Läpistö 23.02.2005 21:04:27 | |
---|
Juttu on tällainen. Meillä on luultavasti bändini kanssa mahdollista päästä käyttämään paikallisen opistotalon äänitysstudiota. Studiosta löytyy mikseri, räkkikaiku ja kelanauhuri (8-kanavainen). Tämä kattaus olisi muuten ihan jees, mutta tarvitsemme kuitenkin enemmän kanavia ja nuo kelanauhakikkailut ei ole niin hanskassa, niin ajattelin, että olisi varmaankin mahdollista yhdistää retroa ja nykytekniikkaa. Eli ideana olisi tehdä näin: Rummut kasiraiturille --> yksittäisiksi nauhoiksi koneelle (siis pitää nauhottaa aina raidoittain :P) --> miksaus koneella --> muut soittimet nauhalle koneelle mikserin läpi Tiedän, että tuo olisi suhteellisen työlästä, mutta kun koneessa ei ole sellasita äänikorttia, että sisään saisi enemmän kuin yhden raidan kerrallaan :P ja sitten vielä koneen kokoonpanoa: - Prosessori AMD 64 2,01 GHz - Muistia 512 Megaa (tosin olen päivittämässä gigaseksi) - kovalevytilaa tarpeeksi - dvd-polttava (tänne sitten backupit) - äänitysohjelmana N-track Mitä sanotte, liekö projektimme mahdollisesti onnistumassa vai onko se tuhoon tuomittu? "Treenaatteko te paljon" - No ei me oikeestaan koskaan. "Ai onko se niin että lahjattomat harjottelee?" - No joo. |
Niq 23.02.2005 21:54:49 (muokattu 23.02.2005 21:55:07) | |
---|
Ei onnistu nauhalta äänittäminen koneelle yksi raita kerrallaan kun joka kerralla kun nauhaa soittaa, se soi hieman eri nopeudella ja nauhakin venyy jne. Siis ei pysy synkassa. Mikäs äänikortti on koneessa? Jos on joku integroitu, niin tässä tulee lisää ongelmia... "Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo |
askomiko 23.02.2005 21:57:59 | |
---|
Juuei. Taisiis, kaksi raitaa saat yhtäaikaa, kun reteo se varmasti on. Eli jokaisella äänityskerralla toisen äänitettävän raidan pitäisi olla semmoinen joka jo on äänitetty, että sen avulla voi synkata sen toisen raidan. Suosittelen siis äänittämään kelanauhurilla, ja miksaamaan normaalilla mikserillä, ja nappaamaan siitä koneelle valmiiksi waviksi. |
jPekka 24.02.2005 10:05:32 | |
---|
Juu, erittäin vaikeata on saada homma pysymään synkassa. Kovin helposti joutuu tekemään melkoista leikkaa/liimaa-hommaa. Mikä on sinänsä rumpujen kohdalla _mahdollista_. Silti: tuossa vuosi sitten päädyin jokseenkin samanlaiseen puuhaan. Olin nimittäin kymmenkunta vuotta sitten äänitellyt kasettineliraiturille eräänlaisia kuusiraitaäänityksiä: ensin kaikki neljä raitaa täyteen, sitten välimiksaus (tavalliselle, hyvälaatuiselle) kasettidekille, sitten kasettidekiltä neliraiturin uuden kasetin kahdelle raidalle. Ja vapaille raidoille sitten laulut ja taustalaulut. Näitä oli peräti neljän biisin verran, ja olin itsekin äärimmäisen yllättynyt siitä, että ympätessäni lauluraitoja niiden alkuperäisten neljän raidan kanssa yhteen (samoin n-Track Studiolla) riitti kahdessa biisissä vain se, että täsmäsin lauluraidan alkukohdan - loppu pysyi synkassa. Kahdessa muussa kappaleessa jouduinkin sitten pilkkomaan lauluraidan säkeen-parin pätkiin ja täsmäämään ne kaikki erikseen. "Mitä turvallisuutta / toi nyt sit on / jos ei oo kun kaks katuu joil uskaltaa liikkuu?"
(Dave Lindholm) |
askomiko 24.02.2005 11:23:20 | |
---|
Lauluraita on helppo saada kohdilleen, mutta synkkaappa virveliraita ja overheadit, hii. Kun minimaalisesta heitosta tulee vaihehäröä ja sillai. Kahdeksalle raidalle mahtuu ihan hyvin tavaraa. Ja kun kunnolla äänittää niin ei miksaamiseen tarvita muuta kuin tasojen säätö. (Tähän onnelliseen asemaan olen tosin päässyt vain yhdellä äänityskerralla...) |
PIM 24.02.2005 15:25:52 | |
---|
Helpompaa on varmaan löytää joku jolla on koneella sellaiset äänisysteemit että saa ne raidat siirrettyä nauhalta CD.lle tai DVD:lle waviksi. Jos ei lähempää löydy niin kyllä mä voin tulla kohtuulista korvausta vastaa läppärini kanssa käymään ja äänittää ne nauhurilta n-Trackille sieltä DVD:lle. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Jouni Antero 24.02.2005 16:01:47 | |
---|
No eikös tuo onnistu, jos äänittää yhdelle analogi-raidalle synkkakoodia ja synkkää PC:n. Minun mielestäni kyllä (olen synkkaillut ainoastaan kovalevytallentimia keskenään ja PC:n kanssa). Siten pystyisi purkamaan kaksi raitaa kerralaan PC:lle... AIVAN toinen juttu on se, että todennäköisesti menee järjettömäksi säätämiseksi ja hermot riekaleiksi. Minä suosittelen kanssa 8/8-kortin etsimistä lainaksi ym |
Ukko 24.02.2005 17:18:31 | |
---|
No eikös tuo onnistu, jos äänittää yhdelle analogi-raidalle synkkakoodia ja synkkää PC:n. Ei ole syytä miksei se onnistuisi ( tai on mutta noinnikkänkuin periaatteessa ). |