Aihe: Elävä rumpukonesoundi? 1 | |
---|---|
![]() 28.03.2003 10:24:13 | |
Onko joku löytänyt Soundforgella tai muulla vastaavaa konstia jolla esim. rumpukoneen virvelisoundin saisi "satunnaisesti" muuttumaan biisin aikana kirkkaammaksi/pehmeämmäksi ilman manuaalista "maalaa isku ja säädä EQ:ta". Itse olen päätynyt Phaserin hienovaraiseen käyttöön, mutta ei täysin tyydytä. Satunnaisen volume-tasapainon säätö on helpompaa ja teen sen usein jo miditysvaiheessa manuaalisesti, mutta toi äänenvärin muokkaus on ongelmana. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... | |
![]() 30.03.2003 14:45:25 | |
Onko joku löytänyt Soundforgella tai muulla vastaavaa konstia jolla esim. rumpukoneen virvelisoundin saisi "satunnaisesti" muuttumaan biisin aikana kirkkaammaksi/pehmeämmäksi ilman manuaalista "maalaa isku ja säädä EQ:ta". Luulen että parempi keino tuohon olisi "inhimillistää" sitä rumpukoneen virvelikuviota - jos virvelisoundi on duunattu useammasta samplesta, voimakkuusvaihtelut saattavat muuttaa mukavasti soundiakin. Yhteen aikaan rumpukoneissa oli erilaisia "humanize"-toimintoja, joilla patterneihin sai hivenen satunnaisvaihtelua. Itse olen kyllä suosinut tietokoneen midi-sekvensserin groove-kvantisointia, jolla saa vallan mukavasti elävyyttä rumpuosuuksiin(kin). Yksi lisätemppu vielä: käytän rumpusoundeihin kahta lähdettä, jotka miksaan audioksi äänittäessä kolmelle raidalle (bassari omalle raidalleen ja muut stereoksi). Toinen lähde on Isis-äänikortin midisynan omatekoinen rumpusetti, toinen vanha Korg DRM.1 -rumpumoduuli (samoin itseohjelmoiduin soundein). Säädän noille kahdelle taholle meneviä midiraitoja groove-kvantisoinnin hivenen erilaisilla arvoilla, joten eri iskuille esimerkiksi virvelin eri äänilähteiden keskinäinen voimakkuus (ja tarkka ajoitus) muuttuu hieman. Mikä muuttaa soundiakin. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! | |
![]() 31.03.2003 12:29:12 | |
En sinänsä softapuolella ole löytänyt ihan sitä mitä tässä haet, mutta olen duunannut (editoinut) rumpumodulina toimivaan Bossin DR5:een muutaman erilaisen virveli-iskun. Siis samasta sämplestä pari eri versiota: vähän "lujempaa isketyn" ja vähän "pehmeämmän". Näille on sitten Cubasen rumpugridissä kummallekin oma raitansa. Komppeihin voin sitten varioida vähän erilaisia virveli-iskuja. Jokaisen iskun velocity'ä (voimakkuutta) voi tietysti sitten vielä säätää niikuin haluaa. Saattaa kuullostaa nysväykseltä ... ja sitä se varmaan onkin :-) Mutta tuolla metodilla on mielestäni tullut vähän elävämmän kuuloisia demorumpuja kuin pelkillä preseteillä. Noilla mun mp3 -demoilla on tällä metodilla tehdyt konerummut ainakin biiseissä "St Jacques ...", "Lost Tribe" ja "Sininen Laguuni". http://www.saunalahti.fi/jpesola/musiikkia.htm | |
![]() 31.03.2003 12:50:46 | |
Itse olen väsännyt rummut trackereilla, joissa jokaisen yksittäisen samplen voimakkuutta voi säätää. Jos jaksaa nysvätä ja on hyvät samplet, niin aika hyvän kuuloista saa kyllä aikaan. Mutta tietenkään tuo ei ole kovin joustavaa, jos tekee muutoksen biisiin, on muutos tehtävä myös trackerilla ja taas importattava waviksi jne. Paras olisi varmasti semmoinen voimakkuuden tunnistava padisysteemi tms., jossa voisi säätää sitä iskuvoimakkuutta sormilla. | |
![]() 31.03.2003 13:49:03 | |
Paras olisi varmasti semmoinen voimakkuuden tunnistava padisysteemi tms., jossa voisi säätää sitä iskuvoimakkuutta sormilla. Juu - itse soitan joitain rumpuosuuksia (fillejä, kompin osia) "livenä" sisään käytäen syntikan keyboardia tai DR5'sen padejä. Molemmat reagoi tietysti lyöntivoimakkuuteen (velocity muuttuu). Saan siis rumpunuotteja sisään 1) ohjelmoimalla 2) soittamalla syntsan keyboardia 3) soittamalla BOSSin pikkupädejä. Ja kaikella kolmella tavalla sisään syötettyjä nuotteja voi tietenkin Cubasen MIDI -rumpugridissä editoida kaikilla MIDI -käskyillä, ja kaikkia nuotteja voi siirtää niinkuin haluaa. Kun sitten vielä liitetään mukaan se, että on soundiltaan (kovuudeltaan, pehmeydeltään, jälkikaiultaan) vähän erilaisia snareiskuja, niin vaihtoehtoja piisaa. Jossain vaiheessa kannattaa tietysti se nysväys lopettaa - ei kone sittenkään kuulosta oikealta rumpalilta. Toisaalta, en minä nykyään käytä mahdottamasti aikaa rumpuohjelmointiin. Kun on kerran luonut nuo edellä selvittämäni systeemit, niin aika nopeasti sitä sitten yhden poppibiisin rumpupohjat tekee. Ei tämä MIDI -virkkaus minulle mikään elämäntehtävä ole :-) | |
![]() 01.04.2003 12:33:07 | |
Eli lyhyesti olisi riittänyt vastaus "ei". Hain nimenomaan softapohjaista ratkaisua äänen kirkkauden kontrolloimiseen. Noi volume ym. usean samplen ratkaisut meni vähän ohi siitä mitä haen. Olisi kai pitänyt taas tarkentaa kysymystä alunperin. Löysin muuten itse parhaimman ratkaisun siten, että äänittäessä virveliä omaksi raidalleen, säädän "lennossa" mixeristä kirkkautta. Toikaan ratkaisu ei kuitenkaan ollut vastaus tuohon omaan alkuperäiseen kysymykseeni, joten se siitä sitten. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... | |
![]() 01.04.2003 15:47:11 | |
Eli lyhyesti olisi riittänyt vastaus "ei". Jaha :-( No sori että tuli läpistyä jostain aiheeseen liittyvästä. | |
![]() 02.04.2003 16:15:50 | |
Jaha :-( No sori että tuli läpistyä jostain aiheeseen liittyvästä. No ei pahalla kuitenkaan. Vie vain turhaa aikaa lukea tekstiä joka ei liity suoraan siihen mitä kysyn, vaan tarjoaa vaihtoehtoisia menetelmiä jotka ei edes mun systeemillä toimi. On aika kiireinen työ ja siksi vähän kritisoin. Kyllähän tuosta jollekin oli varmaan apuakin, että ei siinä mitään. Ei hermostuta suotta enempää... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... | |
![]() 02.04.2003 16:36:48 | |
Ei hermostuta suotta enempää... OK. Mä oon jo ihan rauhoittunut :-) Mutta täysin asiaan osuvien, napakoiden ja informatiivisten vastausten vaade on tällä palstalla kohtuuton :-) Toisaalta, monenlaista hyödyllistä infoa löytyy kaiken läpinän keskeltä. Ainakin itse olen näin kokenut. | |
![]() 03.04.2003 14:56:13 | |
Onko joku löytänyt Soundforgella tai muulla vastaavaa konstia jolla esim. rumpukoneen virvelisoundin saisi "satunnaisesti" muuttumaan biisin aikana kirkkaammaksi/pehmeämmäksi ilman manuaalista "maalaa isku ja säädä EQ:ta". Itse olen päätynyt Phaserin hienovaraiseen käyttöön, mutta ei täysin tyydytä. Satunnaisen volume-tasapainon säätö on helpompaa ja teen sen usein jo miditysvaiheessa manuaalisesti, mutta toi äänenvärin muokkaus on ongelmana. Woof! Jospa minäkin nyt viimein osallistuisin keskusteluun.. Cubasella ainakin saa tehtyä suht' aidon kuuloiset rummut midikoskettimilla ja kunnon soundfonteilla. Ainakin rumpusoundit saa elävämmäksi kun kasaa ne useammasta samplesta ja laittaa kosketusherkkyyden vaikuttamaan muuhunkin kuin pelkkään äänenvoimakkuuteen. Rumpujen tekeminen träkkerillä on ok, ainakin teknoon sillä saa ihan hyvät rummut mutta jos haluaa yhtään elävyyttä niin ne pitää purkittaa ihan manuaalisesti (eikä sittenkään kvantisoida kuoliaaksi vaan kannattaa opetella soittamaan tarpeeksi tarkasti :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)