Aihe: Miksei varmuuskopiointi kiinnosta?
1 2
boijermaj
29.05.2006 13:54:01
Näistä kirjoituksista päätellen joku voi olla perehtynyt hieman enemmänkin tietojen pelastusoperaatioden saloihin ... tai ainakin kuullut joltakin jotain.
Multa meni viime syksynä kaikki 4 vuoden musa-filet kankkulan kaivoon, kun ensin hajosi äiti C-asema ja sen jälkeen katosi Audio levyiltä RAID 0-formaatti (kahden kovalevyn ristikkäistallennus) ... aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia ja siitähän se luottamus kasvaa näitä kohtaan ja ei tule tehdyksi varmuuskopioita (...kuin että tyyliin - otan sen huomenna). Ihminen on laiska, eikä "etsää viitsisitsää" halua tehdä ainakaan ylimääräistä data-hommaa.
No, vanha ongelma ja lähes kaikki on jo tehty uudestaan ja paljon paremmin, koska tällaiset vastoinkäymiset kovistaa luontoa. Vaihdoin monessa mielessä samalla uusin systeemeihin ja laatua /oppia on tullut sitä kauta lisää roppakaupalla. Uudelleen syntymisen makua.

Jotta voisi vielä fiilistellä vanhojen zipaleiden tai biisi-muistitallenteiden kanssa tms. niin vyyhti on seuraavanlainen:
RAID levyt eivät ole rikki fyysisesti ja uudelleen alustuksen jälkeen kaikki on ok, mutta tiedot ovat menetetty RAID formaatin menetyksen myötä. Olen saanut filet fyysisesti näkyviin Easy-recovery softalla, mutta ne on korruptoituneet siten, että osa ei aukea ollenkaan ja osa toimii siten, että 1sec. jälkeen on kohinaa 1sec. ... etc. varsin mielenkiintoinen haaste. Onko jollain hyviä ideoita?
Olen käyttänyt Easy-recovery softaa hyvällä tuotetuella niiden pelastamiseksi eri muodoissaan eikä mikään tuota tulosta. Nyt oikeastaan on kysymys siitä, että jostain syystä Easy-recovery softa ei tunnista RAID formaatissa olevia lyvyjä yhtenä, joilta ne voisi hallitusti poimia kuin marjat.
Zaphod
30.05.2006 14:30:17
kotikoneella on jotain turhanpäiväistä hukkunut, sillä ei niin väliä, mutta täällä työmaallaa on muutaman kerran saanut sivusta seurata laajamittaista tietojen hukkumista olemattoman varmuuskopioinnin takia. Suosittelen kotikoneellakin kyllä ottamaan niitä varmuuskopioita, kyllähän esim valokuvien tai omien äänitysten katoaminen harmittaa ihan varmasti.
Timo JM
30.05.2006 15:12:18

Olen saanut filet fyysisesti näkyviin Easy-recovery softalla, mutta ne on korruptoituneet siten, että osa ei aukea ollenkaan ja osa toimii siten, että 1sec. jälkeen on kohinaa 1sec. ... etc. varsin mielenkiintoinen haaste. Onko jollain hyviä ideoita?

Kuulostaa tutulta - ja pahalta.

Todennäköisesti kyseessä on samanlainen ongelma kuin oli itselläkin aikanaan. Eli koska tiedostot on pirstoutuneet eivät normaalit pelastusohjelmat löydä niistä kuin palasia. Tässä on myös aika hyvä syy eheyttää kovalevy usein.

(Luulisin, että kyse on tästä.)
...siis mun mielestä.
kamina
30.05.2006 15:31:59
Näistä kirjoituksista päätellen joku voi olla perehtynyt hieman enemmänkin tietojen pelastusoperaatioden saloihin ... tai ainakin kuullut joltakin jotain.
Multa meni viime syksynä kaikki 4 vuoden musa-filet kankkulan kaivoon, kun ensin hajosi äiti C-asema ja sen jälkeen katosi Audio levyiltä RAID 0-formaatti (kahden kovalevyn ristikkäistallennus) ... aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia ja siitähän se luottamus kasvaa näitä kohtaan ja ei tule tehdyksi varmuuskopioita (...kuin että tyyliin - otan sen huomenna). Ihminen on laiska, eikä "etsää viitsisitsää" halua tehdä ainakaan ylimääräistä data-hommaa.
No, vanha ongelma ja lähes kaikki on jo tehty uudestaan ja paljon paremmin, koska tällaiset vastoinkäymiset kovistaa luontoa. Vaihdoin monessa mielessä samalla uusin systeemeihin ja laatua /oppia on tullut sitä kauta lisää roppakaupalla. Uudelleen syntymisen makua.

Jotenkin tuntuu että RAID 0 on veren kerjäämistä nenästä, tämä siis mun mielipide joka vastaan keskisuuren yrityksen palvelinten varmistuksesta...

Kotikoneella on (data) levyt RAID 1'ssä niin että jos yksi kuolee saa tavarat vielä talteen. Lisäksi mulla on nyt verkkolevy johon kopsaan ajoittain varmistukset, ja verkkolevystä otan vielä (harvoin) kopiot usb-levylle jota säilytän töissä siltä varalta että joku murtautuisi kotiin ja veisi kaikki laitteet.

Onhan siitä vaivaa, siis pystyttäessä. Sen jälkeen ei enään olekaan, ja erityisesti jos tulee ongelmia (niinkuin on joskus tullutkin) on lohduttavaa että menettää vain fyysisiä laitteita eikä mitään tärkeätä.
sartzan
30.05.2006 23:03:56
Ainiin, ja sen haluan sanoa työelämästä, että siellä olisi varmasti monessa firmassa korjattavaa asenteissa varmuuskopioihin. Eräässä muinaisessa työpaikassani minulla oli nakkina kolme kertaa viikossa ottaa puljun serveristä nauhavarmistukset. Lähdin viikoksi tai kahdeksi (en muista enää) reissuun, ja toimari lupautui mukisematta hoitamaan kuppaukset. Tein homman vaiheista kirjallisen ohjeen, jonka teippasin serverikaapin sisäoveen. Hankala homma ei ollut, kunhan tsekkasi että ruksit tulee oikeisiin kohtiin ja nauha lähtee pyörimään.

Kun tulin reissusta takaisin ja kysyin small talk -henkisesti pomolta onko varmuuskopiot tehty, tyrmistyin vastauksesta "joo emmää ottanu niitä ku emmää tienny miten se tehää". WTF?! Siinä kohtaa ois tehny mieli kalauttaa pomoa jollakin. Ohjeet olivat kaapin ovessa. Pomolla oli numeroni, hän olisi voinut soittaa ja kysyä ohjeita, jos häntä _olisi_kiinnostanut_ hoitaa homma kuten oli sovittu ja kuten piti. Eikä hän ilmaissut olevansa peukku keskellä kämmentä kun hommaan suostui. Eikä ilmiselvästi ollut edes kurkannut serverikaappiin, kun ei ollut ohjeitakaan kerta löytänyt.

Otti pannuun etenkin kun firman "kauppatavara" oli nimenomaan digitaalisessa muodossa, juurikin sillä serverillä. Se kun olisi lasahtanut, olisi tilanne ollut varmaankin verrattavissa siihen, että jonkin firman koko tuotantovarasto olisi haihtunut savuna ilmaan. Servulla oli laskutettavaa duunia satojen tuntien arvosta, osa tietenkin jo laskutettua, mutta laskuttamatontakin... Plus tietenkin muutakin tärkeää tietoa.
"Mun WinAmpin randomi toimii ihan miten sattuu"
Timo JM
30.05.2006 23:47:09

Se kun olisi lasahtanut, olisi tilanne ollut varmaankin verrattavissa siihen, että jonkin firman koko tuotantovarasto olisi haihtunut savuna ilmaan. Servulla oli laskutettavaa duunia satojen tuntien arvosta, osa tietenkin jo laskutettua, mutta laskuttamatontakin... Plus tietenkin muutakin tärkeää tietoa.

Eikö niitä sun ottamia parin viikon vanhoja varmuuskopioita ollut sitten enää jäljellä?
...siis mun mielestä.
Fortune
31.05.2006 08:17:05
Eikö niitä sun ottamia parin viikon vanhoja varmuuskopioita ollut sitten enää jäljellä?

Tässä tarkoitettiin käsittääkseni näitä poissaolon aikana tehtyjen töiden laskutuksia yms. dataa, "aivotyöfirmoissa", joissa myydään aineetonta hyödykettä asiakkaille, tuo laskutusdata on käytännössä se, minkä perusteella rahaa tulee taloon.

Siis kun ei voi laskea, paljonko kamaa on varastossa ja paljonko on lähtenyt ulospäin, niin tuo laskutus- yms. tilausdata on ainoa todiste tehdystä työstä.
Look behind you, a three-necked guitar!
sartzan
31.05.2006 18:19:57

Toki pari viikkoa vanhat jutut olisi olleet tallessa, mutta ne olisivat olleet jo menneen talven lumia siinä tilanteessa. Juju on se, etteivät muut työntekijät olleet lomalla, kun minä olin, vaan paahtoivat siellä hiki hatussa töitä minun pötkötellessäni jossain biitsillä.

Toisin sanoen, kun firman _tuotteet_ ovat käytännössä digitaalisessa muodossa, ja niitä tuottaa täysipäiväisesti 3-5 henkilöä, tekee se jo tuolla kolmella hlöllä pikaisesti laskettuna kahden poissaoloviikon aikana 240 tunnin tunnin työn, viidellä henkilöllä laskettuna jo 400 h. Nuo olettaen, ettei ole mennyt ylitöiksi, hoppua meinaan oli. Ja nuo työn hedelmät eivät ole konkreettisina pinoina varastossa tai työpöydän nurkalla, vaan lähtökohtaisesti juurikin sillä serverillä. Tuosta voi laskea sitten tuntipalkkoja ja laskutushintoja, ja arvioida persneton määrää, jos nuo jutut pitää tehdä uusiksi datan hävittyä, mielellään aikataulussa pysyen. Asiakas ei rupea sopimuksessa määriteltyä hintaa maksamaan projektistaan kahteen kertaan siksi, että meillä lasahtaa serveri ja asiakkaan projekti häviää, kun me "ei vaan olla jaksettu" ottaa projekteista varmistuksia. Palkka "ylimääräiseltä" eli firman omasta pussista menevältä 240-400 tunnilta henkilöstökuluineen saattaa pk-firmalle olla jo jonkinlainen kustannuserä, vielä kun otetaan huomioon että aikataulut menevät töiden kanssa sekaisin ja myöhemmät projektit viivästyvät, työntekijöillä menee hommat ylitöiksi jos ajallaan meinaavat kaiken saada puskettua ulos, tai myöhästyvien projektien asiakkaat vievät "bisneksensä muualle" töiden viivästymisen takia. Lisäksi myöskään "Sori ku viivästy, meidän serveri kosahti, eikä me oltu otettu varmistuksia kahteen viikkoon" ei ole sitä parasta mainosta firmalle.

Serverin lasahtamisen myötä olisi aivan oikein kadonnut myöskin laskutustiedot, ja muutakin ihan tarpeellista dataa. Toki damagea olisi lieventänyt se, että työntekijöillä olisi mahdollisesti ollut jotain tiedostoja omillakin työkoneillaan, mutta firmassa oletus oli, että projektit ovat serverillä, eikä työasemilla, mitä myös noudatettiin aika hyvin. Myös pomo tiesi tämän.
l6mp6l6
31.05.2006 21:04:39
Jos on useampi kuin yks fyysinen kiintolevy, niin Windowsin (ainaki NT-pohjaisten) puollella onnistuu tehdä xcopy-skripti, jolla voi kätevästi kopioida tavarat toiselle levylle. Itsellä oli mirror-systeemi, joka joka sammutuksessa piti huolen siitä, että varmuuskopiolevyllä oli identtiset tiedostot hakemistojen, jotka halusin varmuuskopioida, kanssa. Nykyään Linuxin puolella teen lähes saman homman Flexbackupin avulla, joka löytyy varmaan suosituimpien distrojen paketinhallintasysteemistä. Se vaan pakkaa kaiken yhteen pakettiin, afia-gz tai tar.gz tai minkä nyt haluaakin. Ite pelastin koko systeemin kovalevyrikon jäljiltä boottaamalla knoppixin live-cd:llä ja purkamalla koko paketin toiselle levylle. Ei tuokaan pomminvarma systeemi ole, esim. virtalähteen hajoaminen tms. voi hyvinkin hajottaa kaikki levyt, joten välillä kannattaa poltella mazqt vaikkapa dvd:lle tai 3,5" disketille lol. Jos joku on kiinnostunut tuosta xcopy-skripistä, niin voi laittaa pikaviestiä. Se on ehkä vielä jossain tallessa.
j34 j34 j34 onpa ihanaa
Volante
02.06.2006 09:24:32
Varmuuskopioikaa lapset ihan oikeasti niitä tiedostojanne, niin ei tarvitse itkeä ja jälkiviisastella sitten kun jotain räjähtää. Mulla on tästä vähän liikaakin kokemusta, ja vahingosta viisastuneena hommasin 250GB ulkoisen kovon jolla pidän valokuvia, piirtämiäni kuvia, koulutöitäni jne. Lisäksi mulla on Debian Linux jossa pidän imagea Windows-asemasta siltä varalta että se sattuisi vetämään itsensä jojoon.

Ja voitte varmaankin arvata, että tuon kovalevyn hankkimisen jälkeen mikään ei ole tietenkään hajonnut...
sartzan
02.06.2006 16:14:52
Ja voitte varmaankin arvata, että tuon kovalevyn hankkimisen jälkeen mikään ei ole tietenkään hajonnut...

Ilmiö on vähän sama kuin se, että ulkona ei taatusti sada, jos otat sateenvarjon mukaan. Mutta pääasia on kuitenkin ettei kastu, joten...
mmakine
02.08.2006 12:37:10
Minulla on datalevyinä 4 x 40GB RAID 0+1:nä ja siihen päälle vielä 80GB levy jolle otan backupit silloin tällöin, ainakin kerran kuukaudessa ja aina kun jotain säästämisen arvoista tulee lisää. Tämä systeemi on ollut käytössä (levyjä sillon tällöin päivitellen) vuodesta 1999 ja se on pelastanut 2 kertaa levyn hajoamiselta ja useita kertoja huolimattomalta deletoinnilta. Onhan se kallista kun 240GB fyysistä levytilaa antaa 67GB tilaa datalle + 8GB käyttikselle, mutta sen arvoista. Kun seuraavan kerran päivitän konetta ostan pari isoa levyä joita ajan RAID1-peilinä ja tuplakokoisen backupiksi. Riittää taas vähäksi aikaa.

Sääntöjä joilla säästää hermoja ja rahaa:

RAID0:lle ei saa tallentaa mitään dataa minkä käyttöikä on pidempi kuin sen tekemiseen käytetty aika. Samaa voisi soveltaa yksittäiseen kiintolevyyn mutta kannettavien kanssa tämä on vähän hankalaa.

Mikään vikaseitoinen RAID ei ole backup-laite. Se suojaa ainoastaan levyvikoja vastaan eikä niitäkään vastaan loputtomasti. Suurin osa datan menetyksistä tapahtuu delete-nappia käyttämällä. Ei suojaa myöskään filesysteemin korruptoitumiselta.

Hommaa riittävän iso backup-laite, olkoon se sitten vaikka ulkoinen tai sisäinen kovalevy, varmistusnauhuri tai vastaava. Polttava DVD on aika pieni kapasiteetiltaan riittävään varmistukseen.

Jos pidät vain yhtä backuppia esim. kiintolevyllä, tarkasta uusia backuppeja ottaessasi että kaikki mitä haluat säästää on tallella. Tai yritä saada mahtumaan ainakin 2 - 3 backuppia.

... jaa miksikö? No, minä olen tietokoneenkorjaaja ja kuullut monta kertaa asiakkaan surkiat valitukset korvaamattoman datan katoamisesta...
insight
04.08.2006 15:01:01
Mulla on kaksi kovalevyä, mutta siitä huolimatta otan varmuuskopion DVD:lle. Lähinnä kuvia DVD:nä.
© Registered nickname 2005-2006
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)