Aihe: Omistatko ohjelmaa jolla pystyy..
1 2
k...
10.02.2005 00:28:13 (muokattu 10.02.2005 00:37:30)
toistamaan seuraavan midi tiedoston virheettömästi:

http://koti.mbnet.fi/svk/Malmsteen,%20Yngwie%20-%20Black%20Star.mid

Ja hieman tarkennusta..

Tarkotus ois löytää sekvensseri tai vastaava ohjelma joka kykenee tuon toistamaan. Samaisella ohjelmalla pitäisi pystyä samaan aikaan toistamaan wav tms. äänitiedostoja sekä myös äänittämään samanaikaisesti ääntä. Midin nauhotus ois plussaa muttei ehdoton vaatimus. Ohjelman tulisi myös tukea VST-plugareita sekä ASIO:ta.

Ite oon kokeillu mm. Sonaria, FL Studiota, Magix Music Makeria ja Renoisea eikä mikään noista osaa toistaa kyseistä midi-tiedostoa oikein. FL Studio pääsee lähelle oikeaa toistoa mutta kämmää biisin keskikohtien bendeissä. Muut ohjelmat kämmäävät jo ennen rumpu/basso-osuuksia.

Ja sitte ohjelma joka toistaa kyseisen midin täysin oikein: Winamp!

Luulis että ohjelmat jotka on kehitetty (ilmeisesti) vakavamieliseen musiikin tekoon hallitsis midi:n vähintäänkin yhtä hyvin mitä joku Winamp jota ei juurikaan midien toistoon ole kehitetty.

Testissä on käytetty kyseisten ohjelmien uusimpia demo-versioita.
jPekka
10.02.2005 09:12:44

Kyseisen tiedoston soittamista kokeilematta veikkaisin, että kyse on sekvensserin toimintojen (tai toimintojen puutteellisuuden) sijaan pikemminkin puutteista siinä softasynassa/samplerissa, johon sekvensseriohjelma mididataansa ajaa.

Winampissa saattaisi olla oma sisäinen softasamplerinsa, jonka midi-kyvyt riittävät paremmin kuin esimerkiksi Windowsin oma GS-softasoitin, joka on tosiaan perin rajoittunut - ainakin muutamien XP:n kanssa tekemieni kokeilujen perusteella.

Jos Sonarin (tai FL:n) jatkoksi pistäisi riittävillä ominaisuuksilla varustetun softa- tai rautasynan, tulos voisi olla aivan toinen.

Joitakin softasynia pystyy kyllä säätämään. Esimerkiksi juuri nuo bendit ja ennen kaikkea bendin laajuus ovat tyypillisesti asioita, jotka pitää säätää synan, ei sekvensserin päässä. (Tosin siinä midi-tiedostossa voi olla mukana asetus ko. kanavan bendin leveydestä.)
"Mitä turvallisuutta / toi nyt sit on / jos ei oo kun kaks katuu joil uskaltaa liikkuu?" (Dave Lindholm)
k...
10.02.2005 10:49:01
Winampissa saattaisi olla oma sisäinen softasamplerinsa, jonka midi-kyvyt riittävät paremmin kuin esimerkiksi Windowsin oma GS-softasoitin, joka on tosiaan perin rajoittunut - ainakin muutamien XP:n kanssa tekemieni kokeilujen perusteella.

Jos tarkoitat tuolla että jotkin ohjelmista käyttäisivät Windowsin omia "rutiineja" midin toistoon, niin voi olla että näin on mutta tämä pätee vain yhteen ohjelmista koska kaikki ohjelmat tekevät erilaisia virheitä toistossa.

Jos Sonarin (tai FL:n) jatkoksi pistäisi riittävillä ominaisuuksilla varustetun softa- tai rautasynan, tulos voisi olla aivan toinen.

Softasyna on suhteellisen uusi käsite mulle. Onko kyse esim. VST-plugarista? Mitä softasynilla yleensä tehdään? Rautasynillahan soitetaan, mutta eikai kukaan softasynan tapauksessa näppäimistöllä soita?
reiska p
10.02.2005 12:06:53
Musiikin tekoon ja midin toistoon tehdyissä ohjelmissa on eroa niiden perusastuksissa ja viestien lähettämisessä.

Jos Winamp toistaa biisin oikein ja luulempa ettei Winamp osaa lähettää system exlusive viestejä, joilla voidaan säätää esim. soundeja ja efektejä.

Esim. Sonarissa laita päälle sama tapa tuottaa midi-biisin soundeja, mikä on oletuksena Windowsissa. Winamp käyttää Windowsissa asetettua MIDI-äänilähdettä.
Oikean äänilähteen asettamisessa on siis tässä midi-biisissä ollut "propleemana".

Ammattitason MIDI-biisejä Winamp ei osaa toistaa oikein, koska ei pysty lähettämään kaikkia vistejä esim. syntikkaan.
Heart Of Steel
10.02.2005 17:56:19

Jos et jaksa säätää niin:

1. Äänityslähteeksi äänikortin "mikseristä" stereo mix/vastaava
2. Äänitykseen kykenevä ohjelma päälle ja äänittämään
3. Soita kappale Winampissa
4. Pysäytä äänitys ja tallenna ääni
5. Lisää ääni käyttämääsi raituriin
"Nobody tells a Man how to play."
HMB
Ukko
10.02.2005 18:00:25

Tuskin tuossa on kyse ohjelman puutteista. Meikällä löytyy joitain näytteitä klassisista teoksista joissa tapahtuu paljon enemmän datavirtaa ja suuremmilla nopeuksilla kuin näytteessäsi jotka jo cakewalkin versiossa 4 toimivat niinkuin pitää. Kyse lienee äänikortin puutteista tai biisin soittajan puutteellisista kyvyistä.
Petronome
10.02.2005 18:59:24 (muokattu 10.02.2005 18:59:51)
Joo siis FL:hän käyttää jotain Rolandin GS -midisynaa midien soittoon. Joten voi hyvin olla ettei se tue lähellekään kaikkea, jonka takia tiedosto kuulostaa kököltä. Ja Sonarissa itsessään ei muistaakseni ole mitään midi-synaa, vaan se soittaa joko äänikortin tai ulkosen vermeen kautta.
En ole äänestänyt yhdessäkään gallupissa!
k...
10.02.2005 22:57:21 (muokattu 10.02.2005 22:59:51)
Jos et jaksa säätää niin:

1. Äänityslähteeksi äänikortin "mikseristä" stereo mix/vastaava
2. Äänitykseen kykenevä ohjelma päälle ja äänittämään
3. Soita kappale Winampissa
4. Pysäytä äänitys ja tallenna ääni
5. Lisää ääni käyttämääsi raituriin

Tarkotus ois saada VST-plugareilla ainakin rummut paremman kuulosiks, mahdollisesti myös muut instrumentit tulevaisuudessa, joten tuo optio saa jäädä pois. Ja muutenkin ois hyvä saada säilytettyä midi-tieto midi-tietona koska sitä on kuitenkin helppo käsitellä. Ei siis pelkästään tämän kappaleen osalta vaan koitan tässä nyt ettiä ohjelmaa jonka opettelemiseen uskaltaa uhrata aikaa niin ettei myöhemmin tule pettymystä jos se ei vastaakaan odotuksia.

Koitin FL Studiosta ja Sonarista säätää midi-asetuksia mutta en saanu mitään aikaseks mikä korjais nuo virheet. Winampistakaan ei löytynyt mitään erikoista mikä auttas. Jos teillä itellänne on kyseiset ohjelmat ni koittakaa ny soiko tuo kipale samaan tyyliin kuin Winampissa. Sonarissa virheen kuulee heti alussa kun äänet kuuluu välillä vain oikeasta kuulokkeesta/kaiuttimesta. FL Studiossa nuo bendit menee pieleen koko tuon perusriffin osalta mikä kuuluu esim. Bar 27:sta lähtien. Jos tiiätte mitä ohjelmista pitää säätää jotta kipale kuuluu niin kuin pitäisi niin sanokaas mihin asetuksiin pitää mennä laittamaan ruksi tms.
Ukko
12.02.2005 11:26:10

Testasin Rolandin sound canvasilla ja Alesiksen d4:lla. Toimii aivan erilailla kuin aiheen alussa olevalla ääninäytteellä. Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se että syntikka ei vaan kertakaikkiaan anna samaa äänimaailmaa kuin oikea kitara mutta kaikki nuotit ja venytykset tulevat oikein ja ajallaan. Eli heitä se soundblasteri lampeen ja hommaa sellainen äänilähde jolla tekeekin jotain.
k...
12.02.2005 12:16:15
Eli heitä se soundblasteri lampeen ja hommaa sellainen äänilähde jolla tekeekin jotain.

Siis mitä vikaa mun SoundBlasterissa on?
Ukko
12.02.2005 12:28:18

Siis mitä vikaa mun SoundBlasterissa on?

Näytteestä päätellen paljonkin. Ja toisekseen, soundblasterit ovat lähinnä peli tms. kortteja. Aihetta on käsitelty täällä laajemminkin eli ei muuta kuin selaamaan niitä.
k...
12.02.2005 23:55:25 (muokattu 12.02.2005 23:57:32)
Näytteestä päätellen paljonkin. Ja toisekseen, soundblasterit ovat lähinnä peli tms. kortteja.

Et viittis yhtään tarkentaa mitä vikaa tuossa näytteessä sitten on?

Mulle on ihan sama että onko ne tehty pelikäyttöön jos niillä saa semmosta jälkeä että mulle kelpaa. Ja kelpaa varmaan monelle muulleki jos huonommalla kuin mun soundblasterilla voitetaan riffiskaboja/sooloskaboja ja saadaan vielä ihailua soundien osalta. Orbik nääs on tuon riffiskaba 6:en ja muutkin sen tuotokset SB Livellä kuulemma nauhotellu ja kyllä mulle semmoset äänet kelpais. Tietty jos nyt tarkotit ihan vaan MIDIä niin en tiedä mitä mahdollisuuksia paremmilla korteilla on verrattuna soundblastereihin. Tarpeeks hyvät rummut oon kyllä MIDI-raidoista saanu VST-plugarien kanssa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=73211

Eli siis pitäs ostaa M-Audion joku audiophile tms. jotta ohjelmat osais pyörittää tota midi-fileä kunnolla?
Jurza
13.02.2005 09:54:41

Eli siis pitäs ostaa M-Audion joku audiophile tms. jotta ohjelmat osais pyörittää tota midi-fileä kunnolla?
Enpä usko että tolla äänikortilla on midin toistamisessa mitään merkitystä. Lykkäsin ton midin äsken Cubase sx:ään ja kuullosti siinä mielestäni aivan samalta ku winampilla. Tosiaan oon nyt systerin koneella jossa on joku aivan onneton integroitu äänikortti, joten ei voi mitenkään sulla olla kyllä äänikortista toi homma kiinni.
"Gary Moore should take his guitar and go home" - John Lee Hooker
Ukko
13.02.2005 13:09:04

Et viittis yhtään tarkentaa mitä vikaa tuossa näytteessä sitten on?Mulle on ihan sama että onko ne tehty pelikäyttöön jos niillä saa semmosta jälkeä että mulle kelpaa. ?
Vertailua varten pitää verrata kuunnellen eikä selittäen. Jos saat blasterillasi sellaista jälkeä kuin haluat, mitä sitä silloin ihmettelemään.
k...
13.02.2005 21:25:14
Lykkäsin ton midin äsken Cubase sx:ään ja kuullosti siinä mielestäni aivan samalta ku winampilla.

Jooh, muistaakseni Cubase toisti ton täydellisesti ku sitä joskus koitin mut sen kanssa tuli niin paljon muita hämäriä ongelmia et luovuin siitä.

Vertailua varten pitää verrata kuunnellen eikä selittäen. Jos saat blasterillasi sellaista jälkeä kuin haluat, mitä sitä silloin ihmettelemään.

Tähänki varmaan löytyy joku sanonta mitä en muista mut paha kaivata parempaa josta ei oo tietoakaan.

Mutta siis et tainnu lukea kunnolla mitä tossa hain. Eli sitä et noi ohjelmat toistas ton midin kuten Winamp. Luultavasti myös Guitar Pro tuon toistaa oikein koska siitä se on exportattu.
Ukko
13.02.2005 22:38:56

Mutta siis et tainnu lukea kunnolla mitä tossa hain. Eli sitä et noi ohjelmat toistas ton midin kuten Winamp..

Ainakin Sonar toisti ilman ongelmia.
k...
15.02.2005 19:59:38 (muokattu 15.02.2005 20:06:04)
Ainakin Sonar toisti ilman ongelmia.

Mulla se pistää tuossa alussa tota kitara raitaa oikeeseen kuulokkeeseen/kaiuttimeen vähän väliä vaikkei pitäis. Esim. tuo ihan eka arpeggio mikä siinä kuuluu pitäs kuulua keskeltä eikä oikeelta. Ja niin pitäs loputkin siitä alun klassisesta kitarasta. Winamp ja Guitar Pro soittaa tuon oikein, mutta ainakaan mun Sonarin demo ei.

Guitar Pro:ssa tulee kyllä muita ongelmia vastaan vaikka siitä toi midi on exportattu. Itseasiassa samat ongelmat näyttäs Guitar Pro:n kanssa tulevan mitä Fruity Loopsin. Winamp kuitenkin toistaa tuon juuri niin kuin alkuperäinen Guitar Pro:n GP-file toistuu Guitar Pro:ssa.
Ukko
15.02.2005 20:14:42

Mulla se pistää tuossa alussa tota kitara raitaa .

Jaa...
Ukko
15.02.2005 20:15:36

Jaa...

Huomasitko määritellä midi kanavat kohdalleen ?
k...
15.02.2005 22:54:50
Huomasitko määritellä midi kanavat kohdalleen ?

Enpä huomannut kun en tuosta edes tiennyt.

Asia korjaantu kun valitsin raitojen kanaville omat "Soundfont Device:t". Jotain pieniä virheitä (= hämärää vibratoa tms.) on vielä kuitenkin kuultavissa tuossa alun klassisessa kitarassa mutta muuten kaikki näyttäisi menevän täysin oikein.

Pitääkö nuo "SoundFont Device:t" tms. aina erikseen määritellä joka kanavalle kun avaa midi-tiedoston vai osaako tuo määrittää ne automaattisesti jotenkin kuten Winamp?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)