Aihe: Hyviä tarjouksia
1 2 3 4 5105 106 107 108 109 110
soundmodel
10.03.2025 14:51:56 (muokattu 10.03.2025 15:01:12)
Otustelija: Vaikea sanoa mikä on hyvä mallinnus kun itsellä ei yhdestäkään oikeasta vehkeestä ole kokemusta. Ehkä muilla on laatikot täynnä Pultecia ja Neveä ym.

Itse vaan kokeilen kaikkea ja menen sillä mikä tuntuu hyvältä.

Niin tässä toki on se, että osa noiden hinnoista perustuu vintage-lisään eikä siihen, että ne olisivat välttämättä hyviä laitteita. Pultec ei ole erityisen hyvä laite, mutta se on helppo käyttää ja se määrittelee joitain genrejä hyvin paljon.

Hyvä esimerkki toisenlaisesta ajattelusta on ne Meldan MTurbo-plugarit. Välillä niitäkin tarjouksessa.

Ketjun aiheessa: on luultavasti jotain pielessä, jos plugari on erittäin halvassa tarjouksessa. Kukaan tuskin myisi pilkkahintaan jotain, joka on oikeasti hyvä kategoriassaan. Paitsi ehkä, jos menekkiä syö muiden halvemmat hinnat.

Esimerkiksi GRM Tools on tuskin koskaan tarjouksessa, Sonalksis on tuskin koskaan tarjouksessa, Flux on tuskin koskaan tarjouksessa.

Mitä muita on, mitkä ovat harvoin jos koskaan tarjouksessa?
wavelength
10.03.2025 15:17:22

soundmodel: Mitä muita on, mitkä ovat harvoin jos koskaan tarjouksessa?

U-Het hyvin hyvin harvoin. Fabfilterillä on perinteiset joulu-, juhannus- ja kissanristiäisalet, mutta alennusprosentti on verrattain pieni.
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
Otustelija
11.03.2025 07:39:54

soundmodel:
Ketjun aiheessa: on luultavasti jotain pielessä, jos plugari on erittäin halvassa tarjouksessa. Kukaan tuskin myisi pilkkahintaan jotain, joka on oikeasti hyvä kategoriassaan. Paitsi ehkä, jos menekkiä syö muiden halvemmat hinnat.

No enpä tiedä. Periaatteessa jos valmistamisen kulut on saatu katettua, niin mikäs siinä millä hinnalla myy. Ja enemmän rahaa tulee sisään jos päivän aikana myy 200€ plugaria vaikka 2€ hinnalla 5000 ostajalle, kuin että tiputtaa hinnan 150 euroon ja 40 ihmistä ostaa.

Enkä mä nyt usko että tuote muuttuu sen huonommaksi jos hinta tippuu. On ne UA:n plugarit edelleen hyviä, vaikka saa halvalla kuin makkara välillä.

Mitä tuohon IK Multimedian T-Racks 6 MAX $29.99 hintaan tulee, niin mitä ilmeisimmin kyseessä joku informaatio moka IK:n ja parin jenkkimyyjän kanssa, kun oli sekä sweetwaterilla, guitarcenterillä ja jossain muuallakin sama hinta. Sitten kun huomasivat tämän, niin hinta nousi taas ylös. Joillain lisenssejä ei näy, kun kauppias koittaa IK:lta saada koodeja. Itsellä lykästi.

Mutta aina välillähän näitä tulee vastaan. Kyllä noissa isommissa kotimaisissa foorumeissa kuhina käy kun näitä hinnoitteluvirheitä tulee vastaan. Osa saa pilkkahintaan, osa ei. Semmoista se elämä on.
soundmodel
11.03.2025 13:02:33
Otustelija: No enpä tiedä. Periaatteessa jos valmistamisen kulut on saatu katettua, niin mikäs siinä millä hinnalla myy.

Investoidakseen uusiin?
Henri Henri Olavi
11.03.2025 13:07:10
soundmodel: Investoidakseen uusiin?

Sehän on plugarivalmistajalle paras tilanne. Myydä tuotetta sen verran, että pääsee tekemään toista.
"Jos tahto on vapaa, voiko se olla sinun?" -Mirkka Rekola
Otustelija
11.03.2025 13:22:19

soundmodel: Investoidakseen uusiin?

No nimenomaan ja mikäs sen parempi kuin myydä vanhaa tuhansia kipaleita halvalla vs muutama kymmenen jollain pienellä alennuksella?
Mikael
11.03.2025 15:49:58 (muokattu 11.03.2025 15:53:39)

Sonarworksilla on jonkunmoiset kevätalet menossa. Mä päivitin SoundID Referencen pelkästä kuulokeversiosta kattamaan myös kaiuttimet hintaan 119€. Ihan kiva kun on nyt kotipajassakin vaihteeksi myös kaiuttimet. Jos tohon olkkarin mölystiikaan sais edes jotain tolkkua :D Tietty varmasti auttaa myös studion sinänsä jo asiallisessa kuuntelussa.

ps. kamppis näköjään loppui 10.3. mut ainakin mä vielä onnistuin just tänään ja näyttäis siellä storessa olevan kamppishinnat edelleen voimassa.
Fuzz is Clean!
soundmodel
11.03.2025 19:45:05 (muokattu 11.03.2025 19:46:19)
No joo ehkä alennuksia voi tippua muistakin syistä, mikä tarkoittaisi sitä, että alennuksia kannattaa yleensä hyödyntää.

Tuossa vaan on sellainenkin puoli vielä, että ostamalla ale-hintaisena maksaa tuotteesta, joka saattaa sen jälkeen olla vanha, mikäli tulot siirtyväkin toiseen tuotteeseen.

Lopulta kannattaa siten ostaa vain sellaista, johon ja jonka hintaan on tyytyväinen sinällään. En usko, että tässä voi voittaa markkinoita sinällään.
Henri Henri Olavi
11.03.2025 20:04:37 (muokattu 11.03.2025 20:06:34)
soundmodel:
Tuossa vaan on sellainenkin puoli vielä, että ostamalla ale-hintaisena maksaa tuotteesta, joka saattaa sen jälkeen olla vanha, mikäli tulot siirtyväkin toiseen tuotteeseen.

Mä en nyt yhtään ymmärrä mitä tarkoitat vanhalla. Tai miksi vanha plugari olisi huono asia.

Lopulta kannattaa siten ostaa vain sellaista, johon ja jonka hintaan on tyytyväinen sinällään. En usko, että tässä voi voittaa markkinoita sinällään.

Joo, kandee tosiaan ostaa sellaista mitä tarvitsee. Mä en koskaan ajattele miten voisin voittaa markkinoita. Se on niin kaukana siitä, miten mä ajattelen asioista. Kaksi asiaa ainoastaan kiinnostaa: tarvitsenko tällaisen ja hinta. Joskus ostan jonkun halvan plugari ihan vain koska se on halpa, enkä päädy sitä edes lopulta kokeilua enempää käyttämään. Se on munsta tosi ok. Mua ei haittaa nakella pikkusummia immateriaan.
soundmodel
11.03.2025 20:18:53 (muokattu 11.03.2025 20:25:20)
Henri Henri Olavi: Mä en nyt yhtään ymmärrä mitä tarkoitat vanhalla. Tai miksi vanha plugari olisi huono asia.

No siksi, että säästämällä voisit saada uudemman sitten kun se tulee.

Esimerkki, ostat jonkin Waves vN:n tarjouksesta. Sitten heti kohta tulee Waves vN+1 ja joudutkin maksamaan päivityksestä sen sijaan, että olisit ostanut Waves vN+1:n suoraan.

Vanha on huono, koska melko usein uudempi on teknisesti parempi.

Osa firmoista myös tiputtelee featureja siten, että niiden tarkoitus on nimenomaan rahastaa välivaiheilla. Esim. Pro Toolsin versiot. Tässä Avid tietää luultavasti roadmapissa jo seuraavat 3 versiota tjsp., joten voi joko ostaa kaikki tai odottaa kunnes tulee versio, jossa on minimiominaisuudet, joita tarvitsee.

Jos nimittäin kukaan ei osta tiettyä versiota, niin firman on melkein pakko siirtyä suoraan uudempaan versioon. Jos taas ihmiset eivät osta tiettyä versiota, niin tämä taas avaa kilpailjoille mahdollisuuden siirtää asiakkaat itselleen tarjoamalla haluttuja ominaisuuksia nopeammin kuin toinen yritys.
Henri Henri Olavi
11.03.2025 20:23:56
soundmodel: No siksi, että säästämällä voisit saada uudemman sitten kun se tulee.

Tai jos odottaa vielä, saa sitäkin uudemman jne. Jne. Mä en ymmärrä tällaista ajattelua aina. Jos mä tarvitsen nyt sitä vN:ää, niin en mä ala odottamaan, että siitä mahdollisesti joskus tulee plus-versio. Jokainen toki taaplaa tyylillään.
soundmodel
11.03.2025 20:26:04 (muokattu 11.03.2025 20:28:32)
Henri Henri Olavi: Tai jos odottaa vielä, saa sitäkin uudemman jne. Jne. Mä en ymmärrä tällaista ajattelua aina. Jos mä tarvitsen nyt sitä vN:ää, niin en mä ala odottamaan, että siitä mahdollisesti joskus tulee plus-versio. Jokainen toki taaplaa tyylillään.

Plugareissa tulevat uudistukset ovat usein musical DSP -kirjallisuudessa vähintään 6kk ennen kuin tulee plugareita siitä. Näin voi veikata, että mitä markkinoilla tulee tapahtumaan.

Jos se taas ei ole kirjallisuudessa, niin kyseessä on jonkin sortin poikkeus.

Esim. monet pitävät U-he:n plugareita editysksellisinä, mutta oikeastaan niidenkin selitykset löytyy kirjallisuudesta ennen niitä. Kirjallisuudessa oli tiettynä aikana keskeisenä ongelmana se, miten realistinen mallinnus saavutetaan real-time audion vaatimissa buffer-ajoissa.
Henri Henri Olavi
11.03.2025 20:28:27 (muokattu 11.03.2025 20:30:00)
soundmodel: Plugareissa tulevat uudistukset ovat usein musical DSP -kirjallisuudessa vähintään 6kk ennen kuin tulee plugareita siitä. Näin voi veikata, että mitä markkinoilla tulee tapahtumaan.

En mä seuraa tuollaisia. Ei riitä kiinnostus.

Toki jos tiedän että miettimästäni plugarista on pian tulossa uusi versio, saatan odottaa siihen saakka. Tai sitte ostan sen ja päivitän uuteen, koska usein vanhan version omistajat saavat uuden halvemmalla.

Mitä muuten on tuo musical DSP -kirjallisuus? Painetaanko niitä kirjoja siis aivan jatkuvasti painokoneet kuumina?
soundmodel
11.03.2025 20:41:16 (muokattu 11.03.2025 20:45:39)
Henri Henri Olavi:
Mitä muuten on tuo musical DSP -kirjallisuus? Painetaanko niitä kirjoja siis aivan jatkuvasti painokoneet kuumina?

Luet tiettyjä foorumeita ja etsit artikkeleita säännöllisesti ja katsot niiden lähdeluetteloita.

Esim. U-he:

"Diva is the first native software synth to apply methods from industrial circuit simulators (e.g. PSpice) in realtime"

https://u-he.com/downloads/manuals/plugins/diva/Diva-user-guide.pdf

No sitten jos on seurannut kirjallisuutta hieman tuota ennen, niin tietäisi, että tuo oli kuuma aihe silloin.

Esim.

https://ccrma.stanford.edu/~dtyeh/papers/yeh10_taslp.pdf (2010)

kun Diva tuli 2011.

Toisaalta, joku väitti joskus, että useimmat plugarit ovat muokattuja kirjan https://www.adlibris.com/fi/kirja/dafx-9780470665992 tai https://www.amazon.com/Designing-Au … C/dp/1138591939/135-5108230-2274252 demoista.
Henri Henri Olavi
11.03.2025 20:41:59 (muokattu 11.03.2025 20:43:23)
Okei. Mulle kirjallisuus tarkoittaa kirjallisuutta. Mua taasen ei yhtään kiinnosta mitä tapahtuu plugarimaailmassa. Mä käytän ajan mieluummin täällä röhkimiseen ja työntekoon. Toki olen perillä monista uusista hypetyksistä.
soundmodel
11.03.2025 20:51:22 (muokattu 11.03.2025 20:51:56)
Henri Henri Olavi: Okei. Mulle kirjallisuus tarkoittaa kirjallisuutta. Mua taasen ei yhtään kiinnosta mitä tapahtuu plugarimaailmassa. Mä käytän ajan mieluummin täällä röhkimiseen ja työntekoon. Toki olen perillä monista uusista hypetyksistä.

Kyse on pikemminkin siitä, ettei kannata haksahtaa markkinointimiesten jekkuihin. Eli milloin hyvä diili on oikeasti hyvä diili?
Henri Henri Olavi
11.03.2025 21:14:53 (muokattu 11.03.2025 21:15:14)
soundmodel: Kyse on pikemminkin siitä, ettei kannata haksahtaa markkinointimiesten jekkuihin. Eli milloin hyvä diili on oikeasti hyvä diili?

Minusta hyvä diili on sellainen, että ostan plugarin, käytän sitä paljon ja saan hommat hoidettua. Tai tuo on siis se täydellinen diili.
Otustelija
11.03.2025 21:25:02

No aika monilla valmistajilla on ns grace period eli jos ostat vanhan niin saat uuden. Niin teki Overloud just TH-U 2 kanssa. Samaa harrastaa Steinberg.

Ja jos ei sellaista ole niin valittaa asiasta kauniisti kysyen. On tapahtunut näin itselle niin softan kanssa kuin jotain ihan fyysistä ostamalla.

Eli eipä sen väliä.
soundmodel
12.03.2025 13:18:45 (muokattu 12.03.2025 13:27:45)
Henri Henri Olavi: Minusta hyvä diili on sellainen, että ostan plugarin, käytän sitä paljon ja saan hommat hoidettua. Tai tuo on siis se täydellinen diili.

Minusta ei ole hyvä diili ostaa melkein sama algoritmi esim. > 2x hinnalla.

Käsittääkseni esim. monet UA tai Plugin Alliance pluginit eivät edusta edes "4th generation DSP:ia" (Overloudin termi) esim. saturaatiomalleissa. Tuossa Overloudin systeemissä seuraava generaatio lisää mallin tarkkuutta suhteessa aitoon hardwareen.

Väittäisiin esimerkiksi, että https://overloud.com/products/sculptube on teknisesti parempi kuin https://www.soundtoys.com/product/decapitator/, mutta myös halvempi.

Plugareita nimenomaan kannattaa verrata vierekkäin.
Mikael
12.03.2025 14:02:26

Plugareita kuten muitakin laitteitta kannattaa käyttää siihen mihin ne on tarkoitettu ja itse päättää vastaako hinta omaa tarvetta. Suurimmasta osasta saa ladattua ilmaiseksi demon, jota itse testaamalla omaan käyttöön saa parhaan kuvan sen hyödyllisyydestä itselle.
Fuzz is Clean!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)