Aihe: Ongelmia uuden tietokoneen kasaamisessa
1 2 3
Antti1
27.11.2006 23:20:29
Koitetaanpa tuota. Täytynee ottaa pc piiputin pois, ettei koko muu perhe herää.
Johann Onn
28.11.2006 00:00:31 (muokattu 28.11.2006 00:01:10)
Tossa emossa ei ton prosun kohdalla pitäis olla yhteensopivuusongelmia, Asus kertoo näin:

"CPU - - - - - - Since PCB / BIOS

Core 2 Duo E6300 - ALL / 0604"

Siis ei, jos BIOS ei ole iänikuisen vanha.

Mull on oma epäilys - kiintolevyt:

Mulla XP hävitti alussa S-ATA II levyn tästä koneesta, aina kesken kaiken.

Välillä tuli toi sama "lähtee päälle, mutt mitään ei tapahdu". Lopulta kone oli "ei voi asentaa XP:tä, kun BIOSsin mukaan on kiintolevy, XP:n asennus ei sitä vaan löydä" kunnossa.

Laitoin sen kaveriks vanhan Ultra-ATA levyn ja se oli siinä. Se "kadonnutkin" kiintolevy löytyi heti.
Antti1
28.11.2006 00:10:50
Voisi koittaa tosiaan vielä tuota erillistä kovoa, mikäli emo ei osoittaudu vialliseksi. En nyt tänään enää jaksa kuitenkaan säätää mitään.

Saisi nyt edes sen Windowsin ja Sonarin asennettua, jotta pääsis leikkimään...
sartzan
28.11.2006 00:35:48
Toosi simppeli kyssäri, mutta oletko varma ettei vika voi olla näytössä? Siis onko suljettu pois vaihtoehto, että kone itseasiassa käynnistyykin ihan nätisti, mutta näyttö ei vain pelitä? Onko siulla toista näyttöä millä kokeilla?
"Oh my dog... Oh Long John... Oh Long Johnson... Oh Don Piano... Why I eyes ya... All the live long day." -kissa
Antti1
28.11.2006 07:05:33
No näyttö on sikälimikäli poissuljettu asia, että käytän sitä parhaillaankin. Eli ei ole näytössä vika ja tuon käynnistymisongelman kuulee ihan korvallakin. Se vain jymähtää kovalevyjen käynnistymisen jälkeen, eikä tuulettimien hurinan lisäksi ääntele enää yhtään mitään.
mhelin
28.11.2006 10:36:02
Kokeile jollain muulla muistilla, esim. Kingston (katso manuaalista listaa yhteensopivista muisteista), tuo emo on ilmeisesti kranttu muistin suhteen.

Jos sulla on SATA-II kovalevyjä jumpperoi ne SATA I:ksi (eli 150 mb/s moodiin).
Klezberg
28.11.2006 10:52:02

Voiko kovalevy estää biosin käynnistymisen, ei kai?
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Santtu_123
28.11.2006 12:06:39 (muokattu 28.11.2006 12:06:48)

Moikka,
eipä estä. Bios ladataan ennen kaikkea muuta, ja jos ei levyt toimi tms. niin niitä ei sitten vain löydetä.
BotneLapio
28.11.2006 12:12:15
Koitetaanpa tuota. Täytynee ottaa pc piiputin pois, ettei koko muu perhe herää.

Auttoiko se kaikkien muitten kuin virtalähteen poistaminen?
-=Botnee!!=-
insight
28.11.2006 13:10:49 (muokattu 28.11.2006 13:29:00)
Kokeile jollain muulla muistilla, esim. Kingston (katso manuaalista listaa yhteensopivista muisteista), tuo emo on ilmeisesti kranttu muistin suhteen.

Mun mielestä Twinmos on kyllä perinteisesti ollut yhteensopivampaa muistia kuin Kingston. Kingstonilla on nimeomaan ollut yhteensopivuusongelmia Asusin emojen kanssa aiemmin. Tästä tapauksesta en osaa sanoa.

Katsoin asiaa, niin huomasin, että Twinmos ei sovikaan tän emon kanssa. Kingstonia oli siellä.

Tässä urli emon manuaaliin, jota kannattaa käyttää
ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5PE-VM/e2609_p5pe-vm.pdf

Tolla kestää latautua jonkin aikaa. Siellä sivulla 16 on toi lista.

Muistivikaan toi viittais sen perusteella, että pääset biosiin asti. Poweri ainakin jotain antaa, mutta kun Windowsia alkaa käynnistämään jumittaa juurikin ton muistin sopimattomuuden vuoksi eli koita jollakin listassa olevalla muistilla. Luulisi sitten toimivan.
En usko liittyvän kovalevyihin millään lailla, vaikka se siltä kuulostaa kun ne sammuu. Ne sammuu todennäköisesti vain sen takia, ettei muistit vastaanota mitään tavaraa.
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
BotneLapio
28.11.2006 14:12:51
Muistivikaan toi viittais sen perusteella, että pääset biosiin asti.

Eikös tossa just ollu ongelmana, ettei pääse edes BIOS:iin, kun ei näytölle ilmaannu yhtikäs mitään. Enemmän viittais siis näyttis / emo / virtalähde -ongelmiin.
-=Botnee!!=-
mhelin
28.11.2006 14:14:04 (muokattu 28.11.2006 14:17:33)
Toi kovalevyjuttu ei tietenkään liity käynnistymiseen vaan kovalevyjen toimintaan ylipäänsä (tuolla emolla, joka ei taida tukea Sata II:sta joita suurin osa uusista kovalevyistä alkaa olla). Uskoisin että muisteista tosiaan on tuo käynnistyminen kiinni (tai sitten emo on rikki). Integroitu näytönohjain muuten ei taida myöskään toimia ilman toimivaa RAM:ia, ja taitavat AGP näytönohjaimetkin oletuksena käyttää sitä (tosin sen saa sitten BIOS:ista pois mutta ei tässä tapauksessa). Eli ilman muisteja kone ei kyllä käynnisty.
insight
28.11.2006 14:43:42 (muokattu 28.11.2006 14:47:07)
Joo mä olen mhelinin kanssa kyllä samoilla linjoilla, mitä muisteihin tulee. Koska tieto menee jokatapauksessa muistin kautta ennenkuin se saavuttaa näytönohjaimen kautta ruudun, koska eihän kaikki bitit ruudulla näy visuaalisesti.

Noista virtalähteistä sen verran, että tosiaan se wattimäärä ei anna koko kuvaa. Kuten moni vähääkään asiasta tietävä tietää, niin huonolaatuinen poweri antaa vähemmän tehoja ulos kuin hyvä, vaikka ne olisi speksattu samaan teholukemaan. Hyötysuhde merkkaa. 12-voltin linja on se tärkein eli sieltä pitäisi saada sitä virtaa tarpeeksi.
k...
28.11.2006 15:51:30
Moikka,
eipä estä. Bios ladataan ennen kaikkea muuta, ja jos ei levyt toimi tms. niin niitä ei sitten vain löydetä.

Moi.

Viimeks eilen vaihdoin Fujitsu-Siemensiin SATA-kovon joka oli rikki. Ei päässy biokseen. Jäi jumiin Fujitsun logoon kun bios yrittää tunnistaa kovoa.

On käyny myös silleen ettei ruutuun tule tosiaan mitään eikä bios lataudu kun kovo on ollut rikki. Liekö ollut elektroniikassa jotain tosi pahasti sökönä ja syöny lähes kaiken virran.
http://www.justfuckinggoogleit.com/
oiva tumpeloinen
28.11.2006 16:09:55
Näihin buuttauksen järjestyksiin mulla on oma mielipiteeni: kokeile kaikkea mahdollista. Koneiden ongelmat tuntuu välillä olevan ihan kuunkin asennosta kiinni, joten mä aina pyrin käymään kaikki vaihtoehdot läpi, vaikka ne tuntuisi kuinka idioottimaisilta. En mä kyllä noiden sielunelämästä paljoakaan ymmärrä, mutta sillä tavalla olen aina saanut selvitettyä ongelmat.

Se, että tuossa koneessa ei näyttö lähde päälle, ei suoraan sano, että ongelma olisi biosissa. Tai toisin päin: mulla oli aikanaan vika biosissa. Näyttö lähti hyvin päälle, mutta mustaan ruutuun ilmestyi vain vasempaan yläkulmaan kursori (vai mikä se nyt lie sitten nimeltään onkaan).
Ukko
28.11.2006 16:11:51

Mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa ja miten?.

Ne vialliset emolevyt jo uutena eivät välttämättä ole niin kovin harvinaisia.
Klezberg
28.11.2006 16:17:48

Se, että tuossa koneessa ei näyttö lähde päälle, ei suoraan sano, että ongelma olisi biosissa.

Ei kai kukaan ole väittänytkään että vika on biosissa. On vain todettu, että kun näyttöön ei tule mitään eikä tule piippauksia, ei päästä edes siihen että bios käynnistyisi.

No, voihan toki olla että bios käynnistyy, mutta useasta erillisistä syistä johtuen siitä ei tule mitään merkkiä. Kerran tutkittiin miksi kaverin autostereon kaiuttimista ei kuulunut mitään. Siinä löytyi kolme neljä sarjassa olevaa vikaa ennenkuin rupesi kuulumaan.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
juha_p
28.11.2006 16:36:58

Tämä onkin jännä juttu sillä, onpa käynyt niinkin että pelkän kovalevyn siirtokelkka-aseman asennuksen jälkeen sama juttu kuin tässä on kyseessä --> kone ei käynnistynyt (eikä mennyt BIOS:iin, ei virheilmoituksiakaan) ennen kuin kaikki irrotettavissa olevat laitteet oli (fyysisestei) irrotettu koneesta (siis verkkokortti, modeeemi, äänikortti, kovalevy/CD/korppuasemien datapiuhat, jne.), jonka jälkeen BIOS resetointi ja laitteet asennetiin uudestaan (yksi kerrallaan, jos laittoi kaksi uutta laitetta kerrallaan niin eipä pelittänyt)). Kumma kyllä tuo kelkka sitten kuitenkin toimi koneessa ilman ongelmia --> liekkö jokin sähköpurkaus kun aiheutti koneen täydellisen tilttaamisen (taisi olla töpseli seinässä ja takakytkin ON asennossa muistaakseni ;) niinku elektroniikkaharrastelijalla yleensä tuppaa olemaan)?

t. Juha
Antti1
28.11.2006 22:11:22
Problem solved: Kingstonin muisteilla toimii ilman minkäänlaisia ongelmia. Jännää sinänsä, että Twinmos on yleensä kyllä paremmin toimivaa ja sitä vartavasten tähän mulle ehdotettiin. No huomenna vaihtamaan kampa sopivampaan, eikä siitä sen enempiä sitten.
insight
28.11.2006 22:26:19
Problem solved: Kingstonin muisteilla toimii ilman minkäänlaisia ongelmia. Jännää sinänsä, että Twinmos on yleensä kyllä paremmin toimivaa ja sitä vartavasten tähän mulle ehdotettiin. No huomenna vaihtamaan kampa sopivampaan, eikä siitä sen enempiä sitten.

Mäkin olen yleensä Twinmosia pitänyt yhteensopivampana. Hyvä että selvisi. Kannattaa muuten tsekata toi mainitsemani lista sopivista muisteista ihan varmuuden vuoksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)