass kävi jopa soitinrakentajalla sen takia, kun jatkuvista säädöistä huolimatta kielet ja muutkin osat särisivät ja rämisivät, vaikka talla oli vedetty kohtuu korkealle.. Eikä auttaneet soitinrakentajankaan niksit. -> Myin koko paskan pois. Lisäksi ylärekisteristä soitettuna soundi pysyy mukavan tummana ja tasalaatuisena. Melko tyypillinen precision - tyyppisten bassojen ominaisuus. Kautta rantain G&L:n mikit on melko kuumia, aktiivisena ja passiivisena. Niin myös näissä vehkeissä, vaikkakin niiden luonne on muilta osin "old school". Kaverilla on joku Schecterin custom shop jazzari, ja sen kanssa oon vertaillu mikkien lähtötasoa, ja todettu, että SB:ssä on melkoisesti kovempi lähtötaso. Schecterissä lienee melko lailla keskiverto lähtötaso. SB:ssä ei ole tunnetusti tone-säätöä, joka löytyy JB-mallista. Tonelle ei tullut käyttöä. Oli jopa vapauttavan tuntuista soitella ilman, että tarvitsi koko ajan säädellä ja hypistellä basson namiskoita, ikäänkuin sillä olisi bändikontekstissa vaikutusta kuulijaan, joka tuijottaa vain nännit pystyssä ja p***u märkänä ihanaa laulajaa :D Pahimmat klangit/tumput säädettiin kohdilleen nupista. Eräs häiritsevä seikka on tämmöinen, että kun molempien mikkien ollessa ensin täysillä laskee hieman volaa tallamikistä, nousee kokonaisvolyymi arviolta noin 15%. Tätä ei voi enää laittaa pelkän äänen tummumisen piikkiin. Mikä lie impedanssijuttu. Esim. keikalla oli aina syytä mennä hamuilemaan vahvistimesta volaa ylösalas, jos oli tarvetta soittaa eri biiseissä eri mikityksillä.. Tosimies ei välitä | |
![]() 10.04.2008 12:50:36 | |
JB on jazzari SB on P/J -basso. Molemmissa hyvät mikit. Puut vaihtelee:basswood tai swamp ash. Tietääkseni leppäbodyna ei saa. Ash-saarni on mun makuun liian jotain ja basswood on jotain kököä. Ruusupuu-otelauta ja saarnirunko? Yhdessä Turussa testaamassani Tribute L 2000 oli kaulan/lavan muotoilu jääny puolitiehen Näytti paskalta /verrattuna 1984 orkkikseen vaahtrakaula/mahonkibody). Vertailisin Japanin ja Mehikon classic 62 jazzit Tribute JB-2 kanssa. veikkaan että JB-2 lähtee enemmän potkua. Siihen voi myös asentaa mikit sarjaan/rinnan vetopotikan sen tonen paikalle. Sit on kuitenkin tone käytössä ja tavallaan jazzari ja presari soundit samassa bassossa. SB:n valmistus lopetettu Koreassa. Tribute L-2000 ei kai saa leppärunkoisena. Hinta suunnilleen kaiketi samanlainen. Mun orkkiksen soundivalikoima on kuulema laaja. Ite oon melkein käyttäny yhtä soundia ja passiivina. Sen soundi on omansa. Pelkkä kaulamikki päällä kuin turbo presari. Takamikkiä yksinään en käytä. Tokain vehkeissä, mitä oon testannu on laimeet mikit, mutta muuten ne on ok. Käytetyt -80 luvun Tokait ja Squierit on tehty kunnon puista ja niitä saa 600-800 eur. hintaan.Ruottinmaalla valikoimaa on kaikista bassoista ja kamoista enemmän. Ks. vendolin.se Kaikki on yksilöitä. terv. Kalle | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)