Aihe: PC hiljaiseksi!
1
vulcan spoetnik
11.08.2003 09:39:58
Heippa.

Mua on ruvennut sapettaan kun studion pc on sellanen mölytoosa.. varsinkin kismittää se kun instrumenttien äänitys konkkamikeillä on mahdotonta taustahuminan ( lue mölyn ) takia.. äänitys tapahtuu siis samassa huoneessa kuin missä pc majailee..

Miten hiljennän PC:n ? nyt kaipailisin vinkkejä..
"Survo PC kaappiin"-ratkaisut eivät ole mahdollisia.

Netistä löysin www.quietpc.comin, jossa ne myi sellasta Hush Kittiä, mikä oli jopa Turun yliopistossa testattu hyvillä tuloksilla. Onko kellään kokemusta tästä? Toi kitti maksaa siellä 99 puntaa, josta olen valmis maksamaan kunhan sen pc:n saa hiljaiseksi.

Toinen vaihto ehto on etä ostain kaikki komponentit erikseen, paikallisista putiikeista ( virtalähte, tuulettimet, akustiikkamatot ym.. ) Mutta ongelmaksi muodostuu se, että mistä minä tiedän mikä tuuletin, virtalähte ym (esmes verkkokkauppa.comissa ) on tarpeeksi hiljainen ?
- mm
Lähikauppias
11.08.2003 12:07:16 (muokattu 11.08.2003 12:10:49)

Itse tein koneeseen huomattavan hiljennyksen tuossa pari kuukautta sitten. Tilasin verkkokauppa.comista 19 dB tuulettimen ja äänieristysmattosarjan. Koitin tutkia verkkokaupan sivustoa, mutten löytänyt linkkiä kumpaankaan, kun en muista enää nimiä. Hinta oli kuitenkin yhteensä vajaa 40 €, ja ovat olleet kyllä ehdottomasti hintansa arvoisia. Nykyään suurinta ääntä pitää kovalevy raksuttaessaan, ja aiemmin ko. ääntä ei edes kuullut.

EDIT: Se minun tuulettimeni on vissiin tuo GlacialTech Igloo Silent Breeze 462, mutta se on näemmä loppuunmyyty. Siitä on kuitenkin tullut uusi malli, GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 II, joka on varmaankin vielä parempi.

EDIT 2: Ja nyt löytyi se mattokin, se oli nimeltään Akasa pax.mate.
vulcan spoetnik
11.08.2003 12:15:45 (muokattu 11.08.2003 12:16:02)
EDIT: Se minun tuulettimeni on vissiin tuo GlacialTech Igloo Silent Breeze 462, mutta se on näemmä loppuunmyyty. Siitä on kuitenkin tullut uusi malli, GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 II, joka on varmaankin vielä parempi.

EDIT 2: Ja nyt löytyi se mattokin, se oli nimeltään Akasa pax.mate.

hMM... Entäpä virtalähde ? kannattaako ostaa kokonaan uusi virtalähde vai vaihtaa siihen pelkästään tuuletin ?
- mm
Lähikauppias
11.08.2003 13:14:55

hMM... Entäpä virtalähde ? kannattaako ostaa kokonaan uusi virtalähde vai vaihtaa siihen pelkästään tuuletin ?

Siitä en minä ainakaan tiedä sen enempää, koska mulla ainakin riitti ihan tuo prossutuulettimen vaihto. Samalla kiskoin vaan tylysti äänekkään kotelotuulettimen irti. Hyötyä siitä ei juuri ilmeisesti ollut, koska lämpötila ei juurikaan BIOSin mukaan noussut.
-Q-
11.08.2003 18:04:10
... Samalla kiskoin vaan tylysti äänekkään kotelotuulettimen irti. Hyötyä siitä ei juuri ilmeisesti ollut, koska lämpötila ei juurikaan BIOSin mukaan noussut.

Kotelotuulettimet ovatkin tarkoitettu kokolailla kaiken muun, paitsi sen CPU:n viilentämiseen jonka lämpötilaa pystyt vahtimaan. Esim. kiintolevyn viilennystä ei kannata väheksyä. Vaikkei heti huomattavia seurauksia näkyisikään, niin käyttöikä lyhenee huomattavasti liian kuumalla hdd:llä.
Lähikauppias
11.08.2003 18:34:47

Kotelotuulettimet ovatkin tarkoitettu kokolailla kaiken muun, paitsi sen CPU:n viilentämiseen jonka lämpötilaa pystyt vahtimaan. Esim. kiintolevyn viilennystä ei kannata väheksyä. Vaikkei heti huomattavia seurauksia näkyisikään, niin käyttöikä lyhenee huomattavasti liian kuumalla hdd:llä.

Mulla näyttää myös emolevyn lämpötilan, josta (mahdollisesti virheellisesti) päättelin, että lämpötilat on ihan OK. Täytyykin ehkä harkita myös uuden kotelotuulettimen ostoa. Tuo nykyinen kun todellakin vinkuu jonkin verran.
jPekka
11.08.2003 22:04:56

Luultavasti yksinkertaisempaa vaihtaa virtalähde. Ainakin Helsingin Kalevankadun Mikromafia myy noita kohtuuhintaan.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)