JPQ: Mikä ihme voipi olla pielessä että kone taas nyt jättää windowsin palomuurin pois käytöstä itsekseen eli minulla asettu päälle kun teen resetin asetus katoaa ? väitti myös välillä että viirus torjunta vanhtenut (käytössä AVG Free) vaikka just päivitin tuo "tietotuirva" keskus siis.
Entäs onko teillä ollut haittaa musa käytössä service pack 3 asentamisesta ? en ole vielä mutta jotain tapauksia olen kuullut että haittaa olisi ollut. Yhdellä kaverilla tais olla niin ettei ollut mutta muistelen täältä lukeneeni päinvastaistakin. SP3 ollut koneessa ilmestymisestä saakka täälläkin ja ei ongelmia.
Jos koneen palomuurin olet laittanut päälle ja kuitannu tuon asetusmuutoksen ja virustorjunnasta jos ilmoittaa vanhentuneeksi vaikka just olet sen päivittänyt niin vähän homma vaikuttaa siltä, että windowsin päivämäärä/aika on jotenkin pielessä?
Kato käyttiksestä missä ajassa se oikein luuraa eli onko se juurikin tämän hetken päivämäärä ja kelloaika, tämä voi tuntua ihan hölmöltä neuvolta mutta ite olen pariinkin tälläiseen törmänny (kaverin koneessa sekä duunissa eräässä koneessa).
Jos wintoosan aika on kohdillaan niin sitten on jostain muusta kyse ja en lähde arvailemaan mikä on pielessä.
Voihan olla paljon mahdollista myös että koneessasi on joku pöpö päässy tekemään kiusaa.
Joka tapauksessa koneen tietoturvaan liittyvien asioiden on hyvä olla ajantasalla jos kone on nettikäytössä.
En tunne tuota AVG free virus-ohjelmaa mutta jos siinä itsessään on palomuuri niin kannattaa harkita käyttääkö 2 palomuuriohjelmaa (en suosittele kuin yhden palomuurin käyttöä).
Virus-ohjelmissa sitten pitää ne virustietokannat olla päivitettynä sekä itse virusohjelma, jos jompikumpi on vanhentunut niin isompi riski pöpöille päästä jylläämään.
Käyttöjärjestelmä myös pitää olla ajantasalla.
Toivotaan että ongelma selviää ja ettei pöpö ole sulla kiusana, jos mieleen tulee jotain niin laitan tänne viestiä.
Edit: käyppä Malwarebytes.org sivuilla ja imuta tuolta ohjelma ja skannaa sillä kone, tuo löytää asioita mitä mm. Fsecuren, Adaware ja monet muut ohjelma ei pysty löytämään ja poistamaan.
http://www.malwarebytes.org/ Katso myös onko sulla koneessa ylimääräisiä "outoja" asiaankuulumattomia ohjelmia käynnistyksessä (jos löytyy niin selvitä mitä ne oikeasti ovat (ainakin ne mitä epäilet etteivät ole wintoosan oikeasti kuuluvia ohjelmia).
Nuo käynnistyksessä olevat näkyy, jos on näkyäkseen löytyy vaikka seuraavasti:
Käynnistä-suorita -> kirjoita msconfig ja sitten avautuvasta aukaise käynnistys välilehti, tuolta näet mitä wintoosan käynnistyessä ohjelmia myös automaattisesti käynnistyy.
Voit myös asentaa CCleanerin, josta on ehkä kivempi katella noita samoja asoita käynnistymisen suhteen ja sillä voi vaikka putsata turhia väliaikaistiedostoja koneesta mitä wintoosa ei osaa kaikkia itse puhdistaa.
Virusohjelmistossa on oikeasti oltava tänä päivän rootkit viruksille tarkistus mutta ikävä kyllä nuokaan eivät löydä noita kaikkia :-(
Tiedä oliko tästä mitään hyötyä mutta tulihan kirjoitettua.