d-iivil 20.03.2005 20:18:44 (muokattu 20.03.2005 20:19:16) | |
---|
Siis nyt loppuu usko jo täysin itseensä. Mulla on projekti cubasessa joka on muotoa 92KHz / 32 Bit. Nauohitan sinne kamaa, säätelen hieman tasoja yms. kuulostaa hyvältä. Päätänpä tehdä siitä audio mixdownin ja kuuntelen waven jonka softa väänsi => kuulostaa aivan perseeltä, koko biisi on ruvella ja basso on aivan saatanan ylikorostunut. Mietin että mitä vittua ja ruuvailen mixdown asetuksia formaatista toiseen, ei vaikutusta.. Ok, kokeillaas sitten ajaa koko roska livenä yhdelle uudelle raidalle. Vedän piuhan äänikortin toisesta lähdöstä yhteen stereotuloon ja painan recit kehiin. Hyvin nauhoittuu ja raita kuulostaa cubasessa siltä miltä pitääkin. Avaan tuon äskeisen wav-fileen toisessa softassa (tässä ei siis mitään mixdowneja välissä) suoraan Cubasen audio-hakemistosta ja saatana! Basso ampuu yli ja reilusti, tosin ruvella se ei enää ole o_O Tsekkailen sitten muita yksittäisiä raitoja ja huomaan että niissäkin alapäätä on aivan shaatanasti, mutta cubase ei sitä soittaessa jostain syystä toista, vaan raidat kuulostavat justiin siltä miltä pitääkin. Joku varmaan seuraavaksi ehdottaa että mulla olis tässä toisessa softassa (Audition, Winamp, iTunes) päällä joku EQ, no kun ei ole! TÄSSÄ TULOO HULLUKSI, AUTTAKEE! |
Santtu_123 20.03.2005 20:35:48 | |
---|
Ettet nyt avaa filua sitten jossain winampissa tai media playerissä ja päällä on jotain eq:ta, basso-buustia tms ? |
d-iivil 20.03.2005 20:57:32 | |
---|
Ettet nyt avaa filua sitten jossain winampissa tai media playerissä ja päällä on jotain eq:ta, basso-buustia tms ? Luetaan se avausposti: "Joku varmaan seuraavaksi ehdottaa että mulla olis tässä toisessa softassa (Audition, Winamp, iTunes) päällä joku EQ, no kun ei ole! " Tuon olen tosiaan tsekkaillut jo useampaan otteeseen... |
Chaplin 20.03.2005 23:42:43 | |
---|
Ihan rankka veikka.. Se 32 bit mättää..? USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki? |
d-iivil 21.03.2005 02:26:42 | |
---|
Ihan rankka veikka.. Se 32 bit mättää..? Voisko se aiheuttaa moista? Perkele kun ei viittis alkaa kiljumaan hyviä ottoja uudelleen :( Hmm.. tietty jos tuosta ottais optisena kaman ulos vaikkapa ulkoiseen dvd-tallentimeen raita kerrallaan (kun raidat kuulostavat tosiaan ok:lta cubasessa kuunneltuna) ja siltä pohjalta? Nyt kun vielä jostain sais tuommoisen tallentimen lainaan :D |
Santtu_123 21.03.2005 08:05:17 | |
---|
Sori lukihäiriö iski. Mutta eikös cubasessa oo joku change audio format ? 32bittinen vaikka 24 tai 16bittiseksi ? |
PIM 21.03.2005 08:30:54 | |
---|
32 bittisen filen samplet on käsittääkseni tallennettu liukulukuina ja jos toinen softa ei osaa käsitellä liukulukuja vaan luulee niitä 32 bittisiksi kokonaisluvuiksi ja pudottaa vaan viimeiset 8 tai 16 bittiä pois muuntaessaa niitä omaan sisäiseen käsittelymuotoonsa, kuten kokonaislukuja käsiteltäessä tehtäisiin, niin syy ongelmiisi voisi olla juurikin tässä. Varsinkin sen miksi raidat tulee kovaa selittyy tällä koska liukuluvuissa se loppuosan eksponentti, joka heitetään pois, kertoo äänen voimakkuuden eikä alkuosan mantissa, joka talletetaan aina mahdolisimman "kovalla" eli usealla merkitsevällä bitillä. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
jPekka 21.03.2005 09:33:46 | |
---|
Melkein veikkaisin samaa PeteH:n kanssa. Kannattaisi melkein hommata Cubasea seuraavaksi vaiheeksi joku kunnon stereo-waveja editoiva ohjelma, vaikka se Audacity. Säätää siellä tasot kohtuullisiksi, tallettaa sitten 44.1 kHz 16 bitin waviksi. Miltä se sitten kuulostaa? - Mitä on biljoona mikrofonia?
- ???
- Yksi megafoni. |
d-iivil 21.03.2005 10:06:10 (muokattu 21.03.2005 10:09:11) | |
---|
32 bittisen filen samplet on käsittääkseni tallennettu liukulukuina ja jos toinen softa ei osaa käsitellä liukulukuja vaan luulee niitä 32 bittisiksi kokonaisluvuiksi ja pudottaa vaan viimeiset 8 tai 16 bittiä pois muuntaessaa niitä omaan sisäiseen käsittelymuotoonsa, kuten kokonaislukuja käsiteltäessä tehtäisiin, niin syy ongelmiisi voisi olla juurikin tässä. Varsinkin sen miksi raidat tulee kovaa selittyy tällä koska liukuluvuissa se loppuosan eksponentti, joka heitetään pois, kertoo äänen voimakkuuden eikä alkuosan mantissa, joka talletetaan aina mahdolisimman "kovalla" eli usealla merkitsevällä bitillä. Tuossahan on järkeä. Mutta tuokaan ei selitä sitä miksi Cubasen omat mixdownin menevät aivan ruvelle vaikka ne tallettaisi sitten ihan 44.1 KHz / 16 Bit asetuksilla? Pystyykö Cubasessa suoraan convertoimaan koko projektin vaikkapa 24-bittiseksi siten että se convertoisi myös nuo raidat? Pelkkä projektin asettaminen 24-bittiseksi saa lähinnä aikaan sen että jo nauhoitetut raidat eivät soi lainkaan tai soivat erittäin "hassusti"? Melkein veikkaisin samaa PeteH:n kanssa. Kannattaisi melkein hommata Cubasea seuraavaksi vaiheeksi joku kunnon stereo-waveja editoiva ohjelma, vaikka se Audacity. Säätää siellä tasot kohtuullisiksi, tallettaa sitten 44.1 kHz 16 bitin waviksi. Miltä se sitten kuulostaa? Tai jos convertoin koko Cubase-projektin audio-kansion 96KHz / 24-bittiseen muotoon vaikka Voxengo r8brain-ohjelmalla, avaan sitten projektin ja asetan projektin asetukset vastaamaan noita lukuja? Pitäisi toimia? Hyvä, testaanpa tänään illalla :) Alkaa tulemaan kiirus pikkuhiljaa, sillä purkitetut laulut pitäisi olla miksaajalla huomenna :-D |
masquerade 21.03.2005 10:43:42 | |
---|
hmm..varmaan kannattaa katsoa että cubasessa on ulostuloon laitettu joku ditherointiplugari ja kokeilla sen jälkeen uudestaan. |
d-iivil 21.03.2005 10:45:59 | |
---|
hmm..varmaan kannattaa katsoa että cubasessa on ulostuloon laitettu joku ditherointiplugari ja kokeilla sen jälkeen uudestaan. Onko antaa ehdotuksia? Tällä hetkellä mulla on master-efekteinä pelkästään Wavesin C4:nen ja L2:nen, joista jälkimmäinen osaa ainakin jonkinasteista ditherointia vääntää. |
Locrian 21.03.2005 10:54:16 (muokattu 21.03.2005 10:56:25) | |
---|
Onko antaa ehdotuksia? Tällä hetkellä mulla on master-efekteinä pelkästään Wavesin C4:nen ja L2:nen, joista jälkimmäinen osaa ainakin jonkinasteista ditherointia vääntää. L2:lla pitäs onnistua ihan jees. Säädäthän myös export ruudussa oikeat arvot, elikkäs sen 16/44.1? Meneehän matsku mixdownissa oikean master-kanavan läpi, eli sen missä nuo plugarit on kiinni? Kai ne plugarit on järjestyksessä C4 ja sitten L2? Muuten menee viduiks. L2 post-faderiksi eli ditherointi ihan vikana. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
d-iivil 21.03.2005 10:59:52 | |
---|
L2:lla pitäs onnistua ihan jees. Säädäthän myös export ruudussa oikeat arvot, elikkäs sen 16/44.1? Meneehän matsku mixdownissa oikean master-kanavan läpi, eli sen missä nuo plugarit on kiinni? Öö.. tuosta Cubasesta löytyy vain yksi "master effects" osasto jossa nuo majailee ja kyllä plugareissa mittarit viuhaa ja ne kuunnellessa kyllä toimivatkin ok. Mixdownia olen kokeillut tehdä Waviksi 16/44.1-, sekä ihan MP3-formaattiin ja molemmat on menny ihan sairaalloisesti ruvelle, lähinnä tuon basson ylikorostuksen takia. Kai ne plugarit on järjestyksessä C4 ja sitten L2? Muuten menee viduiks. L2 post-faderiksi eli ditherointi ihan vikana. Luonnollisesti kyllä. Eli eka CeeNepa ja sit ÄlKakkonen. Onko tuolla muuten mitään merkistystä mikä tuon ditheroinnin tyyppi L2:sessa on asetettuna? Petkele kun Sonarissa kaikki toimii kuten pitääkin tuon suhteen, mutta se taas sorsii jostain syystä äänikorttiani (Audigy 2) eikä anna muuttaa sampleratea lainkaan ja latenssikin on kohtuu heikko verrattuna nyt studiolta lainassa olevaan Cubaseen :( |
Locrian 21.03.2005 11:29:56 | |
---|
Luonnollisesti kyllä. Eli eka CeeNepa ja sit ÄlKakkonen. Onko tuolla muuten mitään merkistystä mikä tuon ditheroinnin tyyppi L2:sessa on asetettuna? Ei periaatteessa. Asetukset 16bit ja normal on varmastikin oikeen jees. Ootko kokeillut real-time exporttia ja kaikkea muuta mahdollista? Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
d-iivil 21.03.2005 11:51:05 | |
---|
Ootko kokeillut real-time exporttia ja kaikkea muuta mahdollista? Real-Timeä en ole kokeillut kun en ole löytänyt namiskaa mistä sen voisi tehdä :-D Olen siis ihan n00b tän Cubasen kanssa, mutta äänittäjän toiveiden vuoksi sitä nyt tähän projektiin käytän. Versio on siis Cubase SX. Muuten aböyt kaikki mahdollinen on tehty, täytyy vielä tsekkaa toi ditheröinti tänään illalla. |
Notefix 21.03.2005 12:00:07 (muokattu 21.03.2005 12:00:53) | |
---|
Mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia exportin kanssa SX:ssä. Vaikea sanoa mistä toi johtuu. Onko virallinen versio? EDIT: niin tai, kerran oli napsumista, mutta johtui UAD1:n ajureista. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
Locrian 21.03.2005 12:31:45 | |
---|
Real-Timeä en ole kokeillut kun en ole löytänyt namiskaa mistä sen voisi tehdä :-D Olen siis ihan n00b tän Cubasen kanssa, mutta äänittäjän toiveiden vuoksi sitä nyt tähän projektiin käytän. Versio on siis Cubase SX. Muuten aböyt kaikki mahdollinen on tehty, täytyy vielä tsekkaa toi ditheröinti tänään illalla. Mä puhun myös siinä mielessä paskaa, että oon käyttänyt lähinnä SX kakkosta ja kolmosta. Eli ei välttämättä sulla noita kaikkia nappeja olekaan. Jokatapauksessa ongelmasi kuulostaa aika omituiselta. Ts. joku nappi on nyt väärin ja sitä kun painat ni homma on himassa. Ei voi muuta sanoa tähän hätään. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
d-iivil 21.03.2005 12:34:39 | |
---|
Mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia exportin kanssa SX:ssä. Vaikea sanoa mistä toi johtuu. Onko virallinen versio? EDIT: niin tai, kerran oli napsumista, mutta johtui UAD1:n ajureista. Kyllä vain, donglellinen versio joka mulla on lainassa äänittäjältämme tätä projektia varten. Tähän vielä kaipailisin tosiaan vastausta: Pystyykö Cubasessa suoraan convertoimaan koko projektin vaikkapa 24-bittiseksi siten että se convertoisi myös nuo raidat? Pelkkä projektin asettaminen 24-bittiseksi saa lähinnä aikaan sen että jo nauhoitetut raidat eivät soi lainkaan tai soivat erittäin "hassusti"? |
Locrian 21.03.2005 12:45:05 | |
---|
Kyllä vain, donglellinen versio joka mulla on lainassa äänittäjältämme tätä projektia varten. Tähän vielä kaipailisin tosiaan vastausta: Bit-rate asetetaan projektin alussa ja sitten sitä muutetaan konvertoinnin yhteydessä. Eli sun pitäis taas vetää raita kerrallaan jos näin haluat tehdä. Mulle on nyt vähän epäselvää, että mit ä olet tekemässä. Tai siis tuntuu jotenkin omituiselta että muuttelet näytteistystä sinne sun tänne. Luulisi että voit viedä studiolle kamaa parhaalla mahdollisella näytteenotolla ja siellä sitten hoitaisitte noi konvertoinnit. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
d-iivil 21.03.2005 13:07:09 (muokattu 21.03.2005 13:17:50) | |
---|
Bit-rate asetetaan projektin alussa ja sitten sitä muutetaan konvertoinnin yhteydessä. Eli sun pitäis taas vetää raita kerrallaan jos näin haluat tehdä. Mulle on nyt vähän epäselvää, että mit ä olet tekemässä. Tai siis tuntuu jotenkin omituiselta että muuttelet näytteistystä sinne sun tänne. Luulisi että voit viedä studiolle kamaa parhaalla mahdollisella näytteenotolla ja siellä sitten hoitaisitte noi konvertoinnit. Juu, kuulostaa hyvin epäselvältä mutta selvennetääs: Eli meillä on pohjat nauhoitettu toisaalla käyttäen tätä samaista cubasea. Meikällä oli ääni paskana kun olisi pitänyt laulut äänitella ja päätettiin että otan tuon softan ja pohjat itelleni himaan ja äänittelen ne kaikessa rauhassa sinne. Alunperin projektit oli äänitetty 44.1 / 24 bittiä, mutta syystä tai toisesta Cubase ei Audigyni kanssa suostunut tuolla yhteiseloon, vaan ainut jolla sain latenssit ja napsut kuriin oli tuo 96 / 32-bittiä. Pyysin äänittäjää tekemään mulle yhden stereomixdownin pohjista jotka importtasin sitten uuteen sessioon ja aloin vinkumana lauluja narulle. Kaikki on nyt äänitetty, mutta kun kiikutin bouncatut lauluraidat 96 / 32 formaatissa miksaajalle (eri hemmo kuin äänittäjä) jolla taas on käytössä Mäkki Logic, ei se suostunut noita avaamaan lainkaan. Rupesin himassa tekemään konversioita noista raidoista käyttäen Adoben Auditionia ja huomasin että ne on siinä ihan ruvella ja basso kumisee like a hell. Eli summa summarum: Raidat pitäisi saada jotenkin järkevästi 44.1 / 24 formaattiin sen kuuloisena kuin ne Cubasessakin kuulostavat. Ja olisihan tuo kiva saada raktaistua tuo mixdown-ongelmakin jos tuon softan päätyisi itselleenkin ostamaan tämän session päätteeksi :| Edit: Semmoinen tuli mieleen että jos teen vaan uuden projektin arvoilla 44.1 / 24 ja importtaan siihen nuo bouncatut 96 / 32 raidat, niin eikös Cubasen pitäisi tällöin tehdä tuo conversio ihan itekseen? Tässä kohtaahan mä en enää tarvii mitään pieniä latensseja tai muita, senkuin vaan sitten seivaan tämän uuden projektin audio-fileineen toiseen kansioon ja polttelen raidat sieltä DVD:lle ja maailma pelastuu? |